Navigatie systeem voor motor, auto EN voor de fiets

Geil maar weer lekker op een smartphone totdat ie uit elkaar rammelt op de motor. Of constant oververhit raakt.
De mijne gebruikt bij 38gr C in een case in de volle zon in Frankrijk navigeren en muziek terwijl hij ook nog eens bijgeladen werd. Smartphones van nu vallen niet zomaar uit mekander en oververhitting kan altijd maar dan maak je het wel heel bont.

iPhone 6S plus.
 
Het wordt voor zover ik weet niet beter leesbaar. Het blijft redelijk leesbaar. Als de zon heel fel is kan het ook vrij lastig afleesbaar zijn.

Heeft Garmin in de loop der jaren toch een steek laten vallen.
Vermoed dat het te maken heeft met touchscreen.

Blijf dan toch maar even doorrijden met een knopjes GPS op het stuur :]
 
Ik vind de smart Phone best leesbaar, ook in de zon, maar je moet hem wel wat kantelen, dus niet met het scherm (bijna) recht naar de hemel gericht.
Je moet je dus wat laten "verzakken" om het scherm goed te kunnen zien, maar het is dan ook niet de bedoeling continue op je scherm te kijken.

Bedienen kan natuurlijk niet met handschoenen. Om te bedienen moet je dus stoppen.
Op m'n huidige moto hoef ik niet te kantelen omdat deze een donkere kuipruit heeft en met die nieuwe alpinestars handschoenen ook nog eens goed te bedienen onder het rijden... Foei Willem da mag toch niet?
 
Ik had 7 jaar geleden dezelfde wensen, motor, auto en fiets. Daarbij de eis dat ik zelf mijn routes in elkaar kon zetten op de PC/laptop. Dat is toen de Zumo 220 geworden ondanks dat deze al enige jaren geleverd werd en wellicht opgevolgd zou worden door een "beter" model. Accuduur van 8 uur in een zuinige stand trok mij wel. Tegelijk een houder voor op de fiets en de fietskaart Nederland aangeschaft en met veel plezier op alle drie de voertuigen nog steeds in gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Op m'n huidige moto hoef ik niet te kantelen omdat deze een donkere kuipruit heeft en met die nieuwe alpinestars handschoenen ook nog eens goed te bedienen onder het rijden... Foei Willem da mag toch niet?

Dat mag zeker wel Willem.
Nu nog leveranciers vinden die zonreflecterende schermen met touchbediening kunnen maken.

Schijnt best een dingetje te zijn.
 
Pas nog gecheckt met nieuwe Tomtoms en garmins. Zijn net zo helder in de volle zon als een goedkope chinese navi van 80 euro. daar hoef je het dus niet voor te doen ondanks alle bladbla reclame van de grote merken. Qua navigatie zijn ze wel duidelijk prettiger dan de IGO software ook al is dat de motoreditie.

goedkope weatherproof android foon kopen en daar software op gooien (gratis te downloaden) en klaar is klaartje.

voorbeeldje van een goedkoop phonetje..

GEOTEL A1 3G Smartphone - $74.88 Free Shipping|GearBest.com
 
sony z1 compact ( volgens mij de hele z serie) is waterdicht, dus niks geen hoesjes nodig
 
De Tom Tom die ik in de auto gebruik gebruik ik ook op de motor. Maar zodra de zon er op schijnt zie ik niks meer. Is daar ook iets aan te doen.
 
Je kunt De helderheid van het scherm instellen. Of andere schermkleuren kiezen.
De nieuwste heeft ook een schermfolie om schittering tegen te gaan.
 
Nog niet genoemd: Een Garmin Oregon 700 (of ouder model)
Niet specifiek bedoeld voor op de motor, maar kan wel routeren. Montage op een stuur (fiets en motor) met behulp van een fiets-mount van 2 tientjes.

Het is uiteraard een wat kleiner schermpje, en hij spreekt niet (dus ook geen aanwijzingen via bluetooth), maar het werkt verder uitstekend.

Ik ben begonnen met een Garmin Etrex Venture (ok, dat was erg primitief, zonder kaart :) ), daarna door naar de Orgeon 450 en die heb ik nog steeds. Heeft me oa. probleemloos door Australië en Nieuw Zeeland geloodst. En daarnaast vele kilometers in de Alpen. Bovendien werkt ie ook prima voor normaal ergens-naar-toe verkeer, ook in Nederland.

Kaarten trek je gewoon van open street maps. Dat is verder ook gewoon gratis.

(En voor Nieuw Zeeland heb je een door de VVV gesponsorde website met gratis specifieke Garmin kaarten, elke 2 weken geüpdate)
 
Op mijn iPhone SE gebruik ik Here Maps. Werkt erg makkelijk, en je hoeft niet constant het scherm aan te laten. Als je het uit zet, geeft hij nog steeds gesproken navigatie.
 
Ik heb dat net nog even bekeken. De tomtom rider doet dat allemaal goed over bestaande wegen, en voor gemotoriseerd afgesloten wegen.
Met de auto en motor leid ie je om gemotoriseerd afgesloten wegen, met de fiets en wandelend gaat ie er gewoon overheen.

Nadeeltje is wel dat de rider niet offroad wil met route berekenen, dus op het moment kent deze geen kerkepaden en dan zal de rider waarschijnlijk een foutmelding geven met een gedownloade fietsroute die gemaakt is voor een garmin. Garmin wil wel offroad.
 
Of je kunt er zelf niks van of de aangeleverde routes waren waardeloos.
Je moet zo n apparaat ook even leren kennen. Denk niet dat dat bij jouw is gebeurd :$

Ik heb altijd telefoons gebruikt met Google Maps of HERE van Nokia (nu Audi ofzo volgens mij). Gegeven moment denk je ik ga een dedicated navigatiesysteem kopen, die zijn vast nóg beter. Leg 350 euro neer, en je krijgt een traag ding die wat betreft gebruiksvriendelijkheid echt jaren achter loopt.

Routes inlezen zal vast prima gaan. Maar ik wil gewoon zonder na te denken dat ding pakken, een adres invoeren en die kant op rijden (zoals prima kan met Google Maps). Als ik eerst 5 min zit te stoeien met dat ding is dat die 350 euro absoluut niet waard.

Afgelopen vrijdag moest ik hem gebruiken, en herkende hij mijn werkelijke locatie niet? Moest ik dat ding eerst opnieuw opstarten voor het werkte. |(
 
Ja dat klopt. Een telefoon krijgt het signaal via telefoonmasten, de nav is afhankelijk van minimaal 3 of 4 satelieten.
Dus geen locatie of traag kan voorkomen.

Motornavigatie is bedoeld om routes te rijden, van A naar B is bijzaak.
Maar je hebt wel een beetje gelijk. Autonavigatie is eigenlijk hetzelfde als motor, je kunt alleen geen routes laden.
Toch heeft een nav voordelen tov een telefoon. En andersom natuurlijk ook.
Jouw prioriteiten liggen schijnbaar meer bij jouw smartphone.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn iPhone SE gebruik ik Here Maps. Werkt erg makkelijk, en je hoeft niet constant het scherm aan te laten. Als je het uit zet, geeft hij nog steeds gesproken navigatie.

Ik gebruik ook al een tijd Here (ook op een iPhone SE, en eerder op mijn Sony Xperia).
Hele fijne functies, je kunt allemaal offline rijden zonder teveel opslagruimte in beslag te nemen (met een paar GB heb ik heel Nederland, België, Frankrijk en de helft van Duitsland erop.
Hij kan ook online werken, dan zie je ook files en al.
Here geeft ook je snelheid aan, en waneer jij te snel rijdt, en je kunt zelf instellen vanaf hoveel km/u boven de snelheidslimiet hij gaat piepen, en dat kan verschillen tussen onder de 80 km/u.

Maar ik vind Here ook wel een paar nadelen hebben:
- bij het plannen geeft ie meestal drie routes aan en jij moet er een kiezen, maar zodra de navigatie start gaat ie toch eigenwijs doen. Soms niet zo'n issue, maar als jij een bepaalde route MOET pakken is het fijn om even zelf te kijken wat de eerste stappen waren.
- hij heeft bij mij heel vaak moeite met door hebben of ik een afslag wel of niet gepakt heb (of eigenlijk ,hij heeft vaak niet door dat ik wel luister en de afslagen niet mis, en gat ie vervolgens opnieuw berekenen, want hij denkt dat ik nog steeds op de snelweg ben, en vervolgens moet ik het toch op eigen "kaart" doen.
- op de iPhone iig (voor Android weet ik het niet meer) kan jij de volume van de gesproken instructies alléén terwijl ze gegeven worden aanpassen. Dus al rijdend, en meestal ook nog als jij eigenlijk al bezig bent met een kruising benaderen. Of wat ik op mijn werk doe, de navigatie binnen al starten, en terwijl ik naar de motor loop hopen dat hij wat wil zeggen.
 
Goede Android Smartphone op een rammount met TomTOm app

Rammount dempt de trillingen waardoor deze niet uitelkaar trilt

Goede smartphone is er een met de volgende specs:
- Handschoen modes (of ipv daarvanm motorhandschoen met smartphone vingers)
- Waterdicht
- Scherm met hoge licht opbrengst
- Support voor GPS en Glonass
- Voldoende geheugen voor kaart materiaal bijv. dmv een snel sd kaartje

De TomTom app support ook life file en flits info. De tomtomapp voor Android support ook complexe routes die je kan maken in het gratis programma tyre. (dit doet de Iphone versei niet!)
De tomtom app kan je instellen op wandelen, fietsen, motor, auto enz.
De tomtom app kan je gratis uitproberen
 
sony z1 compact ( volgens mij de hele z serie) is waterdicht, dus niks geen hoesjes nodig

Hele Xperia Z serie is idd waterdicht, dat klopt. Maar:
- als het regent moet je wel je scherm vergrendelen, want de touchscreen reageert wel op druppels. Gelukkig heeft Sony ervoor een widget ontwikkeld, dus het kan.
- je kunt dan niet opladen terwijl je navigeert, tenzij jij zo'n draadloze system op je motor kan monteren, want zodra je de klep opent om het aan te sluiten is ie niet meer waterdicht.

Ik zeg niet dat Sony geen goede optie is, wel twee dingen om mee te nemen in de overweging.
 
Hele Xperia Z serie is idd waterdicht, dat klopt. Maar:
- als het regent moet je wel je scherm vergrendelen, want de touchscreen reageert wel op druppels. Gelukkig heeft Sony ervoor een widget ontwikkeld, dus het kan.
- je kunt dan niet opladen terwijl je navigeert, tenzij jij zo'n draadloze system op je motor kan monteren, want zodra je de klep opent om het aan te sluiten is ie niet meer waterdicht.

Ik zeg niet dat Sony geen goede optie is, wel twee dingen om mee te nemen in de overweging.

Je kan prima opladen terwijl het regend met dit snoerje

Sony EC21 Magnetische Laadkabel Non-origineel
 
Google maps is waardeloos voor op de fiets. Je komt er wel maar vraag niet hoe...
Op de MTB en de motor gebruik ik een Garmin Gpsmap 64. Maar door het kleine schermpje op de motor niet zo gebruiksvriendelijk.
Ik heb een paar Euro gestoken in de Sygic app. Telefoon heb ik altijd bij me en is een prima navigatie voor zijn prijs. Houder in de auto gaat prima. Mobiel in een waterdicht tasje op het motorstuur werkt hij ook prima om met de motor ergens te komen.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik je hem al lang? (da's een oprecht vraag...)
Ik had een vergelijkbaar kabeltje, wel van een andere merk (zag er anders uit namelijk) toen gekocht, en binnen een maand had ik de batterij van de telefoon verpest... maar misschien was specifiek dat kabel niet goed...

Ja, dat heb ik lang gebruikt. (nu een andere mobiel)

Een ding. Je kan hem verkeerd om aansluiten en nee je telefoon is daarvoor niet beveiligd. :o
 
Ik gebruik de slimme foon, maar die wordt wel nat in de regen :+
Als navi app heb ik Navigon Cruiser, erg leuk om rondritjes te maken met bochtige wegen enzo.
Als ik ergens snel moet zijn gebruik ik gewoon de Maps app.

Op de fiets moet je hem zetten op "wandelen" modus.
 
Wat ik nog altijd enorm mis aan de apps op de telefoon is het ondersteunen van .gpx of .itn (maakt niet uit). Ik heb nog niet echt een goede app gevonden die dat ondersteunt, zodat ik in Duitsland m'n voorbereidde ritjes kan doen met de telefoon. Zodra die er is gaat de Garmin de deur uit, tot die tijd moet ik wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan