DE ideale Motorscooter voor woonwerk en Touren

Bartdutchmen

Rookie
15 jan 2018
1
0
Kesteren
Hallo mensen,

Sinds nov. 2017 ben ik in het bezit van mijn motorrijbewijs A.
Omdat ik de motor wil gaan gebruiken voor woonwerkverkeer (60km per dag) waarvan 50 km snelweg!! ben ik mij gaan oriënteren en kwam erachter dat een motorscooter zuiniger rijd en meer comfort te bieden heeft dan een standaard motorfiets.

Nu ben ik erg benieuwd welke motorscooter jullie mij aanraden, aangezien er zoveel soorten en maten zijn.. het moet een motorscooter zijn welke zowel op snelweg goed meekomt als lekker makkelijk te bedienen is in de stad..

Verder vroeg ik mij af hoeveel kilometer een motorscooter ongeveer mee kan? Aangezien ik kwa butget toch eerst een 2e hands motorscooter zal gaan kopen..

Graag hoor ik jullie input!

Groetjes,
Bart ;)
 
He Bart, welkom. Je gaat een leuke tijd tegemoet!

Zoveel mensen, zoveel meningen... Gezien de hoeveelheid kilometers op de snelweg zou ik minimaal voor een 250 cc gaan (> 22 pk). Verder heeft een 2 cilinder een rustigere loop, maar het verbruik en onderhoud zal in de meeste gevallen weer iets hoger zijn. Tegenwoordig behalen 1 cilinders ook hoge kilometerstanden (>100.000), dit zal geen probleem opleveren. Aan de onderkant zou ik een Yamaha Xmax 250 adviseren, een stapje erbij kom je op een Yamaha Majestic 400 of Suzuki Burgman 400. Deze scooters kunnen eigenlijk alles en zijn goed te betalen.

Succes ermee,

Michel
 
veel snelweg en kilometers is een hogere cc motorscooter het beste. minimaal 300cc vind ikzelf.

op volgorde van goedkoop naar duur motorscooters:
- piaggio beverly 500
- piaggiobeverly 350
- vespa 300
- yamaha tmax 500
- gilera gp800
- bmw c600/650
- yamaha tmax 530 (de beste motorscooter, wel duur)

persoonlijk zou ik gewoon voor een schakelmotor gaan omdat met rustig rijgedrag rij je ook superzuinig. en een voordeel van motorscooter is dat je niet hoeft te schakelen, maar jij rijdt 80% snelweg, dus schakelen doe je bijna niet. beter een naked fiets of als je budget hebt een bmw gs1200.
 
Laatst bewerkt:
Het allerbelangrijkste van een motor(scooter)vind ik de zithouding,zeker als je 'm voor lange afstanden gaat gebruiken,dus mijn advies is,ga zoveel mogelijk proefrijden,je zal niet de eerste zijn die na een bepaalde tijd last van rug,nek of benen krijgt als je te lang in een bepaalde houding zit,
voor mij is na tig ms's de Honda SH300 de beste optie,succes ermee.
 
Niet al Honda SH300 hebben en goed zithouding, de nieuwste hebben en keihard zadel en achterdempers.
Als het gaat om de comfort dan is zeker de Tmax de beste ... maar ze kunnen duur zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ga natuurlijk diverse proefritten maken.
Maar staar je niet blind op alleen verbruik maar kijk ook naar onderhoudskosten.

Bijvoorbeeld Kymco, Kawasaki, Sym maar ook oudere Piaggio/Vespa modellen hebben een interval van maar 5000 km, dus elke 10k een grote beurt!!
Terwijl bijvoorbeeld de huidige Piaggio/Vespa, Suzuki en Honda modellen een interval van 10k hebben , dus een grote beurt elke 20k [Honda zelfs 12k en 24k].
Dit scheelt aanzienlijk in de papieren.

Als je de snelweg doet met 100 km/u dan is een 250cc voldoende, maar rijd je 120/130 km/u dan zou ik voor de 300+ gaan, omdat je anders te veel in toptoerentallen rijd wat niet meer zuinig is.
Piaggio/Vespa noemt iets een 300cc terwijl het maar 278cc is terwijl hun 350 [=330cc] bijna net zoveel pk's heeft als de 400 van Suzuki.
 
Je kan ook voor een, Honda NC-serie motorfiets, met DCT gaan, of de motorscooter variant, de Integra.
 
Laatst bewerkt:
Tweede hands goedkoop zijn de mp3's of Fuoco RL's daar is bijna geen markt voor vanwegge dat je daar een Atje voor moet hebben

Kymco / kawa 300

Honda SW 400/600
 
Ik heb een 150CC, voor zoveel snelweg zou ik je dat zeker niet aanraden.

Het idee motorscooter zeer zeker wel!! Nooit meer schakelen, gewoon gaan met die banaan. Daarnaast hoef je niet motorrijlaarzen aan, maar gewoon normale schoenen voldoen. (oke geen teenslippers dan, ;) voor de veiligheid)

Ik heb een paar jaar terug mijn A gehaald en gelijk motorscooter gaan rijden, bevalt prima.
 
Jessedew schreef:

Daarnaast hoef je niet motorrijlaarzen aan, maar gewoon normale schoenen voldoen. (oke geen teenslippers dan, ;) voor de veiligheid)

Ik zou hier graag op willen inhaken!!
Ik rij zo'n 40.000 kilometer per jaar met de motorfiets.
Doe daarvan 30.000 met de Yamaha Xmax250LS en 10.000km met mijn BMW R1200RT.
Ik rij ten alle tijden, alleen met ijzel en sneeuw laat ik de motorfiets staan en pak de auto.
Nou wordt er geschreven: maar gewoon normale schoenen voldoen.

In de 28 jaar die ik nu motorrijd, heb ik 4 ongelukken gehad, en gelukkig elke keer met motorkleding en motorlaarzen aan.
Eenzijdige ongelukken maar ook door toedoen van automobilisten die bijv geen voorrang verleenden.
Ik wil met klem en nadruk leggen op de toch wel ZEER BELANGRIJKE meerwaarde van gedegen motorkleding en schoeisel.
Zelfs op een motorscooter.
Want of ik nou een ongeluk krijg met mijn 250cc motorscooter of met mijn 1200cc toermotor dat maakt toch werkelijk geen verschil zullen jullie begrijpen.
Of ik nou met 80km per uur onderuit ga met een motorscooter of met een dikke toermotor zou geen verschil hoeven maken, want die 80km per uur blijft hetzelfde.

Vandaar dat het rijden op een motorfiets, ongeacht welk model of type het is, geen onderscheid maakt tussen het te krijgen letsel na een ongeval.
Je hebt maar 1 lichaam en je krijgt spijt als haren op je hoofd indien je na een ongeval wel blijvend letsel aan je voeten of enkels hebt omdat je bent gaan rondrijden met normaal schoeisel inplaats met de keuze van motorlaarzen.
Ieder uiteraard zijn eigen keuze, maar ik weet wel beter na al die jaren.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
~
veel snelweg en kilometers is een hogere cc motorscooter het beste. minimaal 300cc vind ikzelf.

op volgorde van goedkoop naar duur motorscooters:
- piaggio beverly 500
- piaggiobeverly 350
- vespa 300
- yamaha tmax 500
- gilera gp800
- bmw c600/650
- yamaha tmax 530 (de beste motorscooter, wel duur)


Maxsym 400 of 600i :t

persoonlijk zou ik gewoon voor een schakelmotor gaan omdat met rustig rijgedrag rij je ook superzuinig. en een voordeel van motorscooter is dat je niet hoeft te schakelen, maar jij rijdt 80% snelweg, dus schakelen doe je bijna niet. beter een naked fiets of als je budget hebt een bmw gs1200.~
 
Laatst bewerkt:
In België staat de Maxsym 400 niet meer op de site van SYM. Dus waarschijnlijk nieuw niet meer te krijgen. Alleen de 600.
Dat van een nadelig onderhoudsinterval van Taiwanezen wil ik even nuanceren.
Ja, elke 5000km voor een SYM 400. Maar een echt groot onderhoud wordt door de meeste werkplaatsen maar om de 20000km uitgevoerd. Aan 10000 een oliefilter en luchtfilter bij de oliewissel. Onderhoud is niet duur (lees onderdelen). En Taiwanezen moeten qua betrouwbaarheid niet onderdoen voor die zogeheten A merken. Prijs-kwaliteit dik in orde.
Tis een beetje als: een Volkswagen koop je voor de naam, een Skoda omwille van het gezond verstand. Voila.
Nu, het zijn vooral Belgen die met SYM rijden. Terwijl in Nederland Kymco populairder is denk ik.
 
Laatst bewerkt:
In België staat de Maxsym 400 niet meer op de site van SYM. Dus waarschijnlijk nieuw niet meer te krijgen. Alleen de 600.
Dat van een nadelig onderhoudsinterval van Taiwanezen wil ik even nuanceren.
Ja, elke 5000km voor een SYM 400. Maar een echt groot onderhoud wordt door de meeste werkplaatsen maar om de 20000km uitgevoerd. Aan 10000 een oliefilter en luchtfilter bij de oliewissel. Onderhoud is niet duur (lees onderdelen). En Taiwanezen moeten qua betrouwbaarheid niet onderdoen voor die zogeheten A merken. Prijs-kwaliteit dik in orde.
Tis een beetje als: een Volkswagen koop je voor de naam, een Skoda omwille van het gezond verstand. Voila.

Het is gewoon AA++++ kwaliteit ;) :+

TS wil een 2e handse ,dus 400 of 600 maakt niet uit
 
Laatst bewerkt:
Denk ook even aan bescherming onderweg.

Ik rij 100km per dag op een majesty 400. Dan is het wel prettig dat je ook wat weer bescherming hebt met een grotere ruit. Helemaal als je de winter doorrijdt.

Ruimte onder de buddy (de kofferbak) is bij een 1 cylinder eens stuk groter. Kijk even of je helm erin past. Dat is wel zo makkelijk, of kies een topkoffer erbij.

2 cylinder zijn duurder in aanschaf en zijn ook wat duurder in onderhoud. Daarintegen hebben ze wat meer PK wat de majesty nog wel eens tekort komt.

Als het kan zou ik voor een ABS variant gaan dat is niet bij alle scooters het geval.

Probeer even de topsnelheid uit want je moet toch wel redelijk makkelijk 130 met wat gas over hebben als je dagelijks snelweg gaat rijden.

Ik zou zeker ook een majesty 400 proberen (vanaf 2008 ivm ABS).
Ik zit nu op 75000 en eigenlijk geen grote problemen gehad. Om de 5000km een beurtje zoals eerder vermeld.

disclaimer: Ik heb geen ervaring met andere scooters
 
Aprilia atlantic 500 schijnen ook makkelijk 80.000 zonder problemen op de klok te zetten en zijn niet duur.
 
Een 250 of 300 vind ik persoonlijk te weinig voor lange stukken snelweg.

Heb er er zelf ook een, lange stukken snelweg 120-130km/h zijn gewoon niet fijn, je rijdt dan constant aan het maximale.

Ik zou minimaal een 400 nemen in jouw situatie als het al een scooter moet zijn.

Als er weinig file zijn zou ik eerder een auto nemen voor die snelwegritten.
 
Laatst bewerkt:
Als je de scooter voornamelijk als woon-werk wil, zit je net goed in 300cc range bv; Kymco 300xtown, kawa j300 Yam xmax 300 of Sym cruiseym300. Wil je ook toeren, dan is een 350-400 beter. De 500+ scooters zijn beter voor autosnelweg en toeren, maar iets zwaarder voor stadsomgeving. Heb met een piaggio mp3 500 gereden en in stadsomgeving is deze iets minder wendbaar, maar leuker om lang te toeren. Heb nu een Kawa j300 voor zelfde woon-werk en tour ritten. Zuinig en wendbaar en kleine snelwegtrips zijn ok, maar lange tourritten zijn niet zijn ding. Kijk ook eens op autoscout24.de of .fr voor tweedehandse scooters; meer keuze.
Op n scooter zit je beter beschut tegen wind en lichte regen. Maar draag altijd goede beschermende motor kledij en zorg dat je gezien wordt, want je hebt maar 1 leven! In en rond Parijs zijn scooters enorme succes om file en parkeerproblemen te omzeilen. Succes bij de zoektocht....
 
TS geeft toch juist aan merendeels snelweg-kms te maken. Je advies is dus: neem geen 300-tje? Mijn gebruik is ook vooral als vervoermiddel (kortom veel snelweg). Ik heb daarom bewust gekozen voor een 2 pitter in het frame. Dat rijdt net wat robuuster (blok in frame = minder onafgeveerd gewicht), loopt trillingvrij (fijn als je lang dezelfde snelheid rijdt) en heeft net dat extra vermogen (handig op de linkerbaan). Overigens neem ik de volgende keer een wat sterkere, want een 400 (zelfs met 28 kW) houdt niet over. Maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening... Daarnaast wil ik er dan een met een iets actievere zithouding, bijvoorbeeld een T-max of Integra. Ik ga dan wel mijn bagageruimte missen. Dit jaar moet hij voor de tweede maal riem en rollen hebben (48.000 km). Dat is het beslismoment om nog jaren door te rijden of te gaan shoppen.
 
Degene die dit draadje heeft geopend heeft 1 bericht geplaatst en is 11 minuten actief geweest...

Toch leuk om te lezen :)

Michel
 
Ik denk dat wij met z'n allen met antwoord geven meer tijd actief zijn geweest.

Leest hij de tips wel? Of is het bij die elf minuten gebleven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan