H7 halogeen vervangen door LED

Ik heb ook nog twee H7 LEDs over. Ze waren voor de auto bedoeld maar met de APK hebben ze het er uit gehaald - en halogeen lampjes à €20 in gezet. :(
Zal 'ns een foto maken, hopelijk kan iemand er nog iets mee, anders ligt het ook maar te liggen.
En je zet ze niet terug?

Ik wil in mijn nieuwe auto ook LED's, zowel in de dimlichten (projectors), de grootlichten, en de bochtverlichting*. Maar dan moet ik natuurlijk wel 100% zeker zijn dat ze de radio niet storen.

Btw: die nieuwe auto staat hier nog niet, en ik weet dus ook nog niet welke types ampullen erin zitten, dus ik moet nog eventjes wachten :P

* échte bochtverlichting, dmv extra lampen in de koplampunit die echt IN de bocht schijnen, in tegenstelling tot dat meest gebruikte systeem waarbij gewoon het miatlicht aan de kant van de gebruikte pinker of de stuurpositie even aangaat, en dus helemaal geen bochtverlichting is ...
 
En je zet ze niet terug?
8<
Neen, ik denk het niet. Het argument van de garage was dat het lichtbeeld niet goed te krijgen was. Dat zou best zo kunnen zijn. Voor dimlicht zijn het projector lampen, voorheen had ik er xenon in zitten en dat was prima (tot het na enkele jaren (!) stuk ging). Ik wilde LED proberen, omdat LED niet hoeft 'op te warmen' zoals xenon. Grootlicht zijn reflectors en daar zitten wel LEDs in - een bak licht! Als ik iets met dimlicht ga doen, doe ik er maar weer xenon in denk ik. Maar je kunt er zo slecht bij. Ik haal m'n handen er aan open... Ik laat het eerst maar zo, die stomme halogeen lampjes waren duur genoeg. :/
 
Neen, ik denk het niet. Het argument van de garage was dat het lichtbeeld niet goed te krijgen was. Dat zou best zo kunnen zijn. Voor dimlicht zijn het projector lampen, voorheen had ik er xenon in zitten en dat was prima (tot het na enkele jaren (!) stuk ging). Ik wilde LED proberen, omdat LED niet hoeft 'op te warmen' zoals xenon. Grootlicht zijn reflectors en daar zitten wel LEDs in - een bak licht! Als ik iets met dimlicht ga doen, doe ik er maar weer xenon in denk ik. Maar je kunt er zo slecht bij. Ik haal m'n handen er aan open... Ik laat het eerst maar zo, die stomme halogeen lampjes waren duur genoeg. :/
Dat is gek dat het net met projectorlampen niet lukt.
Hier een voorbeeldje van de aftermarket projectorlampen in mijn motor:
bij beide volgende tests zit er telkens maar in 1 van de 2 projectors een ampul, en ze schijnen wel te hoog omdat de koplampunit uit gebouwd is voor de test en hier gewoon op een stoel ligt.

Met een H1 halogeen yellow:
full


En hier met een H1 LED erin:
full


Op dit moment zitter er wel nog de xenons in op de motor zelf, maar als die het weer begeven gaan de LED's erin.
 
Dat is gek dat het net met projectorlampen niet lukt.
Hier een voorbeeldje van de aftermarket projectorlampen in mijn motor:
bij beide volgende tests zit er telkens maar in 1 van de 2 projectors een ampul, en ze schijnen wel te hoog omdat de koplampunit uit gebouwd is voor de test en hier gewoon op een stoel ligt.
8<
Ja dat vind ik ook gek. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat zo'n LED niet 360 graden rondom even veel licht geeft. Het lichtbeeld was inderdaad niet perfect, namelijk. In die betreffende (auto-)koplamp dan. Op mijn motor zit ook een (zelfgemaakte) dubbele projector met H1 LEDs er in, met perfect lichtbeeld en véél licht.
 
Hier zo:
full


2x LED lamp (gemonteerd geweest, weinig gebruikt), ook nog een xenon lamp erbij die wel langdurig gebruikt is. Alle drie H7. LED lampen kostten niet meer dan €20. Wie maakt me los?
Edit: ik geloof dat ik per ongeluk de xenon lamp die stuk is op de foto heb gezet, deze is wel erg zwart. :+
 
Laatst bewerkt:
LED lampjes zijn inmiddels binnen en ingebouwd. Geeft veel licht iig. Lichtkleur is ook mooi helder. Ik heb nog geen mening over het lichtbeeld omdat de motor opgebokt staat zonder wielen. Hoe hebben jullie het probleem opgelost met de rubberen afdichting aan de achterzijde van de koplamp? Achterop de LED zit een niet verwijderbaar koelblok en daar krijg ik natuurlijk nooit de rubberen hoes overheen. Het lijkt me niet echt een goed idee om het zo te laten zitten...
full

full
 
LED lampjes zijn inmiddels binnen en ingebouwd. Geeft veel licht iig. Lichtkleur is ook mooi helder. Ik heb nog geen mening over het lichtbeeld omdat de motor opgebokt staat zonder wielen. Hoe hebben jullie het probleem opgelost met de rubberen afdichting aan de achterzijde van de koplamp? Achterop de LED zit een niet verwijderbaar koelblok en daar krijg ik natuurlijk nooit de rubberen hoes overheen. Het lijkt me niet echt een goed idee om het zo te laten zitten...[afbeelding]
[afbeelding]
Gewoonlijk kan je de kunststof flens waar die 3 nokjes aan zitten er af schuiven richting de lamp.
Zal wel bajonet zijn. Dan eerst de lamp door het rubber en dan de flens weer terug.
 
wel mooi dat je koellichaam precies buiten de lamp body valt zo!! Koeling is essentieel bij dit soort lampen. Ik heb al een paar defecte exemplaren op mijn bureau gehad waarbij je aan alles kunt zien dat snelle montage en lage prijs allesbepalend geweest is in het ontwerp.

De kern waar het printplaatje met de LED chips op zitten zou eigenlijk van koper moeten zijn, en zo dik mogelijk/ zo min mogelijk gaten voor de bedrading etc. Dat zou al heel veel schelen, maar voor het echte mooie zouden ze ook warmtegeleidende pasta tussen de achterkant van het (aluminium) PCB en het koelblok moeten doen.

Veel van deze H7 LED vervangers zullen de 1000 uur niet halen door falen van de LED wegens oververhitting.

De voorgeschreven maximale temperatuur van het halfgeleiderblokje binnenin de LED chip (de 'junction temperature') is bij de meeste types maximaal 125 tot 135 graden C voor de opgegeven 30.000h levensduur. Op tweakers loopt een topic waar dit soort lampen getest zijn en aan de buitenkant van de LED chip werd al 170 graden C gemeten. Geschatte junction temperature is dan ruim boven de 200 graden. Geen wonder dat het mis gaat.
 
wel mooi dat je koellichaam precies buiten de lamp body valt zo!! Koeling is essentieel bij dit soort lampen. Ik heb al een paar defecte exemplaren op mijn bureau gehad waarbij je aan alles kunt zien dat snelle montage en lage prijs allesbepalend geweest is in het ontwerp.

De kern waar het printplaatje met de LED chips op zitten zou eigenlijk van koper moeten zijn, en zo dik mogelijk/ zo min mogelijk gaten voor de bedrading etc. Dat zou al heel veel schelen, maar voor het echte mooie zouden ze ook warmtegeleidende pasta tussen de achterkant van het (aluminium) PCB en het koelblok moeten doen.

Veel van deze H7 LED vervangers zullen de 1000 uur niet halen door falen van de LED wegens oververhitting.

De voorgeschreven maximale temperatuur van het halfgeleiderblokje binnenin de LED chip (de 'junction temperature') is bij de meeste types maximaal 125 tot 135 graden C voor de opgegeven 30.000h levensduur. Op tweakers loopt een topic waar dit soort lampen getest zijn en aan de buitenkant van de LED chip werd al 170 graden C gemeten. Geschatte junction temperature is dan ruim boven de 200 graden. Geen wonder dat het mis gaat.
Met welke led h7 heb jij goede ervaringen?
De hierboven gebruikte, is dat een goeie?
Ik heb het liefst zonder ventilator.
 
Met welke led h7 heb jij goede ervaringen?
De hierboven gebruikte, is dat een goeie?
Ik heb het liefst zonder ventilator.

Het koelblok zit nu tegen het rubber van de vocht/stofhoezen. Bij mijn goedkope lampjes zit er wel geleidepasta tussen.
Ik heb bewust voor passieve koeling gekozen want ik denk dat die kleine ventilatortjes de 50.000 uur ook bij lange na niet halen. Mocht deze koeling niet genoeg zijn dan wil ik er misschien zelf nog wel een 12V ventilator tegenaan schroeven...
 
Met welke led h7 heb jij goede ervaringen?
De hierboven gebruikte, is dat een goeie?
Ik heb het liefst zonder ventilator.

Ik heb zelf behoorlijk de kat uit de boom gekeken, maar afgelopen week toch ook maar een setje besteld via ebay. Ik heb gekozen voor een set die uiterlijk veel lijkt op wat hierboven staat, met vrij grote koelblokken en volgens de advertentie genuine Lumiled Luxeon Z ES chips. Qua prijs zou dat kunnen kloppen.. ik klop het even af.

Qua levensduur / lichtprestaties zul je uiteindelijk bijna niet onder actieve koeling uit kunnen bij retrofit oplossingen. Maar de kwaliteit van fannetjes is meestal zo matig dat ze snel stuk gaan, dus heb ik daar nu ook niet voor gekozen.

Ca 5 jaar geleden heb ik al eens geprobeerd om een paar kleine verstralertjes te bouwen op basis van Cree XM-L chips. Ik kwam er toen achter dat de bundeling van het licht veel te weid was, en ik op geen enkele manier de hitte van 3 van zulke LED's op een aluminium plaatje afgevoerd kon krijgen zonder actieve koeling, danwel een gigantisch koelblok te maken.

Wat je in ieder geval niet moet hebben zijn de lampen met flexibele koellichamen. Dat heeft een veel te hoge thermische weerstand en de LED's lopen 100% zeker veel te heet. Het gaat bij een paar mensen al een paar maanden goed, en het lichtbeeld kan perfect zijn. Maar lange termijn..gaat niet werken
 
Qua levensduur / lichtprestaties zul je uiteindelijk bijna niet onder actieve koeling uit kunnen bij retrofit oplossingen. Maar de kwaliteit van fannetjes is Wat je in ieder geval niet moet hebben zijn de lampen met flexibele koellichamen. Dat heeft een veel te hoge thermische weerstand en de LED's lopen 100% zeker veel te heet. Het gaat bij een paar mensen al een paar maanden goed, en het lichtbeeld kan perfect zijn. Maar lange termijn..gaat niet werken
Bedoel je daarmee van die gevlochten matjes?
 
juist, die bedoel ik. super handig voor de montage maar ga er niet vanuit dat het lang mee gaat. In Nederland kun je die wél prima gebruiken voor grootlicht (maakt veel minder uren, meestal maar kort achter elkaar aan) maar voor dimlicht is het vragen om problemen.
Op de gsr 600 van mijn vrouw zit zo een in de koplamp, de enige die past want achter de koplamp zit vrijwel direkt het balhoofd. Ik ben nu wel benieuwd hoe lang deze mee zal gaan. Het zou jammer zijn want het licht is goed.
 
ik heb deze een tijdje geleden gemonteerd en ben er heel content van LED lamp conversie kit H7-6000K

Op de productfoto zie je een H4 lamp. Staat wel bij dat de foto kan afwijken. Vind ze wel wat duur, want de prijs is per stuk. Voor dat geld heb je bijna al de Philips ultinon (A-merk labeltje)

Wat betreft het "all in one" concept: Het is beter om de driver apart te houden van de lampunit, want de driver is ook niet 100% efficiënt en geeft weer net iets extra warmte wat afgevoerd moet worden door het koelblok. Verder ziet het er erg netjes en degelijk uit!
 
Is mss wel duur maar geeft wel een bak licht 4000 lumen de meesten dat ik tegen kwam was maar rond de 3200 lumen. En is ook mooi aftestellen door met de lamp te draaien. Heb je liever in de breedte licht hoef je maar een kwart te draaien wil je in de hoogte licht nogmaals een kwart slag.
 
Is mss wel duur maar geeft wel een bak licht 4000 lumen de meesten dat ik tegen kwam was maar rond de 3200 lumen. En is ook mooi aftestellen door met de lamp te draaien. Heb je liever in de breedte licht hoef je maar een kwart te draaien wil je in de hoogte licht nogmaals een kwart slag.
Is dat wat ze doen of wat de fabrikant opgeeft? Daar zit een erg groot verschil tussen.
Ben je niet bang dat dit precies dezelfde zijn en je veel teveel betaald hebt?
Oslamp Auto Led H7 Koplamp H13 9005 HB3 9006 HB4 Led H4 Auto Lamp 6500 k CSP Chip 50 w 8000lm Fan minder H8 H11 Lamp Alle in een in Oslamp Auto Led H7 Koplamp H13 9005 HB3 9006 HB4 Led H4 Auto Lamp 6500 k CSP Chip 50 w 8000lm Fan-minder H8 H11 Lamp Alle-in-een van Koplamp Lampen op AliExpress.com | Alibaba Groep
 
Nee ze geven echt veel licht als ik op het rechtse vak rijd op de snelweg en word ingehaald met xenon of ledprojector lichten van een auto zie ik toch wel dat mijn lichten meer en verder reiken dan de lichten van de auto. En wat betreft de kit van aliexpress ze gelijken er inderdaad veel op maar heb je dan ook 2 jaar garantie dan? Als het zo ook is dan heb ik idd wel te veel betaald.
 

Mijn idee! Ze zien er echt hetzelfde als mijn setje van Alixpress. Maar fijn dat ze goed bevallen, dan zullen ze dat bij mij ook wel doen!
 
Nee ze geven echt veel licht als ik op het rechtse vak rijd op de snelweg en word ingehaald met xenon of ledprojector lichten van een auto zie ik toch wel dat mijn lichten meer en verder reiken dan de lichten van de auto. En wat betreft de kit van aliexpress ze gelijken er inderdaad veel op maar heb je dan ook 2 jaar garantie dan? Als het zo ook is dan heb ik idd wel te veel betaald.
De garantie bij aliexpress is natuurlijk een wassen neus want de verzendkosten om iets terug te sturen zijn hoger dan het aankoopbedrag. Of het moet zijn dat ze je gratis een nieuwe toesturen zonder om de oude te vragen.
Ik heb echter wel ruim 5 lampen voor de prijs van wat jij voor 1 hebt betaald. Als het daadwerkelijk dezelfde zijn ben ik niet zo bang dat ze snel sneuvelen.
Ik denk dat ik voor 2 tientjes voor 2 lampen de gok wel durf te nemen.
 
Heb je een idee of deze een storing op je autoradio geven?
Ik heb net een nieuwe auto, met projectors met H7 erin, die wil ik vervangen door LED, maar zou zeker moeten zijn dat ze niet storen.

Mijn nieuwe auto heeft nog een radio zonder DAB.
(is een uit Hongarije ingevoerde auto, scheelde meer dan 6000€ tenopzichte van een in België ingevoerde).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan