[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Heeft iemand ervaring met van die verstelbare koppeling en remhendels uit china? Ik vind de afstand tussen het stuur en de hendels nogal groot en als ik veel met de koppeling moet werken in de stad bijvoorbeeld krijg ik kramp in m'n hand.

Is prima spul
 
Deze dingen besteld, leeek me wel leuk passen bij de rest :)
full
 
Laatst bewerkt:
Mijn GSje start fantastisch. Choke vol open, start knop & hij draait.

Probleem is dat hij maar zo'n 10 seconden blijft draaien waarna hij ermee kapt. Moet echt aan het gas blijven hangen wil de motor aan blijven. Ook na een km of 5 wil deze nog uitvallen, alsof hij nog niet warm is. Als hij eenmaal goed warm is (zeg km of 10/15) blijft hij normaal lopen. Stationair staat dus goed.

Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd, en ik heb de motor op een testbank af laten stellen. Voor de zekerheid toch maar weer de carburateurs gecontroleerd, hier is niks mis mee.

200km geleden nieuwe olie, oliefilter en bougies. Hiervoor was het probleem al, heeft niets geholpen.

Iemand ideeen?


Heb zo'n gevoel dat de motor redelijk aan het einde van z'n levensduur is. Ik heb het afgelopen jaar 37.000km op de motor gereden, en het verschil tussen nu en aanschaf is zeer groot.
 
Laatst bewerkt:
Als het probleem begonnen is na het ultrasoon reinigen van de carburateurs dan is de afstelling van de carburateurs toch de eerste verdachte (b.v. de choke).
 
Mijn GSje start fantastisch. Choke vol open, start knop & hij draait.

Probleem is dat hij maar zo'n 10 seconden blijft draaien waarna hij ermee kapt. Moet echt aan het gas blijven hangen wil de motor aan blijven. Ook na een km of 5 wil deze nog uitvallen, alsof hij nog niet warm is. Als hij eenmaal goed warm is (zeg km of 10/15) blijft hij normaal lopen. Stationair staat dus goed.

Carburateurs zijn ultrasoon gereinigd, en ik heb de motor op een testbank af laten stellen. Voor de zekerheid toch maar weer de carburateurs gecontroleerd, hier is niks mis mee.

200km geleden nieuwe olie, oliefilter en bougies. Hiervoor was het probleem al, heeft niets geholpen.

Iemand ideeen?


Heb zo'n gevoel dat de motor redelijk aan het einde van z'n levensduur is. Ik heb het afgelopen jaar 37.000km op de motor gereden, en het verschil tussen nu en aanschaf is zeer groot.

en als je hem wat 'helpt' met bijvoorbeeld remreiniger?
 
Als het probleem begonnen is na het ultrasoon reinigen van de carburateurs dan is de afstelling van de carburateurs toch de eerste verdachte (b.v. de choke).

Het probleem was er al, ultrasoon reinigen en af laten stellen op testbank hielp niet.
 
Ik zie dat mijn foto in de OP stuk is door photobucket, hier een nieuwe foto :D

lMZLn6I.jpg


Hoe is het hier verder met iedereen?
Gr Dirk.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem was er al, ultrasoon reinigen en af laten stellen op testbank hielp niet.

Hoe gebruik jij de choke?

Ik denk dat geen enkele GS500 direct na het starten zonder choke wil draaien. Normaal gesproken zal je een klein beetje de choke moeten gebruiken bij het koud stationair draaien. Je kan wel bereiken dat de motor koud ook zonder choke blijft draaien maar dan moet je de stationair mengsel afstelling zo rijk zetten dat hij met warme motor te rijk staat.
Dit typische carburateurmotor-verschijnsel is een groot verschil met een injectiemotor (zoals in een auto) waar het motormanagement met koude motor het mengsel zelf wat rijker zet.

Ik denk dat bij het afstellen op de testbank het stationair mengsel van veel te rijk naar precies goed is gezet en daardoor wil hij koud niet lekker stationair draaien.
 
benzineslangetjes op ebay besteld. Volgende week deze vervangen. Dan kan het motorseizoen weer beginnen voor mij :) :]
 
Hoe gebruik jij de choke?

Ik denk dat geen enkele GS500 direct na het starten zonder choke wil draaien. Normaal gesproken zal je een klein beetje de choke moeten gebruiken bij het koud stationair draaien. Je kan wel bereiken dat de motor koud ook zonder choke blijft draaien maar dan moet je de stationair mengsel afstelling zo rijk zetten dat hij met warme motor te rijk staat.
Dit typische carburateurmotor-verschijnsel is een groot verschil met een injectiemotor (zoals in een auto) waar het motormanagement met koude motor het mengsel zelf wat rijker zet.

Ik denk dat bij het afstellen op de testbank het stationair mengsel van veel te rijk naar precies goed is gezet en daardoor wil hij koud niet lekker stationair draaien.

De choke is helemaal anders bij andere gs500tjes. Heb er al een paar gestart, en ze hadden allemaal een andere handleiding. Die van mij start het makkelijkste met een beeeeetje gas en zonder choke. Dan moet je een beetje gas bij blijven geven en de choke erop om te zorgen dattie blijft lopen.

En verder: zijn probleem was al voor het reinigen.
 
De choke is helemaal anders bij andere gs500tjes. Heb er al een paar gestart, en ze hadden allemaal een andere handleiding. Die van mij start het makkelijkste met een beeeeetje gas en zonder choke. Dan moet je een beetje gas bij blijven geven en de choke erop om te zorgen dattie blijft lopen.

En verder: zijn probleem was al voor het reinigen.

Bij een koude motor heb je een rijker mengsel nodig om stationair te kunnen draaien. Het mengsel bij stationair toerental is af te stellen met de mengselregelschroef en zal volgens de regelgeving van de overheid op een relatief arm mengsel afgesteld worden. Geef je iets gas, zal de gasnaald de taak van het correct mengen overnemen, de gasnaald zal dan voornamelijk het mengsel bepalen.

Een injectiesysteem zoals dat bijvoorbeeld in moderne auto's zit, heeft een temperatuursensor in het blok. Zolang deze sensor aangeeft dat de motor koud is, zal het injectiesysteem een iets rijker mengsel inspuiten zodat de motor koud netjes draait.
Bij carburateurs moet je het rijker zetten met koude motor met de hand doen door de choke te gebruiken. Echt oude carburateurs hadden hiervoor een plaatje in de inlaat waarmee de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt beperkt werd, daarom is de benaming 'choke' (to choke betekent verstikken). Bij de GS500 is de choke een kanaal naast de gewone luchtinlaat wat zorgt voor een rijk mengsel.

Hoe lang je de choke moet gebruiken, hangt sterk af van het mengsel wat met de mengselregelschroeven ingesteld is. De overheid heeft in haar toelatingsregels bepaald dat dit mengsel niet rijk mag staan - te rijk betekent dat het CO percentage (en de vervuiling in het blok) flink omhoog gaat. Het mengsel moet (milieuregels overheid) zo arm staan dat de motor alleen warm netjes wil draaien.

Verder is de GS500 een luchtgekoeld blok. Dat is prettig want de constructie is veel minder complex dan watergekoeld, maar het nadeel is dat het blok er lang over doet voordat het op bedrijfstemperatuur is. Bovendien zijn de toleranties (bijvoorbeeld speling tussen zuiger en cilinder) groter waardoor de effecten van een koud blok beter te merken zijn.
 
Hallo, even een snel vraagje tussendoor.

Als je accu 2 dagen aan de druppellader heeft gelegen en dan na 1 keer starten weer kats leeg is, dan ligt dat aan de accu toch neem ik aan? Of kan dat ook betekenen dat er ergens anders iets mis gaat?

Misschien handig om erbij te vertellen. Voor de winter moest ik de motor 's ochtends vaak aanduwen, als ik dan 's middags weer naar huis ging startte hij wel elektrisch. De accu laadde dus wel op in principe, hij was dan alleen na een uur of tien weer leeg.

alvast bedankt,
Cheers!
 
Na anderhalfjaar trouwe dienst, laat mijn beestje me voor het eerst in de steek... De motor liep bij het starten opeens op 1 cilinder, en na wat gerommel bleef 'ie wel stationair draaien. Maar na het openen van de gashendel stallt de motor in z'n geheel. Openen/sluiten choke haalt verder weinig uit; benzinekraan draaien (on/res/pri) maakt verder ook geen verschil. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Bedankt!

Voorbeeldfilmpje: Stationair gaat dus wel, langzaamaan gas opvoeren ook, maar bij het écht opendraaien kapt 'ie ermee.
https://www.youtube.com/watch?v=EMhCl7d_Qr4
 
Klinkt exact als wat mij overkwam tijdens een ritje laatst. Uiteindelijk bleek bij mij de bobine kapot te zijn.

Je kunt even kijken of je links en rechts een even sterke vonk hebt. Mocht de vonk goed zijn dan kan het probleem ook nog in de bougiedoppen zitten.

Anders kun je de bobines ook nog even omwisselen. Als het probleem zich dan van de linker naar de rechter cilinder verplaatst (of andersom) dan heb je je probleem gevonden.

Mocht je interesse hebben heb ik nog een bobine liggen.
 
Klinkt exact als wat mij overkwam tijdens een ritje laatst. Uiteindelijk bleek bij mij de bobine kapot te zijn.

Je kunt even kijken of je links en rechts een even sterke vonk hebt. Mocht de vonk goed zijn dan kan het probleem ook nog in de bougiedoppen zitten.

Anders kun je de bobines ook nog even omwisselen. Als het probleem zich dan van de linker naar de rechter cilinder verplaatst (of andersom) dan heb je je probleem gevonden.

Mocht je interesse hebben heb ik nog een bobine liggen.

Probeer je mij nou je kapotte bobine te verkopen? :+
Bedankt. We gaan op onderzoek uit.
 
Bij welke profieldiepte vervangen jullie de banden? Zit er nog verschil tussen voor en achter?

Daarnaast heb ik een licht ratelend geluid als ik licht gas geef. Zodra ik gas loslaat is het verdwenen en bij veel gas hoor ik alleen de carburateurs zuigen, dus ik weet niet of het dan ook is. +) Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?

Groetjes!
 
Bij de motor is het minimale profieldiepte 1.0mm, maar ik zou ze gewoon al eerder vervangen, bij 2mm bijvoorbeeld.
Niet voor niets dat ze bij autobanden al bij 2.5mm advies geven.
 
Zo, mijn gs gaat over aantal weken een operatie zien, as waar de schakelpook op zit moet vervangen worden, want die tandjes zijn helemaal af, hetzelfde voor de pook. Is nog zeker mee te rijden, maar er zit gigantisch veel speling op, ook een andere pook helpt niet, jammer maar helaas. Laat tevens de koppelingsveren mee vervangen, omdat ik last heb van een klein beetje slappe veren als je snel wilt optrekken / doorschakelen.

Misschien de dealer porren zodat ik het meeste zelf kan doen ( kosten ).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan