Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic Deel 11

knipperlicht, kettingbescherming lag er af en het achterwiel was opgevreten door de ketting. nu doet alles het wel weer. we hadden de ketting gespannen als een normale motor. geen rekening gehouden met de extra grote veerweg. helaas heb ik dit opgelopen. maar nu is de enige schade die ik nog heb de uitlaat en de achterbrug en dit moet wel even netjes. kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem zo weg te doen
 
Winteronderhoud in volle gang op het moment

full
 
"Verongelukt" in de zin van "heeft een ongeluk gehad"... gelukkig, maar.... :Y

Maar je hebt gelijk : "een ongeval hebben" is wél standaardtaal...

Gelukkig zijn er ook nog taalpuristen op dit forum-vol-afgrijselijke-taalvauten.... :+
 
Laatst bewerkt:
Goedeavond allen,

Vraagje, ik wil komend voorjaar een cursus/training all-offroad volgen met de Ten.
Zijn er toevallig mensen hier die ervaring hebben met zo'n cursus?

Aangezien er online genoeg te vinden zijn, welke beviel hierbij goed?

Thanks.


Ik wil ook een allroad training volgen met de Tenere. Denk ook aan het voorjaar. Denk aan een training van Arjan Brouwer ..
 
Wie weet (uit eigen ervaring, dus geen aannames s.v.p.) welke verenset het best is voor de XT660Z (zonder ABS).

Ik heb nu de standaard demping af fabriek en het komt toch vrij vaak voor dat in een snelle bocht het voorwiel wil uitbreken. Ik gebruik de XT op de weg en off-road
 
Ik heb ohlins voor achter gehad, met dikkere olie, was niets op aan te merken. Vooraan gewoon goed, achteraan beste vering die ik ooit gehad heb, onroad en offroad.

Later voorzijde vervangen door aangepaste kyb upside-down van wrf. Zwaardere, kortere veren, lagere inbouwhoogte, dikkere olie. Was eigenlijk nog wel net iets beter en smoelt gewoon ook super.

Met volle tank blijft dat voorwiel op straat wel minder rotsvast dan van een echte straatmotor. Nooit echt last van gehad met mn offroad rijstijl, maar ik verdenk hoofdzakelijk diameter van het wiel en stijfheid van de voorzijde er van.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet (uit eigen ervaring, dus geen aannames s.v.p.) welke verenset het best is voor de XT660Z (zonder ABS).

Ik heb nu de standaard demping af fabriek en het komt toch vrij vaak voor dat in een snelle bocht het voorwiel wil uitbreken. Ik gebruik de XT op de weg en off-road

Ik heb achter ook Ohlins. Voor heb ik gewoon de originele veerpoten, met Wilbers veren. Bevalt mij prima, zeker geen last met uitbreken. Ook offroad bevallen ze me zeer goed. Je kan eens langsgaan bij HK suspension of bv Hyperpro om te informeren wat de mogelijkheden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wie weet (uit eigen ervaring, dus geen aannames s.v.p.) welke verenset het best is voor de XT660Z (zonder ABS).

Ik heb nu de standaard demping af fabriek en het komt toch vrij vaak voor dat in een snelle bocht het voorwiel wil uitbreken. Ik gebruik de XT op de weg en off-road
Alles wat aftermarket is sowieso beter als af fabriek,je kunt er gewoon niet veel mee.
Zou beginnen met prog.spiralen dikkere olie en volle voorspanning,achter kun je alleen veervoorspanning aanpassen.
Rij zelf met een Wilbers in/uit regelbare demping,en van voren een Usd van Wr450.
Ben er dik tevreden mee.
Als je voorwiel wil uitbreken zit je toch tegen grens aan te jutteren,ligt niet alleen aan vering
 
Op zoek naar woon-werfmotor. Gisteren de AT getest. Is een tenere met dadelijk degelijke vering en een ander blok. Meer versnelling bovenin, minder bruut en sensatio'eel onderin. Rijdt wel overal letterlijk 2x zo hard.

full
 
Laatst bewerkt:
Wie weet (uit eigen ervaring, dus geen aannames s.v.p.) welke verenset het best is voor de XT660Z (zonder ABS).

Ik heb nu de standaard demping af fabriek en het komt toch vrij vaak voor dat in een snelle bocht het voorwiel wil uitbreken. Ik gebruik de XT op de weg en off-road

Ik heb Hyperpro progressieve voor en achter, ben er tevreden over, maar heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal aangezien dit door de vorige eigenaar al erop gemonteerd was. Motor leek daardoor wel een paar cm hoger te zijn dan de Tenere's van m'n reisgenoten.

Een van de andere Tenere's heeft progressieve voorvering overgenomen van Driepinter toen hij ze een tijdje geleden aanbood. Daarna mee op reis geweest naar Oost-Europa en was de hele weg te spreken over het verschil dat het gemaakt heeft.
 
Ik heb Hyperpro progressieve voor en achter, ben er tevreden over, maar heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal aangezien dit door de vorige eigenaar al erop gemonteerd was. Motor leek daardoor wel een paar cm hoger te zijn dan de Tenere's van m'n reisgenoten.

Een van de andere Tenere's heeft progressieve voorvering overgenomen van Driepinter toen hij ze een tijdje geleden aanbood. Daarna mee op reis geweest naar Oost-Europa en was de hele weg te spreken over het verschil dat het gemaakt heeft.


Zelf ook setje veren van Hyperpro gemonteerd (alleen de veren voor en achter). De Tenere rijdt daardoor wat stugger. Vooral het doorslaan aan de voorkant bij kuilen is nu weg. Rijdt gewoon heerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Wij kwamen RTWpaul (schrijver van bovenstaand stuk over banden) nog tegen in Noorwegen in 2016, paar keer al zien rondrijden in de omgeving in de dagen daarvoor, maar op dat moment geen idee wie het was. Reed dezelfde route ongeveer als die wij reden, was onderweg naar de Noordkaap. Uiteindelijk samen op de veerboot nog even staan kletsen, vertelde ooit een goede investering gedaan te hebben en nu de wereld daarmee kan rond reizen. Verder gaf hij advies aan mensen die langere tijd op reis wilde in ruil voor een slaapplaats en eten, begreep uit z'n verhaal dat hij naast benzine niet veel extra kosten meer had. Vertelde nog zelf veel kilometers gemaakt te hebben op z'n Tenere en een kennis/vriend van hem had de 200.000km gehaald op de Tenere.

Kwamen hem nogmaals tegen toen we net wat foto's stonden te maken een dag later:
full
 
Laatst bewerkt:
Zeker een goede investering geweest dan. Ik had al het vermoeden dat hij een iets ruimer vakantiebudget had dan ik :+
 
Ik heb vorig jaar DNA stage 1, 2 en 3 uitgevoerd op mijn XT. Samen met de Kev-mod.

Ook heb ik de kat uit de uitlaat gehaald maar vergeten de uitlaat door te boren zodat de gassen er sneller uit kunnen.

Ik vind de originele uitlaat zonder kat wel prima eigenlijk. Nu wil ik van buitenaf door de dempers heen een gat boren om alsnog de gassen er sneller uit te krijgen. Een metaalboor van minimaal 25 cm zou genoeg moeten zijn.

Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Mijn XTZ is van 2011,heeft DNA stage 1 en 2 met originele uitlaat.Nu heb ik de Kev-mod (O2 en Fuel) gemonteerd, voorlopig nog ingesteld op 12 h en
hem even op stationair toerental laten draaien.Wat mij nu opviel is dat de uitlaatbochten gloeiend rood werden.Is dit normaal of heb ik een probleem ? Dit was mij nog nooit eerder opgevallen !

Alvast bedankt
 
Mijn XTZ is van 2011,heeft DNA stage 1 en 2 met originele uitlaat.Nu heb ik de Kev-mod (O2 en Fuel) gemonteerd, voorlopig nog ingesteld op 12 h en
hem even op stationair toerental laten draaien.Wat mij nu opviel is dat de uitlaatbochten gloeiend rood werden.Is dit normaal of heb ik een probleem ? Dit was mij nog nooit eerder opgevallen !

Alvast bedankt

Ik denk dat het mengsel rijker is geworden en dat dit nu verbrand in je KAT. Ik heb mijn kat er uitgehaald. Zou dat jou ook adviseren. Wordt het minder heet onder je kont en je mengsel kan ook iets armer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan