Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Zweden was neutraal, dus daar vindt je niets. En ik zou er in Noorwegen ook niet al te veel over doen, bij sommigen ligt het nogal gevoelig.



Mijn interesse ligt er niet, daarom heb ik het ook niet onthouden (sorry) maar iemand vertelde mij dat er oog aan de zuidkust, vanaf Kristiansand richting Stavanger, ik dacht op een uurtje rijden, wel wat oorlogsdingen te zien zijn... Weet niet of je er wat aan hebt op deze manier :X
 
Okay geweldig! Daar gaan we zeker een kijkje nemen..
Is er in de kustregio of binnenland Scandinavië ook veel te vinden over de oorlog of valt dat mee? Aangezien de Atlanticwall toch tot in het noorden van Noorwegen liep...

Tromso heeft een museum, voornamelijk gericht op de oorlog op zee. De haven van Tromso was een belangrijke uitvalsbasis voor de Duitsers. Ook in Narvik vind je veel herinneringen aan de oorlog op zee. Alta heeft een museum over het tot zinken brengen van de Tirpitz, een van de belangrijkste Duitse slagschepen.

Ik gebruik vaak de site Tracesofwar.nl, daar vind je echt heel veel musea en bezienswaardigheden over de hele wereld, zie hier voor Noorwegen: Bezienswaardigheden - TracesOfWar.nl

Niet specifiek over de oorlog, maar wat ik wel zeer de moeite waard vond was het Nationale Noorse Luchtvaartmuseum in Bodo.
 
Zweden was neutraal, dus daar vindt je niets. En ik zou er in Noorwegen ook niet al te veel over doen, bij sommigen ligt het nogal gevoelig.

Het ligt over de hele wereld gevoelig, maar dat wil niet zeggen dat er niks te zien of te bezoeken is, daar doe je toch niemand kwaad mee?
 
eind mei/begin juni naar ZuidWest Noorwegen, Leren motorpak, regenpak, all-seasons pak, zomerpak, handschoenen, helm, wie heeft er kledingadvies? ik kan natuurlijk niet alles meenemen op de 14 dgn. rondreis.
 
eind mei/begin juni naar ZuidWest Noorwegen,Leren motorpak , regenpak, all-seasons pak, zomerpak, handschoenen, helm, wie heeft er kledingadvies? ik kan natuurlijk niet alles meenemen op de 14 dgn. rondreis.
Leren motorpak + regenpak + 2 paar handschoenen moet genoeg zijn

Ik neem de ferry van Hirtshals naar Stavanger, heeft iemand nog een link naar een app of gpx-bestand waar ik campings/hytte's kan zoeken?
 
eind mei/begin juni naar ZuidWest Noorwegen, Leren motorpak, regenpak, all-seasons pak, zomerpak, handschoenen, helm, wie heeft er kledingadvies? ik kan natuurlijk niet alles meenemen op de 14 dgn. rondreis.

Ik zou gaan voor een all-season motorpak gaan, twee paar handschoenen voor als er één zeiknat regent, een regenpak en een helm is wel zo fijn op de motor. En als je motorlaarzen niet (geheel) waterdicht zijn, zou ik ook regenschoenen voor over je motorlaarzen meenemen. Het zal eind mei/begin juni niet warm zijn daar en de kans op regen is meer aanwezig dan later in het seizoen.
 
Ik neem de ferry van Hirtshals naar Stavanger, heeft iemand nog een link naar een app of gpx-bestand waar ik campings/hytte's kan zoeken?

Je zou de app Norcamp eens moeten downloaden. Heb ik afgelopen zomer goed gebruik van gemaakt in mijn zoektochten naar campings en hytte's.
 
Laatst bewerkt:
Leren motorpak + regenpak + 2 paar handschoenen moet genoeg zijn

Ik neem de ferry van Hirtshals naar Stavanger, heeft iemand nog een link naar een app of gpx-bestand waar ik campings/hytte's kan zoeken?

In Stavanger is een camping wat pal tegen het centrum aan ligt. Met 10 minuten lopen zit je in het centrum: Stavanger Camping Mosvangen. Hytter daaro kostte 400 kronen uit mijn hoofd.

Hier kan je de hytter zien in een filmpje.
 
Het regent daar best vaak dus bereid je voor..
Hele mooie omgeving en leuk stadje idd.
Je zou ook een kamer in het congrescentrum aldaar kunnen overwegen maar dan wel genoeg geld meenemen.. ;-)
 
Laatst bewerkt:
eind mei/begin juni naar ZuidWest Noorwegen, Leren motorpak, regenpak, all-seasons pak, zomerpak, handschoenen, helm, wie heeft er kledingadvies? ik kan natuurlijk niet alles meenemen op de 14 dgn. rondreis.

Ik heb een Held Camaris pak (tegenhanger van de veel bekendere Revit Iginition). Hier zitten meshpanelen in.
Ik ben de eerste 2 weken van Juni geweest.
Een paar dagen gereden met een electrische verwarmde jas eronder maar de rest met een warme baselayer en een warme midlayer. Dit was best goed te doen. Overigens ook vaak een regenpak aangehad (vanwege de regen). Afgezien van een aantal uitschieters lag de temperatuur in die 2 weken voornamelijk tussen de 8 en 13 graden
Handvatverwarming en mid-season handschoenen zijn eigenlijk wel een aanrader
 
eind mei/begin juni naar ZuidWest Noorwegen, Leren motorpak, regenpak, all-seasons pak, zomerpak, handschoenen, helm, wie heeft er kledingadvies? ik kan natuurlijk niet alles meenemen op de 14 dgn. rondreis.

In zuidwest Noorwegen hoef je je niet zo druk te maken over kou, dat is met name in het verre noorden.

Ik zou een regenpak meenemen en wat warme kleding extra, that's it.
 
In zuidwest Noorwegen hoef je je niet zo druk te maken over kou, dat is met name in het verre noorden.

Ik zou een regenpak meenemen en wat warme kleding extra, that's it.

Hangt van je definitie van koud af.
Ik vond +3 graden in dichte mist knap fris. :o
(Half juni)
 
Ach.. het kan daar ook zomaar gaan vriezen.. ook in de zomer. Een land vol verrassingen.
 
Gisteravond de film The Wave op Netflix gezien.
Dit speelt zich af rond de Geirangerfjord. Leuke film maar ook omdat we er afgelopen Juni geweest zijn.
 
Mooi filmpje Joris :t
bedankt voor de tips, die app vind ik mhwaah maar we zullen zien ;)
 
Voor wat betreft de regen, in Noorwegen loopt een bergrug van noord naar zuid. Over het algemeen geldt dat als het regent aan een zijde is het aan de andere zijde droog, zou je rekening mee kunnen houden. Ik kijk naar de historische weer data. Kijk eens op onze website, daar staan routes, beschrijving en veel film en fotomateriaal
 
Mooi verslag !

Kun je me eventueel via een PB vertellen hoe ik verder bij jullie kan spioneren ?



Voor wat betreft de regen, in Noorwegen loopt een bergrug van noord naar zuid. Over het algemeen geldt dat als het regent aan een zijde is het aan de andere zijde droog, zou je rekening mee kunnen houden. Ik kijk naar de historische weer data. Kijk eens op onze website, daar staan routes, beschrijving en veel film en fotomateriaal
 
In juni ga ik in mijn eentje voor 13 dagen richting Noorwegen. Ik wil dan zoveel mogelijk op campings overnachten. Ik kan alleen bijna nergens terug vinden tot hoe laat je kunt aankomen op de campings. Dit wil ik wel graag weten om rekening mee te houden in mijn route.. Weet iemand wat gangbaar is in Noorwegen?
 
In juni ga ik in mijn eentje voor 13 dagen richting Noorwegen. Ik wil dan zoveel mogelijk op campings overnachten. Ik kan alleen bijna nergens terug vinden tot hoe laat je kunt aankomen op de campings. Dit wil ik wel graag weten om rekening mee te houden in mijn route.. Weet iemand wat gangbaar is in Noorwegen?

Het gros dat ik heb gezien is tot 's avonds 20:00/21:00 gewoon open.
 
Je kunt meestal je tent neerzetten en de volgende ochtend betalen. Met hutjes idem dito. Maakt dus niet uit hoe laat je aankomt.
 
Hallo mannen.

Ik wil net als een paar andere naar Noorwegen toe op de motor met de vrouw achterop.
We willen ons beperken tot de onderste helft van Noorwegen en daarin een rondje maken zodat we de fjorden zien maar ook het binnenland.

Dit word mijn eerste toer vakantie en ik heb er weinig ervaring meer. Ik rij eigenlijk alleen maar met mooi weer en heb wel een motor regenpak maar verder hebben we beide alleen een 2 delig leren pak. Ik las al dat het daar rond juni nog pittig koud kan zijn dus een beetje goede onderkleding zou top zijn maar hebben jullie nog meer tips voor een toer beginner?

Ik ga trouwens een andere fiets huren hiervoor want mijn 1100 hyper blijft in de schuur staan omwille van mijn billen :)

We willen trouwens bij een organisatie een reis boeken met overnachtingen in hotels met halfpention. Het word een reis van dacht ik 2-2,5 weken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mannen.

Ik wil net als een paar andere naar Noorwegen toe op de motor met de vrouw achterop.
We willen ons beperken tot de onderste helft van Noorwegen en daarin een rondje maken zodat we de fjorden zien maar ook het binnenland.

Dit word mijn eerste toer vakantie en ik heb er weinig ervaring meer. Ik rij eigenlijk alleen maar met mooi weer en heb wel een motor regenpak maar verder hebben we beide alleen een 2 delig leren pak. Ik las al dat het daar rond juni nog pittig koud kan zijn dus een beetje goede onderkleding zou top zijn maar hebben jullie nog meer tips voor een toer beginner?

Ik ga trouwens een andere fiets huren hiervoor want mijn 1100 hyper blijft in de schuur staan omwille van mijn billen :)

We willen trouwens bij een organisatie een reis boeken met overnachtingen in hotels met halfpention. Het word een reis van dacht ik 2-2,5 weken.

Kan je wat meer in detail treden wat je plannen zijn? Overtocht bijvoorbeeld?

In Juni/Juli heb je het beste weer in Noorwegen, maar is nog altijd 50/50.
 
Terug
Bovenaan Onderaan