Mooi op zijn wielen

BMW K-serie heeft een vuldop op een rubber slang. Daarmee kan je dus vrijelijk de dop zo hoog maken als wenselijk.

De Kawa die ik nu ik heb heeft dat ook zo, dop zit rechts achter een kuipklepje. Lijkt meook de beste optie, dan kun je de radiateur zetten hoe je wil.
 
Even gaan sjoppen in Rilland bij de knalpot een bmw motor sloper en handelaar in gebruikte delen.
Daar vind je wel een slang met dop van een bmw.
 
B|
Geen grap. Ik wil naar huis. Zit hier alweer 10 dagen, lang zat.
Koud (-15), sneeuw, koud, smerige stinkfabriek, koud, veel bier, koud, vet eten, koud, geen motor, koud en geen familie. Oja, en koud.

En geen zijspannen hier. Zowieso maar heel weinig motoren, ook 's zomers niet.
 
Weer een hoop gepuzzeld vandaag maar ik ben er uit.
De radiator komt plat te liggen met een BMW K100 vuldop ergens hoog en droog. De dop op de radiator wordt dan niet meer gebruikt en het overloopje wordt afgeplugd.
Als ik de radiator iets verder naar voren plaats, zoals op de foto, kunnen de bestaande aansluitingen gewoon gebruikt worden. Er is dan ruimte genoeg om de slangen te laten lopen zoals het het beste uitkomt.

full


De slangen kunnen tussen de bak en en de motor door.
Ik heb al een paar steuntjes gemaakt om de radiator aan op te hangen.

Naast de radiator komt de uitlaatdemper.

Er komt een omkasting omheen om het geheel een beetje design te geven.
En stroomlijn
En down-force :)

Ongeveer zoiets

full


De koellucht komt door de opening aan de voorkant binnen. De houten blokken geven de hoogte van het luchtkanaal aan. Daar komt straks een plaatje wat de lucht goed naar de radiator geleid.

De bovenkant van de kap wordt opklapbaar, of snel afneembaar.
 
B|
Geen grap. Ik wil naar huis. Zit hier alweer 10 dagen, lang zat.
Koud (-15), sneeuw, koud, smerige stinkfabriek, koud, veel bier, koud, vet eten, koud, geen motor, koud en geen familie. Oja, en koud.

En geen zijspannen hier. Zowieso maar heel weinig motoren, ook 's zomers niet.

Klein beetje offtopic,

Voor waar voor werk zit je dan in het buitenland?
 
Weer een hoop gepuzzeld vandaag maar ik ben er uit.
De radiator komt plat te liggen met een BMW K100 vuldop ergens hoog en droog. De dop op de radiator wordt dan niet meer gebruikt en het overloopje wordt afgeplugd.
Als ik de radiator iets verder naar voren plaats, zoals op de foto, kunnen de bestaande aansluitingen gewoon gebruikt worden. Er is dan ruimte genoeg om de slangen te laten lopen zoals het het beste uitkomt.

[afbeelding]

De slangen kunnen tussen de bak en en de motor door.
Ik heb al een paar steuntjes gemaakt om de radiator aan op te hangen.

Naast de radiator komt de uitlaatdemper.

Er komt een omkasting omheen

De koellucht komt door de opening aan de voorkant binnen. De houten blokken geven de hoogte van het luchtkanaal aan. Daar komt straks een plaatje wat de lucht goed naar de radiator geleid.

De bovenkant van de kap wordt opklapbaar, of snel afneembaar.

Ik zou de radiator waar hij nu op de houtblokken ligt flink onderuit laten zakken richting de bodem van de kast dan krijg je meer rijwindkoeling en hoeft je fan niet zo vaak aan te slaan.

heb je ook gedacht aan de afvoer van de warme lucht??
 
Als ik de radiator onderuit laat zakken kom ik in de knoei met de slangen.
Maar als ik op de plaats van de houtblokken een plaat maak die de wind mooi in de radiator geleid, dan is dat toch hetzelfde als wanneer ik de radiator laat zakken.
De warme lucht kan straks aan de zijkanten weg en bovenin komen een aantal sleuven. Van die louvres, de wind kan er makkelijker uit dan de regen er in kan.
 
mee eens, maar mijn ervaring met mijn kevers is dat je de luchtstroom moet dwingen om niet langs de zijkanten te ontsnappen
 
mee eens, maar mijn ervaring met mijn kevers is dat je de luchtstroom moet dwingen om niet langs de zijkanten te ontsnappen

Ik moet dus een goede aansluiting maken tussen de radiator en de geleide plaat. Liefst met een flexibele rubberrand of zoiets.
 
Ik heb bij mijn Enigma 2 de radiator ook plat in het zijspan liggen. Ik heb een radiator van een opel kadett gebruikt omdat die de aansluitingen op de goeie plek heeft en niet te groot is. En inderdaad op het hoogste punt een vuldop met overloop voor het expansieteankje. Bij mij loopt de luchtstroom alleen van boven naar beneden en heb ik een ventilator op de radiator geplaatst. Hou ook even in de gaten waar je de thermo-schakelaar plaatst t.b.v. de ventilator. Ik had hem eerst op de originele plek in de radiator geplaatst, maar omdat dat niet meer het hoogste punt (en dus ook niet meer de warmste plek) was werkte dat niet goed. Ik heb hem nu in de toevoerleiding geplaatst.
 
Ik moet dus een goede aansluiting maken tussen de radiator en de geleide plaat. Liefst met een flexibele rubberrand of zoiets.

hoe beter je de toevoer stuurt hoe minder je fan moet werken en dat rijdt weer prettiger lijkt mij
 
Het wordt een soort van ram-air koellucht voorziening. En inderdaad een beetje vloeiend laten lopen.

@Enigma
De temperatuur sensor zit niet in de radiator. Dus die heeft er geen last van als de boel plat ligt
 
Het wordt een soort van ram-air koellucht voorziening. En inderdaad een beetje vloeiend laten lopen.

@Enigma
De temperatuur sensor zit niet in de radiator. Dus die heeft er geen last van als de boel plat ligt
Het gaat niet alleen om de aanvoer. Als je onder geen onderdruk maakt kan je boven duwen maar dan koelt hij nog niet goed. In het ergst geval druk je het zijspan omhoog.

Even een schetsje:
full


Het is al moeilijk om een inlaat te maken met het frontaal oppervlak van de radiator. Als je de radiator vlak met de bodem maakt krijg je een lineaire luchtstroom aan de onderkant die de radiator gewoon afsluit. Dan moet je dus boven een flinke overdruk maken die je span omhoog drukt. Wat je eigenlijk moet doen is een trechter maken die naar achteren wijst. Omdat de kleine kant van de trechter het oppervlak van de radiator moet hebben en de achterkant 30% groter wordt dat een heel raar span. Daarom is het meest acceptabele dat je kan doen een holte maken onder de radiator. tussen het wegdek en de holte ontstaat een onderdruk die aan de radiator zuigt.

Leuke anekdote in dit verhaal is de Audi TT, je weet wel dat leuke ronde ding. De bodemplaat daarvan stamt van de VW Golf. De bovenkant van het eerste model was helemaal bol. als je boven de 140 reed ontstond er een onderdruk bij de achterruit door die bolle vorm. die onderdruk was groter als het zuiggehalte van de vlakke bodem. Als je dan je gas los liet kwam het ding los en werd onbestuurbaar, je ging gewoon de vangrail in. Op het tweede model heeft Audi toen maar een lullig spoilertje achterop gezet. Echte snelle auto's hebben een holle bodemplaat.
 
De lucht stroomt van onder naar boven door de radiator en ontsnapt aan de boven en zijkant van de bak.
De onderkant wordt helemaal vlak met een bepaalde mate van "rake" zoals ze dat in de F1 noemen.
Ik zit er ook nog aan te denken om een soort van diffusor te maken. Gewoon omdat het kan
 
............
Het is al moeilijk om een inlaat te maken met het frontaal oppervlak van de radiator. .........

Dat is niet nodig, de netto doorlaat van een radiator is ook veel kleiner als het totale oppervlak. De netto doorlaat kan zo maar eens 30% of minder van het oppervlak zijn. Bij mijn eigen zijspan heb ik de radiator met de onderzijde gelijk aan de vlakke bodem van de zijspanbak en de luchtinlaat aan de voorzijde is ongeveer 30 x 12 cm groot. Deze opening is voldoende, als ik rij is er voldoende rijwind voor de koeling. Ook bij lagere snelheden. Alleen bij file rijden of gehandicapten runs draait de ventilator.
 
De lucht stroomt van onder naar boven door de radiator en ontsnapt aan de boven en zijkant van de bak.
De onderkant wordt helemaal vlak met een bepaalde mate van "rake" zoals ze dat in de F1 noemen.
Ik zit er ook nog aan te denken om een soort van diffusor te maken. Gewoon omdat het kan
Dan hink je op twee benen. Je wil de bak van voor lager als achter om hem aan de weg te houden, je wil druk onder de radiator om flow te krijgen.
Kan je de radiator niet beter achterop de bak zetten? Inlaat happer tussen motor en bak en je hebt een natuurlijke flow.
 
Terug
Bovenaan Onderaan