Vastgeroeste & afgesleten uitlaatmoer verwijderen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
513
Ben momenteel bezig mijn uitlaatsysteem te vervangen, helaas een kleine tegenslag: 1 van de moertjes waar de uitlaatbuis mee aan de cilinder vastzit is zo gaan roesten dat ik hem niet meer loskrijg.
De buitenste laag van de moer brokkelde er vanaf en wat over is, is een moer waar niets meer op pakt. Door de beperkte ruimte (is de achterste van de 2 moeren) kan ik er ook eigenlijk alleen een dopsleutel opzetten.
Ben er 2 uur mee bezig geweest zonder succes. Nu royaal ingesmeerd met ACF-50 en morgen maar opnieuw proberen, maar ik sta open voor handige suggesties om het los te krijgen.


IMG_0057.jpg
 
TS meld dat er een breuk in de bout zit dus laten zitten is geen optie en idd wat Voldoor schrijft; waarschijnlijk nu ook te kort..

Als het kan M10 moer erom en lassen; dan draai je hem er zonder teveel moeit uit denk ik.. anders tapeind verwijderaar; bij elke kwart slag opnieuw op laagste punt laten vastgrijpen; anders blijf je tijdens het loshalen torderen aan het zelfde punt; heb je alsnog kans dat hij breekt..
 
Ik volg zijn kanaal al een tijdje niet meer maar op YouTube zit Eric the Car Guy, en die heeft een aantal jaar geleden een video geupload met een paar zeer goede tips voor het verwijderen van verrotte boutjes, moertjes, schroefjes en nippeltjes :-)


Achteraf kun je natuurlijk niet meer zeggen of het met een van de getoonde technieken voor deze uitlaatmoer handiger gegaan was, maar nu je weet wat een "struggle" het kan zijn kun je voor een volgende keer mss baat hebben bij deze tips.
 
Nog niet, moest wachten op nieuwe tapeinden. Zijn net bezorgd dus ga het morgen doen (mits droog).

Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.



Helaas wel een paar kleine plekjes op de koelribbels van de cilinderkop waar de lak eraf is doordat de tang er tegenaankwam bij het draaien. Zijn maar hele kleine plekjes, maar toch. Weet iemand een goede lak om die plekjes bij te werken? Is dit iets:
Hammerite lak hittebestendig mat zwart 400ml
 
Laatst bewerkt:
IK zet er altijd tapeinden van rvs in,heb je geen omkijken meer naar.Gewoon van een rvs a4 voldraadbout de kop afslijpen en op lengte maken.
Rvs moer erop,klaar.
 
Ik snap hier op MF alleen nooit waarom een griptang beter werkt dan 2 moeren?
Want dat is niet zo, want met 2 moeren kun je véél meer kracht zetten. Griptang klapt vaak los of schampt eraf.

Kan iemand mij hier op andere gedachten brengen?
 
Kan alleen mijn ervaring melden, tapeinde zat zo vast dat het onderste moertje na eerst wel weerstand te geven op een gegeven moment begon te draaien. De moertjes strakker tegen elkaar aan zetten ging vervolgens ook niet meer, ze draaiden gewoon eindeloos door.
Met hoe strak ik de griptang op het tapeind had ingesteld (had een andere tang nodig om hem weer te ontgrendelen) betwijfel ik of daar minder kracht op kan dan 2 moertjes.
 
Ik snap hier op MF alleen nooit waarom een griptang beter werkt dan 2 moeren?
Want dat is niet zo, want met 2 moeren kun je véél meer kracht zetten. Griptang klapt vaak los of schampt eraf.

Kan iemand mij hier op andere gedachten brengen?

Toen ik twee moertjes gebruikte op mijn tapeind stripte ik de draad volledig. Ben ook wel benieuwd naar wat ik precies fout deed.
 
Waarom niet een bout op juiste lengte gebruiken?

Omdat de draad ik de cilinderkop wel wat te lijden heeft als ie losgehaald wordt.Soms is het ook een beetje pielen om de uitlaatflens aan de kop te schroeven,dan is het makkelijker(net als origineel)om een flens over een paar draadeinden te schuiven.
En zo'n draadeind is makkelijker te vervangen dan de draad in de kop.
 
RVS bouten van A4 kwaliteit zijn meestal geen standaard assortiment artikel..
Wellicht als je naar Fabory gaat dat je ze wel kan krijgen maar menig ijzerwaren zaak heeft gewoon de standaard A2-70 liggen..

@TS:
Is de onderkant/achterkant van het gat waar het draadeind in zat open ?
Je zou er eventueel een tapje dooreen kunnen draaien om aangetast schroefdraad weer te herstellen.. wel opletten als dat er geen slijpsel achter blijft..

Maar mooi dat ie eruit is :t
 
Laatst bewerkt:
@TS:
Is de onderkant/achterkant van het gat waar het draadeind in zat open ?
Je zou er eventueel een tapje dooreen kunnen draaien om aangetast schroefdraad weer te herstellen.. wel opletten als dat er geen slijpsel achter blijft..

Maar mooi dat ie eruit is :t

Nee dicht. Maar het schroefdraad in de cilinder is voor zover ik kan zien nog 100% in orde.
 
Ahja.. okee.. maar dan moet je met de hand het boutje erin kunnen draaien..

Voor de toekomstige bout is het wellicht verstandig het vast te zetten met iets van antiseize.
Ik zelf gebruik altijd dit: Auto accessoires - 123autoparts.nl

Heeft een bereik van -180 tot +1200 graden dus dat moet wel lukken met de uitlaat ;)
Wel even het aanhaalmoment nabereken dan; want met een vette bout klopt het moment niet meer.
 
Omdat de draad ik de cilinderkop wel wat te lijden heeft als ie losgehaald wordt.Soms is het ook een beetje pielen om de uitlaatflens aan de kop te schroeven,dan is het makkelijker(net als origineel)om een flens over een paar draadeinden te schuiven.
En zo'n draadeind is makkelijker te vervangen dan de draad in de kop.

Ik zit een beetje in tweestrijd.
Een rvs breekt in mijn ervaring eerderaf dan een stalen. Een rvs moer op een rvs bout roest niet vast maar kan zich wel onmundig vastvreten bij de kleinste beschadiging.

Ik denk dat ik toch gewoon zou kiezen voor staal. En dat doet een fabrikant ook niet voorniets, toch?
 
Laatst bewerkt:
Helaas wel een paar kleine plekjes op de koelribbels van de cilinderkop waar de lak eraf is doordat de tang er tegenaankwam bij het draaien. Zijn maar hele kleine plekjes, maar toch. Weet iemand een goede lak om die plekjes bij te werken? Is dit iets:
Hammerite lak hittebestendig mat zwart 400ml

ik ga er vanuit dat deze volstaat.
Heb zelf m'n uitlaatcollector met deze verf gedaan, en na ruim 10.000 ziet dat er nog heel netjes uit.

Hammerite hittebestendige lak zijdeglans zwart 400 ml kopen? Radiatorverf | KARWEI
 
Ik snap hier op MF alleen nooit waarom een griptang beter werkt dan 2 moeren?
Want dat is niet zo, want met 2 moeren kun je véél meer kracht zetten. Griptang klapt vaak los of schampt eraf.

Kan iemand mij hier op andere gedachten brengen?

Als de draad al gaar is, en dat is vaak bij uitlaatbouten, draai je het zo dol met 2 moeren.
Een fatsoenlijke griptang klapt niet los en schampt er niet af.

En wat ook een voordeel van een griptang is, je kan heen en weer draaien, bij 2 moeren moet je dan steeds de sleutel op de andere moer zetten.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de draad ik de cilinderkop wel wat te lijden heeft als ie losgehaald wordt.Soms is het ook een beetje pielen om de uitlaatflens aan de kop te schroeven,dan is het makkelijker(net als origineel)om een flens over een paar draadeinden te schuiven.
En zo'n draadeind is makkelijker te vervangen dan de draad in de kop.
Volgens mij is dan juist twee losse bouten makkelijker.

En volgens mij is nieuw draad maken ook makkelijker dan een vastgerot draadeinde er uit krijgen (zie de talloze topics op mf), mocht het draad in de kop al stuk gaan...

Kwestie van juiste spul om een boutje doen, tegen vastzitten. En bij groot onderhoud na x jaar of x km, lossen insmeren monteren.

Lijkt me beter dan een bout pakken, daar een draadeind van maken, dat er in zetten en er vervolgens weer een moer op zetten. :)
 
Als de draad al gaar is, en dat is vaak bij uitlaatbouten, draai je het zo dol met 2 moeren.
Een fatsoenlijke griptang klapt niet los en schampt er niet af.

En wat ook een voordeel van een griptang is, je kan heen en weer draaien, bij 2 moeren moet je dan steeds de sleutel op de andere moer zetten.
twee sleutels?
 
Als de draad al gaar is, en dat is vaak bij uitlaatbouten, draai je het zo dol met 2 moeren.
Een fatsoenlijke griptang klapt niet los en schampt er niet af.

En wat ook een voordeel van een griptang is, je kan heen en weer draaien, bij 2 moeren moet je dan steeds de sleutel op de andere moer zetten.


Daar zit wat in... (Ik ben nog nooit echt beziggeweest met draadeinden van een uitlaat)

Wat ik altijd doe tijdens het werk , de 2 moeren goed knoepervast draaien op elkaar, zonder dat je de draad verneukt, en gelijktijdig zorgen dat de 2 moeren in lijn staan met elkaar.
Dan past er een dop, of sleutel of whatever op de 2 moeren, en dan draait de draad ook niet door (meestal niet, of het moet echt vastzitten ).
Griptang scheef op het draadeind omdat er geen ruimte is en dan losdraaien, hmmm.
 
Laatst bewerkt:
Nog niet, moest wachten op nieuwe tapeinden. Zijn net bezorgd dus ga het morgen doen (mits droog).

Wel na een paar uur zwoegen de verroeste tap er gisteren eindelijk uit gekregen, na de nodige mislukte pogingen (dubbele moer stripte het schroefdraad, griptang kreeg niet genoeg grip) uiteindelijk het tapeind met mijn dremel beetje rechthoeking geslepen, toen griptang erop, toen gasbrander op het tapeind zodat het nog strakker in de griptang zat. Dat deed het hem.

[~[url="https://preview.ibb.co/bLWotm/IMG_0074.jpg"]afbeelding~][/url]

Helaas wel een paar kleine plekjes op de koelribbels van de cilinderkop waar de lak eraf is doordat de tang er tegenaankwam bij het draaien. Zijn maar hele kleine plekjes, maar toch. Weet iemand een goede lak om die plekjes bij te werken? Is dit iets:
Hammerite lak hittebestendig mat zwart 400ml
Maar goed.

Tapeind dat vastzit:

Alles schoonmaken.
Dikke moer op tapeind lassen.
afkoelen
Inweken met kruipolie
Losdraaien
 
Maar goed.

Tapeind dat vastzit:

Alles schoonmaken.
Dikke moer op tapeind lassen.
afkoelen
Inweken met kruipolie
Losdraaien


full



Ik denk dat het de eerste keer al misgaat bij een gedeelte van de zelfsleutelaars door verkeerd te beginnen.
Het moet de eerste keer gelijk goed, anders kom je aan het massen en mieren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan