Het grote GSX-F topic deel 12

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vertrok net met de motor (uurtje of twee terug), enkele km's later, begint die weer op drie cilinders te draaien B|

Zaterdag ben ik echter in hevige regen naar huis gereden van het werk, dus ik dacht, "ok, wéér water in bougiekoker nr.2 zeker?"

Rechtsomkeer gemaakt, naar huis en meteen alles eraf om er dit keer goed aan te kunnen.
Echter, geen druppel water bij bougie nr.2 ... maar ook niet bij alle andere.
Alle bougiekabels er weer op, de tank er ook effe op en proberen maar. Draait weer zoals het hoort. Alles weer gemonteerd, en weer willen rijden ... nog geen 500m verder, weer op drie cilinders B|

Thuis nog eens aan de uitlaatbochten gevoeld, blijkt het toch cil 2 te zijn die niet meer mee wilt. Dus ik vermoed dat ik misschien de kabel van bougie 2 heb geforceerd toen ik op mijn werk die kop van de bougie getrokken heb, oftewel is die bougie kapot door het water ...

Ben het effe een beetje beu ...

Had echt goede hoop dat deze op 99.999km te laten resetten en dan misschien niet nog eens klokje rond, maar toch nog een extra jaartje á 30.000km. Maar ik begin er voor te vrezen ...
 
Mooi k..!


Bougie wisselen? elektronica en water is niet echt een goede combi.. mogelijk oxidatie in de contactpunten?
 
Ik vertrok net met de motor (uurtje of twee terug), enkele km's later, begint die weer op drie cilinders te draaien B|

Zaterdag ben ik echter in hevige regen naar huis gereden van het werk, dus ik dacht, "ok, wéér water in bougiekoker nr.2 zeker?"

Rechtsomkeer gemaakt, naar huis en meteen alles eraf om er dit keer goed aan te kunnen.
Echter, geen druppel water bij bougie nr.2 ... maar ook niet bij alle andere.
Alle bougiekabels er weer op, de tank er ook effe op en proberen maar. Draait weer zoals het hoort. Alles weer gemonteerd, en weer willen rijden ... nog geen 500m verder, weer op drie cilinders B|

Thuis nog eens aan de uitlaatbochten gevoeld, blijkt het toch cil 2 te zijn die niet meer mee wilt. Dus ik vermoed dat ik misschien de kabel van bougie 2 heb geforceerd toen ik op mijn werk die kop van de bougie getrokken heb, oftewel is die bougie kapot door het water ...

Ben het effe een beetje beu ...

Had echt goede hoop dat deze op 99.999km te laten resetten en dan misschien niet nog eens klokje rond, maar toch nog een extra jaartje á 30.000km. Maar ik begin er voor te vrezen ...


Toch zou ik die bobines eens controleren op eventuele scheuren. Je zou niet de 1e zijn waarbij zoiets voorkomt. Je zou het niet daar zoeken meteen in ieder geval. En inderdaad de kabels en bougiedoppen nog eens nagaan. Misschien een dop waarbij de aansluiting enigszins los zit.
 
Laatst bewerkt:
Toch zou ik die bobines eens controleren op eventuele scheuren. Je zou niet de 1e zijn waarbij zoiets voorkomt. Je zou het niet daar zoeken meteen in ieder geval. En inderdaad de kabels en bougiedoppen nog eens nagaan. Misschien een dop waarbij de aansluiting enigszins los zit.
Ja, aan de bobines dacht ik ook al.
Zou het kunnen dat de bobin voor bougie 2 kapot/beschadigd is doordat ik de vorige tijd toch enkele 10tal km's op 3cilinders reed?
(had geen keuze, anders had ik dat nooit gedaan uiteraard).
Misschien doordat die de hoge stroom voor de bougie wilde leveren, maar te lijden had onder de (lichte) kortsluiting veroorzaakt door het water?

Ben nu aannhet afwassen. Effe van de motor blijven ... stress ... en dat helpt niet om goed te werken :$

Daarna alles weer open maken, en zien wat ik kan doen. Indien ik de motor moet wegbrengen moet ik iemand vragen me te helpen, heb wel een kleine remorque, maar mijn nieuwe auto heeft nog geen trekhaak -O-
 
Ja, aan de bobines dacht ik ook al.
Zou het kunnen dat de bobin voor bougie 2 kapot/beschadigd is doordat ik de vorige tijd toch enkele 10tal km's op 3cilinders reed?
(had geen keuze, anders had ik dat nooit gedaan uiteraard).
Misschien doordat die de hoge stroom voor de bougie wilde leveren, maar te lijden had onder de (lichte) kortsluiting veroorzaakt door het water?

Ben nu aannhet afwassen. Effe van de motor blijven ... stress ... en dat helpt niet om goed te werken :$

Daarna alles weer open maken, en zien wat ik kan doen. Indien ik de motor moet wegbrengen moet ik iemand vragen me te helpen, heb wel een kleine remorque, maar mijn nieuwe auto heeft nog geen trekhaak -O-

ja dat kan, bobine kan op zn klote hebben gekregen. Een kennis had een suzuki bandit 1200. Liep op 3 cilinders soms. Ook 1 vd 2 bobines, die op 1 bougie problemen veroorzaakte. dus het kan inderdaad wel.

eerst afschakelen inderdaad. Met stress eraan werken is niet slim. ;)
 
Bougie nr.2 ...
full

1 van de 2 elektrodes is overbrugt met vuil, zou dat door de onverbrande benzinemengsel kunnen komen?

Maar zo kan de bougie alvast niet de nodige ontsteking geven. Toch?
 
Ze draait weer ... al heb ik het idee voor maar 97,5% :/

Ben alvast bang om morgenvroeg naar het werk te vertrekken :/

Misschien vanavond nog maar eens een testritje van een km'tje of 25 doen?
 
Net 47 testkilometertjes achter de rug.
Daarbij heb ik ook een aantal keer vanuit stilstand opgetrokken tot verschrikkelijk hoog in toeren ... 7000 ongeveer :+ , en dat ging allemaal goed.

Ook een keertje over langere afstand goed doorgetrokken en tot pakweg 8000rpm geweest, dat was een goede test die echter een bepaalde aanleiding had :$

Maar ik weet nu dat ze weer goed rijd :] :t

Al hoop ik dat het nu weer niet tegenzit na een paar 100km, want morgen vroeg ga ik er dus mee naar het werk, en het "vertrouwen" is er nu toch wel een beetje uit :$
 
Net 47 testkilometertjes achter de rug.
Daarbij heb ik ook een aantal keer vanuit stilstand opgetrokken tot verschrikkelijk hoog in toeren ... 7000 ongeveer :+ , en dat ging allemaal goed.

Ook een keertje over langere afstand goed doorgetrokken en tot pakweg 8000rpm geweest, dat was een goede test die echter een bepaalde aanleiding had :$

Maar ik weet nu dat ze weer goed rijd :] :t

Al hoop ik dat het nu weer niet tegenzit na een paar 100km, want morgen vroeg ga ik er dus mee naar het werk, en het "vertrouwen" is er nu toch wel een beetje uit :$


ik las het bericht inderdaad, wou er op reageren dat iedereen wel eens iets harder rijd.. (zeker als een gsx-je) maar het is wel wat extreem. Ik ken de situatie niet, dus ik oordeel ook niet. Hier in Deventer is ook een weg ..

2 x 2 baans gescheiden,
geen uitrit contructies,
gescheiden fietspad (met flinke berm ertussen)
en ja.. je mag hier max 50km/h. de meesten rijden hier rustig 70 a 80, als je de gsx een keertje laat brullen rij je hier ook al snel 110 / 120.


streetview:
Google Maps

maareh.. tot 8k rpm? ik jank hem wel wat vaker door naar 9 a 10.. gewoon omdat het zo'n leuk geluid geeft... :9~ *O* (zou hij daarom zoveel zuipen? :] )

Blij dat je het probleem hebt gevonden, blijft altijd spannend in de hoop de oorzaak te pakken hebben.. heb je die bougie schoon gemaakt, gewisseld met een ander of vervangen?
 
Ik ken de situatie niet, dus ik oordeel ook niet. Hier in Deventer is ook een weg ..
Ondanks de situatie het er toelaat, geef ik toe dat het er wel wat over was ... maar ja, ondanks mijn over het algemeen rustige rijstijl, ben ook ik niet heilig ... :$
maareh.. tot 8k rpm? ik jank hem wel wat vaker door naar 9 a 10.. gewoon omdat het zo'n leuk geluid geeft... :9~ *O* (zou hij daarom zoveel zuipen? :] )
Tja ... voor mij is het veel, ik kom zelden boven de 5500rpm (120km/u) :$
Idd, daarom verbruik jij zoveel meer ;)
Maar je hebt er dan ook het nodige plezier bij :]

Na een "actie" als vandaag denk ik soms wel in mijzelf, "man, je mist toch wel wat, en het is nog je eigen schuld ook ... " :')
Blij dat je het probleem hebt gevonden, blijft altijd spannend in de hoop de oorzaak te pakken hebben.. heb je die bougie schoon gemaakt, gewisseld met een ander of vervangen?
Gekuist en terug gestoken. Ze zitten er nog geen 2000km in. Als bougie nr.2 het na verloop van tijd weer begeeft, vervang ik die wel.
 
Ahh beetje gas geven kan geen kwaad ;)

Ik hoop juist zonder kuip minder hard te gaan rijden :+
 
Ahh beetje gas geven kan geen kwaad ;)

Ik hoop juist zonder kuip minder hard te gaan rijden :+
Soms doe ik dat ook eens wegens omstandigheden, zonder kuip rijden, dus ook zonder kuipruit.
Meestal om een testrit te maken (dit keer had ik ze er wel opzitten echter), en dan denk ik bij mijzelf, "nee, voor mij wordt het geen naked bike!" Bij 120 heb je het gevoel 180 te rijden ...

Dat geeft mij wel een probleem in motorkeuze. Ik heb er al mee in mijn hoofd lopen dolen een Honda NC700 aan te schaffen omdat ik gehoord heb dat die probleemloos 1:30 halen ... maar ze zijn niet voldoende gekuipt naar mijn zin ...
 
Ga je voor een honda pc800 die heeft genoeg kuip gok ik :+
_O-

Maar nee hoor, voor zover je die nog vind, ik zie er mezelf niet op rijden :')

Al zal ik niemand verwijten die er wel mee rijden, is een eigen keuze, maar nogmaals, nee, niet voor mij :N

Zo ben ik ook BMW liefhebber, maar een K1 ... nee, dat komt er niet ofte nooit :N
 
Zo, ik ben op het werk aangekomen, motor deed volkomen normaal. Hopen dat het nu zowat blijft ...

Ik heb de gehele rit van 51 km zelfs gereden met een lege tank, en nog gaf ze het niet op :]
(maar ik kan dat oplossen, straks thuis maar eens dat fichke van de vlotter aankoppelen :+ )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig! hopen inderdaad dat je voorlopig meer geluk hebt! De laatste tijd rij ik alleen maar op 80 wegen met de gsx.. voor woonwerk heb ik er een dullville bij gekocht 8-) Ding is erg zuinig, 1 op 22,5 gehaald..
 
Zo, ik ben op het werk aangekomen, motor deed volkomen normaal. Hopen dat het nu zowat blijft ...

Ik heb de gehele rit van 51 km zelfs gereden met een lege tank, en nog gaf ze het niet op :]
(maar ik kan dat oplossen, straks thuis maar eens dat fichke van de vlotter aankoppelen :+ )


Gelukkig rijd hij weer normaal. Ik begin nou te begrijpen waar jouw motor last van heeft. LUIHEID _O-

Die is aan het tegensputteren. Nja ik trek de motor ook wel soms door tot 10 rpm. Is ook niet schadelijk voor een motor. Soms eens even goed zijn vermogen gebruiken en flink doortrekken is goed. Brand hij tenminste een beetje schoon. Ik vervang wel elk jaar de olie(max 5000km). Alleen maar Castrol. En ik tank regelmatig 98 of 102. Je benzinefilter is neem ik aan wel nog in goeie staat?
 
Ik schakel ook nooit zo vroeg. Heb een kleiner voortandwiel dus meer trekkracht maar boven de 7000 toeren begint het vermogen volgens mij pas? Rij m braaf goed warm de eerste 20 km maar trek m daarna geregeld door tot net voor de begrenzer. Reed voorheen geregeld volgas, bij mijne anderhalve cm buiten de teller verdeling bij bijna maximaal aantal toeren. Denk dat m wel goed doet want loopt netjes zonder noemenswaardig olieverbruik met inmiddels al aanzienlijke kilometerstand en iets van 15 jaar in mijn bezit. :)
 
Wat voor een 33?? :P
Nja ik heb ook nog nooit echt dure of nieuwe auto's gehad.
Meestal laag prijssegment. Maar die gaan vaak als je goed oplet toch nog heel wat jaartjes mee.
Ik heb als daily een suzuki swift summum uit 2001. ook wel lekker 1.3 16v 86pk op 800kg.
Hobby auto Nissan Skyline R33 GTR series 2. Dat is een 2.6L 6in lijn twinturbo.
Motor de Gsx600F in 2014 gekocht met 13000 op de teller. Nou toch al 30000erop staan.
En dan heb ik nog ergens een scooter die ik vanaf mijn 16e heb. 8-)

Zowiezo worden de slagvolumes alsmaar kleiner. Ik zag net op het werk een bmw 316 uit 2016 staan. Ik was benieuwd wat voor motorblok het was, want ik zag alleen de voorkant. Dus ik het kenteken ingevuld. Een 1.5 3cil variabele turbo, net zoals in de mini's tegenwoordig. En dat voor een BMW van 1400kg. Dan begin ik al te twijfelen aan de levensduur. Overal kleine cilinder inhoud en maar turbo's erop gooien. Ze kunnen nog beter een hayabusa blok in een auto bouwen volgens mij. :9~~

Alfa 33, 1.3V uit 91. 4 stortkokers voor benzine, ontsteking met contactpuntjes, 8 kleppen, geen kat. Veel ouderwetser ga je ze niet vinden.. Maar in die tijd waren elektrische ramen gewoon standaard. Centrale vergrendeling, deelbare achterbank en verstelbare hoofdsteunen dan weer niet.

Volgens de boekjes 89 pk en 109 NM op 930 kilo (wegens de airco en de dubbele Webers, die momenteel vervangen zijn door dubbele Dell'Orto's, is het de zwaarste uitvoering van de sterkste versie van het instapmodel met de kleinste motor.) Bijeengeraapt zootje dus :P
Maar omdat het een boxertje is heeft die een vrij vlakke vermogensafgifte en komt ie nog best leuk van zijn plek af. 0-100 lukt ergens tussen 9.5 en 10.5 seconden, 200 is haalbaar(er zijn er die 230 op de GPS hebben gehaald met de 1.3) en daarvoor hoef je niet eens een kalender mee te nemen om bij te houden hoe lang het duurt.
Maar die ene keer dat ik een leeg, recht stuk asfalt (afsluitdijk) had liet ik bij 190 op de teller (180 in het echt) het gas los, er zat nog meer in het vat maar de kans het rijbewijs in te moeten leveren zat me niet lekker. Daarnaast kwam ik ook al aardig in de buurt van het rode gebied en zit er geen toerenbegrenzer op.. Of die is stuk, zou ook best kunnen.

Bougie nr.2 ...
[afbeelding]
1 van de 2 elektrodes is overbrugt met vuil, zou dat door de onverbrande benzinemengsel kunnen komen?

Maar zo kan de bougie alvast niet de nodige ontsteking geven. Toch?

Dat vuil was waarschijnlijk kool ophoping/ grafiet en grafiet geleidt elektriciteit.
Stroom zoekt de weg van de minste weerstand en gaat dus doodleuk door het grafiet heen. Nou zou je denken, maar ik heb toch 2 pikkies waar ie overheen vonkt? Nja, nee dus, je hebt 2 mogelijkheden om een vonk te trekken, maar de stroom zal altijd degene kiezen met de minste weerstand. Dus eigenlijk zit een van die pikkies er meestal voor de kat zijn viool.
 
Laatst bewerkt:
Zeker! ik wil ook nog steeds led.. maar twijfel aan licht opbrengst en kwaliteit van die dingen. Deze was in de zoektoch nog niet voorbij gekomen.. ik zat naar die oslampen te kijken
 
Alfa 33, 1.3V uit 91. 4 stortkokers voor benzine, ontsteking met contactpuntjes, 8 kleppen, geen kat. Veel ouderwetser ga je ze niet vinden.. Maar in die tijd waren elektrische ramen gewoon standaard. Centrale vergrendeling, deelbare achterbank en verstelbare hoofdsteunen dan weer niet.

Volgens de boekjes 89 pk en 109 NM op 930 kilo (wegens de airco en de dubbele Webers, die momenteel vervangen zijn door dubbele Dell'Orto's, is het de zwaarste uitvoering van de sterkste versie van het instapmodel met de kleinste motor.) Bijeengeraapt zootje dus :P
Maar omdat het een boxertje is heeft die een vrij vlakke vermogensafgifte en komt ie nog best leuk van zijn plek af. 0-100 lukt ergens tussen 9.5 en 10.5 seconden, 200 is haalbaar(er zijn er die 230 op de GPS hebben gehaald met de 1.3) en daarvoor hoef je niet eens een kalender mee te nemen om bij te houden hoe lang het duurt.
Maar die ene keer dat ik een leeg, recht stuk asfalt (afsluitdijk) had liet ik bij 190 op de teller (180 in het echt) het gas los, er zat nog meer in het vat maar de kans het rijbewijs in te moeten leveren zat me niet lekker. Daarnaast kwam ik ook al aardig in de buurt van het rode gebied en zit er geen toerenbegrenzer op.. Of die is stuk, zou ook best kunnen.Dat vuil was waarschijnlijk kool ophoping/ grafiet en grafiet geleidt elektriciteit.
Stroom zoekt de weg van de minste weerstand en gaat dus doodleuk door het grafiet heen. Nou zou je denken, maar ik heb toch 2 pikkies waar ie overheen vonkt? Nja, nee dus, je hebt 2 mogelijkheden om een vonk te trekken, maar de stroom zal altijd degene kiezen met de minste weerstand. Dus eigenlijk zit een van die pikkies er meestal voor de kat zijn viool.



Zo'n auto heeft tenminste wel nog echt karakter en voelt altijd apart als je er mee gaat rijden.
Dat heb ik al bij mijn Nissan Skyline uit 1996. Die heeft dan wel fabrieks 300pk en een tijd van 0-100 in 4.8s. Ik zou denken dat die Alfa 33 al injectie zou hebben.
 
Zeker! ik wil ook nog steeds led.. maar twijfel aan licht opbrengst en kwaliteit van die dingen. Deze was in de zoektoch nog niet voorbij gekomen..
Daarom ben ik dus heel blij dat ik twee projectors ingebouwd heb.
En om nog eens in herhaling te vallen :$ ziehier het lichtbeeld met één van die projectors;

Met gele halogeen:
full


En daarna met een 6000K LED erin:
full


In een reflector krijg je natuurlijk niet dat beeld. Maar heb toch al gehoord dat je een gelijk lichtbeeld krijgt dan met halogeen, maar dan met meer en helderder licht. En wellicht een beetje moet bijstellen. Maar dat laatste moet ook bij het vervangen van een H lamp in een projector door een xenon of LED.

ik zat naar die oslampen te kijken
Wat zijn Oslampen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Het is mijn voorliefde voor gele koplampen die mij op dit type lampjes richtte. Om continue met gele lichten te rijden weet ik nog zo niet, aangezien mijn DRL's wit zijn. Maar als ik zo voor de leut kan switchen tussen wit en geel lijkt het mij wel wat 8-)

Was ook al aan het denken om er zo te proberen op de auto, maar lijkt mij niet zo praktisch icm automatische lichten. De ene tunnel geven ze wit, de volgende geel _O-

Maar misschien wel voor de mistlampen. Als ik het goed gezien heb, zijn alle koplampen op mijn auto H7, dimlicht, grootlicht, bochtlicht*, en mistlicht. 8 x een H7 dus op de voorkant ...

* (een échte bochtverlichting. Geen mistlicht dat aan gaat aan de kant van de pinker, maar een extra en schuin geplaatste lamp/reflector in de koplamp unit, en die ook echt effect heeft. Dimlicht is een projector, de rest zijn allen reflectors)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan