Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik sluit me bij Saabert aan, ik heb zelf 2 momenten gehad waarop ik me echt afvroeg waarom ik dit aan het doen was. Waarom, omdat het gewoon niet wilde die les of dat ik vreemd commentaar kreeg van mijn instructeur.

Inmiddels les ik nog steeds (blij dat ik het doorgezet heb, want nu ga ik weer iedere les met veel plezier!) en komt het AVB in zicht. Ik lel bij een andere rijschool dan in het begin en dat is echt een wereld van verschil!
 
Ja ik zal sowieso wel doorzetten wanneer het even tegen zit, mede omdat ik het erg graag wil hebben dat rijbewijs & ook omdat ik een pakket heb aangeschaft dus het geld ben ik al kwijt.

Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat als ik blokken van 4 uur les achter elkaar zou doen en het die dag niet mee zou zitten dan zou ik in principe 4 uur lestijd verspillen eraan.
En anders zou het maar 2 uurtjes verspild zijn :+
 
lesblokken van 4 uur hou je ook niet vol. op gegeven moment ben je 'leeg' en dan kan de instructeur praten als Brugman, maar dan pik je toch niks meer op. lessen van 2 klok-uren is wel zo ongeveer het maximum.

overigens wil het niet zeggen dat als je een pakket van b.v. 10 lessen+examen hebt gekocht, je na die 10 lessen ook zover bent dat je examen kunt doen. de constructie '10 lessen + examen' suggereert dat voor mijn gevoel namelijk wel.

commentaar krijgen is goed, maar het moet niet alleen maar negatief commentaar zijn. het is voor je zelfvertrouwen ook wel eens goed als je hoort dat je een mooie bocht hebt gemaakt of dat je met je mede-lesser en instructeur 'een mooi ritje' hebt neergezet. het lastigst vond ik de 'waarom'-vragen die mijn instructeur stelde, of de opmerking 'dat mag je me straks even uitleggen', wat je natuurlijk wel probeerde te doen, maar daarbij je jezelf compleet vast-lulde, waarop mijn instructeur er heel droog achteraan zei: 'gewoon niet meer doen, is niet handig'.

:]
 
Een fiets heb ik ook en die heeft altijd een versleten achterband van er hard mee door de bochten te gaan.

maar ik heb vorig jaar op een 600cc cbr uit 1987 proef gereden en vond het erg slecht vooruit komen. het maakte zoveel toeren dat ik de indruk kreeg dat de koppeling slipte en ik niet hard vooruit ging. dat ding jankte meer toeren dan het vooruit kwam terwijl er volgens de verkoper van de motorzaak niks mis mee was want hij was net nog helemaal na gekeken en mee proef gereden door de monteur,

ook kon ik in elke versnelling in 1 keer volgas opendraaien zonder echt koppel te voelen of vooruit te schieten.mijn xr600 is ook 600cc maar daar voel ik de koppel wel als ik nog maar weinig gas geef.die pakt wel goed op ook in lagere toeren . en als ik motor rijd wil ik wel het gevoel hebben dat ik gelanceerd word als ik gas geef

ik heb die cbr600 dus daarom laten staan want ik voelde er niks voor om in elk straatje met veel kabaal jankend vooruit te moeten komen.ik had echt het idee dat ik op een opgevoerde brommer zat waarbij de koppeling slipte. mijn getunede Honda MT is 125cc trekt vanuit stilstand nog harder op, is wel 2 takt maar toch,

ik houd niet echt van meer lawaai dan dat het vooruit komt. daarna naar een cbr 1000 wezen kijken en proef gereden en daar voelde ik wel de motor van oppakken zonder het gas telkens volledig open te moeten draaien,dat reed gelijk ook een stuk fijner.

op les heb ik met een cb500 2 cilinder gereden en die trok zelfs beter vanuit stilstand dan die cbr600 .de 600 racer komt wel meer los in hogere toeren maar ik trek met een motor liever vanuit stilstaand kneiterhard weg
Wat een instelling heb jij joh..
Mensen zoals jij zorgen voor de verkeersdoden.
Ik heb er ook een paar gekend.

Ik weet wel wat je bedoelt; mijn eerste was ook een off-the-road en daar kun je lekker mee scheuren. Toen ik eens moest uitwijken voor een tegenligger die een onoverzichtelijke bocht afsneed, en mezelf bijna te pletter reed tegen een boom, was ik dat gelijk afgeleerd.

En een 1 of 2 cilinder heeft nu eenmaal een hoog koppel onderin.
Dat kun je toch niet gaan vergelijken met een racer.

Laat de mensen een motor kopen waar ze zich lekker bij voelen.
Onzekerheid door een te zware motor leidt alleen maar tot verkeers on-veiligheid.
 
Ik was eerst ambitieus om te zeggen om blokken van 4 uur in te plannen op de zaterdagen zodat ik sneller klaar zou zijn.

maar na er nog eens over na te denken en hier nog wat terug gelezen te hebben lijkt het mij toch beter om maar 2 uur per keer te doen. Indien mogelijk ga ik misschien voor de 2.5 - 3 uur les per keer. (Ik heb een pakket van 24 lesuren en incl examens)
Laat je met dat filmen niet teveel aflijden. Dat zou geen goede zaak zijn.

Lesblokken van twee uur lijkt mij al erg lang.
Trouwens, kun je dat lesblokken rooster niet wijzigen als het je niet bevalt ?

Je moet tijdens lessen wel een bepaalde "ervaring" opbouwen.
Je moet niet denken dat als je twee keer zo grote lesblokken neemt, je twee keer zo snel je rijbewijs haalt.
Op gegeven moment pak je inderdaad niets meer op en zit je de tijd af te tellen. Dat is zonde.
Na een les heeft het geleerde allemaal wat tijd nodig om in het automatische ritme opgenomen te worden.
 
Laatst bewerkt:
het lastigst vond ik de 'waarom'-vragen die mijn instructeur stelde, of de opmerking 'dat mag je me straks even uitleggen', wat je natuurlijk wel probeerde te doen, maar daarbij je jezelf compleet vast-lulde, waarop mijn instructeur er heel droog achteraan zei: 'gewoon niet meer doen, is niet handig'.
Waarom-vragen zijn eigenlijk fout als met "waarom" bedoeld is "ik ben het er niet mee eens" of "ik vind het stom". Zeg dus tegen je instructeur dat hij geen waarom-vragen stelt of uitleg vraagt als hij dit bedoelt. Hij moet gewoon zeggen wat en hoe er nog te verbeteren valt. Van vragen waarom je iets fout deed leer je helemaal niets.
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend mijn tweede AVD les gehad en voor het eerst op de snelweg. Wow, wat een wind en wat was het koud zeg haha :+ Wel erg leuk :]

Autorijden is toch echt een makkie vergeleken met wat ik heb ervaren tijdens de rijles :z
 
Vanochtend mijn tweede AVD les gehad en voor het eerst op de snelweg. Wow, wat een wind en wat was het koud zeg haha :+ Wel erg leuk :]

Autorijden is toch echt een makkie vergeleken met wat ik heb ervaren tijdens de rijles :z
Bijzondere ervaring is dat he, de eerste keer snelweg op de motor. Ik moest voor het eerst de snelweg op om naar m'n AVB examen te rijden :+
 
Ik mag de 22e om 15.40uur op voor mijn AVB! *O*

@ellenkox succes alvast!

Ik vond de snelweg ook best apart, en het enige wat ik dacht was inderdaad "wow wat een wind" :] :Y
 
lesblokken van 4 uur hou je ook niet vol. op gegeven moment ben je 'leeg' en dan kan de instructeur praten als Brugman, maar dan pik je toch niks meer op. lessen van 2 klok-uren is wel zo ongeveer het maximum.

overigens wil het niet zeggen dat als je een pakket van b.v. 10 lessen+examen hebt gekocht, je na die 10 lessen ook zover bent dat je examen kunt doen. de constructie '10 lessen + examen' suggereert dat voor mijn gevoel namelijk wel.

commentaar krijgen is goed, maar het moet niet alleen maar negatief commentaar zijn. het is voor je zelfvertrouwen ook wel eens goed als je hoort dat je een mooie bocht hebt gemaakt of dat je met je mede-lesser en instructeur 'een mooi ritje' hebt neergezet. het lastigst vond ik de 'waarom'-vragen die mijn instructeur stelde, of de opmerking 'dat mag je me straks even uitleggen', wat je natuurlijk wel probeerde te doen, maar daarbij je jezelf compleet vast-lulde, waarop mijn instructeur er heel droog achteraan zei: 'gewoon niet meer doen, is niet handig'.

:]
Ja dat is waar inderdaad. Ik ga gewoon blokken van 2 uur in laten plannen

Ik weet nog niet wie / wat voor type mijn instructeur zal zijn, dus na de eerste les zal ik hier posten hoe het was en hoe deze tegen mij praat :P


Laat je met dat filmen niet teveel aflijden. Dat zou geen goede zaak zijn.

Lesblokken van twee uur lijkt mij al erg lang.
Trouwens, kun je dat lesblokken rooster niet wijzigen als het je niet bevalt ?

Je moet tijdens lessen wel een bepaalde "ervaring" opbouwen.
Je moet niet denken dat als je twee keer zo grote lesblokken neemt, je twee keer zo snel je rijbewijs haalt.
Op gegeven moment pak je inderdaad niets meer op en zit je de tijd af te tellen. Dat is zonde.
Na een les heeft het geleerde allemaal wat tijd nodig om in het automatische ritme opgenomen te worden.
Ja ik kan het rooster inderdaad wijzigen tussendoor als het niet bevalt, dus ik zal gaan beginnen met blokken van 2 uur en kijken hoe dat gaat.

Momenteel konden ze het nog niet inplannen want ze plannen maar 1 maand van te voren dus ik moest half februari even terugbellen.

Ik verwacht niet dat het filmen zal afleiden. In principe zet ik het ding gewoon aan en op een gegeven moment zal het kaartje wel vol zijn of de batterij leeg :+
 
Ha! Ik heb afgelopen week mijn AVB gehaald en besloten toch maar een account aan te maken.

Bij wijze van introductie:

Lessend rijbewijs: A
Eerste rijles: 21 December 2017
Theorie: 12 februari
AVB: 2 februari 2018 (gehaald)
AVD: ----
Rijschool: Paul Lam (Nijmegen)
Lesmotor: Yamaha Fazer 600

Volgende week dus mijn theorie (ik wil online wel wat oefenen, wat zijn de beste websites met proefexamens?) en daarna een stuk of acht lessen plannen en het AVD examen...
 
Laatst bewerkt:
Wat een instelling heb jij joh..
Mensen zoals jij zorgen voor de verkeersdoden.
Ik heb er ook een paar gekend.

Ik weet wel wat je bedoelt; mijn eerste was ook een off-the-road en daar kun je lekker mee scheuren. Toen ik eens moest uitwijken voor een tegenligger die een onoverzichtelijke bocht afsneed, en mezelf bijna te pletter reed tegen een boom, was ik dat gelijk afgeleerd.

En een 1 of 2 cilinder heeft nu eenmaal een hoog koppel onderin.
Dat kun je toch niet gaan vergelijken met een racer.

Laat de mensen een motor kopen waar ze zich lekker bij voelen.
Onzekerheid door een te zware motor leidt alleen maar tot verkeers on-veiligheid.


Ik wil gewoon flink blazen met de motor, snel optrekken en schakelen, whop ,whop ,whoooop!
hoe sneller je rijd hoe harder je moet werken en daar houd ik van. rijden in de R van race.. :P
 
Ik wil gewoon flink blazen met de motor, snel optrekken en schakelen, whop ,whop ,whoooop!
hoe sneller je rijd hoe harder je moet werken en daar houd ik van. rijden in de R van race.. :P
Dit klinkt alsof het niet de veiligste manier van motorrijden is. Ik rij ook graag vlot door, maar dat is niet mijn hoogste prioriteit. Veiligheid vóór alles! :Y
 
Ik wil gewoon flink blazen met de motor, snel optrekken en schakelen, whop ,whop ,whoooop!
hoe sneller je rijd hoe harder je moet werken en daar houd ik van. rijden in de R van race.. :P

wat voor motor rij je, een hayabusa met verlengede achterbrug? :)

je moet vooral rijden wat je leuk vind maar, pas je wel een beetje op jij valentino rossi })
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan