Iwemania 3.0: Jasper gaat Moto-E racen!

Jasper Iwema gaat voor vaste plek in WK ijspeedway
Jasper Iwema gaat voor vaste plek in WK ijspeedway

Een vaste plek in het wereldkampioenschap ijsspeedway. Dat is het nieuwe doel van oud-wegracer Jasper Iwema uit Hooghalen.

Vorig seizoen begon hij aan zijn nieuwe uitdaging - met als voorlopige hoogtepunt zijn deelname aan de WK-wedstrijden in Heerenveen - en dit jaar hoopt hij zich verder te ontwikkelen. De Drent trainde vorige maand twee weken in Zweden als voorbereiding op de WK-kwalificatiewedstrijden volgend weekend in Finland.

TT-Instituut
"Dat ging goed", vertelt Iwema. "Ik rijd in principe op dezelfde motor als vorig jaar, alleen hebben we die weer vanaf nul opgebouwd. Daarbij heb ik hulp van twee jongens die aan het TT-Instituut in Assen studeren. Die gaan het hele seizoen met me mee."

Old school racen
Hoewel Iwema jarenlange ervaring heeft in het wegracen, kan hij op het ijs nog steeds veel leren. "Mijn voordeel is dat ik al van jongs af aan op een motor rijd. Ik doe nu gewoon mijn ding en kijk veel om me heen om te leren. IJspeedway is echt old school racen, dat is het mooie eraan."

WK-kwalificatie
Doel is dus plaatsing voor het wereldkampioenschap. "Komend weekend rijd ik in het Zweeds kampioenschap. Dat is eigenlijk ter voorbereiding op de kwalificatiewedstrijden in Finland het weekend erna. Daar hoop ik een vaste WK-plek te bemachtigen."
 
Jasper Iwema gaat voor vaste plek in WK ijspeedway
Jasper Iwema gaat voor vaste plek in WK ijspeedway

Een vaste plek in het wereldkampioenschap ijsspeedway. Dat is het nieuwe doel van oud-wegracer Jasper Iwema uit Hooghalen.

Vorig seizoen begon hij aan zijn nieuwe uitdaging - met als voorlopige hoogtepunt zijn deelname aan de WK-wedstrijden in Heerenveen - en dit jaar hoopt hij zich verder te ontwikkelen. De Drent trainde vorige maand twee weken in Zweden als voorbereiding op de WK-kwalificatiewedstrijden volgend weekend in Finland.

TT-Instituut
"Dat ging goed", vertelt Iwema. "Ik rijd in principe op dezelfde motor als vorig jaar, alleen hebben we die weer vanaf nul opgebouwd. Daarbij heb ik hulp van twee jongens die aan het TT-Instituut in Assen studeren. Die gaan het hele seizoen met me mee."

Old school racen
Hoewel Iwema jarenlange ervaring heeft in het wegracen, kan hij op het ijs nog steeds veel leren. "Mijn voordeel is dat ik al van jongs af aan op een motor rijd. Ik doe nu gewoon mijn ding en kijk veel om me heen om te leren. IJspeedway is echt old school racen, dat is het mooie eraan."

WK-kwalificatie
Doel is dus plaatsing voor het wereldkampioenschap. "Komend weekend rijd ik in het Zweeds kampioenschap. Dat is eigenlijk ter voorbereiding op de kwalificatiewedstrijden in Finland het weekend erna. Daar hoop ik een vaste WK-plek te bemachtigen."

Zou mooi zijn als het hem lukt.
 
Zou mooi zijn als het hem lukt.
Gelukt! *O*

Jasper Iwema mag toch meedoen aan het WK ijsspeedway

De internationale motorsportbond FIM heeft Jasper Iwema alsnog een ticket gegeven voor het WK ijsspeedway.

Iwema deed afgelopen weekend mee aan de WK-kwalificatiewedstrijd in het Finse Ylitornio. Hier moest hij een plek bij de eerste zes rijders bemachtigen. Dit lukte net niet. Iwema eindigde als zevende.

Naast de coureurs die zich rechtstreeks kwalificeren voor het WK, heeft de FIM ook twee aanwijsplekken. Vanochtend maakte de motorsportbond bekend dat één van die plekken voor Iwema is. Dit betekent dat de Hooghalenaar mag meedoen aan tien WK-wedstrijden in Kazachstan, Rusland, Duitsland en Nederland.
 
26904814_1658599144201958_4203585017976598729_n.png

26805487_1658599150868624_8492887612245634626_n.jpg

Jasper_Iwema_2018_FIM_Ice_Speedway_Gladiators_WK.jpg

1513376831
 
Laatst bewerkt:
Zie het maar als negatief.. maar als je in 24 maanden alsnog "geluk " nodig hebt om je te plaatsen dan ben je toch geen topper ?

Wat ij betreft wordt ie WK hoor, daar niet van
 
Zie het maar als negatief.. maar als je in 24 maanden alsnog "geluk " nodig hebt om je te plaatsen dan ben je toch geen topper ?

Wat ij betreft wordt ie WK hoor, daar niet van
Die Zweden en Russen zitten al sinds hun pubertijd een half jaar per jaar op zo'n veredelde cirkelzaag.
Jasper stapte nog geen 2 jaar geleden voor het eerst op zo'n machine en iedereen lachte hem uit (ik ook) :X
Vindt dit wel dapper en ga zeker weer naar Heerenveen, was vorig jaar ook spektakel
oranje.gif


Fotoreportage kwalificaties: Jasper Iwema behaald ijzersterke zevende plek in Ylitornio
 
Laatst bewerkt:
Zie het maar als negatief.. maar als je in 24 maanden alsnog "geluk " nodig hebt om je te plaatsen dan ben je toch geen topper ?

Wat ij betreft wordt ie WK hoor, daar niet van

Die zin kan ook andersom: da's knap, binnen 24 maanden staat-ie met wat geluk tussen de toppers... O-)
 
Laatst bewerkt:
Die zin kan ook andersom: da's knap, binnen 24 maanden staat-ie met wat geluk tussen de toppers... O-)

Haahhha ja zo kan je het ook zien :+
Ging mij er meer om dat het in dat artikel voorkomt alsof hij tot de absolute top behoort maar eigenlijk een gelukje nodig had om zich te plaatsen ;)
 
Ik heb niet zo veel met Iwema, maar dit is gewoon een knappe prestatie. Motorsport in al zijn vormen lijkt soms bedriegelijk makkelijk maar blijkt als je zelf aan het stuur zit nog niet zo eenvoudig.

In twee jaar van niets naar een start in het WK is gewoon knap. Mazzeltje of niet.


Alsof je als MF gebruiker in twee jaar van je eerste circuitdag naar deelname aan de TT weet te komen.
 
Haahhha ja zo kan je het ook zien :+
Ging mij er meer om dat het in dat artikel voorkomt alsof hij tot de absolute top behoort maar eigenlijk een gelukje nodig had om zich te plaatsen ;)
Mwoah, oorspronkelijk pech of eerder genaaid...

RTV Drenthe:
"Het zat Iwema ook niet helemaal mee. Het leek erop dat de Hooghalenaar een beslissende heat zou moeten rijden tegen de Duitser Stefan Pletschacher en de Tsjech Jan Klatovsky. Maar in de laatste race van Klatovsky gebeurde iets opmerkelijks. Waar de Russen Karatsjintsev en Valeev de hele dag oppermachtig waren, eindigden zij ineens achter de Tsjech. Voor Klatovsky, wiens vader de frames bouwt voor de beide Russen, betekende dit dat hij zich rechtstreeks kwalificeert voor het WK"

Baansportfansite.nl:
De wedstrijd werd bij voorbaat al een Russisch feestje tussen Dinar Valeev en Sergey Karachintsev. Beide heren wonnen eenvoudig hun heats en kwamen in de laatste heat tegen elkaar uit. Hierin troffen ze Jan Klatovsky, en mocht Klatovsky twee puntjes pakken dan plaatste de Tsjech zich ook voor de WK finales. Tijdens de heat werd al snel duidelijk dat er een afgesproken kunstje getoond zou worden. Karachintsev verprutste zijn start, en Klatovsky ging er in de eerste bocht gelijk al vandoor.

De Russische heren reden vervolgens rustig achter de Tsjech aan, en de rust in het 'Klabo' kamp in het rennerskwartier sprak boekdelen. De verwachting was overigens dat Klatovsky slechts een puntje zou halen, wat betekende dat hij samen met onze eigen Iwema, en Stefan Pletschacher in een run-off moest uitkomen voor het laatste WK ticket. Iwema werd hierdoor zevende, en Pletschacher achtste.
 
Schitterend om te zien, de manier waarop deze jongeman bezig is zijn dromen waar te maken. Het is en blijft een van de toppers van de nationale motorsport in Nederland. Klaar.
 
Ik dacht nog even "mwa, met beetje afwisselen valt het vast nog wel mee..." Maar de monteurs hebben geen rijbewijs!!?
 
Terug
Bovenaan Onderaan