Het grote Noorwegen topic! Deel 2

"In ruil wil ik graag een linkje naar een reisverslag Roemenië ;-)"
Ik sluit me hierbij aan !!!

lijkt mij ook de moeite waard, wij gaan daar deze zomer naar toe.
 
Bedankt heren voor jullie snel antwoord. Wat betreft Roemenië heb ik geen samenvatting of blog maar ik wil wel eentje schrijven met mijn ervaringen. Kan ik jullie per mail bezorgen.
Wat Noorwegen aangaat heb ik toch nog enkele vragen. De boot vanuit Hirsthals ga ik uiteraard boeken maar die andere korte veren moet ik deze elke keer boeken of kan men zich gewoon aanbieden, waar vind ik een eventueel uurrooster? Trondheim was een indicatie hoe ver we eventueel zouden willen gaan. Oorspronkelijk wouden we tot de lofoten maar dit lijkt mij te veel hooi op de vork.
Wat betreft camping en Hytte blijkbaar zijn er dus veel dat is goed maar kan je overal eten(restaurant) en moet je slaapgerei bij hebben? Want dat hebben we niet bij.
Dit zijn zowat enkele vragen waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.
In het blog van MTS1100 lees ik dat de Noren niet erg vriendelijk zijn en de campings erg vuil.
Is dat zo? en zijn de hotels eventueel beter?
 
Noren zijn niet onvriendelijk, het is alleen iets minder enthousiast als wij hier gewend zijn. Ze zijn gewoon iets terughoudender en minder direct tegen vreemden. Dat geldt trouwens wel voor heel Scandinavië en IJsland. Naarmate je ze iets beter leert kennen of een paar worden locale taal spreekt is het ijs vaak snel gebroken. Het is niet onvriendelijk, het is alleen iets anders dan hier.

Vuile campings vind ik ook wel meevallen. Ze zijn vaak wel redelijk basic en soms een beetje gedateerd.

Korte veerponten hoef je niet vooraf te boeken, deze gaan meestal continue heen en weer. Het is gebruikelijk om met de motor naar het begin van de wachtrij te rijden en aan de zijkant even te wachten. De veerman/pontmedewerker ziet dan dat je er staat en zet je meestal op een apart plekje voor motoren. Dat kan helemaal als eerste zijn, maar ook helemaal als laatst. Net een beetje hoe druk het is en hoe de ferry is ingedeeld. Soms moet je even een uurtje wachten tot hij komt, maar meestal gaat het wel wat sneller. Vooral in de FV17 (tussen Steinkjer en Bodo) heb je heel veel veerponten, maar dat ligt boven Trondheim dus daar kom je mogelijk niet. Hou er wel rekening mee dat er nogal veel verschil in vaartijd zit. Sommige duren maar 10 minuten, andere kunnen wel een uur duren. Er is een informatieboekje over de FV17, die kan je gratis krijgen bij tankstations/hotels/campings langs de route. Daar staan ook vaarschema's in, maar dat is alleen van de oversteken in de FV17. Voor andere overtochten zou ik niet weten of er een schema is. Enkele uitzondering zijn de overtocht van Bodo naar de Lofoten, en bijvoorbeeld de ferry over het Lysefjord. Die zijn druk en gaan maar enkele keren per dag, dus als je zekerheid wil kan je die beter vooraf reserveren.

Campings met hyttes zijn er zat, maar in het hoogseizoen kunnen de hutten wel snel volzitten, buiten het hoogseizoen hebben ze meestal plek zat. Hangt er dus vanaf in welke periode je gaat. Anders vooraf boeken, of op tijd stoppen. Of er slaapgerij is weet ik niet precies, ik gebruik zelf eigenlijk nooit hutten, alleen bij heel slecht weer. Of de hutten die ik heb gehad slaapspullen hadden weet ik niet meer want ik gebruik mijn eigen spullen altijd.

Restaurants durf ik ook niet met zekerheid te zeggen, meeste dorpen heb je volgens mij wel iets, maar ik let er zelf nooit zo op omdat ik zelf kook.
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef over de Noren dat her vooroordeel heerst dat ze wat nors zijn. En dat ik het tegendeel ervaren heb. Het zijn net Groningers. ;)

Campings kan ik ook niets over hebben gezegd aangezien ik juist hotels, B&B en Guesthouse nam. Hierin is veel verschil, net als elk land, maar die ik had waren altijd minimaal acceptabel.

Van mij hoef je geen extra moeite te doen als je geen verslag hebt, de informatie is ook wel elders te vinden.

Jan
 
Laatst bewerkt:
In een Hytte is het gebruikelijk om je eigen slaapzak mee te nemen. Maar verder is de accomodatie meestal prima, je zult er vaak een klein keukentje aantreffen.

En dat norse, dat is zeker niet mijn ervaring. Wel hebben Noren, zeker in het buitengebied, een zekere schroom om engels te spreken. Niet omdat ze het niet goed zouden kunnen ( de meesten spreken het uitstekend) maar meer uit een soort valse bescheidenheid en wat angst om het niet helemaal goed te doen.
Aks men in de gaten heeft dat je dat helemaal geen probleem vindt, dan is het een prima volk, en zeker op het niveau van betrouwbaarheid. Je zult niet snel beduveld worden in het noorden !!

En Noren zijn ook wel echte buitenmensen, en ze kunnen met weinig luxe toe. ( ondanks dat het een schatrijk land is ! ). Een Dubai achtig iets zul je hier niet vinden, en ook een Torremolinos niet.

Maar wel een land waar je met heel veel vertrouwen op reis kunt.
Eten kun je overal, maar het kan echt wel heel erg duur uitpakken als je niet oppast. Voor een goed restaurant in Oslo is 100 euro pp niks bijzonders, met 2 glaasjes wijn.
Onderweg zijn vaak de kleine tentjes metr een beperkte kaart goed te doen, mits je van de drank afblijft. Ook sigaretten zijn onbetaalbaar trouwens. ( maakt mij niet uit gelukkig)

Veel plezier !!!
 
Ik ben via de westkant naar Trondheim gereden. Veel veerponten gehad. Je moet inderdaad soms even wachten maar reserveren is absoluut niet nodig. De meeste vaarten duurden ongeveer 10-20 minuten. Vaak varen ze met 2 ponten waardoor je nooit langer dan 30 minuten hoeft te wachten.

Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande over de mentaliteit van de Noren. Ik heb ze ook niet als nors ervaren.
 
@Bartho
Die boot over het Lysefjord moet, voor zover ik weet, wel van tevoren worden gereserveerd. De andere boten over fjorden zijn veerdiensten die gewoon continu heen en weer varen. Volgens mij zijn dit de 2 belangrijkste maatschappijen
Timetables
Maps and Schedules - Ferry - Norled

In principe geldt voor hutten dat je zelf zorgt voor slaapspullen (en als je een slaapzak gebruikt hoor je ook een hoes voor om de matras en het kussen bij je te hebben). Vaak, maar niet altijd, kan je het ook huren. In mijn herinnering is dat wel relatief duur.

De meeste campings die ik heb gezien in Noorwegen hadden geen restaurant of andere eetgelegenheid. Wat niet wil zeggen dat er op loopafstand geen eetgelegenheid zou zijn.
In mijn ervaring zijn hutten op campings naast/zeer dicht bij de wat toeristischere dorpen en steden overigens veel sneller vol dan de wat afgelegener plekken. Deze laatste kunnen begin augustus al bijna leeg zijn (de noorse bouwvak/bouwverlof eindigt eind juni).

Wat ik me van hotelprijzen kan herinneren is dat een kamer al snel 3x zo duur kan zijn als een hut en voor twee personen pizza met een biertje kostte zo'n €50. Voor ons de reden om toch voor hutten te kiezen en zelf te koken. Bedenk bij dat laatste dat je voor de zekerheid ook je eigen kookgerei etc mee moet nemen, want alhoewel bijna alle campings een kookgelegenheid hebben met borden/bestek/pannen kan je er ook eentje zonder treffen.

Ze zijn misschien niet erg spraakzaam, maar ik heb alleen vriendelijke Noren ontmoet.
 
Als je noordelijker gaat, is het wijs om Bodo-A ferry te reserveren ( Dit is de korte weg van het vastaland naar de zuidpunt van de Lofoten. Het is een wat langer durende overtocht, maar het scheelt je heel veel kilometers.
 
Alvast bedankt voor de informatie. Als ik het goed voor heb zijn de Hotels nog betaalbaar zolang je er niet eet en drinkt. In de campings dus nooit restaurant en weinig slaapgerief wat ons dus zal weghouden uit campings. Rest ons nog bed & breakfast en eventueel huisje huren voor enkele dagen.
Ga dat hier bespreken nu zaterdag met mijn kornuiten.
Snel Roemenië: Wegen af en toe zeer slecht Hotels allemaal geboekt via booking.com geen problemen gekend. Transalpina gedaan Transfagarasan gedaan geen probleem 1 tip probeer deze te rijden buiten het weekend. Wij in het weekend gedaan en extreem veel auto's e bussen. Opgelet voor dieren op de weg.
 
Jammer dat de zomertijden er nog niet bij staan :N
Pas in april.....
Kan iemand zich misschien nog iets herinneren van voorgaande zomers?
Er zal er toch wel een in de middag vertrekken naar het vasteland mag ik hopen :}

Bootje Kiel-Oslo is al geboekt *O* *O*
 
Alvast bedankt voor de informatie. Als ik het goed voor heb zijn de Hotels nog betaalbaar zolang je er niet eet en drinkt.

Mijn ervaringen met eten in hotels lopen uiteen van een fatsoenlijk menu voor 15-20 euro, buffetten variërend van 20 tot 30 euro, en 3/4 gangen diner tot wel 60 euro.
Vaak ook keuze voor ala carte of buffet.
Grande Fjord Hotel in Geiranger zat voor buffet rond de 25 euro's als ik het me goed herinner.

Biertjes meestal rond de 8 euro per halve liter. En zoveel drink je er niet.
Betaal nu in Adam ook 5,50 voor een grote pint. En dan drink ik er ook niet zo veel.
 
En Noren zijn ook wel echte buitenmensen, en ze kunnen met weinig luxe toe. ( ondanks dat het een schatrijk land is ! ). Een Dubai achtig iets zul je hier niet vinden, en ook een Torremolinos niet.

Dat is dan ook de reden dat de Noren schat-hemeltje-rijk zijn. Het meeste olie-geld is goed belegd (nu nog veel in oa eigen olie-industie) zodat ze tot in 'eeuwigheid' profijt van gaan hebben. Op dit moment zijn ze al geld uit de olie-industrie aan het wegsluizen omdat aan de horizon al lijkt dat daar een einde aan zal komen.

De Arabieren zijn alleen aan het potverteren: gouden kettingen, dikke Ferrari's, onnodige mega-projecten ect. Het werk laten ze doen door sloebers uit Azië, die ze dan ook nog als honden behandelen. Als de oliekraan opdroogt, of op termijn niet meer nodig is zullen die sheiks snel zelf de sloebers worden die de pisbakken mogen schoonmaken.

Eeeeh, maar weer on-topic!
 
Jammer dat de zomertijden er nog niet bij staan :N
Pas in april.....
Kan iemand zich misschien nog iets herinneren van voorgaande zomers?
Er zal er toch wel een in de middag vertrekken naar het vasteland mag ik hopen :}

Bootje Kiel-Oslo is al geboekt *O* *O*

In de middag rond 15:00 uur vertrekt hij vanaf Bodo, tenminste dat was vorig jaar nog zo. Ik heb toen ook niet gereserveerd, kon gewoon mee. Was half juni, dus nog niet echt hoogseizoen.
 
Nog één vraagje. Vermits er 2 harley's meegaan hoe is het gesteld met geluid? Harley's zijn nogal luidruchtig. Zou dit een probleem kunnen zijn.
 
Aangezien Noorwegen het land van de vikingen is, zijn er daar ok plaatsen die je kan bezoeken in verband met dat volkje?
Vb oude dorpen, tempels, boten, .... en zijn deze de moeite waard om een keertje te stoppen?
 
Aangezien Noorwegen het land van de vikingen is, zijn er daar ok plaatsen die je kan bezoeken in verband met dat volkje?
Vb oude dorpen, tempels, boten, .... en zijn deze de moeite waard om een keertje te stoppen?
In Oslo het vikingschip museum met mooie opgegraven drakenschepen The Viking Ship Museum - Museum of Cultural History
En op de Lofoten het Lofotr viking museum, zeer de moeite waard. Hier kun je ook met een vikingboot meevaren.
 
In Oslo het vikingschip museum met mooie opgegraven drakenschepen The Viking Ship Museum - Museum of Cultural History
En op de Lofoten het Lofotr viking museum, zeer de moeite waard. Hier kun je ook met een vikingboot meevaren.


Okay geweldig! Daar gaan we zeker een kijkje nemen..
Is er in de kustregio of binnenland Scandinavië ook veel te vinden over de oorlog of valt dat mee? Aangezien de Atlanticwall toch tot in het noorden van Noorwegen liep...
 
Ik heb er weinig van gezien. Je moet weten te vinden waarschijnlijk.

Dit is wat meer het binnenland van Noorwegen in. Hier stond een fabriek waar de Duitser zwaar water lieten maken voor hun atoomwetenschappen. Is een serie van op Netflix.
 
Okay geweldig! Daar gaan we zeker een kijkje nemen..
Is er in de kustregio of binnenland Scandinavië ook veel te vinden over de oorlog of valt dat mee? Aangezien de Atlanticwall toch tot in het noorden van Noorwegen liep...
Mijn interesse ligt er niet, daarom heb ik het ook niet onthouden (sorry) maar iemand vertelde mij dat er oog aan de zuidkust, vanaf Kristiansand richting Stavanger, ik dacht op een uurtje rijden, wel wat oorlogsdingen te zien zijn... Weet niet of je er wat aan hebt op deze manier :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan