Route des Grandes Alpes + Route Napoleon

Mijn advies is Route Napoleon niet te rijden. Deze is bijzonder saai vergeleken met RDGA, en zonde van je tijd. De RDGA kan je dan beter 2 kanten op rijden, of eventueel iets omrijden via Italië en Zwitserland.

Dat is inderdaad een veel voorkomend advies.
Gelukkig is er nog voldoende tijd om te kijken naar alternatieven.
Ik hou zoiezo niet echt van 2x dezelfde route rijden, maar misschien een stuk langs de middelandse zee is ook een optie.
Via Italie had ik nog geen eens aan gedacht. Ik zal er eens naar kijken. Bedankt
 
Gewoon de Route Napoleon wel rijden! Eerst de Route Napoleon naar het zuiden. Niet helemaal de Route Napoleon volgen maar de mooie stukken pakken. En dan via de RDGA weer naar het noorden. In 2017 met de 500 Euro Challenge hebben we het ook zo gedaan.
Zie hier voor de routes: borisz in "De 500 Euro Challenge 2017: David vs Gol..."

Voor de liefhebbers heb ik de routes ook nog wel in GPX en KML formaat!
 
Zoveel wegen zoveel keuzes haha.
Bedankt Borisz. De routes zien er goed uit.

Maar wat maakt de Route Napoleon speciaal ivm de RDGA?


Tnx, de routes waren mij ook wel aardig naar de zin. En de Route Napoleon heeft voornamelijk voor de Fransen een geschiedkundige waarde. Als je het goed bekijkt gaat de route door een mooi gebied. Het enige nadeel van de RN85 (Het wegnummer van de route napoleon) is dat veel stukken tegenwoordig vierbaans zijn. Het is vaak leuker om die stukken te mijden en de kleinere wegen te nemen.

Wat maakt de RDGA zo speciaal met de Route Napoleon? Heel logisch, als je ergens heen gaat zul je ook weer terug moeten. Wat dat betreft is de Route Napoleon ideaal om samen met de RDGA te rijden. Mijn voorkeur: eerst de Route Napoleon en daarna de RDGA. Zo kom je er lekker in en begin je onthaast aan de RDGA. Andersom kan natuurlijk ook, maar dan heb je meteen alle mooie bergpassen al gehad en dan kun je de Route Napoleon als een afknapper ervaren. Als je de routes van mij volgt rij je vanaf de Route Napoleon zo naar Menton waar je de volgende dag begint aan de RDGA.

OW ja, omdat er nogal wat mensen een PB hebben gestuurd omtrent de routes in GPX zet ik hieronder een linkje naar de routes.

ROUTES
 
Laatst bewerkt:
Route Napoleon deel Grenoble-Gap is superstuurweg. Echt aanrader. Je rijdt dan echt richting M-zeeklimaat en dat merk. Zeker na 800km snelweg is dat top. Verschil met RDGA is uiteraard de breedte en de lagere bergen. Tevens zijn de bochten van Napoleon in een hogere versnelling dan de RDGA te rijden.Tempo hoger. Ik reed de Napoleon s-morgens om ca 8u. Niemand op de weg.
 
Ik heb zowel de RDGA als Napoleon beide kanten op al een paar keer gereden en het is wel waar dat de Napoleon ietsje saaier is als je net van de RDGA afkomt, maar niet perse minder mooi of minder sturen. Anderzijds, eerst de RDGA naar beneden rijden en dan weer terug omhoog is ook leuk: Het is wel dezelfde weg maar je kijkt wel anders tegen de passen aan :-) Maar als je de RDGA in een aantal dagen heen en terug rijdt en dan dus geen rondje maakt via de Napoleon lijkt me dat juist weer wat saaier. Het is gewoon een beetje ervaren en je kan altijd te plekke nog bekijken wat je doet. Veel plezier !!
 
Dat zijn allemaal nou eens goede tips.
Ik ben zelf vaker in Marseille geweest en vind de omgeving gewoon prachtig.
Een mooie route langs de kust heeft mijn voorkeur.
Dan kan ik de Napoleon route misschien een andere keer doen.
 
Eigenlijk zou ik het voor me zelf moeten houden maar ik kan het niet laten dit met jullie te delen.

Absoluut de moeite waard : de Drome

Werkelijk heerlijk motorrijden in de uitlopers van de Alpen, nog niet echt toeristisch dus nog lekker rustig.

Je kunt er alle kanten op : Ardeche, Vercors, Alpen, Mont Ventoux, Gorge du Verdon. En het is meestal nog heerlijk weer t/m oktober (20-25 graden)
 
Laatst bewerkt:
Trouwens.... de RDGA... daar zitten ook nog stukken links en rechts die er officieel niet toe behoren maar die wel verrekte leuke lusjes maken.

Stuk Italie meepakken is zeker aan te raden... en ja.. het is maar net wat je wil.

Teasertje Italie...

IMG_4372-X3.jpg
 
Eigenlijk zou ik het voor me zelf moeten houden maar ik kan het niet laten dit met jullie te delen.

Absoluut de moeite waard : de Drome

Werkelijk heerlijk motorrijden in de uitlopers van de Alpen, nog niet echt toeristisch dus nog lekker rustig.

Je kunt er alle kanten op : Ardeche, Vercors, Alpen, Mont Ventoux, Gorge du Verdon. En het is meestal nog heerlijk weer t/m oktober (20-25 graden)

Vercors blijft altijd leuk rijden.... de Rousset... is altijd een leuk ding.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben de RDGA in 2014 gereden. Ik dacht dat ik na Noorwegen verprutst was maar deze route is ook heel mooi. Op onze website hebben de route bestanden en roadbook met overnachtingslocaties staan. Er staat ook redelijk wat foto en video materiaal op mocht je nog twijfelen. Overigens zijn we met de autotrein terug gereist.
 
Bedankt voor het idee.
Als ik deze gaat rijden blijft er voor mij geen tijd meer over voor de RDGA.
Misschien maar even kijken voorceen route met de Stelvio erin.

Autotrein naar Innsbruck, vandaar de Stelvio, door naar Menton en dan de RDGA in noordelijke richting, vanaf Geneve nog een stukje Vogezen, Luxemburg en dan ben je bijna thuis :] :] _O- *O* :t
 
Autotrein naar Innsbruck, vandaar de Stelvio, door naar Menton en dan de RDGA in noordelijke richting, vanaf Geneve nog een stukje Vogezen, Luxemburg en dan ben je bijna thuis :] :] _O- *O* :t


Ik geloof dat ik er uit ben.

Nederland > Thonon les bains (snelweg)
Thonon les bains > Menton (RDGA)
Menton > Pisa (kustroute)
Pisa > Gardameer (binnendoor of snelweg. Misschien via Florence)
Gardameer > Stelvio pas
Stelvio pas > Nederland (via zwartzwalthochstrasse, zwarte woud, Hunsruck,eifel.

Ongeveer 3500 km in totaal. Te doen in 10 dagen.

Nu al zin in.
 
Ik geloof dat ik er uit ben.

Nederland > Thonon les bains (snelweg)
Thonon les bains > Menton (RDGA)
Menton > Pisa (kustroute)
Pisa > Gardameer (binnendoor of snelweg. Misschien via Florence)
Gardameer > Stelvio pas
Stelvio pas > Nederland (via zwartzwalthochstrasse, zwarte woud, Hunsruck,eifel.

Ongeveer 3500 km in totaal. Te doen in 10 dagen.

Nu al zin in.

Mooi tripje Ferde! Lijkt me wel erg doorkachelen als je dit in 10 dagen doet. Vooral Menton-Pisa via de kustroute is een erg lange dag. Het is op die hele kustroute namelijk stervensdruk.
 
Ik geloof dat ik er uit ben.

Nederland > Thonon les bains (snelweg)
Thonon les bains > Menton (RDGA)
Menton > Pisa (kustroute)
Pisa > Gardameer (binnendoor of snelweg. Misschien via Florence)
Gardameer > Stelvio pas
Stelvio pas > Nederland (via zwartzwalthochstrasse, zwarte woud, Hunsruck,eifel.

Ongeveer 3500 km in totaal. Te doen in 10 dagen.

Nu al zin in.
Vergeet niet om voordat je de Stelvio doet eerst de Gavia-pas in de route op te nemen. Je hoeft er vrijwel niet voor om te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan