BMW R1100RS/R1150RS / R1200ST/R1200RS/R1250RS

Mijn te ontvangen R1200RS staat inmiddels op de productieband bij BMW. Nog een week of 2 wachten en dan is-ie wel bij de dealer geland.

En om de tijd te doden hebben we er nog maar eentje gekocht voor de vrouw want die zei na een proefrit dat ze daar best aan kon wennen. Haar 2017 Triple Black is er op ingeruild dus er hoefde niet heel veel bijgelegd te worden.

Binnenkort hebben we dus dit in de garage.
full
 
Fantastisch vooruitzicht 2 RSen in verschillende kleuren!
Dat moet een mooi seizoen worden.

Hier ook een BMW erbij, wel geen motor, maar wel een fantastische 6-cilinder😎. Dat maakt het woon-werk ritje aangenamer als ik besluit om op 4 wielen te gaan i.p.v. op 2.
 
Hoi allemaal ik had onderstaand berichtje in het oude topic geplaatst... Ik hoop dat jullie mij van wat info kunnen voorzien.

Hey allemaal,
Ik zit er sterk over na te denken om een R1150rs aan te schaffen voor de woon werk kilometers.
Zover ik zie een degelijke, onderhoudsvrije, fiets, met 50/60dkm op de teller van rond 2002 voor een nette prijs te krijgen.
Heeft deze motor nog iets enigszins sportiefs of uitdagends, is is het echt een tourbuffel?
Motor zou grotendeels gebruikt gaan worden voor dagelijks 2x 30km werk verkeer. Maar daarnaast een weekendje ontspannen kan ook zomaar gebeuren.
Wat is het werkelijke verbruik van zo'n 1150?
Zijn er bijzondere punten om op te letten bij een 2002 model?
 
Op 24 maart gaat het waarschijnlijk moeilijk worden ivm de sporten van de kinderen. Misschien kan ik er een vrije dag voor opnemen de 23e. Maar dat beslis ik tzt, jullie hoeven er geen rekening mee te houden!
 
Zaterdag zal toch voor de meesten qua werk het makkelijkste zijn denk ik. Zullen we dan toch maar de 24e vastleggen en nog even aanzien welke route (ook afhankelijk van het weer...)?
 
Zaterdag 24 maart heeft ook mijn voorkeur.

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal ik had onderstaand berichtje in het oude topic geplaatst... Ik hoop dat jullie mij van wat info kunnen voorzien.

Hey allemaal,
Ik zit er sterk over na te denken om een R1150rs aan te schaffen voor de woon werk kilometers.
Zover ik zie een degelijke, onderhoudsvrije, fiets, met 50/60dkm op de teller van rond 2002 voor een nette prijs te krijgen.
Heeft deze motor nog iets enigszins sportiefs of uitdagends, is is het echt een tourbuffel?
Motor zou grotendeels gebruikt gaan worden voor dagelijks 2x 30km werk verkeer. Maar daarnaast een weekendje ontspannen kan ook zomaar gebeuren.
Wat is het werkelijke verbruik van zo'n 1150?
Zijn er bijzondere punten om op te letten bij een 2002 model?

50/60 k km is netjes.
RS staat voor “Reise/Sport”, de huidige RS staat bij Hernn BMW onder het tabje “Sport”. Ik heb een RS gehad voor woon/werk, miste uiteindelijk in de periode buiten de zomer wat beschutting en ben in de herfst van 2014 gezwicht voor een R1200RT DOHC. Toch bleef dat sportieve karakter van de RS me trekken, via een ST is vorig jaar mijn vrouw aan de R1200RS gepraat.

Ik vind de RS voorzien van een goede type aanduiding: je kan er mee toeren en met de koffertjes er af leuk mee komen met de “echte” sport motoren.

Als het je lukt, overweeg dan het zoeken naar een Twin Spark exemplaar (ik meen vanaf 2003), net wat minder hinder van KFR (Google is je vriend om uit te vogelen wat dat is).

Net wat sportiever edoch zeker niet minder in het toer segment is een R1200ST. Loopt net ff wat soepeler. Hoewel gauw 14 jaar ouder dan de huidige generatie RS-en, doet de ST hier nauwelijks voor onder qua rijplezier. De nieuwe RS is in een directe vergelijking uiteindelijk wel “de winnaar” vanwege zijn 125 pk die met een koppel van 125 NM goed en soepel oppikt, met de Ride By Wire is het karakter van de fiets naar smaak in te stellen. Goodies als Cruise Control, bochten ABS, Shift Assist Pro en Keyless Ride maken de fiets ook niet minder leuk.

Puntje van aandacht bij fietsen tot 2007: de ABS pomp. Hoe is dat spul onderhouden?
Sterft de pomp doordat er niet regelmatig genoeg remolie ververst is en het spul niet vakkundig ontlucht, dan sta je voor de keuze: reparatie in de richting van 1.5 k of ABS de-activeren.

Mijn advies: rij een stukje. Pak dan ook eens een rondje een ST. Wil je ook bij weer en wind woon/werken, doe dan ook eens een ritje op een R1200RT. Die is voor een toerbuffel verassend lichtvoetig en sportief...
 
:^
De RS heeft zéker een sportiever karakter dan bijvoorbeeld een RT, Kijk alleen maar naar de afmetingen van de stroomlijn. Ook de zithouding is een goede balans tussen rechtop en sportief.
Een twinspark loopt nét ff lekkerder, maar met een goed afgestelde single spark is de KFR vaak ook niet echt hinderlijk.
Zoals Jeroen al schrijft is een ST mogelijk een alternatief. Een ST geeft een extra voordeel, het gewicht. De ST is de opvolger van de 1150RS en is bijna 30 kg lichter. Verbruik van de R1150RS lag bij mij op 1:18, de ST's liggen jaarrond op 1:20 (4,95 l/100km).
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal
wat fijn dat je er bent
Ben je voor het eerst hier
of ben je al bekend?
Ik strooi hier met mijn vragen
daarna zie je mij niet weer
Ik ben Sander en wie ben jij?

Jeroen en Thijs, namens Sander RS hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord.... :+
 
_O- _O- _O-

Ik denk dat de koude hem heeft overvallen...

Wat was het lekker de afgelopen dagen op de motor!

Ik merk wel dat mijn beestje een heel stuk beter loopt sinds mijn bezoekje aan MSA!

THX, voor die tip!

PS: Ik ben bij hun klant geworden en nu zijn zij op hun beurt weer klant bij mij geworden! De wereld wordt echt niet beter dan dit!

Heb ik zomaar een excuus om ff op de motor naar Ede te rijden.... :]
 
Ja Peter, prachtig weer. Ik heb enkele korte ritjes gemaakt op de nieuwe aanwinst, een halve GS, maar de R100RT is toch wel wat comfortabeler in de kou.
Toen Herr BMW nog eigenaar was van Husqvarna (later verkocht aan Herr KTM) hebben ze de F800 en de G650 onder handen genomen. Daaruit kwam de 900 Nuda en de TR650 Strada of Terra voort. Ik heb nu die Terra gekocht. Het blok is een enigszins opgepepte eencilinder van BMW, nu 58 pk, de rest van de motor is Husqvarna Enduro zeg maar.
Iemand hoorde dat ik een R65 had en wilde die wel kopen. Dan komt er ruimte voor een aanvullend concept in de garage: een enduro/off-road achtige motor.
Het ding trekt hard en wil ook goed doorhalen tot 8000 toeren, is relatief licht (niet zoals de echte van 110 kg, maar toch), heeft uitschakelbaar ABS en is ook uit te rusten als adventure bike, dwz voor meerdaagse reizen naast de gebaande paden. Eerst maar eens mee met lokale off-roaders als het weer wat warmer is.

Mijn dochter vind hem 'cool'en vooral het geluid....hij blaft en hamert mij te hard uit de Acrapovic bij fors gas geven. Ik ben op zoek naar een stillere DB killer, misschien is ook het meeste 'glaswol' er uit geblazen oid. Ik heb de complete originele dubbele uitlaat erbij gekregen, maar die is dan meteen weer veel zwaarder.
Hier een plaatje:
full

De Terra is rood, heeft 21 inch voor en 17 inch velgen achter, de Strada ook, maar een 19 inch voor en een laag spatbord en is helemaal zwart.
 
Cool ding Peter!
Blokje onder de f650 was destijds van Rotax meen ik, in de latere F650 (GS versie) met de tank in de kont is dit blokje door BMW geëvolueerd tot dit blokje volgens mij.
Zul je veel lol van hebben, lekker licht en wendbaar en zeker voor jou voldoende power ;)
 
Hallo allemaal
wat fijn dat je er bent
Ben je voor het eerst hier
of ben je al bekend?
Ik strooi hier met mijn vragen
daarna zie je mij niet weer
Ik ben Sander en wie ben jij?

Jeroen en Thijs, namens Sander RS hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord.... :+

Altijd fijn, vragen stellen op een forum :) :)
Er zijn ook mensen die niet iedere dag een forum bezoeken ;)

Bedankt voor de info in ieder geval!
De motor zou bij mij voor erbij zijn (extra op onderstaand rijtje) dus budget technisch is een 1200 even geen optie...
De twinspark is een goede tip, deze paar 100 extra op een "single" spark is waarschijnlijk net zo kostbaar als een singlespark goed afgesteld te krijgen mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Als het verbruik van een 1150 ergens rond 1-17/18 zit ben ik hier wel content mee voor dagelijks gebruik. Ik zal eens rond gaan kijken en ergens proef gaan rijden.
 
@ Popopeter,

Re: nieuwe fiets: leuk ding Peter. Zo'n ding geeft je vleugels.

Veel plezier ermee!

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel. Vandaag de Barkbusterkappen van de RS op de Husky gezet, pasten uitstekend. Verder bedrading voor handschoenverwarming en navigatie aangelegd. Dan kan ik bij iets betere temperaturen het ding eens meenemen op ritten.
Thijs, de G650 Gs had een eencilinder en de F650GS is een 800 cc parallel twin. De 650 Sertao komtver nog het dichtste bij, de Husky heeft andere kleppen, zuiger, nokken en hogere compressie en injectie. Op de mijne zit een Pajec custom uitlaat met Acra demper , een powercommander en rizoma stuur en handles. Het klopt wel dat ik het steeds meer een sport vindt om horsepower met lichtheid en wendbaarheid te pareren. Nu jubelt en hamert dit blok zo mooi dat je al gauw denkt dat je erg hard gaat. Hij heeft trouwens nagenoeg dezelfde overbrenging als de R 100 Rt, 3000 toeren is 80. Hij haalt dus zijn top in 3, 4 en mogelijk 5 😅😅
 
Mijn te ontvangen R1200RS staat inmiddels op de productieband bij BMW. Nog een week of 2 wachten en dan is-ie wel bij de dealer geland.

En om de tijd te doden hebben we er nog maar eentje gekocht voor de vrouw want die zei na een proefrit dat ze daar best aan kon wennen. Haar 2017 Triple Black is er op ingeruild dus er hoefde niet heel veel bijgelegd te worden.

Binnenkort hebben we dus dit in de garage.
[afbeelding]
Prachtig!!! *O*
 
Altijd fijn, vragen stellen op een forum :) :)
Er zijn ook mensen die niet iedere dag een forum bezoeken ;)

Bedankt voor de info in ieder geval!
De motor zou bij mij voor erbij zijn (extra op onderstaand rijtje) dus budget technisch is een 1200 even geen optie...
De twinspark is een goede tip, deze paar 100 extra op een "single" spark is waarschijnlijk net zo kostbaar als een singlespark goed afgesteld te krijgen mocht dit nog niet gebeurd zijn.

Als het verbruik van een 1150 ergens rond 1-17/18 zit ben ik hier wel content mee voor dagelijks gebruik. Ik zal eens rond gaan kijken en ergens proef gaan rijden.

Jemig, dat indrukwekkende rijtje fietsen had ik nog niet gezien onderaan je posting!
Een R1200ST zit niet heel gek ver meer boven een R1150RS, op z’n minst zou ik beiden berijden voordat ik de knoop zou doorhakken. Mijn vrouw had een R1150R TwinSpark en ik een R1150RS enkel vonker. Beiden in onderhoud bij MSA. De enkel vonker liep mooi, de Twinspark mooier en het blok vd R1200ST dan weer het mooist. Ook een klap sterker.
Voor woon-werk zou je ook eventueel kunnen denken over een ex-pliesie RT, die verschijnen soms voor rond de 4 a 5k op Tweedehandsnet. Zit dan wel “enige historie” op.
 
Thijs, de G650 Gs had een eencilinder en de F650GS is een 800 cc parallel twin. De 650 Sertao komt hier nog het dichtste bij, ...
:N
De F650GS kwam (in 2004?) uit als opvolger van de Funduro maar met min of meer hetzelde blokje, dus ook gewoon een eenpitter.
Kijk hier voor de specs...

Edit: de F650GS kwam vanaf 2001 op de markt met de ééncilinderconfiguratie...
 
Laatst bewerkt:
Deze RS is sowieso TwinSpark en de goedkoopste (€2.4k) die ik op dit moment kan vinden, wel het dubbele aantal km’s gelopen van datgeen dat SanderRS zoekt, maar het is dan ook een koopje en een zodanig fraai exemplaar dat ik er zelf ook een klein beetje zenuwachtig van wordt... Maar hier heeft al eens een 3-tal fietsen in de schuur gestaan waarbij mijn echtgenote het gegeven dat ik 2 fietsen had (een R1200RS en een R1200RT) met moeite gedoogde. Zij had toen nog een R1200ST. Enfin, de 2015 RS had wat moeilijk oplosbare problemen in de Shift Assist Pro en is toen tegelijk met de ST ingeruild voor een hagelnieuwe (voorraad) RS.... die ik ook mag lenen bij mooi weer. Maar voor ritjes met zijn tweetjes zou zo’n RS TwinSpark ook wel heeeeel erg grappig zijn. Enfin, volgend jaar nog eens voorzichtig polsen bij de directie alhier..
 
Terug
Bovenaan Onderaan