Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
full



Dank voor het warme welkom, ik zal voornamelijk gaan touren en sporadisch woon werk verkeer.
Zit te twijfelen tussen de Bridgestones en de Michelins, ben niet echt een Michelin fan alleen.

Ook effe op fb aangemeld bij de groep.
 
ik ben 1,76 en tot de 80kmh is het goed te doen, maar 100+ begint echt vervelend te worden.

dat zijn die 3M zachte schuimdoppen toch? Die blijven mij helaas niet lekker zitten. als ik mijn kaak beweeg dan jeuken ze er snel uit (lastig te omschrijven).

500km op een tank? heb je hem vergroot? dat red ik echt niet ... max is tot nu to 1 op 19.. ideaal gezien zou ik dan 380 halen, maar praktijk is vaak 300 / 350..

ik heb dus nu twee keer gereden in de afgelopen 10 dagen.. en inderdaad, een aantal dagen last. Heb het ook gemeld waar ik ze gekocht heb en die zegt opnieuw aanmeten... :-( zucht.
 
[afbeelding]


Dank voor het warme welkom, ik zal voornamelijk gaan touren en sporadisch woon werk verkeer.
Zit te twijfelen tussen de Bridgestones en de Michelins, ben niet echt een Michelin fan alleen.

Ook effe op fb aangemeld bij de groep.

Ik heb exact dezelfde, ook een rode maar dan uit 99 *O*

Ga je er zelf aan sleutelen?

Stomme vraag.. ik zie je beroep in je profiel, en je zei al dat je hem straat klaar ging maken.

Ik had zelf last van de remzuigers die vast zaten,dus gereviseerd (goede howto hier op 't forum: How-to: remmen reviseren incl foto's)

En zelf bandjes vervangen en gebalanceerd, beide werkzaamheden zijn prima te doen (Y)
 
Laatst bewerkt:
@leroy,
Ja ga er zo veel mogelijk zelf aan sleutelen.
Banden laat ik wel doen denk ik.
Maar als fietsenmaker moet ik een groot deel zelf kunnen, met hulp van een werkplaatshandleiding natuurlijk.
 
Die is gelukkig van Haynes online te vinden, maar ik heb hem toch aangeschaft omdat het net wat prettiger leest / bladert.

Ik had zelf ook eerst het idee om te laten doen, maar omdat ik geen prijsopgave kreeg van een lokale bandenboer, en op een los wiel al snel 15 a 20 euro per band is maar besloten het zelf te doen. Je moet het wiel toch al demonteren.

Bandenlifter +/- 35 euro
balanceerstand, +/- 40 euro
bandenvet paar euro

en bandjes kan je op internet wel goedkoop vinden

twee keer zelf de bandenwissel voor en achter en het geld is er uit. Gezien vriendinlief ook een motor hier heeft staan, denk ik dat ik het er wel uit haal. Leuke bijvangs, het is leuk als het utieindelijk gelukt is :-)
 
Laatst bewerkt:
Allereerst iedereen de beste wensen!! Veel veilige km's in 2018 :)

Gefeliciteerd met je GSX-F :)

Ik hab onder een andere motor de BT023 en die bevielen prima. Op mijn GSX-F heb ik Michelin Pilot Road 4, zowel voor als achter, en die bevallen ook uitstekend. Komen ook erg goed uit de test met bv. nat weer.

Vaak zijn banden persoonlijk. Maar er zijn zeker van de A-merken geen slechte banden meer.
Hier viel het kwartje pas gisteren wie jij bent. (n.a.v. ander topic) :t

De voorband was blijkbaar toch al snel versleten.
Ik dacht dat er meer kilometers opzaten. :$

Mijn Cagiva Raptor 1.000 had trouwens BT023 banden.
Rijden op de openbare weg meer dan genoeg. :Y :} :]
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de 80.000km bereikt, en dus tijd voor het groooooooot onderhoud ...

Ben er wel aan begonnen, maar veel heb ik niet gedaan :$
Olie, oliefilter, en de bougies zijn vervangen.
Die hebben er, wegens omstandigheden, 30.000km in gezeten (nee, het zijn geen iridium).
full

full

Dat kon volgens mij wel erger. Maar toch, zo lang ga ik ze niet meer laten zitten, maar 20k ipv de gebruikelijke 10k zal voortaan wel gehanteerd worden.

De kleppen nakijken zag ik niet zitten, te veel werk, te krappe werkruimte, te snel donker, ...
Maar gelukkig weet ik uit ervaring dat bij mijn rijstijl die kleppen amper ontregelen.

De remmem zou ik nog moeten doen, achteraan moeten er nog nieuwe blokken in. Het is voor de remmen dat ik dat remmen revisie topic in mijn favorieten gezet heb. Want, zie 100.000km note onderaan ...

De speling van de ketting moet ik ook nog bijregelen. Eerst eten, dan die ketting en remblokken achteraan. Die twee zaken MOETEN nog gedaan worden om er morgen weer mee te rijden.

De einddemper heb ik nog niet, heb er nog eens voor gebeld, ik zou hem maandag moeten ontvangen. Ik zal er blij om zijn, maakt nu wel erg veel en irritant lawaai ...

Kofferrek? Tja ... wanéér ga ik dáár eens tijd voor maken :X
Mistachterlicht? Idem als vorige regel :')

Maar, mijn niet werkende koplamp doet het weer. Alle door mijzelf aangemaakte verbindingen na gekeken, allemaal goed ...
Na alle hoop opgegeven te hebben, dacht ik, laat ik die controller er is effe uithalen en een van die andere insteken van welke ik eerst dacht dat ze kapot waren, en ... toen zag ik dit ... :o
full

Er steekt nu dus een andere controller in. Ik ga nu toch wekelijks eens kijken of het niet opnieuw gebeurt.

Er zijn heel wat redenen dat ik niet gemotiveerd was (en ben) om echt heel veel te doen. De grootste reden is dat ik momenteel zonder auto zit, en mijn motor morgen vroeg om 3:45u weer moet kunnen rijden.
Dat het zo snel donker is helpt ook niet. En dan nog de krappe werkruimte ...
En dan wanneer ik de motor begon de demonteren ... man man man ... wat een vieze vuize vettige smerige motor!!!

100.000km nota:
Voor dat ze 100.000 haalt wil ik thuis alle rotzooi opgeruimd hebben, zorgen voor een grotere en goed verlichte werkplaats. En een auto ter beschikking, zo kan ik de auto gebruiken als de motor niet klaar is in 1 dag. Op 100k MOET de motor ook eens heel goed gekuist worden ... ze ziet er gewoon niet uit :X
 
Blijf je verhaal delen, ik vind het leuk om te lezen.

Sterkte met het vroege opstaan.

(ik heb een partytent gekocht voor een paar euro zodat ik droog kan sleutelen.. tegen de kou doe je niets, en licht is dan wel op te hangen als hij niet te zwaar is..

Wij zijn 'op zoek' naar een ander huis waar dan wel een garage is, dat zou een hoop schelen.
 
Op naar de ton.
Dat gaat een GSX-F zeker halen.
Een motor voor dagelijks gebruik is in meerdere opzichten inderdaad geen 'schoonheid.'
Na de winter als het warm en licht is eens even lekker soppen.

@leroy84: hoe balanceer je je wielen zelf?
Een as erdoor en net zo lang het gedeelte dat boven staat als het wiel niet meer draait verzwaren, of is er een mooiere/slimmere/nettere manier?
 
met dit ding: HBM Motorbanden Balanceer Apparaat met Verstelbare Poten

Schijnt ook veel gebruikt te worden nog in de racerij,
een howto:

even opletten bij plaatsen band dat het rondje op de zijkant van de pant ook bij je ventiel zit. als je veel lood nodig hebt; dan het wiel 180 graden draaien. (dus dat rondje tegenovergesteld van je ventiel)

maar volgens mij kan het ook wel in je as van je motor zelf.. deze as ligt dan even op twee lagers en je velg is gecentreerd door twee kegels op die as.
 
met dit ding: https://www.hbm-machines....QeMkz6M9iq6xoCoNYQAvD_BwE

Schijnt ook veel gebruikt te worden nog in de racerij,
een howto:

even opletten bij plaatsen band dat het rondje op de zijkant van de pant ook bij je ventiel zit. als je veel lood nodig hebt; dan het wiel 180 graden draaien. (dus dat rondje tegenovergesteld van je ventiel)

maar volgens mij kan het ook wel in je as van je motor zelf.. deze as ligt dan even op twee lagers en je velg is gecentreerd door twee kegels op die as.
Thx, gaat lukken!
 
ik kan morgen eventueel wel een stappenplan voor je opschrijven.. tis best makkelijk maar wel zwaar ( ik ben niet atletisch gebouwd)
 
ik kan morgen eventueel wel een stappenplan voor je opschrijven.. tis best makkelijk maar wel zwaar ( ik ben niet atletisch gebouwd)
Volgens mij zou het met het filmpje ook moeten lukken, maar graag. :Y
Dank alvast.
 
Haal 't wiel los (dop 22mm), trek de as eruit en houd rekening met de onderdelen die er los van komen (en leg ze in de juiste volgorde)

draai de remklauw bouten iets los, voldoende om straks het wiel er tussenuit te halen

Haal de ketting eraf en manoeuvreer het wiel eruit.

zelf had ik een oude halve pallet waar ik het wiel op kon leggen zodat ik de remschijf niet beschadigde.

laat de band leeglopen (liefst met een ventiel tooltje, anders ben je wat langer bezig)

breek de band van de velg af (beide kanten)

controleer of op je velg de draai richting pijl vermeld staat, deze zou gelijk moeten zijn met de huidige band

(als je velg beschermers hebt, gebruik deze!)

met bandlepels kan je nu de band gaan verwijderen, dit is echt zwaar, begin met kleine stukjes (ik heb 1 van mijn lepels nu krom omdat ik een te groot stuk wou doen)

de band is nu eenzijdig los, de andere kant is relatief makkelijker, steek de lepel ertussen en druk het rubber naar beneden.

nu heb je de band van de velg af. Ik heb zelf de velg rand even goed schoongemaakt omdat er nog wat oude rubberige resten op leek te zitten, en daarna weer goed gedroogd.

Toen ook direct de oude ventielen los gesneden en nieuwe erin gezet. (als we dan toch alles eraf hebben...)

nieuwe band, had een geel cirkel opdrukje en dat zou het zwaarste punt van de band moeten zijn, die leg je dan gelijk aan je ventiel. let ook weer op de draairichting van de pijl!

ik had een fohn in de band gelegd zodat ie mooi warm zou zijn, dit moet je eigenlij aan het begin al doen (ik deed 10 a 15 min)

vet de band in met een klein beetje bandenvet (het schijnt dat afwasmiddel / glassex ook kan.. maar dat vertrouw ik niet) en leg de band over de velg. dit gaat een aanzienlijk stuk makkelijker dan de oude band verwijderen als het goed is.

als je de band op de velg hebt, zorg je dat je de buitenste randen al zoveel mogelijk richting de velg rand hebt door drukken,of mogelijk stuiteren van het wiel op de grond.

Ik had toen nog geen compressor, en een kwalitatief goede fietspomp. Daar lukt het ook mee, ik hoorde geen lucht ontsnappen en uiteindelijk sprong hij netjes 2 x pang! op de velg.

toen leeg laten lopen en de juiste hoeveelheid bar (2.5) erin gedaan.

oude lood verwijderd van de band.

De balanceer apparaat gepakt, velg vast gezet met die kegeltjes, en laat maar draaien..

uiteindelijk vind je het zwaarste punt. ik had schilderstape liggen, maar een potloodstreepje ofzo kan ook. dan weet je wat het eerste punt was.

ik plakte het lood er tijdelijk even op met plakband om te kijken hoeveel je nodig hebt.

als je meer dan zeg 30 a 40 gram nodig hebt (heb ik ooit ergens gehoord) dan is het verstandig dus je band 180 graden op te schuiven. Dit moest ik helaas doen voor mijn achterband (gele circel dus tegenovergesteld) en weer de velg rand losbreken, draaien, weer laten ploppen op de velg etc) toen achteraf maar 10gr nodig.

draai vervolgens het wiel naar 90 graden en kijk wat nu het zwaarste punt is. Hopelijk blijft hij stilstaan, en dan is je wiel dus perfect gebelanceerd.

dankzij je streepje / plakbandje kan je nu de boel goed schoonmaken met remmmenreiniger (of een ander goed middel) en het plaklood plakken daar weer plakken. (bij die balanceerder van hbm machines zit een klein beetje plaklood bij)

het wiel weer terug zetten:

doe een beetje lagervet op de as, en zet deze terug als je bij de eerste stap alles los gehaald hebt. Let op je draairichting!

zet de remklauw ook weer op zijn plek, als je geen mogelijkheden hebt je wiel goed recht erin te zetten, gebruik dan je voet rem om het wiel 'recht' te houden. Hier zijn uiteraard betere methoden voor.
draai hem weer vast op (ik dacht 65nm)

controleer alle bouten van je remmen of die goed vast zitten.

rij een klein rondje, 'voel' of hij goed rijd, dus geen abnormale trillingen, trekken naar links of rechts etc.

Als je vastloopt, geef maar een gil. Het is niet zo lastig, logisch nadenken, rustig nadenken en je stappen even elke keer doornemen. Beetje lullig als je ventiel nog op de tafel ligt en je de band er al om heen hebt bijvoorbeeld... :-P
 
Laatst bewerkt:
Wordt pas in het voorjaar. Eerst de winterbanden oprijden en dan de zomerbanden er weer op.
Het balanceerapparaat ga ik zelf wel maken door de as in het wiel te steken en het dan 'op rolletjes' te leggen. Scheelt me weer een apparaat kopen dat continu ruimte in de garage kost en gemiddeld maar één keer per jaar wordt gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand een linker stuurschakelaar liggen van een gsx 750f uit 2000? M'n linker knipperlichten doen het nl. niet🤔
 
full


Vandaag voor het eerst een proefrit kunnen maken. Wat heb ik er aan gedaan (voordat deze weer rijdbaar was....):
- carburateurs ultrasoon schoongemaakt
- carburateurs gereviseerd (dik 1 liter benzine uit het luchtfilterhuis kunnen verwijderen😣) dus alle vlotternaalden en o-ringen vervangen.
- 1 stationairsproeier vervangen ( na 2 uur in ultrasoonbad nog steeds niet open)
- Kleppen gesteld
- Filters vervangen
- Olie vervangen
- Nieuwe accu
- chokekabel vervangen


Hij rijdt bijna weer 100%. Weet iemand hoe ik de luchtschroeven afstel? Heb ze op de standaardwaarde gezet.
 
Heeft iemand een linker stuurschakelaar liggen van een gsx 750f uit 2000? M'n linker knipperlichten doen het nl. niet🤔


Ik heb ook een honda deauville.. bij het proefrijden was deze ook 'defect',dit zou een honda kwaal zijn geweest dat het vet hard wordt en de schakelaar niet goed meer werkt.

Zou dat het voor jou ook kunnen zijn?
 
[afbeelding]
Wordt pas in het voorjaar. Eerst de winterbanden oprijden en dan de zomerbanden er weer op.
Het balanceerapparaat ga ik zelf wel maken door de as in het wiel te steken en het dan 'op rolletjes' te leggen. Scheelt me weer een apparaat kopen dat continu ruimte in de garage kost en gemiddeld maar één keer per jaar wordt gebruikt.


dat is inderdaad ook nog wel een idee.. die van hmb is demontabel (die twee verticale balkjes kunnen los geshroef worden waardoor het pakket niet zo groot meer is)

maar 4 lagers en wat handigheid is goedkoper denk ik ja.. weet niet of het waterpas staan zo heel veel uitmaakt..



Vandaag voor het eerst een proefrit kunnen maken. Wat heb ik er aan gedaan (voordat deze weer rijdbaar was....):
- carburateurs ultrasoon schoongemaakt
- carburateurs gereviseerd (dik 1 liter benzine uit het luchtfilterhuis kunnen verwijderen😣) dus alle vlotternaalden en o-ringen vervangen.
- 1 stationairsproeier vervangen ( na 2 uur in ultrasoonbad nog steeds niet open)
- Kleppen gesteld
- Filters vervangen
- Olie vervangen
- Nieuwe accu
- chokekabel vervangen


Hij rijdt bijna weer 100%. Weet iemand hoe ik de luchtschroeven afstel? Heb ze op de standaardwaarde gezet.


ehmm.. als je dit weet dan hoor ik het ook graag.. ik wil graag de carbs reviseren, maar ben inderdaad bang voor de verhoudingen..

Een tip die ik ergens las was een doorzichtige bougie zodat je de kleur van de explosie kon zien.

meting van uitlaatbochten (indien er een plek voor is, dacht ik niet..)

iets met hoogste stationair toerental zoeken (voor die tijd warm draaien??)

standaard afstelling, dichtdraaien en 2,5 slag terug? (staat dit niet in wph?)

wegbrengen naar een motor monteur?
 
[afbeelding]

Vandaag voor het eerst een proefrit kunnen maken. Wat heb ik er aan gedaan (voordat deze weer rijdbaar was....):
- carburateurs ultrasoon schoongemaakt
- carburateurs gereviseerd (dik 1 liter benzine uit het luchtfilterhuis kunnen verwijderen😣) dus alle vlotternaalden en o-ringen vervangen.
- 1 stationairsproeier vervangen ( na 2 uur in ultrasoonbad nog steeds niet open)
- Kleppen gesteld
- Filters vervangen
- Olie vervangen
- Nieuwe accu
- chokekabel vervangen


Hij rijdt bijna weer 100%. Weet iemand hoe ik de luchtschroeven afstel? Heb ze op de standaardwaarde gezet.

Hoogste standaard waarde aanhouden voor alle vier.
Boek geeft 2 verschillende waardes aan.
Cilinders willen niet gediscrimineerd worden :+

Tenzij je andere aanpassingen hebt gedaan aan het brandstofsysteem zijn de standaard waardes prima.
 
Ik heb ook een honda deauville.. bij het proefrijden was deze ook 'defect',dit zou een honda kwaal zijn geweest dat het vet hard wordt en de schakelaar niet goed meer werkt.

Zou dat het voor jou ook kunnen zijn?

Zal hem eens open maken en doormeten. Misschien dat het eenvoudig te verhelpen is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan