Racepak met airbags. Wie rijdt er hier mee?

NoStra

Die hard MF'er
9 nov 2011
326
169
Amsterdam
Ik ben benieuwd wie er hier met een lederen pak rijdt met geïntegreerde airbag. Hoe rijdt dat? Merk je nog verschil? Van welk merk is hij en zijn er nog duidelijke voor en nadelen?

Ik hoor het graag!
 
Ik denk dat het voor de meeste "gewone" mensen wat te duur wordt.

Ik vraag me trouwens af of zo'n pak nog te gebruiken is als de airbag open is geweest, of moet die dan vervangen worden?
 
Toevallig net aangeschaft. Nog niet mee gereden. Volgens het boekje mag je er niet meer mee rijden als de airbag afgegaan is. Naar mijn idee zou ik denken dat het dan simpelweg een normaal
Pak is zonder airbag.
 
Toevallig net aangeschaft. Nog niet mee gereden. Volgens het boekje mag je er niet meer mee rijden als de airbag afgegaan is. Naar mijn idee zou ik denken dat het dan simpelweg een normaal
Pak is zonder airbag.

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar als Marc Marquez weer eens is gaan liggen met zn airbag dan ziet hij eruit als de hulk.... Ik gok dat er een soort "scheurnaden" inzitten die dan rekken, waardoor het pak ruimer wordt en niet meer zo goed past of minder sterk is... En dat daarom de fabrikant zegt dat je er niet meer mee mag rijden. Verder wel echt gave techniek. Ook zo'n los vest is al heel mooi, zie ze steeds meer op circuit, al is het zeker nog geen gemeengoed.

Later,

Loek
 
Je bedoelt dan bvb een Alpinestars Tech-Air?
Geen idee hoe dit werkt.

Een externe airbag zie je wel regelmatig. En dat zie ik mezelf ook aandoen, die schijnen niet te hinderen, maar het is wel duur.
Held Airbag Vest By Helite - RevZilla

Mmmmm,als ik dat ding zo zie voorkomt die bij een highsider geen gebroken sleutelbeen(been there,done that :') )
Da's toch wat het meeste letsel geeft op de circuits,samen met gebroken polsen en enkels.
Ik zie er weinig (zo'n vest) meerwaarde in
 
Racepak met airbags dat heb ook ik overwogen.Ben tot de conclusie gekomen dat je beter niet kunt vallen.En die onkosten om de het racepak met airbags terug te sturen ( fabriek) en al die kosten + wachttijd dat zag ik ook niet zo zitten.
 
Laatst bewerkt:
Een sleutelbeen operatie is ook niet alles. Die kosten plus wachttijd zijn in mijn beleving (ervaring) vele malen erger. Ik heb nu één seizoen met de D-Air gereden van Dainese. Bevalt erg goed, gelukkig de airbag niet nodig gehad.
 
Mmmmm,als ik dat ding zo zie voorkomt die bij een highsider geen gebroken sleutelbeen(been there,done that :') )
Da's toch wat het meeste letsel geeft op de circuits,samen met gebroken polsen en enkels.
Ik zie er weinig (zo'n vest) meerwaarde in
Een man die op het medisch center van Assen werkt schreef een aantal maanden terug op het forum dat er minder letsel is op Assen van rijders die een airbag vest over het pak dragen. Airbag in het pak verwerkt is natuurlijk helemaal top.
 
Een sleutelbeen operatie is ook niet alles. Die kosten plus wachttijd zijn in mijn beleving (ervaring) vele malen erger. Ik heb nu één seizoen met de D-Air gereden van Dainese. Bevalt erg goed, gelukkig de airbag niet nodig gehad.

Kun je mij aan de hand van dit plaatje uitleggen hoe zo'n vest een zijdelingse klap op je schouder opvangt en je sleutelbeen beschermt wordt?

Dat was bij mij namelijk het geval na een highsider :')

full
 
Laatst bewerkt:
Een man die op het medisch center van Assen werkt schreef een aantal maanden terug op het forum dat er minder letsel is op Assen van rijders die een airbag vest over het pak dragen. Airbag in het pak verwerkt is natuurlijk helemaal top.

Ik geloof best dat het iets opvangt en wel nut kan hebben.
Alleen geloof ik niet dat het de meest voorkomende letsels voorkomt.
Maar ja,ieder zijn ding.
Verder lijkt me dat zo'n vest heel veel wind weerstand geeft.
 
Dat vest van Held zal geen sleutelbeen breuk voorkomen en je vangt mega veel wind. Ik denk met name de interne systemen vookomen dat wel.

In mijn volgende pak wil ik ook zo'n airbag systeem.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook met een vest geracet en het wind vangen van zo'n vest valt heel erg mee. Had er erg weinig last van. Was zelfs zo erg dat ik regelmatig na de sessie afstapte en vergat dat ik h'm om had. Daar herinner het snoertje je wel aan ;)

Na mijn inzien is de bescherming gericht op de rug en nek en ziet zozeer het sleutelbeen. Dat je met een high-sider je rug niet breekt op een curbstone oid.
 
Ik heb zelf ook met een vest geracet en het wind vangen van zo'n vest valt heel erg mee. Had er erg weinig last van. Was zelfs zo erg dat ik regelmatig na de sessie afstapte en vergat dat ik h'm om had. Daar herinner het snoertje je wel aan ;)

Na mijn inzien is de bescherming gericht op de rug en nek en ziet zozeer het sleutelbeen. Dat je met een high-sider je rug niet breekt op een curbstone oid.

Daarvoor rijd ik dan weer met een,hele goede,rug beschermer
 
Daarvoor rijd ik dan weer met een,hele goede,rug beschermer

Die hebben wij ook in het pak zitten... achter de airbag.

Luister deze discussie heb ik nu op meerdere plekken gezien..

Waarom zou je? Er zijn voordelen.. verbeterde veilgheid en daarmee minder kans op letsel bij valpartijen..

Er zijn ook nadelen.. D AIR mag niet zonder regenpak worden gebruikt in de regen.. als de airbag is afgegaan moet het pak weer terug.. de pakken kosten veel geld ( ik zeg niet duur.. een mercedes s klasse is ook niet duur.. het is alleen veel geld en je krijgt veel auto. Hier koop je top notch techniek. Goedkoop vs duur is relatief. )

Niemand zal beweren dat een airbag 100% veilig is maar dat het veiliger is, is ultiem bewezen. Of iemand het geld er voor over heeft is een compleet andere discussie. Het is een ( mishien zelfs minimale ) upgrade van de veiligheid tov de huidige standaarden idvv leren outfits met rugprotectors en sliders.

Ik heb het geld er voor over en ik ben op een kleine glijder na nog niet eens gecrasht.

Feit is wel dat toen de gordel uitkwam in de auto er ook vast vele waren die zeiden van joh.. ik rijd al 50 jaar.. nooit niks gehad! Wat moet ik met zo’n ding..

In het heden met deze discussie krijg je verhalen ban mensen die zooovaak zijn gecrasht en er heulig van overtuigd zijn dst een airbag niks had uitgemaakt. Prima.. dan doe je het niet. Zolang je geen moto2/gp rijd is er niemand die het je verplicht. Rij je daar wel, zullen de kosten van het pak ook wel geregeld zijn en nadelig is het nooit.
 
Die hebben wij ook in het pak zitten... achter de airbag.

Luister deze discussie heb ik nu op meerdere plekken gezien..

Waarom zou je? Er zijn voordelen.. verbeterde veilgheid en daarmee minder kans op letsel bij valpartijen..

Er zijn ook nadelen.. D AIR mag niet zonder regenpak worden gebruikt in de regen.. als de airbag is afgegaan moet het pak weer terug.. de pakken kosten veel geld ( ik zeg niet duur.. een mercedes s klasse is ook niet duur.. het is alleen veel geld en je krijgt veel auto. Hier koop je top notch techniek. Goedkoop vs duur is relatief. )

Niemand zal beweren dat een airbag 100% veilig is maar dat het veiliger is, is ultiem bewezen. Of iemand het geld er voor over heeft is een compleet andere discussie. Het is een ( mishien zelfs minimale ) upgrade van de veiligheid tov de huidige standaarden idvv leren outfits met rugprotectors en sliders.

Ik heb het geld er voor over en ik ben op een kleine glijder na nog niet eens gecrasht.

Feit is wel dat toen de gordel uitkwam in de auto er ook vast vele waren die zeiden van joh.. ik rijd al 50 jaar.. nooit niks gehad! Wat moet ik met zo’n ding..


In het heden met deze discussie krijg je verhalen ban mensen die zooovaak zijn gecrasht en er heulig van overtuigd zijn dst een airbag niks had uitgemaakt. Prima.. dan doe je het niet. Zolang je geen moto2/gp rijd is er niemand die het je verplicht. Rij je daar wel, zullen de kosten van het pak ook wel geregeld zijn en nadelig is het nooit.
Hier gaat je vergelijking wel wat mank :') Het is helemaal niet zo dat ik iedere vorm van veiligheid
wegwuif,ik vraag me alleen af wat is de meerwaarde van zo'n systeem.
Tenslotte is mijn kledij van hoge kwaliteit : spidi race overall met alle protectie erin,een rugprotector vest van buse,laarzen die een " doorslag protectie" hebben,volledig beschermende handschoenen,helm met dubbele D sluiting.Dusch..... :)

Ik ben zeer zeker bewust van mijn kwetsbaarheid en ga daar ook heel bewust mee om.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook met een vest geracet en het wind vangen van zo'n vest valt heel erg mee. Had er erg weinig last van. Was zelfs zo erg dat ik regelmatig na de sessie afstapte en vergat dat ik h'm om had. Daar herinner het snoertje je wel aan ;)

Na mijn inzien is de bescherming gericht op de rug en nek en ziet zozeer het sleutelbeen. Dat je met een high-sider je rug niet breekt op een curbstone oid.
Je zal het verschi in topsnelheid eens moeten meten. Denk dat het 10km/u scheelt.
 
Hallo,

klopt het dat de informatie nog altijd zeer beperkt is als het gaat om de Dainese D-air Armor onderpak? Dit zou voor mij namelijk de beste optie zijn, aangezien het dan niet gevoelig is voor val/glij schade.
Voor mij staat veiligheid op numero uno omdat ik meerdere keren het asphalt anders heb ervaren, waarvan 1 ervaring tot blijvende schade heeft geleid. Raceoverall en rug protector etc. waren achteraf mijn beste investering. Ik zit er dan ook aan te denken om een airvest aan te schaffen (hit-air oid). Aangezien je op een circuit niet zo snel de topsnelheid haalt mag van mij die 10 km/u (?) gestolen worden. Weet iemand of deze D-air onderpakken al beschikbaar zijn?

Groet,
 
Ik ben benieuwd wie er hier met een lederen pak rijdt met geïntegreerde airbag. Hoe rijdt dat? Merk je nog verschil? Van welk merk is hij en zijn er nog duidelijke voor en nadelen?

Ik hoor het graag!

Zelf rij ik sinds 2012 met pakken met geïntegreerde airbag. Mijn eerste pak ging niet af bij het crashen dus dat was een kleine domper, en daarnaast konden de sensordraden die door het pak liepen vervelend in de weg zitten (als je naast je motor hangt en er knelt een draad in je knieholte kan dat zeer vervelend zijn).

Sinds vorig jaar rijd ik met de Dainese D-Air airbagpakken en deze zitten echt perfect. Je merkt bij het dragen geen verschil ten opzichte van een pak zonder airbag. De pakken zijn wel iets zwaarder, maar ik merk geen verschil tijdens het rijden en het heeft me al heel veel leed bespaard met het crashen :Y

Ik kan de Dainese D-Air pakken dus aan iedereen aanraden. Een nadeel zou je de prijs kunnen noemen, maar dit is uiteraard afhankelijk van je budget. Je kunt ze op maat laten maken, maar bij mij zat een standaardconfectiemaat gewoon goed en ik heb niet de standaard afmetingen uit de maattabellen. Ga het pak eens passen bij een grote zaak en overleg daar of maatwerk nodig is. Ik gebruik mijn pakken zeer intensief en ik heb nog geen nadeel kunnen ontdekken. Uiteraard moet je je pak wel opladen om het zijn werking te kunnen laten hebben en de aansluiting voor het oplaadsnoer is soms even zoeken, maar dat is dan ook alles.

Ik heb zelf de Dainese D-Air Mugello R en dit is wel een van de duurdere pakken, maar de airbag loopt hier wat verder door en door mijn eigen crashervaringen vind ik het zelf elke euro waard.

Hopelijk kun je iets met mijn ervaringen. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan