Mooi op zijn wielen

Vandaag maar eens begonnen aan de tank. Nou de wielophanging zover klaar is kan ik weer verder met het bakframe. Maar voordat je een frame kunt maken moet je wel weten wat erin komt te hangen. Vandaar het uitstapje naar de tank. Ik ga de tank achteraan hangen en zo laag mogelijk. Bovenop de tank komt een aluminium deksel waaronder ik de electrozooi wil gaan opbergen. Voor zover dat mogelijk is uiteraard.

Vanavond de platen gezet die de boven en onderzijde gaan vormen.

full


Aan de randen zit een klein opstaand randje

full


Tussen de platen komt een slingerschot. Dat komt gelijk te zitten met het opstaande randje en de drie platen worden dan mooi gezamenlijk met de tig toorts dicht gevloeid. De zijkanten van de tank worden op dezelfde wijze dicht gevloeid. Verder komen er nog wat hoekjes en kantjes aan om de boel op te hangen. In de zijkant komt ook een groot gat waar de Triumph pomp unit in komt te hangen. Bovenin komt de originele Triumph tank dop en dan ziet niemand meer dat het een eigenbouw tank is.
Dan krijg ik daar ook geen vragen over

Ik had wat minder hard op de kraspen mogen drukken zie ik nou. Daar krijgt Kwastert het nog lastig mee om dat netjes weg te werken :X
 
Laatst bewerkt:
maak je geen verdiept aanzuigpunt? dan zuigt je pomp niet zo snel lucht en kun je de tank verder leeg rijden.
 
maak je geen verdiept aanzuigpunt? dan zuigt je pomp niet zo snel lucht en kun je de tank verder leeg rijden.

Is de triumph injectie of carbs? Als het injectie is zou ik zeker een verdiept aanzuigpunt of een swirl-pot gebruiken. Bij de BMW was dit best een nadeeltje, lucht zuigen=direct uitvallen.
Bij een carb fiets heb je dat minder snel, de vlotterbakken vangen wel wat op.

Mooi project hoor.
 
Het is injectie en er komt een verlaagd aanzuigpunt in de tank. En de nodige slingerschotten. Ik weet van de BMW inderdaad nog wat een ellende het is als je de tank niet kunt leegrijden
 
In de rally/race wereld maken ze wel gebruik van een 'swirl-pot'. Wat er precies inzit weet ik niet (nog niet in verdiept), maar het zou zeker stoer staan op zo'n vernuftige creatie als de jouwe :Y

swirl-pot-label-700x700.png
 
Da's toch voor een dry-sump smeersysteem?


Wellicht kan het daar ook voor gebruikt worden, maar bij brandstofsystemen wordt het zeker toegepast. Ik heb er eens naar gezocht voor de BMW. Bij snelle, lange bochten gaat de brandstof tegen de zijkant van de tank staan en dan zuigt ie lucht.
Dit zorgt voor altijd een kleine voorraad die aan te zuigen is. Ze zijn er in verschillende volumes.
 
Ik concludeer dat het een buffervat is dat met een opvoerpomp gevuld wordt. Daarnaast heb je een externe drukpomp nodig.

A: Breather to fuel tank

B: Feed from fuel pump

C: Return from fuel rail

D: Feed to injection fuel pump
 
Het is een mooi dingetje maar ik heb slechte ervaringen met benzine gerelateerde zaken buiten de tank. Het liefst houd ik alles deze keer gewoon in de tank. Een puntje van aandacht, zeker bij een relatief vlakke tank, is het voorkomen van klotsen van de benzine met een half volle tank. Maar zeker zo belangrijk is het voorkomen van het drooglopen van de pomp bij een bijna lege tank. Heel irritant als je halverwege een rap genomen afrit met een bokkende motor te kampen krijgt.

Ik denk dat ik een mooie oplossing heb. Ik zie niet waarom het niet zou werken maar dat is met de meeste dingen die je zelf bedenkt. :)

full


Dit is de tank zonder buitenkant. In de bovenkant past de enigszins verbouwde Triumph pomp unit. Alle wisseldelen zijn origineel en van bovenaf uitwisselbaar. Lijkt me handig. Daarachter zit de opening voor de Triumph tankdop. Die komt straks nog wel onder een dekseltje te zitten dus daar zie je dan niks meer van.
In het midden een slingerschot met midden bovenin een gat van rond 50. Voor het vlot kunnen tanken. Aan de onderkant zitten voor en achteraan gaatjes van rond 8 voor het verdelen van de benzine.

full


De pomp komt in een soort van keldertje te hangen. Als de tank dan bijna leeg is zal de benzine, naar ik hoop, niet naar de andere kant van de tank stromen maar rond de aanzuigopening van de pomp blijven hangen. De pomp komt overigens nog wat dieper te hangen.

full


En zo ziet dat er dan van de zijkant uit. Er komen wat kieren en gaten waarlangs het laatste restje benzine de kelder kan instromen.

Als het goed is kan ik dan bijna de volle 30,6 liter tank inhoud benutten

Wordt vervolgd
 
Ik denk dat dit gaat werken,voor de kever met Subaru injectiemotor heb ik de pomp uit de Subaru tank gehaald en daar ongeveer het zelfde gezien, die tank zit onder de achterbank en is veel groter maar ook veel platter heeft een verdieping die wel op jouw keldertje lijkt. die pomp heb ik in de kevertank gebouwd met het aanzuigfilter in een verdiept punt in de tank en werkte goed.
 
Dit ziet er heel betrouwbaar uit. Ik vraag me alleen af hoeveel brandstof je mee gaat nemen. Een liter of 40?
 
Ik denk dat dat iets te optimistisch is gedacht... Zal wel net ietsje minder worden 😉
 
Ik heb een actiradius van ruim 300km maar heb de tank sporadisch in 1x leeg gereden. Na 200km stap ik heel graag een keer af. Voor de gewichtsverdeling snap ik het, en je kan het nu meenemen in je ontwerp.
 
Ik heb met het span er aan een keer de 360 km gehaald. De laatste 30km waren wel heel spannend aangezien ik in iedere bocht de brandstofpomp hoorde gillen om peut.
 
Ik heb een actiradius van ruim 300km maar heb de tank sporadisch in 1x leeg gereden. Na 200km stap ik heel graag een keer af. Voor de gewichtsverdeling snap ik het, en je kan het nu meenemen in je ontwerp.
Hier ook, na 200km wil ik wel even wandelen en koffie drinken.
 
Als je zoals ik je span ook regelmatig gebruikt om naar het werk te rijden dan tank ik liefst zo weinig mogelijk.
Vaker dan 1x per week vind ik vervelend. In mijn geval is 300 km dus een mooie afstand.
 
Voor werk heb ik een bussie maar die moet soms ook 2x per week vol :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan