BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

je moet aardig wat los halen , maar bij een R valt het mee.
heb ze in iets meer dan een uur de bak er af zien halen bij een zaak, en dan de koppeling vervangen en de boel in elkaar , ze zijn er wel aan paar uur zoet mee.
maar je kan er wel weer tegen, gelijk kijken of keerringen en spiebanen aandacht nodig hebben,

Zo, koppelingsplaat en drukgroep, keerringen allemaal nieuw.
Ingaande as op de bak (bekend euvel bij deze machines) zag er uit als fabrieksnieuw, evenals de koppelingscilinder. Maar de vertanding op de startmotor was heel slecht, dus ruilstartmotor erop en gelukkig waren de tanden op het vliegwiel nog helemaal gaaf.
Laat voorjaar maar komen. Ik ben d'r helemaal klaar voor.
 
Zo, koppelingsplaat en drukgroep, keerringen allemaal nieuw.
Ingaande as op de bak (bekend euvel bij deze machines) zag er uit als fabrieksnieuw, evenals de koppelingscilinder. Maar de vertanding op de startmotor was heel slecht, dus ruilstartmotor erop en gelukkig waren de tanden op het vliegwiel nog helemaal gaaf.
Laat voorjaar maar komen. Ik ben d'r helemaal klaar voor.

Klaar voor Heimbach?

Roelof.
 
Dat zeker ook, maar dat duurt nog even.
Ik wil gewoon een beetje schoon droog weer en rijden. Kwam er door omstandigheden afgelopen najaar niet echt van. Slijmbeursontsteking in de linkerschouder weerhield me er toch echt wel van. Uurtje rijden op een dag was dagenlang daarna echt bijna onbruikbare schouder. En ik houd niet van zet-er-een spuit-in oplossingen. Dat is pijnbestrijding, maar geen oplossing.
Heb die motor niet voor woon-werkverkeer, dat doe ik met de fiets.
Dus ja, mooiweerrijder, ik geef het toe.
 
Zo, koppelingsplaat en drukgroep, keerringen allemaal nieuw.
Ingaande as op de bak (bekend euvel bij deze machines) zag er uit als fabrieksnieuw, evenals de koppelingscilinder. Maar de vertanding op de startmotor was heel slecht, dus ruilstartmotor erop en gelukkig waren de tanden op het vliegwiel nog helemaal gaaf.
Laat voorjaar maar komen. Ik ben d'r helemaal klaar voor.


oke dat is mooi ben jij ook weer klaar.



27871146069_57ef90c9c3_k.jpg" width="2048" height="1152"


mijn 850 eigenlijk ook wel , staat droog en warm en aan de druppel
 
hoi nieuw hier en pas eigenaar van een r 1100 r uit 99. snap m nog niet helemaal. zoek daarom een instructieboekje.
heeft iemand m digitaal. hem me te pletter gezocht op internet en kom alleen maar de wph boeken tegen...ook lekker maar zoek de riders manual.

groets
 
hoi nieuw hier en pas eigenaar van een r 1100 r uit 99. snap m nog niet helemaal. zoek daarom een instructieboekje.
heeft iemand m digitaal. hem me te pletter gezocht op internet en kom alleen maar de wph boeken tegen...ook lekker maar zoek de riders manual.

groets

PM gestuurd.
 
Ik heb wel de originele BMW R1150R owners manual en de R850R R1100R R1150R R1200R maintenance manual van Karl Kulow. Ik weet zo even niet hoeveel de BMW R1150R owners manual verschilt van de R1100R.
Allemaal digitaal in dropbox beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
heb ooit wat pdf gekregen m toch wel erg handig ,, zou eigenlijk alleen wat gedetailleerd schema van het injectie systeem willen ,,
 
Maar wat zou je daar dan aan willen aanpassen. Dat wordt toch allemaal geregeld in de Motronic. Wil je die anders programmeren, of zo?
Er stond een paar pagina's terug wel een verwijzing naar een aangepaste chip.
 
Maar wat zou je daar dan aan willen aanpassen. Dat wordt toch allemaal geregeld in de Motronic. Wil je die anders programmeren, of zo?
Er stond een paar pagina's terug wel een verwijzing naar een aangepaste chip.


ik heb een storing,, Co stond eerst veel te laag 0,2 a 0,5 % ( geen geregelde kat ) later stond ie wel goed maar nu staat ie op 10 % , en krijg ik hem niet naar beneden
heb het idee dat de brandstofdruk regulator niet goed is
maar dan wil ik me kunnen inlezen,, hoe is ie aangesloten op het uiteinde van de commonrail of aan het begin waar vanuit de aansluitingen naar de injectoren gaan.
wat zijn de functies van vacuüm slangetjes ?

dat wil ik weten , de afstellingen verlopen steeds
 
ik heb een storing,, Co stond eerst veel te laag 0,2 a 0,5 % ( geen geregelde kat ) later stond ie wel goed maar nu staat ie op 10 % , en krijg ik hem niet naar beneden
heb het idee dat de brandstofdruk regulator niet goed is
maar dan wil ik me kunnen inlezen,, hoe is ie aangesloten op het uiteinde van de commonrail of aan het begin waar vanuit de aansluitingen naar de injectoren gaan.
wat zijn de functies van vacuüm slangetjes ?

dat wil ik weten , de afstellingen verlopen steeds

Als ik het goed begrijp regel jij de CO met een potmeter, dit is een draadgewonden regelbare weerstand.

Uit eigen ervaring:
Op zich heel betrouwbaar, maar door te weinig gebruik, raken de draden van de weerstand gecorrodeerd en werkt de pot meter niet meer goed door slecht contact. Je kunt proberen door (veel) heen en weer draaien met de verstelling dat het contact met de draad weer wordt hersteld. Als je hem los maakt van de motor, een klein klusje, kun je er een universeelmeter op aansluiten op de weerstand stand en dan kun je zien of de potmeter goed regelt.

Ik meen dat ie 1 kOhm is.

De potmeter is geheel gesloten met zou willen aanbevelen om er toch wat contactolie, b.v.b. WD40, in proberen te krijgen.

Een nieuwe kost zoiets als EUR 100,-

Roelof
 
een nieuwe kost 150,-

heb al een gebruikte gekregen die van een goedlopende motor komt
heb iets van 460 Ohm gemeten maar lastig aangezien ie oneindig is wat het begin en eind van de band is, want als het goed is begin ie weer opnieuw .

daarom wil ik die gegevens zodat het één en ander duidelijk word.
weet niet eens wat de waardes zoude nmoeten zijn, en de pin bezetting, na wat gepuzzel kom je er wel achter maar toch
 
Laatst bewerkt:
een nieuwe kost 150,-

heb al een gebruikte gekregen die van een goedlopende motor komt
heb iets van 460 Ohm gemeten maar lastig aangezien ie oneindig is wat het begin en eind van de band is, want als het goed is begin ie weer opnieuw .

daarom wil ik die gegevens zodat het één en ander duidelijk word.
weet niet eens wat de waardes zoude nmoeten zijn, en de pin bezetting, na wat gepuzzel kom je er wel achter maar toch

Je zou moeten meten via het middenkontakt (dat over de weerstand loopt) en aan één van de einden. Je universeelmeter moet dan regelmatig een meetwaarde geven overeenkomstig de verdraaiing aan de potmeter. Als de weergave op de meter onregelmatig gaat, dan is het kontakt tussen het middenkontakt met de draadjes nog niet goed.

Door de meten over de eindkontakten weet je de max. waarde van de weerstand.

Volgens mij is het een liniaire potmeter.

Potentiometer - Wikipedia

Roelof.
 
Ik werd door Roelof op dit discussie onderwerp geattendeerd, ik zit normaal op het 'RS'draadje.
Ik heb oa een 1993 R1100RS zonder cat en met potentiometer. Deze heeft een range van 0 tot ongeveer 1000 ohm en mijn ervaring is dat je hem het beste in het midden kunt zetten dus rond de 500 (en zoals Roelof aangeeft meten) als initiële stationair afstelling. Die 460 lijkt dus niet verkeerd. Verder bepaalt de TPS afstelling in hoge mate het mengsel over de hele range en bovendien wordt alles op het linker gasklephuis geregeld en door synchronisatie wordt de rechter daarmee gelijk getrokken. Kan in dat laatste het probleem zitten? Loopt de motor op het gehoor wel goed en neemt hij goed gas aan? Heeft de stuuruitslag daar invloed op?
Ik neem aan dat de kleppen 'goed' staan, dus goed sluiten. Kijk ook nog even aan de binnenkant van de aanzuigbuizen: zijn die vet dan wordt er teveel olie door de carterontluchting geloosd, dat zou de meting ook kunnen verstoren.
Het kan ook zijn dat de TPS niet 'soepel' meer meeloopt met de opening van de gasklep, dit kun je vrij eenvoudig meten aan het achterste contact van de vierpolige stekker, ik steek daar dan een heel dun draadje bij in. Je zou dan een glad verloop moeten zien van het voltage, zeg maar 0.3 tot 7.0. Zelf heb ik de '0' afstelling gedaan, gaskleppen volledig dicht (en houd die dan tegen het licht om te zien of hij ook echt dicht is), dan de TPS op 8 mv (dat is het eerste wat je ziet, dus laagst meetbare) en dan schroef je de idle screw (ja, die verzegelde) op tot 1000 a 1100 rpm en de rechter mee natuurlijk.

Ik schiet maar een beetje in het donker natuurlijk,en hoop dat er iets bij zit waarmee je verder kunt. Voor al het bovenstaande is documentatie voor het naadje van de kous, maar ik neem aan dat je dat ook al aan Mr Google hebt gevraagd...
Uiteraard ben ik altijd benieuwd naar de uiteindelijk oplossing. Ik woon in Gemert.
 
Na het herlezen zag ik dat je vooral vraagt naar de injectie. De twee dikke slangen gaan naar de drukregelaar (zo uit mijn hoofd levert die 2,9 bar), waarvan een de druk leiding en de andere de retour. De dunnere harde leidingen gaan van daar naar de injectoren. Die zet de Motronic open en dicht waarbij de tijd de hoeveelheid geïnjecteerde brandstof bepaalt. Dit zijn bij mij nog oude grote injectoren met een soort naald in een gat. Deze vervuilen en ik heb ze ultrasoon gereinigd waarbij ik er 12 volt wisselend op zette om de naald te laten bewegen. Later heb ik 'R1200'injectoren gekocht: vier gaatjes met kogeltjes, een veel betere verneveling. Ze passen wel, maar omdat ze veel kleiner zijn moet je ze anders vastzetten en met andere rubber ringen. In Duitsland is een leverancier die een compleet pakket levert.
Ik heb heel weinig storingen meegemaakt aan dit systeem behalve een keer.
De motor liep goed op vol gas, maar ging wisselend licht inhouden bij half gas of minder, een beetje zoals KFR. Na heel veel zoeken en tijdelijk vervangen van bijna alle componenten bleek de brandstofslang vanaf de pomp in de tank niet goed vastgeklemd te zitten, bij volle druk lekte er dan brandstof langs, de druk viel iets weg etc. reactie van de regelaar, weer lekken, kortom, de druk fluctueerde.
Behalve vuile injectoren zou ik hier het laatste zoeken.
 
Laatst bewerkt:
De drukregelaar moet 3.0 bar leveren, dit kun je meten aan die retourleiding. Je zou ook een van een 'K' kunnen monteren, deze leveren 3,5 bar. Dit wordt wel gedaan als anti-KFR maatregel.
Ik zal hier een plaatje laten zien van de drukregelaar en de in en uitgaande leidingen.
full

Meer informatie over wat allemaal invloed heeft op de injectie hier.
Ik heb geen compleet plaatje van de injectie op de boxers in mijn files.
 
dacht dat er 3,5 b op moest staan, maar de retour leiding meten is een goed idee
kan ik zien wat ie doet,, nu ergens een druk meter scoren.

Ik werd door Roelof op dit discussie onderwerp geattendeerd, ik zit normaal op het 'RS'draadje.
Ik heb oa een 1993 R1100RS zonder cat en met potentiometer. Deze heeft een range van 0 tot ongeveer 1000 ohm en mijn ervaring is dat je hem het beste in het midden kunt zetten dus rond de 500 (en zoals Roelof aangeeft meten) als initiële stationair afstelling. Die 460 lijkt dus niet verkeerd. Verder bepaalt de TPS afstelling in hoge mate het mengsel over de hele range en bovendien wordt alles op het linker gasklephuis geregeld en door synchronisatie wordt de rechter daarmee gelijk getrokken. Kan in dat laatste het probleem zitten? Loopt de motor op het gehoor wel goed en neemt hij goed gas aan? Heeft de stuuruitslag daar invloed op?
Ik neem aan dat de kleppen 'goed' staan, dus goed sluiten. Kijk ook nog even aan de binnenkant van de aanzuigbuizen: zijn die vet dan wordt er teveel olie door de carterontluchting geloosd, dat zou de meting ook kunnen verstoren.
Het kan ook zijn dat de TPS niet 'soepel' meer meeloopt met de opening van de gasklep, dit kun je vrij eenvoudig meten aan het achterste contact van de vierpolige stekker, ik steek daar dan een heel dun draadje bij in. Je zou dan een glad verloop moeten zien van het voltage, zeg maar 0.3 tot 7.0. Zelf heb ik de '0' afstelling gedaan, gaskleppen volledig dicht (en houd die dan tegen het licht om te zien of hij ook echt dicht is), dan de TPS op 8 mv (dat is het eerste wat je ziet, dus laagst meetbare) en dan schroef je de idle screw (ja, die verzegelde) op tot 1000 a 1100 rpm en de rechter mee natuurlijk.

Ik schiet maar een beetje in het donker natuurlijk,en hoop dat er iets bij zit waarmee je verder kunt. Voor al het bovenstaande is documentatie voor het naadje van de kous, maar ik neem aan dat je dat ook al aan Mr Google hebt gevraagd...
Uiteraard ben ik altijd benieuwd naar de uiteindelijk oplossing. Ik woon in Gemert.

heb al een nieuwe TPS gekregen , bleek die ook niet goed te zijn, dus werd nr 2 gemonteerd , hij loopt goed, pakt gas goed aan,, het Co is alleen te hoog.

kleppen zijn 2 x gesteld 1 x door mij ( ze stonden mega te strak ) en nog een keer waar ze hem afgesteld hebben , de TPS en synchronisatie en gaskabels hebben ze gedaan waar ie gekocht is,

die truc van 1200 injectoren heb ik op een R forum gelezen,, ik zit te overwegen om dat te doen als ik hem hou,, schijnt een behoorlijke upgrade te zijn.

heb de slangen in de tank en aan de tank vervangen ,, ze lekte , en het benzine filter was stok oud net als het luchtfilter,, het eerste wat gedaan is, ding had een tijd stil gestaan ,, dus dat er iets zou moeten gebeuren is het ding niet, maar na al dat werk en die nieuwe onderdelen zou ik zo onderhand toch klaar moeten zijn.

heb echt zo iets, of ik koop een andere of ik ga naar MSE in Ede , dan kost het maar geld, maar dit is niks

bedankt voor je info
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel de originele BMW R1150R owners manual en de R850R R1100R R1150R R1200R maintenance manual van Karl Kulow. Ik weet zo even niet hoeveel de BMW R1150R owners manual verschilt van de R1100R.
Allemaal digitaal in dropbox beschikbaar.



tnx maar die heb ik al. inmiddels al weer een eindje verder.
 
Na een tijdje met een motor scooter en vespa te hebben gereden toch terug de stap naar een BMW gedaan, R850R van 1996, 120000Km en ondertussen het achterstallig onderhoud al gedaan.
Het is een oudje en het is fijn om terug te kunnen sleutelen.
Gelukkig dit forum gevonden waar er toch veel informatie te vinden is, heeft wel een paar uurtje lees plezier opgeleverd :-)
Heb vroeger nog met BMW gereden maar dan voornamelijk de GS dus heb wel enige boxer rij ervaring.

inhoir.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan