Circuitbanden-Topic

Ik heb een vraagje mbt mijn R10 achterband,

2 weken geleden bij mijn monteur geweest voor een remklauw revisie, hij heeft ook een klein rondje om mijn PC40 gelopen en hij merkte op dat mijn R10 achterband compleet uitgehard is. Dit kwam door het snel afkoelen van een warme band (en dat dan meerdere heat cycles? ff vergeten)

Hij zei dat ik daarom m'n banden moest vervangen aangezien ik de eerste paar ronden op spekgladde banden zou rijden.

Nu mijn vraag, omdat ik het zonde vind de band compleet af te schrijven, (er zit nog flink profiel op en na aanschaf van deze pc40 is de portemonnee niet heel dik meer)...

zou ik deze band nog kunnen gebruiken als ik hem eerst opwarm met bandenwarmers? maakt dit verschil in de soepelheid/harding van de band, of is het niet veilig meer deze te gebruiken..

thx!

Dat is toevallig! *D

Ik kan uit zéér betrouwbare bron melden dat met de genoemde achterband niks mis is. Hij heeft precies 1 heat cycle achter de rug; 1 dagje Assen 's ochtends de warmers er om en direct na iedere sessie er weer om.

Deze kan nog prima een aantal dagen mee (afhankelijk van je tempo). Aan het eind van een dag laat ik ze wel gewoon bloot afkoelen terwijl met uitgeschakelde warmers er om in principe wel beter is. Maar daar maak ik me nooit zo druk om. Langer dan 2-3 dagen doe ik er toch nooit mee.

Ik vermoed dat deze monteur niet zoveel ervaring heeft met racebanden. Deze R10's zijn niet gehomologeerd voor de openbare weg. Ze hebben echt flink wat temperatuur nodig voordat ze zacht en plakkerig worden, maar dat is normaal voor dit soort banden. Ik kan je van harte een setje bandenwarmers aanraden!!

groet, HJ
 
Laatst bewerkt:
Zouden Diablo Rosso 3 banden volstaan om een Ducati Clubrace mee te rijden?

Ik wil met mijn Monster 1100 (2.05 Assen, 90pk) in de 2-valve klasse mee doen.
Ben super tevreden over deze banden, ook op circuit, maar misschien denken jullie er anders over. Voordeel is dat ik er ook mee kan rijden als het regent.

Mijn Ducati 998 is ook voorzien van deze banden en net als jij ben ik er zeer over te spreken. Uit eigen ervaring weet ik dat dergelijke rondetijden goed te doen zijn met deze band. Vorig jaar heb ik met de 998 drie sessies op Assen gereden met als resultaat 2:02.xx.
 
M'n buurman rijdt met een ER6 op circuit.
Oké, dat is geen pk monster, maar hij gaat toch ook vlot mee in de advanced groep.

Heeft ondertussen 9 circuitdagen en 7000 wegkilometers op de Rosso III set.

Op circuit heeft hij er ook mee in de regen gezeten en de grip is wel gek.
In principe kun je gewoon kneedown doen in de regen, enkel de acceleratie is dan wel héél tricky.

Op m'n Monster 1200 ligt achterop ook een Rosso III en op een natte baan als ik mooi m'n gas aanrol en niet te bruut ben, schiet de TC ook niet aan als hij in z'n vermogen komt op 6k rpm volgas.
 
Dat is toevallig! *D

Ik kan uit zéér betrouwbare bron melden dat met de genoemde achterband niks mis is.

_O- _O-
Klopt, zoals de andere posts ook al aangaven lijkt de band gewoon te reageren op de koude buiten temperatuur.
De warmers zijn inmiddels aangeschaft dus de R10's gaan nog even mee :+
 
Heb voor mijn 2e set wielen een setje Metzelers M7RR gekregen.
In tests komt die er goed uit. Op droog en nat.

Iemand toevallig ervaring met de Metzelers?
 
Heb voor mijn 2e set wielen een setje Metzelers M7RR gekregen.
In tests komt die er goed uit. Op droog en nat.

Iemand toevallig ervaring met de Metzelers?
Prima straatbanden, redelijk op het circuit.
In het huidige nummer van KicXstart staat een vergelijkingstest waarin deze is meegenomen. Kan je nu bij de tijdschriftenhandel halen.....
 
MBT. de Rosso 3, Wat voor spanningen rijden jullie deze? op zpowel een koele en warme dag

Op straat gewoon straatspanning.
Zo'n 2.3 voor en 2.7 achter. Voor mij Monster is de opgegeven spanning overigens vrij laag (2.2 v/2.4 a), voor de meeste motoren kun je gewoon advies van 2.5/2.9 aanhouden.

Op het circuit ga ik wat lager zitten. 2.2 zowel voor en achter of 2.1 achter.
 
Laatst bewerkt:
huh? Koele dag zou je toch een iets hogere bandenspanning moeten aanhouden ?
ik weet niet het verschil met straat en circuit maar voor circuit zet je op een koude dag je bandenspanning iets hoger dan normaal om meer warmte in de banden te houden heb ik me laten vertellen
 
ik weet niet het verschil met straat en circuit maar voor circuit zet je op een koude dag je bandenspanning iets hoger dan normaal om meer warmte in de banden te houden heb ik me laten vertellen

Zachtere band -> meer vervorming en dus meer frictie/warmte maar groter contactoppervlak met het asfalt en daardoor mogelijk grotere warmteafdracht.
hardere band -> vice versa,

moraal van het verhaal: 't hangt dus een beetje van de rest van de omstandigheden af.
 
Rijdt hier iemand met dunlop d212 race banden? Ik heb een nieuwe circuit fiets gekocht en die zitten er onder met genoeg profiel dus ga die eerst oprijden. Hiervoor heb ik altijd met Bridgestone r10 en pirreli slicks gereden. Net zag ik tot mijn verbazing dat de spanning achter na 90 min in de banden warmers maar op 1.4 bar staat voorgeschreven. Normaal reed ik met 1.8 bar warm achter. Iemand ervaring hiermee?
 
Dunlop N-tecs hebben erg lage bandenspanning nodig........koud stond die bij mij soms op 1.3 achter en 2.0 voor.
Warm zou je dan rond de 1.4 achter en 2.4 ideaal moeten hebben...........afhankelijk van de verschillende temperaturen.

Veel grip en vertrouwen....... en minder slijtage, wel erg temp-gevoelig
 
Rij nu ook met d212 race banden had daarvoor de d211 welke bijna niet meer te krijgen zijn.Voor mij als leek de perfecte band naarmate ik sneller ga of de temp oploopt zak ik wat met de bandendruk.
 
Wel nu breekt mijn klomp. Wat is het nou dan? Grote overvlak is meer frictie dus meer warmte? Of groter contact patch is meer warmte afgifte. Dat laatste kan ik haast niet geloven omdat je op circuit constant de band aan het werk hebt(=wrijving) hoe kan de band dan koelen door het asfalt??
 
Wel nu breekt mijn klomp. Wat is het nou dan? Grote overvlak is meer frictie dus meer warmte? Of groter contact patch is meer warmte afgifte. Dat laatste kan ik haast niet geloven omdat je op circuit constant de band aan het werk hebt(=wrijving) hoe kan de band dan koelen door het asfalt??

De asfalttemperatuur is heel erg belangrijk, kijk maar naar de MotoGP waar ze dit seizoen grote problemen hadden wanneer het asfalt te warm was. Bij echt hete dagen worden er minder snelle rondrijden neergezet. Ook op straat maakt het veel verschil: sportbanden op koud asfalt werken niet echt lekker. Er is dus voor een optimaal werkgebied kwa temperatuur en dat wil je in zitten.

Als het asfalt koud is wil je iets meer lucht in je banden om twee redenen: minder contactoppervlak, dus minder warmteoverdracht (afkoeling). Tweede reden is dat de banden minder opwarmen en de lucht in de banden dus minder uitzet en daardoor de druk op bedrijfstemperatuur lager is (gaswet), dus koud gemeten een hogere druk.

Ik heb wel eens gelezen dat je de juiste bandenspanning te pakken hebt als je banden warm gemeten 0,3 bar meer druk hebben dan koud gemeten. Ik begrijp de logica erachter maar ik weet niet of dat voor alle banden in alle omstandigheden geldt.
 
Voor komend seizoen zit ik me weer een beetje te verdiepen in circuitbanden. Vorig jaar gebruikte setjes gekocht, net wat er aangeboden werd. Superbike slicks, supercorsa sc2 en metzeler racetec k2 o.a.

Nu zou eigenlijk vóór en achter wel weer nieuw mogen, maar ik zou eigenlijk wel eens een setje nieuwe willen proberen. Specifiek de Metzeler CompK slicks (de Pirelli Superbike Pro wordt niet meer gemaakt geloof ik). Is er iemand die ervaring heeft met die banden? Hoe lang gaan ze mee? Hoe is de grip? Ter indidicatie: mijn rondetijden zijn 2 minuut rond op Assen en 1.50 laag op Zolder.
Persoonlijk denk ik niet dat ik "in de problemen" zou komen met die tijden maar ik vraag me eigenlijk vooral af of een setje nieuwe CompK's economischer is dan steeds gebruikte bandjes (en gedoe met wisselen).
 
Ik zou het zeker proberen in jouw geval. Zeker in het voor en najaar met lagere asfalt temperaturen.
Onder de 1.50 op Assen is zeker mogelijk met die Metzelers.
 
Nu zou eigenlijk vóór en achter wel weer nieuw mogen, maar ik zou eigenlijk wel eens een setje nieuwe willen proberen. Specifiek de Metzeler CompK slicks (de Pirelli Superbike Pro wordt niet meer gemaakt geloof ik). Is er iemand die ervaring heeft met die banden? Hoe lang gaan ze mee? Hoe is de grip? Ter indidicatie: mijn rondetijden zijn 2 minuut rond op Assen en 1.50 laag op Zolder.

1e keer dat ik gereden heb met de Pirelli Superbike PRO. erg goede ervaring. prijs/kwaliteit (grip) verhouding is gewoon goed te noemen.

Nicks4Nix in "Circuitbanden-Topic"

Het 2e jaar zelfs nog een strakke tijd gereden met het bandje :p


Pirelli Supebike PRO's worden idd niet meer gemaakt. Daarvoor zou de SC3 in de plaats gekomen zijn. Helaas is dat niet het geval; de SC3 rij je in een dag op en ligt veeeeel dichter bij de SC1/2 dan de PRO. De Metzeler CompK is het alternatief en zou gebaseerd moeten zijn op de PRO.
Nog een alternatief is een Dunlop KR108 in Type 5 (endurance). Die zijn ook goed en gaan lang mee. Ik heb die vorig jaar in de uitverkoop voor 200,- kunnen scoren en ook zeker 2 volle dagen op kunnen rijden.

Of je slimmer uit bent met deze band is een beetje afhankelijk van je ambities :) Het zijn natuurlijk niet de grippy banden die SC1/2 wel zijn.
 
Voor komend seizoen zit ik me weer een beetje te verdiepen in circuitbanden. Vorig jaar gebruikte setjes gekocht, net wat er aangeboden werd. Superbike slicks, supercorsa sc2 en metzeler racetec k2 o.a.

Nu zou eigenlijk vóór en achter wel weer nieuw mogen, maar ik zou eigenlijk wel eens een setje nieuwe willen proberen. Specifiek de Metzeler CompK slicks (de Pirelli Superbike Pro wordt niet meer gemaakt geloof ik). Is er iemand die ervaring heeft met die banden? Hoe lang gaan ze mee? Hoe is de grip? Ter indidicatie: mijn rondetijden zijn 2 minuut rond op Assen en 1.50 laag op Zolder.
Persoonlijk denk ik niet dat ik "in de problemen" zou komen met die tijden maar ik vraag me eigenlijk vooral af of een setje nieuwe CompK's economischer is dan steeds gebruikte bandjes (en gedoe met wisselen).

Ik en mijn broertje rijden er mee. Ik doe er denk ik een dag of 6 mee en mijn tempo is hetzelfde als het jouwe, voor gebruik ik gewoon een sc2/sc1 afhankelijk van het weer, die gaan ook lang mee met dat tempo en zijn gewoon fijner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan