Navigatie systeem voor motor, auto EN voor de fiets

Bedienen kan natuurlijk niet met handschoenen. Om te bedienen moet je dus stoppen.

Gebruik eens zo'n klein stylus pennetje. Hang die aan je mob of je case waar die in zit, en je kan dan prima de boel bedienen. Werkt perfect met handschoenen aan.
 
Laatst bewerkt:
Ook hier al jarenlang een smartphone op het stuur met allerlei verschillende bevestigingen, van elastiekjes tot tie wraps tot RAM mounts met X-Grip. Ook met 40 celcius in Australië en met -10 in Nederland. Stromende regen, brandende zon. Nooit wat misgegaan of oververhit of uit elkaar getrild. Gebruikte telefoons: HTC One, Iphone 3GS, Iphone 6s, Iphone 7, Samsung Galaxy S7 en Samsung Galaxy S8.

Ik ben helemaal verknocht aan de betaalde TomTom app. Ik zou niet anders willen. Het enige voordeel van een dedicated navigatiesysteem is misschien dat er speciale bochtenroutes en zo in zitten, maar de TomTom app heeft "kronkelroutes" en die zijn echt best wel kronkelig. Verder nog nooit iets te kort gekomen.

Nog een groot voordeel: als je 'm op de bluetooth communicatieset in je helm aansluit heb je ook meteen flitsmeister alerts (!), webradio/spotify/etc. en gewoon de telefoon zelf natuurlijk bij de hand.

Trouwens, mijn Iphones 6 en 7 en de Samsungs S7 en S8 hebben een dermate gevoelig scherm dat ik, met een beetje beleid, gewoon dwars door mijn leren zomerhandschoenen heen dat scherm kan bedienen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een oude telefoon (Galaxy S3) met Offline Google Maps voor navigatie. Welliswaar geen live-informatie, maar het werkt voor mijn gebruik eigenlijk perfect. En het isch gratiesh.
Ik heb een (aantal) extra batterijen, maar ik kan hem ook simpelweg aansluiten op een usb-aansluiting op m'n motor.
Ik heb geen last van oververhitting of andere vervelende toestanden.

Rijden op de snelweg vind ik zelf niks aan, dus wanneer ik ga rijden, stel ik een eindbestemming in en 'vermijd snelwegen' om het een beetje leuk te houden.
Waar ik zelf nog wel naar op zoek ben is een specifieke 'motor-routes-app' die ook offline werkt voor de perfecte motorroutes.

Via dx.com of ebay zijn er veel goedkope mounts en (waterdichte) hoesjes voor een telefoon te krijgen die op elk voertuig passen, soms met wat zaagwerk.

edit: Nu ben ik het nadeel vergeten te benoemen; bediening tijdens het rijden. Dat kan of door een pennetje te gebruiken, of door speciale handschoenen te gebruiken die met je touchscreen kunnen werken. Stoppen of geen handschoenen dragen kan natuurlijk ook.
Voor mij is dit niet zo'n groot nadeel want ik stel 1 keer iets in en ik volg de route.
 
Laatst bewerkt:
Voor in de auto is de smartphone met Google zat voor mij.
Ik heb de tripy voor de motor ook op de fiets gebruikt.
En zal de wahoo element die ik nu veelal op de fiets gebruik ook op de motor zo gebruiken.

Routeren en Garmin is in mijn ogen een slechte combi.
Ik heb dan ook geen ervaring met de Garmin motor gps.

De zumo kan toch ook een gpx aan ?
Lijkt mij voor beiden ook wel geschikt ?
 
Wat ik nog altijd enorm mis aan de apps op de telefoon is het ondersteunen van .gpx of .itn (maakt niet uit). Ik heb nog niet echt een goede app gevonden die dat ondersteunt, zodat ik in Duitsland m'n voorbereidde ritjes kan doen met de telefoon. Zodra die er is gaat de Garmin de deur uit, tot die tijd moet ik wel...

Dat kan met de tomtom app op Android. Ja, dat weet ik zeker want ik doe het regelmatig.

En je kan het gratis uit proberen.

Je moet een GPX bestand maken bijvoorbeeld met tyre (gratis)
Dan naar deze site TomTom MyDrive
Daar een aacount aanmaken en inloggen
Daar de GPX.route uploaden
Dan op de tomtom app inloggen met hetzelfde account
Daarna kan je de route in de app laden
 
edit: Nu ben ik het nadeel vergeten te benoemen; bediening tijdens het rijden. Dat kan of door een pennetje te gebruiken, of door speciale handschoenen te gebruiken die met je touchscreen kunnen werken. Stoppen of geen handschoenen dragen kan natuurlijk ook.
Voor mij is dit niet zo'n groot nadeel want ik stel 1 keer iets in en ik volg de route.

Of je koopt een smartphone met handschoen bedieningsmode zoals de sony xperia z1.

Deze is ook gelijk waterdicht.
 
Laatst bewerkt:
Geil maar weer lekker op een smartphone totdat ie uit elkaar rammelt op de motor. Of constant oververhit raakt.
iPhone in Frankrijk gebruikt in de volle Zon en geen enkel probleem, rammelt ook niet uit mekander en geen problemen met de camera. Twee jaar en tienduizend kilometer. Bij regen heb ik er een hoesje voor.
 
Voor een alles in één apparaat: een Chinese Android telefoon van €100. Is een leuk topic over.

Een opsomming:

Ik gebruik

- voor fietsen, hiken en offroad navigatie: Osmand+ met OpenStreetmaps kaarten. Offline geen data verbindingen nodig.
- Motorrijden: de TomTom go app. Routes maak ik via Mydrive in GPX-format. Offline geen data verbinding nodig.
- Autorijden: de TomTom go app. Offline geen data verbinding.

Kom ik er dan nog niet uit. Dan gebruik ik ook nog wel eens google maps. (minimaal dataverbruik) Dit is handig vanwege de integratie met andere google producten. Bijvoorbeeld even snel de weg naar een restaurant in een voor jou vreemde stad zoeken.

Ik heb ook nog een proef abbo op MyrouteApp navigatie. Die gebruik ik alleen om te testen. Daar moet nog wat ontwikkelingswerk in gestoken worden om met TomTom te kunnen concurreren.
 
Dan mag ik hopen dat ze de stabiliteits issues opgelost hebben. Bij mij loopt hij nog al eens vast en wordt de navigatie afgesloten. In de opstartfase heb ik hier geen moeite mee. Het is immers niet uitontwikkeld. Het product moet dan nog echt ontwikkeld worden,maar als ze de volle mep gaat vragen dan zit er nog wat werk aan wat mij betreft.
 
Hee, myrouteapp kan straks offline werken kijk dat is al een stuk beter. Nu nog file info
 
Ik gebruik Mapfactor op de allergoedkoopste Sony. Weet niet of Mapfactor ook voor fietsen gebruikt kan worden. Mapfactor is een gratis route-planner met de kaarten off-line. Kaarten die op de SD kaart gezet kunnen worden. Verder een houder gekocht waarin de telefoon enigzins beschermd is tegen water.
Mapfactor is geschikt om GPX bestanden te laden. Het rijden van GPX bestanden is wat lastig omdat de de zoomfunctie dan vervalt. Je kunt de zoom wel instellen, maar deze blijft vervolgens in deze stand staan. Aangezien het allemaal gratis is, moet ik ook niet te veel mekkeren.
De Sony verbruikt 1% batterij in de 5 minuten tijdens navigeren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan