TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn weten blijft de kaart stilstaan en draait het pijltje als er geen route actief is.

De kaart kan wel degelijk in de rijrichting meedraaien. Er is natuurlijk geen verkeersinfo vooraf te zien maar wel als je er al (bijna) last van hebt.
 
Wellicht een instelling maar gisteren roteerde de routepijl en niet de kaart nadat het eindpunt bereikt was
 
Volgens mij heeft Athome gelijk. De kaart blijft stil staan en pijl beweegt, geeft je positie aan.
(Als je dus op de pijl boven + en - klikt.
 
Volgens mij heeft Athome gelijk. De kaart blijft stil staan en pijl beweegt, geeft je positie aan.
(Als je dus op de pijl boven + en - klikt.
Nee, het is zoals Hobbix ook al zegt.
Als je de route wist, zal in eerste instantie de kaart niet draaien.
Echter als je gaat bewegen zal de kaart meedraaien met de rijrichting.
Ook als er geen route actief is dus.

Heb het net nogmaals uitgetest.

Instellingen:
Uiterlijk/Reisbegeleidingsweergave: 2D (in reisrichting)

Ps; Automatisch schakelen naar kaartweergave heb ik uit staan. (Mogelijk heeft dat invloed als er geen route actief is. Niet tijdens mijn handmatige test.)
Ik druk dus altijd zelf op het pijltje om te bepalen welk aanzicht ik wil zien. (Overzicht of navigatie-begeleiding)

OPMERKING: Ik heb de laatste update er nog niet op staan.
Als daar iets mee mis is kan ik daar niets over zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is zoals Hobbix ook al zegt.
Als je de route wist, zal in eerste instantie de kaart niet draaien.
Echter als je gaat bewegen zal de kaart meedraaien met de rijrichting.
Ook als er geen route actief is dus.

Ik heb het gedrag gisteren nog gezien op de TomTom G05100 (in feite dezelfde software).
De kaart bleef netjes staan met het noorden aan het bovenkant. De routepijl volgde de weg en roteerde dus met de weg mee. Ik heb de TomTom op deze manier van Apeldoorn naar Zwolle ingeschakeld gehad.
 
Nee, het is zoals Hobbix ook al zegt.
Als je de route wist, zal in eerste instantie de kaart niet draaien.
Echter als je gaat bewegen zal de kaart meedraaien met de rijrichting.
Ook als er geen route actief is dus.

Heb het net nogmaals uitgetest.


OPMERKING: Ik heb de laatste update er nog niet op staan.
Als daar iets mee mis is kan ik daar niets over zeggen.
Dan moet het wel aan andere Firmware liggen, hoe verklaar je het anders ?
Ik heb al een half haar niet geupdate.
De oorspronkelijke vraagsteller vroeg er ook naar: " sinds de laatste update" zei hij, of zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen pijltje van 2D/3D.
Door te tikken op dat pijltje schakel je om tussen kaartoverzicht modus en navigatie begeleiding modus.

Klopt ik gaf het verkeerd aan. :)

Nu ik ben hoe langer hoe minder zeker van wat ik opmerkte, ik zou het zelf nog eens degelijk moeten uittesten.
Kan zijn dat ik te snel blij was en verkeerdelijk iets opmerkte wat dan een foute vaststelling van mezelf was. Had vroeger een ander systeem (PDA) en daar werkte het anders bij een overzicht draaide de kaart al naargelang en bleef het pijltje rechtdoor "rijden" ongeacht of er nu een route was of niet. Vond ik prettiger dan dat het pijltje draait.
Maar zoals gezegd ik dien het nog eens beter uit te testen.
 
Had vroeger een ander systeem (PDA) en daar werkte het anders bij een overzicht draaide de kaart al naargelang en bleef het pijltje rechtdoor "rijden" ongeacht of er nu een route was of niet. Vond ik prettiger dan dat het pijltje draait.
Maar zoals gezegd ik dien het nog eens beter uit te testen.
Als je de Rider met Navigatie aanwijzing rijdt draait de kaart ook mee (mits dat ingesteld staat in je instellingen. Je kan ook altijd noord-boven instellen).
Dat pijltje van TomTom ergert (bijna) iedereen zich aan, maar TomTom vind het blijkbaar best zo.
Wat wij willen is zo'n compasje (wat jij waarschijnlijk ook op je PDA had)
Daarmee zag je in een oogopslag de oriëntatie van je kaart t.o.v. noord-zuid.
Bij dat pijltje van TT moet je iedere keer weer nadenken welke kant je oprijdt.
Oh ja, pijltje wijst naar zuid-oost. Dus we rijden richting zuid-oost.
Wat is dan de noord-kant van de kaart ??
Teleurstellende implementatie van TT. Geef ons oude compas terug !
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik probeer op het scherm van mijn Rider 410, hotelletjes te tonen, zodat ik tijdens het rijden al kan zien of er een plek is om te overnachten. Ik had op mijn urban altijd de "toon nuttige plaatsen" aanstaan en dan voor tankstations en overnachtingsplekken (hotel, b&b enzo). Dat met die tankstations zit tegenwoordig in de route maar dat van die hotelletjes kan ik niet vinden.

Weet iemand hoe dat moet...?
 
Oke, maar dit is dus niet met TOMTOM's eigen poi's?

Das best jammer want er zitten normaal echt veel poi's in.

Er zaten in die oude urbans best goede opties :D
 
Het POI gedeelte van de Rider 400 serie relatief nieuw. De verwachting/gok is dat het waarschijnlijk wel een gelijkende functie zal krijgen als op de oude Riders
 
Klopt ik gaf het verkeerd aan. :)

Nu ik ben hoe langer hoe minder zeker van wat ik opmerkte, ik zou het zelf nog eens degelijk moeten uittesten.
Kan zijn dat ik te snel blij was en verkeerdelijk iets opmerkte wat dan een foute vaststelling van mezelf was....

Heb het vandaag nog eens getest en dien mijn eerdere opmerking te weerleggen.
Het lukt me niet meer om eenzelfde gedrag te verkrijgen, misschien te wijten aan de update die ik laatst deed, heb in het verleden ook al eens een heel eigenaardig gedrag opgemerkt na een update.
Blijkbaar is er na een update soms iets raars aan de hand, wat na een paar keer terug opstarten verdwijnt, mogelijks is dat na een update en een 'reset' onmiddellijk in orde.
Maar ik doe dat eigenlijk nooit, ik start het toestel op de 'normale' manier ook na een update.
Zal in de toekomst eerst eens resetten en dan pas opmerkingen plaatsen ;)
 
Er is niets zeker totdat TomTom het implementeert. Hou daar rekening mee.

Hahaha ja da's zeker...

Ik heb trouwens net een ov2 geimporteerd. Dat is echt heel makkelijk inderdaad maar ik zie de poi's alleen maar op de kaarrt als ik daadwerkelijk via "Mijn plaatsen" naar mijn eigen "hotelletje" categorie ga. Ik zie ze vervolgens dan niet op de "rijkaart" verschijnen. Er staan her en der wel van die voor geprogrammeetje kronkelroutes. Die zie ik wel.

Das toch nog niet helemaal wat ik bedoel/verwacht/wil.

Was zo mooi he, vroegah? Zelf ov2 maken, zelf ov2 icoontje maken en aangeven dat je precies die ov2 op je kaartje wilde zien ;)


Waar komt dit plaatje dan vandaan? Als het daar kan moet ik het toch ook kunnen ?

52c1a040-98c8-4608-bdb8-5dee61ba3950.png
 
Oke, maar dit is dus niet met TOMTOM's eigen poi's?

Das best jammer want er zitten normaal echt veel poi's in.

Er zaten in die oude urbans best goede opties :D
We hebben hier op het forum de eerste 1,5 jaar zitten klagen dat die POI categorieën niet meer in de 4xx Riders aanwezig zijn, zoals ze wel in de oude Riders zaten en je die zichtbaar kon maken op de kaart.
Veel "overstappers" missen dit meteen in het begin.
Er zijn wel meer dingen die totaal anders zijn of werken.
De huidige Rider en Go generatie nav's zijn compleet opnieuw opgebouwd en werken op Android. De oude nav's werkten op Linux.

TomTom is e.e.a. langzaam i.c.m. met MyDrive aan het uitbreiden.
Als ik kijk wat er het laatste jaar gebeurd is dan is het wel mogelijk dat er over een paar jaar misschien zelf weer wel icoontjes toe te voegen zijn.
Misschien zeg ik want het is erg koffiedik kijken met TomTom.
Ik geloof niet dat de TT POI categorieën terug komen.
Wil je dat wel, en geldt voor al je wensen, meld het vooral bij TomTom zelf.
Want hier meelezen doen ze al lang niet meer.

Ze maken sowiso niet bekend wat hun plannen zijn en wanneer je een update van iets kunt verwachten.

Waar dat plaatje vandaan komt weet ik niet maar ik vermoed van de laatste Riders 420 en 450, en misschien ook de 410.
(Ik heb de 400 en daar zitten geen routes in voorgeinstalleerd)
 
Laatst bewerkt:
Waar komt dit plaatje dan vandaan? Als het daar kan moet ik het toch ook kunnen ?

Dat zijn pre-installed motor poi's.

Wat ik denk dat er aan de hand is:
De huidige rider is een stuk meer afgegrendeld dat de oudere types. Neveneffect daarvan is dat je alleen dingen kunt wegschrijven in het 'toegankelijke deel' van het toestel. Lees: het deel dat je in verkenner ziet als je kiest voor 'laad routes'.

Om eigen symbolen te hanteren zou je echter ook bitmaps in het toestel moeten kunnen plaatsen maar daar voorziet de software niet is. Sinds de laatste FW 17.3 zijn er wel een viertal kleur-icoontjes die je kunt koppelen aan je eigen ov2's, maar that's it.

Ik vermoed echter dat die mogelijkheden nog wel ruimer gaan worden; ook omdat dit een behoefte is dit niet alleen in de motormarkt maar ook bijv bij de camperaars sterk leeft.
 
Technisch moet het niet moeilijk zijn om bv via MyDrive naast POI-bestanden ook de bijbehorende symbolen te importeren. TT hoeft alleen maar de bestandsindeling en afmetingen vast te stellen en MyDrive een beetje aan te passsen. Beetje het idee zoals het bij TT Home was.

De TT Go mobile app voor Android-telefoons is nagenoeg hetzelfde, met het grote verschil dat de software wel te benaderen is en niet hermetisch afgesloten zoals op de Rider.
Daar is het wel heel goed mogelijk om een eigen symbooltje toe te voegen, kwestie van een bestandje met de juiste naam (bv Hotels.png voor Hotels.ov2) naar de juiste folder te kopiëren.

Helaas nog niet permanent zichtbaar, alleen bij het zoeken.
 
Zelf heb ik het idee dat TomTom iets met de zijbalk en POI gaat doen.

En dat vind ik (anderen zullen daar anders over denken) een slecht idee.
Het gaat nu al vaak de mist in met bv tankstations. Er worden alleen tankstations op de route getoond. Valt in Nederland nog mee, maar in Scandinavië en Zuid-Europa heb je af en toe van die "paniek" situaties dat bij een lege tank de volgende pomp pas over 60 km is.
In werkelijkheid is er een pomp 300 meter verder op een parallel weg.

Dan heb ik zoiets van: laat het op de kaart zien dan rij ik er direct naar toe. Nu moet je ergens stoppen, op het toestel zoeken naar dichtstbijzijnde pomp, nieuwe route maken, na het tanken oude route weer instellen. Kan allemaal veel makkelijker.
Het kon 10 jaar geleden ook dus waarom nu niet? En Android ipv van Linux is geen excuus.
Da's een kwestie van een paar honderd euro meer betalen voor een goede programmeur.
 
Dat zijn pre-installed motor poi's.

Wat ik denk dat er aan de hand is:
De huidige rider is een stuk meer afgegrendeld dat de oudere types. Neveneffect daarvan is dat je alleen dingen kunt wegschrijven in het 'toegankelijke deel' van het toestel. Lees: het deel dat je in verkenner ziet als je kiest voor 'laad routes'.

Om eigen symbolen te hanteren zou je echter ook bitmaps in het toestel moeten kunnen plaatsen maar daar voorziet de software niet is. Sinds de laatste FW 17.3 zijn er wel een viertal kleur-icoontjes die je kunt koppelen aan je eigen ov2's, maar that's it.

Ik vermoed echter dat die mogelijkheden nog wel ruimer gaan worden; ook omdat dit een behoefte is dit niet alleen in de motormarkt maar ook bijv bij de camperaars sterk leeft.


Hallo Hans,

Ik hoef niet zo nodig eigen icoontjes. Het zou al heel mooi zijn als je eigen POI's kan tonen terwijl je rijdt. Het maakt me dan niet uit of ik dan een eigen icoontje daarvoor gebruik of 1 van de "x" door tomtom voorgestelde icoontje. Daar zou al kunnen leven. Maar als ik van je hoor dat dit een zeer grote wens dan verwacht ik wel dat tomtom daar gehoord aan geef..

Nu nog hopen dat ze de 410 hierin meenemen en niet alleen de 450.. Daar zie ik ze nog wel voor aan..


En dat vind ik (anderen zullen daar anders over denken) een slecht idee.
Het gaat nu al vaak de mist in met bv tankstations. Er worden alleen tankstations op de route getoond. Valt in Nederland nog mee, maar in Scandinavië en Zuid-Europa heb je af en toe van die "paniek" situaties dat bij een lege tank de volgende pomp pas over 60 km is.
In werkelijkheid is er een pomp 300 meter verder op een parallel weg.

Dan heb ik zoiets van: laat het op de kaart zien dan rij ik er direct naar toe. Nu moet je ergens stoppen, op het toestel zoeken naar dichtstbijzijnde pomp, nieuwe route maken, na het tanken oude route weer instellen. Kan allemaal veel makkelijker.
Het kon 10 jaar geleden ook dus waarom nu niet? En Android ipv van Linux is geen excuus.
Da's een kwestie van een paar honderd euro meer betalen voor een goede programmeur.


Precies... Laat op de kaart hotels, eten, campings en brandstof zien (of een keuze). Misschien wordt het dan druk maar ik denk dat het in de praktijk wel mee valt. Je moet deze denken niet laten zien op het hoogste uitzoom niveau. Daar wordt het traag van :D
 
Laatst bewerkt:
Het kon 10 jaar geleden ook dus waarom nu niet? En Android ipv van Linux is geen excuus.
Da's een kwestie van een paar honderd euro meer betalen voor een goede programmeur.

Is geen kwestie van een goede programmeur maar een kwestie van beleid. Een hoge leidinggevend persoon heeft bedacht dat de OS opbouw moest zijn zoals deze nu is. Een gewone programmeur veranderd daar niets aan.
 
Laatst bewerkt:
Is dat beleid? Of is er over nagedacht.
Ik vind het van de zotte dat het allemaal zo lang moet duren, maar snap de reden wel.
TT zou zichzelf in de benen schieten, er zou nooit meer over een andere navi worden nagedacht.

Helaas werkt het met alles zo.
 
Beleid is over nagedacht. Dat is feit want iemand heeft het bedacht.
De oude TomTom systemen waren veel meer open en dat leverde ongetwijfeld meer problemen op omdat mensen dan dingen konden verwijderen die niet verwijderd mochten worden.
Dus een hoge pief heeft bedacht dat dit niet langer zo kon. Hij bedacht dat het gewoon dicht gespijkerd moest worden en toen daardoor de problemen duidelijk minder werden streek hij een bonus op.

Beleid wordt helaas nog wel eens door mensen gemaakt die vooral eerst aan zich zelf denken (een stempel willen drukken op het bedrijf/instelling) en daarna pas aan de gevolgen voor de mensen die het moeten uitvoeren en gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan