KTM LC8 950 - KVS probleem en swingarm bout

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Hoi allen,

Ik was vanmiddag bezig het motorblok uit de 950 Adventure te halen en ik heb eigenlijk twee problemen. M'n daadwerkelijke probleem, en ééntje die ik tegenkwam toen ik probeerde probleem 1 op te lossen danwel de oorzaak vast te stellen.


Probleem 1:
Is tijdens laatste vakantie begonnen en eigenlijk verdacht ik een koppakking tot aan vanmiddag, er verdween kvs en bij het starten was er véél witte rook. Sloeg ook lastig aan. Paar keer bijgevuld met demi-water, moest toch ook thuis komen, en zo'n 1000km later stond hij stil in de garage waar hij nu zo'n 3 maanden stil heeft gestaan - heb er nul tijd voor gehad. Er waren in de periode ontdekking t/m garage geen grote witte wolken tijdens het rijden (alléén een beetje bij het starten) maar toch verdacht ik de koppakkingen (althans, 1 van). Toen kwam het moment van de olie aflaten en tadaaa: eerst een half litertje water dat naar buiten wilde. Véél mayo in het onderblok, bovenin grappig genoeg totaal niet. Dat kunnen geen koppakkingen meer zijn dan toch zeker? Misschien de keerring van de waterpomp? Als iemand toevallig weet wat dit bij een LC8 waarschijnlijk is, houd ik me aanbevolen...

Hoe dan ook, probleem 2:
Linksom of rechtsom moet dat blok eruit, schoonmaken/spoelen, waterpomp en pakkingen nakijken/vervangen en wat keerringen vernieuwen. Ja, dat is mega veel gedoe bij een Adventure maar nee, eigenlijk niks gaf hele grote problemen. Op 1 ding na: de bout van de swingarm. Die zit v.l.n.r., door het frame, swingarm, blok, swingarm, frame. Houdt eigenlijk de complete achterste helft bij elkaar zullen we maar zeggen. Op zich fijn dat ie niet los zit, dus. De moer aan de linker kant draai je zo los, geeft je nog wat vertrouwen. Maar dan moet ie er via de andere kant uit... en hij wil echt niet -O- Heb met allerlei tooltjes en opzetstukjes de 1,5kg moker al lekker z'n ding laten doen en ik kom gewoon niet verder dan "vlak" met het frame; de draad waar de moer op zit heb ik door kunnen tikken dus iets van een cm gewonnen denk ik, hij zit nu verder gewoon muurvast. Zal vast door corrosie en dat soort fratsen komen, maar wat nu? Blok zal er toch onderuit moeten en dit is nou niet echt een dingtje dat je dan maar "ff doorslijpt" of zo :P

Tips op 1 of beide vlakken worden zeer gewaardeerd :}
 
Laatst bewerkt:
Zit hij niet geklemd in het blok? Maw die bouten even lossen?
Niet zo'n heel raar idee, had ik sowieso niet niet aan gedacht. Denk het alleen niet echt, er zit een uitsparing voor imbus 12 aan de "uit-kant" en ik kan hem eigenlijk volledig vrij rondjes laten draaien (wel met wat weerstand, maar niet erg veel); ik neem aan in de swing-arm lagers. Lijkt mij dan niet dat hij in het blok echt klemt...


Edit: ik heb even gekeken, maar er zitten inderdaad geen bouten in deze regionen van het blok die je zou kunnen lossen.


vlnr:
1. De "uit kant". Op de foto valt het me ineens op dat het midden er heel anders uit ziet dan het onronde stuk? Kan die er los uit en helpt dat? Had ik irl nog niet gezien in ieder geval.
2. Bovenkant kudsituatie.
3. Onderkant kudsituatie.
4. "In kant", hier meppen. Als de as het niet overleeft is dat niet anders :P
5. Mijn beste poging om zo goed mogelijk te kunnen meppen...

 
Laatst bewerkt:
Hey Luuk!

De waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in. Verklaard niet echt het lastig starten, geen lekke vlotters ofzo dat de rook een teveel aan benzine is en dus ook moeilijk starten?

De as, kun je die nog heen en weer tikken? anders kijken of je ergens kruipolie tussen kunt krijgen en door de as heen en weer te schuiven dit wat verder laten kruipen. Kan best dat de as gecorrodeerd zit in een huls die door rubber omsloten is zeg maar.
 
Vraag eens bij de buren op www.forum.lc8.nl. Daar zijn meerdere forumleden die blokken uit Adventures hebben gelepeld. En ook weer terug erin.
Hier vind je ook info over de waterpomp. Is een bekende en vaker voorkomende oorzaak van koelvloeistof verlies.
 
Hee Luuk,

Ik raad je aan om bij het bslaan met hamer iig een massief ijzeren as te gebruiken die je in het midden van de as houdt zodat je niet direct op de as zelf slaat.
Dit doe je omdat als je hierop slaat het mikken en ernaast slaan geen issue meer gaat zijn.
Desnoods laat je deze door iemand anders vasthouden met een waterpomptang zodat zijn en jouw vingers geen risico lopen.
Is het miss zo dat je bij voorgaande pogingen de as hebt beschadigd aan de rand zodat hij klemt bij het verwijderen?
Heb je een kunststof hamer gebruikt?

Daarnaast kan ik je het volgende logischerwijs aanraden.
Als jij op het mechanische vlak geen belemmering ziet voor deze as om eruit tekomen (borg-bouten,beschadigingen e.d) dan zal je het op moeten lossen met een hamer.
Ben zelf monteur die regelmatig dit type gevecht heeft aangegaan maar er is nog geen as geweest die gewonnen heeft.
 
Het kvs is idd een bekend probleem dit heb ik zelf ook gehad.
De seal is dan ingelopen of de as van de waterpomp, dit zelf heel makkelijk te repareren weet ik uit ervaring:).

Wat betreft de as die je probeert los te krijgen geen idee veel succes daarmee;)
 
:W
De waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in. Verklaard niet echt het lastig starten, geen lekke vlotters ofzo dat de rook een teveel aan benzine is en dus ook moeilijk starten?
Heb wel een idee mbt het lastige starten (of in ieder geval de daarmee gepaarde rook), het water in het carter verdampt natuurlijk nog eventjes na het afzetten van de motor en condenseert in de airbox. Wordt dus doodleuk als eerste naar binnen gezogen bij het starten? Zoiets dan. De afstelling is in ieder geval goed en de carbs in goede staat. Verrekte watergekoelde onzin. 'k Koop wel weer een Bandit :')
De as, kun je die nog heen en weer tikken? anders kijken of je ergens kruipolie tussen kunt krijgen en door de as heen en weer te schuiven dit wat verder laten kruipen. Kan best dat de as gecorrodeerd zit in een huls die door rubber omsloten is zeg maar.
Heen en weer tikken wil voor geen bal, zit echt muurvast. Met de theorie dat we het over de waterpompseal hebben is de operatie natuurlijk met het blok in het frame te doen, dus misschien ga ik daar wel voor. Ander idee is om een stuk rondstaal te laten draaien die beter op de as aansluit om harder te kunnen meppen. Eigenlijk alles wat ik overal kan vinden is "meer geweld" :P
 
Laatst bewerkt:
Volgens het WPHB zou hij er inderdaad zo uit moeten kunnen..
_O- _O- _O-


Neem een ander in de maling :P
Hey Luuk!

De waterpomp bij een 950 is wel een bekende, de seal van de as in en dan loopt het vrolijk je blok in.


dan was zijn olie lampje wel gaan branden.
Mwah nee niet echt, is een druklampje dus zo lang er wat te pompen valt gaat die niet aan. Best verontrustend eigenlijk want ik heb geen idee waarmee de fiets de afgelopen 1000km gesmeerd is geweest :P
 
_O- _O- _O-


Neem een ander in de maling :PMwah nee niet echt, is een druklampje dus zo lang er wat te pompen valt gaat die niet aan. Best verontrustend eigenlijk want ik heb geen idee waarmee de fiets de afgelopen 1000km gesmeerd is geweest :P
Uh... :? Ik heb serieus het WPHB bekeken en daar word vermeld dat je de moer los moet draaien, en daarna de as er uit moet kunnen.
 
Heb wel een idee mbt het lastige starten (of in ieder geval de daarmee gepaarde rook), het water in het carter verdampt natuurlijk nog eventjes na het afzetten van de motor en condenseert in de airbox. Wordt dus doodleuk als eerste naar binnen gezogen bij het starten? Zoiets dan. De afstelling is in ieder geval goed en de carbs in goede staat. Verrekte watergekoelde onzin. 'k Koop wel weer een Bandit :')Heen en weer tikken wil voor geen bal, zit echt muurvast. Met de theorie dat we het over de waterpompseal hebben is de operatie natuurlijk met het blok in het frame te doen, dus misschien ga ik daar wel voor. Ander idee is om een stuk rondstaal te laten draaien die beter op de as aansluit om harder te kunnen meppen. Eigenlijk alles wat ik overal kan vinden is "meer geweld" :P

Haha tja, dan is zo'n bullitproof Bandit olieboot zo gek nog niet he ;)

Ik weet niet hoe je bruglagers er nu aan toe zijn, wellicht heb je die nu de vernieling in geholpen? Ik zou inderdaad een stukje staf op maat draaien dan, aan de onderkant goed ondersteunen, kruipolie en dan maar de hamer!
 
Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
 
Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
Daar lijkt het op.

Een as met dikke inbus om er uit te draaien, en een borgmoer (logisch) aan het deel dat 'uitsteekt'.

Brogmoer lossen, met inbus as lossen.

En niet nog meer verkloten, want het begin is al gemaakt :)
 
Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
Niet volgens het WPHB wat ik gevonden had, ik ging daar ook vanuit namelijk.
 
Daar lijkt het op.

Een as met dikke inbus om er uit te draaien, en een borgmoer (logisch) aan het deel dat 'uitsteekt'.

Brogmoer lossen, met inbus as lossen.
Mjah, daar lijkt het inderdaad op. Je kunt er een imbus in doen, heb ik ook liggen en geprobeerd. Wat je ook kunt zien is dat die zijde onrond is, wat je niet kunt zien is dat dit normaal binnen het frame valt en dus voorkomt dat de bout kan draaien. Het is geen los onderdeel (zie de fiche die nampus laat zien) en kan niet los eruit gedraaid worden oid. Hooguit voor de montage, want voordat ik de as er een klein stukje uit kon tikken gaf het misschien 30 graden draaing, meer kon ik niet. Nu kan ik vrij ronddraaien in de bruglagers, maar dat doet verder dus niks -O-
En niet nog meer verkloten, want het begin is al gemaakt :)
Ja ik heb het redden van die as/de lagers eigenlijk al opgegeven...
 
Op foto 1 zie ik een ronde schijf met 2 afgeplatte kanten en een 6 kant in de binnenkant van de as.
In die 6 kant moet een grote passende inbus sleutel in waar mee je de as tegen houdt en die afgeplatte schijf is volgens mij een moer die je ook van de as af moet draaien en dan zal de as waarschijnlijk naar de andere kant er uit moeten.
Ik ben het volledig met je eens dat het erop lijkt dat die imbus een los deel is, maar dat is dus niet zo. Aan de andere kant zit een moer, die moet eraf en de as moet er aan de kant van dat afgeplatte geval met imbusingang uit (op foto 4 is het dus ook een stukje gelukt... Waarom je er een imbus 12 in mag stoppen ontgaat mij compleet, en waarom hij met bruut geweld tot hier kwam, maar niet verder wil dan dit punt is ook zoiets raadselachtigs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan