Honda Africa Twin 2015 (CRF1000)

Na 18 maanden Honda en dealer te hebben lastig te vallen wat betreft oxiderende wielen en half werkende handvat verwarming is er toch iets uit de bus gekomen. Verleden week hebben ze mijn wielen vervangen na eerst toch al mijn facturen van onderhoud te hebben voorgelegd.Alhoewel ik na 5000 km al een garantie aanvraag had ingediend. Handvat verwarming werkt nog steeds slecht.
Nog een opmerking.
Vermits ik kort bij een groot onderhoud aan was , 45.000 Km had ik gevraagd deze ook uit te voeren.
Ik had ook gevraagd de luchtfilters niet te vervangen omdat ik deze op 41000 Km zelf had vervangen.
De kostprijs van het onderhoud, hou U vast 685.00 €. Zonder luchtfilters en zonder kleppen nazicht.
De dealer beweerde dat kleppen nazien niet nodig is op 45.000 Km en dat dit de factuur alleen maar duurder zou maken.
Dus ze rekenen 6 uur werk voor het varvangen van de olie , 2 filters(DCT) en vervangen van 4 bougies.
Te samen 685.00 €
Volgens hun beweringen was het zeker nog 2 uur langer werk om de kleppen na te zien. Dus kan je hier bijna stellen dat een effectief uitgevoerd onderhoud met luchtfilters en kleppen stellen mij bijna 1000.00 € zou hebben gekost. Amaai!! De eerste maal bij Honda dat mij dit overkomt. Dit is een pak duurder dan BMW en Ducati. Dus mijn volgende ga ik eens goed nadenken.
 
Voor een voorbeeld te geven. Mijn VFR1200F was 450.00€ voor een 48.000 Km groot onderhoud zonder kleppen stellen en met luchtfilter.
 
Ik rij nog even door met m'n lelijke spaken, en dan eind dit jaar sla ik toe en wil ik er de RVS spaken van de 2018 AT in hebben. (Garantie)

Eens kijken of ze erin trappen. :+
 
Ik rij nog even door met m'n lelijke spaken, en dan eind dit jaar sla ik toe en wil ik er de RVS spaken van de 2018 AT in hebben. (Garantie)

Eens kijken of ze erin trappen. :+
Probeer een deal te sluiten en zet er complete wielen van Haan Wheels in.
 
Is ook een optie maar je bent bij Haan Wheels goedkoper uit (scheelt iets van 200 euro) en het is een goed Nederlands product.
 
Na 18 maanden Honda en dealer te hebben lastig te vallen wat betreft oxiderende wielen en half werkende handvat verwarming is er toch iets uit de bus gekomen. Verleden week hebben ze mijn wielen vervangen na eerst toch al mijn facturen van onderhoud te hebben voorgelegd.Alhoewel ik na 5000 km al een garantie aanvraag had ingediend. Handvat verwarming werkt nog steeds slecht.
Nog een opmerking.
enz....

Bartho, ik was voor de grote beurt incl. filters, olie. kleppen(nakijken want stellen was niet nodig) ongeveer 500 kwijt(zal het exacte bedrag eens opzoeken). daarvoor kreeg ik er ook nog een leen motor bij :}

dus zou de factuur nog eens goed bekijken..
 
Bedankt digime voor de richtprijs. In mijn geval enkel bougies en olie. 685€ vind ik toch aan de hoge kant.Hiervoor moet de tank en luchtfilterhuis enz niet gedemonteerd worden. Bij U zou dat zonder bougies zijn dus 160€ bij kom je op 650€ . Bij mij zou er nog 2tot 3 uur werk bij komen aan 70€ per uur plus de luchtfilter 72€ dus + 280 maakt 960 € voor onderhoud 48000 km.
 
Ik heb bij Ten Kate motoren per mail een afspraak gemaakt voor een kleine beurt en wat garantiewerk. Dit is wat er op hun website staat;

Kleine onderhoudsbeurt.

Regelmatig onderhoud aan uw motor is een must en daar hoort een kleine onderhoudsbeurt zeker bij.
Elk jaar of om de 6.000 kilometer opfrissen zorgt voor optimaal presteren en een veilige en zorgeloze rit.
De kleine onderhoudsbeurt bestaat uit:

  • Vervangen motorolie en oliefilter
  • Remblokken controleren/vervangen (vervangen hoort niet bij de prijs die hieronder staat)
  • Controleren ketting en tandwielen
  • Ketting spannen en smeren
  • Controleren diverse lagers (wiellagers, balhoofdlagers etc.)
  • Alles smeren (scharnierpunten, hendels etc.)
  • Koelvloeistof controleren
  • Controleren banden en bandenspanning
  • Controle elektrische systeem/verlichting
  • Alle merken & type motoren
Prijs € 135,-

Klik hier voor offerte kleine beurt


Grote onderhoudsbeurt.

Naast de kleine onderhoudsbeurt is eens in de twee jaar of elke 24.000 kilometer ook groot onderhoud nodig.
Je motor wordt hierbij op cruciale delen gecontroleerd/vervangen/afgesteld.
Alle vloeistoffen worden vervangen en al het afstelwerk wordt gedaan, dit voor optimaal en veilig rijplezier.

De grote onderhoudsbeurt bestaat uit:

  • Vervangen motorolie en oliefilter
  • Vervangen bougies
  • Luchtfilter schoonmaken of vervangen
  • Rem/koppelingvloeistof vervangen
  • Carburateurs of injectie synchroniseren en afstellen
  • Klepspeling controleren (tegen meerprijs)
  • Remklauwen gangbaar maken
  • Remblokken controleren/vervangen (vervangen hoort niet bij de prijs die hieronder staat)
  • Controleren ketting en tandwielen
  • Ketting spannen en smeren of cardanolie vervangen
  • Controleren diverse lagers (wiellagers, balhoofdlagers etc.)
  • Alles smeren (scharnierpunten, hendels etc.)
  • Koelvloeistof controleren of vervangen
  • Controleren banden en bandenspanning
  • Controle elektrische systeem/verlichting
  • Alle merken& type motoren
Prijs vanaf € 250,-
 
Voor fe grote beurt staat vanaf 250€ dus dat kan ook 800€ zijn
Bij Ten Kate hebben ze zo veel ervaring dat ze je van tevoren redelijk nauwkeurig kunnen vertellen wat het onder aan de streep zal kosten. Je moet zo af en toe wel een beetje vertrouwen hebben. ;)
 
Vertrouwen heb ik gehad. Daarom had ik aan honda(benelux) gevraagd waarom in België het niet mogelijk is een onderhoudscontract te krijgen zoals in Frankrijk. Daar was een contact mogelijk voor 700€ waarbij onderhoud voor 2 jaar plus een extra jaar garantie. Maar het was niet mogelijk.
Ik vraag me ook af waarom ze de exacte prijzen van onderhoud niet verplicht worden kenbaar te maken in de garage. Zoals ook bij wagens wordt gedaan.
Zou een heleboel problemen weghouden.
Eén van de reden waarom ik altijd BMW gemeden heb zijn oa de onderhousprijzen. Dat hoef ik nu niet meer in rekening te nemen.
 
Bij BMW heb ik nooit belachelijke bedragen hoeven af te rekenen, alleen in de BMW 4-wieler garage. Tevens bespreek ik van tevoren wat ze gaan doen en globaal wat de kosten worden. Bij Ekris was ik dat even vergeten en moest €1500 afrekenen voor een beurtje met APK. :X
 
Zelfde ervaring met mijn BMW motordealer.

Slechts eenmaal onaangenaam verrast door prijs van setje banden en met dealer overeen gekomen dat ik daarvoor voortaan naar de bandenboer trek.

Mijn laatste HONDA, een CRF 250L, werd door een vertrouwde YAMAHAdealer onderhouden... dus ook daar geen verrassingen...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor net opgehaald bij Ten Kate. Geen drama's op de factuur, al hebben ze wat meer tijd moeten besteden vanwege het verwijderen en weer terugplaatsen van de valbeugels. (Heed bunker model)
Onder garantie zijn mijn stuurschakelaars vervangen. Een naar klusje volgens de werkplaatschef, want Honda geeft de dealers een veel te kleine vergoeding voor een intensief tijdje prutsen. Nou ja, hij kan er weer 12000 km tegenaan. :t
 
Vandaag de 20mm stuurverhogers en een verstelbare screenspoiler van Rugged Roads gemonteerd.

Zit nog te wachten op m'n buddyseat die 20mm verhoogd wordt met harder schuim en dan mag de lente komen. :]
 
Vandaag bij Goedhart de adventure sport in het echt mogen aanschouwen :9~ . Gruwelijk mooi ding en allejezus hoog. Iedereen onder de 1m90 gaat een uitdaging krijgen. Eerdaags maar eens een proefrit regelen. :]
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan