[How To] Verwarmd vest! (home made)

Groetenboer

MF veteraan
19 apr 2008
2.017
1
Enschede
Alle eer van deze How-To gaat naar Hellracer.
Ik heb netjes om zijn toestemming gevraagd, en de tekst iets aangepast naar een mooie tutorial! Heel veel plezier ermee!

Benodigdheden:

* Stoelverwarmingshoes van de Action (€7,95)
* Fleecevest (ook Action (5,95)
* Een scherp mesje (bijv. Stanleymes)
* Naaimachine (of je moet goed zijn met naaien met de hand).
* Klein beetje geduld
* 12 v aansluiting op de motor / Aansluiting naar de accu maken


Plan van aanpak:

Verwijder met een scherp mesje het afwerk randje rond de stoelhoes. Als het randje weg is kun je het zit-schuim, de mat, het achterschuim en de achterkant van elkaar loshalen. Deze lagen zitten zo hier en daar met een beetje spray-lijm vast.

Leg de mat op de binnenkant van je vest en schuif deze zoveel mogelijk omhoog richting de schouders.
Knip voorzichtig wat van het overtollige van de mat weg zodat je ruimte genoeg bij de armgaten van het vest houdt.

Let op dat je niet door de verwarmingsdraden knipt.
Die zie je heeel duidelijk zitten.

Knip de achterkant van de hoes op de zelfde maat als je verwarmingsmat en speld ze samen vast op je vest.
Hobby met de naaimachine de bende aan elkaar en klaar!

De trekontlasting voor het snoer schroef je gewoon los van de hoes en vast op je fleece. Het is echt zo simpel als wat en het werkt prima. Ik hoop dat het morgen 30 graden vriest, ga ik lekker een stukje toeren!

ohja,
Ik heb zelf een hekel aan een dikke kraag onder m'n motorjas dus ik heb de kraag van de fleece verwijderd en omgezoomd (jaja, als ik m'n best doe kan ik best wat).

Even wat foto's erbij:
full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik iemand hoorde wiens stoelen in de fik waren gevlogen door chinese stoelverwarming zou ik toch echt niet aan die dingen in een jas beginnen :X

Typisch dat het altijd "ik heb van iemand gehoord" is. Ik heb nog nooit direct een bericht ergens gelezen van zo iemand. Ik heb ook nog nooit een foto gezien, of een terugroep actie gezien bij de Action, Lidl of automaterialen zaak. Kortom, eerst zien dan geloven.
Tot er geen bewijs van dit soort "ik heb van iemand gehoord" verhalen doe ik het af als angsthazerij of broodje aap.

Ik heb nu 8 jaar dit vest, ik rij er mee (als het koud genoeg is) door weer en wind, de schakelaar is al regelmatig nat geworden, het vest zelf ook wel eens goed vochtig (zweetrug...) maar ik heb echt nog nooit iets van een storing oid gehad.
Daarnaast blijf ik erbij: het ding is gezekerd en als dat faalt trek je de stekker er uit. Dingen vliegen niet zomaar in brand, dan wordt het eerst heel heet. Zo heet dat de blaren op je rug staan, als je dat negeert ben je te dom om te poepen dus kun je zelf geen vest maken.
 
Nadat ik iemand hoorde wiens stoelen in de fik waren gevlogen door chinese stoelverwarming zou ik toch echt niet aan die dingen in een jas beginnen :X

Ik hoorde wel eens dat er iemand van een motor gevallen was. Ik zou er niet aan beginnen :N






65 graden is erg warm hoor })

Ik verwacht niet dat die pads ook daadwerkelijk 65 graden halen.
Als je daar een motorfiets zou bestellen met 300PK dan kunnen het er net zo goed 360 zijn of 190.
Het blijft aftasten en gokken bij die Chinezen.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand waar op dit moment zulke matjes goedkoop te scoren zijn? Afgelopen week behoorlijk kou geleden in m'n motorpak en vond dit topic weer terug. Bij de Action in mijn dorp hebben ze die niet liggen momenteel..
 

Deze inmiddels in huis en zonet s geprobeerd of het wat is.
En ja, het werkt. Het werkt zelfs erg goed.
Temperatuur stijgt snel en word erg warm.
De matjes zien er wat goedkoop uit, maar dat is het natuurlijk ook ;).
Maakt ook niet uit, word toch weggewerkt in een windstopper of iets dergelijks. Bedrading is dun en de accu niet te zwaar/groot. Zittend op de bank met die pads onder m'n shirt ( op een ander shirt, dit soort spul moet je niet op je huid houden !! ) was 100% echt veel te warm. 50% was al heel goed merkbaar.



Waarom ik dit ga uitproberen ?

Ik had een paar weken geleden een echt Gerbing verwarmde jas besteld, ook met losse accu om ook naast de motor nog warmte te krijgen. De motor is voor mij werk maar ik sta dus ook vaak naast de motor te werken.
Hoe groot het merk ook is, ik vond de jas echt helemaal niets. Nahja, niet veel dan toch.
Mouwen waren slecht afgewerkt en de mouwboorden goedkoop omgezet en erg klein, striemen in m'n pols en dus niet erg comfortabel. Ik draag het hele jaar door een heupjas, ik hou niet van parka's en deze onderjas was echt lang, die stak gewoon 10 cm onder mijn motorjas uit. Voor prive ritten niet zo probleem maar tijdens m'n werk ziet dat er natuurlijk echt niet uit. En de accu was groot en zwaar, echt 4 x als deze. Volgens opgave zou de tijd dat er verwarmd kan worden niet zo heel veel schelen met deze kleinere/lichtere batterij.

Gerbing dus terug en eens kijken of ik voor minder dan 10% van die prijs hier wat warms van kan maken :)







Gezien de eerdere ervaringen lijkt me dan deze:

HP Autozubehör Stoelverwarming 12 V 1 warmtestand Zwart | Conrad.nl

de meest geschikte?
Omdat ik hier overal lees dat de hoge stand van de 2-standen matjes teveel is iig. Ook ziet het matje eruit alsof het binnenwerk met de verwarmingsdraden er vrij makkelijk tussenuit te halen moet zijn.


Ik zou deze nemen. ;)

Kost het dubbele, maar.... geen gedoe om de elementen eruit te peuteren met risico op beschadiging van de draden, beter af te werken en als je wil met een losse accu zodat je van stroom niet van de motor afhankelijk bent.
Het is wel 7,4 V dus als je m op de motoraccu wilt aansluiten dan zal je daar een regelaartje ofzo voor moeten zien te vinden. Geen idee of het goed gaat als je er rechtstreeks 12 V op zet.
Op de accu word de warmtestand geregeld, in 4 standen.
Regelaartjes om zelf in de voedingsdraad (vanaf de motoraccu ) te zetten zijn overigens ook volop op die site te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag even een stekkertje eraan gesoldeerd en een proefritje gemaakt. Wat is dat lekker zeg, stand 1 is echt meer dan genoeg nij deze waterkoude dag en rond de 2 graden. Gebruikt trouwens minder stroom dan mijn handvatverwarming.
 
Klopt, maar het vest moet wel wat tegen je lijf aanliggen..Anders werkt het niet echt(ik had 'm in een oude binnenjas genaaid) Een trui erover dat het 'aanligt'tegen m'n lijf helpt..
Kijk uit naar een zonnige niet-gladde winterdag!
 
Ik was gisteren bij de Action en ze hadden weer stoelverwarmingsmatten liggen. Kosten 12 euro. Daarna nog even langs de Aldi en daar zag ik in de rommelbakken een aantal soortgelijke setjes liggen voor slechts 7 euro!
Als je nog een verwarmd vest wilt knutselen zou ik nu je slag slaan.
 
Laatst met die koude Noordoostenwind weer plezier gehad van dat vestje. Valt me elke keer weer op dat dit minder stroom verbruikt dan de handvatverwarming. En je wordt er veel gelukkiger van.
 
Top idee! Zelf ook recent gemaakt en gebruik hem nu ook al, ingenaaid met daarover stukje fleece van een badjas in een fleece bodywarmer. Wel heb ik de 12v stekker eraf gehaald en connectortje gestoken, stroom op de motor is voorzien van zekering. Heerlijk dit vestje, enkel smorgens vroeg om 5u of savonds om 22u zet ik hem op high, anders gewoon rustig op low, verwarmd lekker! Topidee!
 
Na een paar jaar in gebruik werkte het niet meer, zelfs na een nieuwe stekker werd het niets. Nu maar eens een echt bodywarmertje gekocht van het Britse merk KEIS. Een Keis X10 gebruikt maar 15,8 watt en heeft carbon pads. Twee ter hoogte van (mijn) borstspieren' en een grotere op je onderrug. Uit Engeland besteld en kreeg er een gratis controller bij (3 standen) Even op een oude motoraccu getest en dat werkt. Las dat MBM iets zocht voor het werk, er is een zeer kleine accu bij te bestellen die het naar zeggen meer dan 3,5 uur uithoud op full power. Dit alles inclusief verzenden 98 pond. Als het weer wat kouder is krijgen jullie een update.
 
Na een paar jaar in gebruik werkte het niet meer, zelfs na een nieuwe stekker werd het niets. Nu maar eens een echt bodywarmertje gekocht van het Britse merk KEIS. Een Keis X10 gebruikt maar 15,8 watt en heeft carbon pads. Twee ter hoogte van (mijn) borstspieren' en een grotere op je onderrug. Uit Engeland besteld en kreeg er een gratis controller bij (3 standen) Even op een oude motoraccu getest en dat werkt. Las dat MBM iets zocht voor het werk, er is een zeer kleine accu bij te bestellen die het naar zeggen meer dan 3,5 uur uithoud op full power. Dit alles inclusief verzenden 98 pond. Als het weer wat kouder is krijgen jullie een update.
Ehm, Als je hem nog hebt kijk eens naar de bedrading waar ze in het vest samenkomen bij het plastic deel, daar wil er nog wel eens loskomen.
 
Een heel klein deeltje deed het nog en werd echt bloedheet. Ergens zal gerust een draadje losgekomen zijn maar er zit een einde aan de tijd die ik erin wil steken om dat ding weer werkende te krijgen. Ik wil het ook gewoon bruikbaar hebben en nu had ik een paar keer dat het niet werkte terwijl ik dat wel heel goed kon gebruiken op dat moment. (Na een hele nacht motorrijden met een NNO wind weer terug naar huis bij +1 en mist.)
 
Deze inmiddels in huis en zonet s geprobeerd of het wat is.
En ja, het werkt. Het werkt zelfs erg goed.
Temperatuur stijgt snel en word erg warm.
De matjes zien er wat goedkoop uit, maar dat is het natuurlijk ook ;).

Ik zou deze nemen. ;)

Kost het dubbele, maar.... geen gedoe om de elementen eruit te peuteren met risico op beschadiging van de draden, beter af te werken en als je wil met een losse accu zodat je van stroom niet van de motor afhankelijk bent.
Het is wel 7,4 V dus als je m op de motoraccu wilt aansluiten dan zal je daar een regelaartje ofzo voor moeten zien te vinden. Geen idee of het goed gaat als je er rechtstreeks 12 V op zet.
Op de accu word de warmtestand geregeld, in 4 standen.
Regelaartjes om zelf in de voedingsdraad (vanaf de motoraccu ) te zetten zijn overigens ook volop op die site te krijgen.
Met 7.4V per matje zou ik 2 matjes in serie zetten, maw 14.8V.
Als je dynamo hard werkt zit ie net boven de 14V. Probleem opgelost!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan