Onbekend onderdeel

Thomascupido

Rookie
6 feb 2018
20
0
Harlingen
Beste mede-motorliefhebbers,

Door mijn grote fascinatie voor motoren, en dan vooral cafe racers, ben ik mijn eigen Yamaha YBR125 om gaan bouwen tot een. Nooit problemen gehad, tot ik stuitte op een voor mij nog onbekend onderdeel. Na een kleine research kwam ik er achter dat het een Mikuni vacuümpomp is, gemonteerd tussen het blok en het luchtfilter. Echter vervang ik het hele luchtfilter door een Emgo Premium Power Filter.

Nu was mijn vraag: is het mogelijk dit hele onderdeel te verwijderen, aangezien het niet meer verbonden kan zijn met het luchtfilter?

Alvast bedankt!

- Thomas
 
hqdefault.jpg
 
... een Mikuni vacuümpomp is, gemonteerd tussen het blok en het luchtfilter.
Dient die vacuüm pomp om de benzine uit de tank naar de carburator te trekken?
Echter vervang ik het hele luchtfilter door een Emgo Premium Power Filter.

Nu was mijn vraag: is het mogelijk dit hele onderdeel te verwijderen, aangezien het niet meer verbonden kan zijn met het luchtfilter?
Als die vacuüm pomp idd dient om benzine aan te trekken (onrechtstreeks wel, wordt vaak gebruikt om een membraan aan uw benzinekraantje open te trekken zodoende de benzine kan doorstromen), kan je rijden zonder, maar de benzine zal zo moeizaam doorstromen dat je het vermogen van een prehistorisch grasmachien over houdt.

Maar ook als het voor iets anders dient, zal je het op een of andere manier toch moeten zien terug te plaatsen en op een of andere manier aan het luchtfilter te koppelen. Het zit er immers niet voor niets ;)
 
Als die vacuüm pomp idd dient om benzine aan te trekken (onrechtstreeks wel, wordt vaak gebruikt om een membraan aan uw benzinekraantje open te trekken zodoende de benzine kan doorstromen), kan je rijden zonder, maar de benzine zal zo moeizaam doorstromen dat je het vermogen van een prehistorisch grasmachien over houdt.

zot zijn "nee" is honderduizend keer een beter antwoord dan dat van jouw : het is kort, alles staat erin wat erin moet staan en is 100% juist.

over dit stukje proza kan ik maar 1 ding zeggen : waarover heb je het ? je vermoed van ver iets, en gokt erop los.

zoek eerst eens op of het een vacuum kraan of pomp is voor je antwoord.
 
zot zijn "nee" is honderduizend keer een beter antwoord dan dat van jouw : het is kort, alles staat erin wat erin moet staan en is 100% juist.
Dat zijn antwoord juist is is een feit. Maar een beetje uitleg is ook wel wenselijk.
Het is net als tegen een kind zeggen dat het de straat niet mag oversteken zonder te kijken. Dat IS gewoon zo, maar als je het kind ook uitlegt WAAROM dat niet mag, zal dat kind BEGRIJPEN waarom het niet mag.
over dit stukje proza kan ik maar 1 ding zeggen : waarover heb je het ? je vermoed van ver iets, en gokt erop los.
Ik gok er helemaal niet op los. Ik vermoed helemaal niks, maar weet gewoon enkele dingen hieromtrent die nu eenmaal een feit en zelfs veel voorkomend zijn, want ...
zoek eerst eens op of het een vacuum kraan of pomp is voor je antwoord.
Bij mijn motor wordt de benzine doorstroom verzorgd door vacuüm technologie. Een vacuüm systeem trekt hierbij een membraan aan in de benzinekraan om voor benzine doorstroom te zorgen. Het is dus niet het kraantje zelf die vacuüm is, maar die wordt aangestuurd door vacuüm technologie.

Ik heb ook helemaal niet beweerd dat dat bij TS ook zo is, maar de kans is wel groot.

Uw antwoord daarentegen valt echt wel onder die afbeelding van Daanzzzz. Maar het is hier al langer geweten dat jij van jezelf vindt dat je de enige bent die alles weet, en dat graag laat uitschijnen door uw commentaar zo te vormen dat de andere belachelijk gemaakt wordt. Met zulke commentaren vind ik persoonlijk niet dat je aantoont dat sleuteltje boven je avatar te verdienen.
Maar ja ... je bent Belg he, zegt genoeg :+ O-)

Doe maar rustig verder, aan u maak ik geen woorden vuil ... is zonde van de tijd :W
 
Dat zijn antwoord juist is is een feit. Maar een beetje uitleg is ook wel wenselijk.
Het is net als tegen een kind zeggen dat het de straat niet mag oversteken zonder te kijken. Dat IS gewoon zo, maar als je het kind ook uitlegt WAAROM dat niet mag, zal dat kind BEGRIJPEN waarom het niet mag.Ik gok er helemaal niet op los. Ik vermoed helemaal niks, maar weet gewoon enkele dingen hieromtrent die nu eenmaal een feit en zelfs veel voorkomend zijn, want ...Bij mijn motor wordt de benzine doorstroom verzorgd door vacuüm technologie. Een vacuüm systeem trekt hierbij een membraan aan in de benzinekraan om voor benzine doorstroom te zorgen. Het is dus niet het kraantje zelf die vacuüm is, maar die wordt aangestuurd door vacuüm technologie.

Ik heb ook helemaal niet beweerd dat dat bij TS ook zo is, maar de kans is wel groot.

Uw antwoord daarentegen valt echt wel onder die afbeelding van Daanzzzz. Maar het is hier al langer geweten dat jij van jezelf vindt dat je de enige bent die alles weet, en dat graag laat uitschijnen door uw commentaar zo te vormen dat de andere belachelijk gemaakt wordt. Met zulke commentaren vind ik persoonlijk niet dat je aantoont dat sleuteltje boven je avatar te verdienen.
Maar ja ... je bent Belg he, zegt genoeg :+ O-)

Doe maar rustig verder, aan u maak ik geen woorden vuil ... is zonde van de tijd
:W

_O-
 
Dat zijn antwoord juist is is een feit. Maar een beetje uitleg is ook wel wenselijk.
Het is net als tegen een kind zeggen dat het de straat niet mag oversteken zonder te kijken. Dat IS gewoon zo, maar als je het kind ook uitlegt WAAROM dat niet mag, zal dat kind BEGRIJPEN waarom het niet mag.Ik gok er helemaal niet op los. Ik vermoed helemaal niks, maar weet gewoon enkele dingen hieromtrent die nu eenmaal een feit en zelfs veel voorkomend zijn, want ...Bij mijn motor wordt de benzine doorstroom verzorgd door vacuüm technologie. Een vacuüm systeem trekt hierbij een membraan aan in de benzinekraan om voor benzine doorstroom te zorgen. Het is dus niet het kraantje zelf die vacuüm is, maar die wordt aangestuurd door vacuüm technologie.

Ik heb ook helemaal niet beweerd dat dat bij TS ook zo is, maar de kans is wel groot.

Uw antwoord daarentegen valt echt wel onder die afbeelding van Daanzzzz. Maar het is hier al langer geweten dat jij van jezelf vindt dat je de enige bent die alles weet, en dat graag laat uitschijnen door uw commentaar zo te vormen dat de andere belachelijk gemaakt wordt. Met zulke commentaren vind ik persoonlijk niet dat je aantoont dat sleuteltje boven je avatar te verdienen.
Maar ja ... je bent ook Belg he, zegt genoeg :+ O-)

Doe maar rustig verder, aan u maak ik geen woorden vuil ... is zonde van de tijd :W

Excuseer me voor dit inkoppertje. :+




Dan laat ik hem lekker zitten, bedankt!

Zot zal wel gelijk hebben, evenals de andere reageerders. Wat je kan doen is nagaan waar het vacuüm onderdeel voor is. Simpel de slangetjes volgen e.d. Dan weet je in ieder geval wat het is en doet, en in geval van een storing weet je gelijk hoe je 'm kan controleren. :Y
Hoogstwaarschijnlijk bedient 't een vacuüm gestuurde benzinekraan, wat vaak voorkomt. Wil je d'r echt vanaf, dan zal je een andere (handbediende) benzinekraan moeten monteren.

Tip van Flip: Een goed werkplaats handboek kan jou veel wijzer maken omtrent jouw motor. :W
 
Laatst bewerkt:
IK zie dat deze motor geen vacuüm bediende kraan heeft. Zit dat ding dan na de kraan? Waarom zit hij tussen de luchtfilter en carter? Waarom niet op de inlaat?
 
IK zie dat deze motor geen vacuüm bediende kraan heeft. Zit dat ding dan na de kraan? Waarom zit hij tussen de luchtfilter en carter? Waarom niet op de inlaat?

Tja, in al mijn onwetendheid was ik te snel met mijn reactie. Een vacuümkraan wordt bediend door de carburateur. Bosso = |(

Is het dan de carter-ontluchting? Vroeger was dat een slang/darm rechtstreeks van het carter naar de binnenzijde van het luchtfilter. Tegenwoordig zie ik daar steeds vaker een soort filtertje tussen zitten om de olie op te vangen.




@TS. Als het onderdeel er uitziet als onderstaand geval, is het een vacuüm bediende brandstofpomp.

$_86.JPG
 
Laatst bewerkt:
Tja, in al mijn onwetendheid was ik te snel met mijn reactie. Een vacuümkraan wordt bediend door de carburateur. Bosso = |(

Is het dan de carter-ontluchting? Vroeger was dat een slang/darm rechtstreeks van het carter naar de binnenzijde van het luchtfilter. Tegenwoordig zie ik daar steeds vaker een soort filtertje tussen zitten om de olie op te vangen.

Ik kan ff geen tekeningen vinden van TS zijn motor. -O-
TS zegt dat het tussen het blok en het luchtfilter zit. Blok kan zoveel betekenen, hoeft dus niet perse het carter te zijn.

Bij mij loopt er een darmpje van het kleppendeksel naar het benzinekraantje om dmv vacuüm het kraantje open te trekken. Al eens gehad dat dat darmpje los gekomen was. Draait ook wel hoor, maar onregelmatig en veel verder dan 2500 rpm komt ie dan niet omdat de benzine niet snel genoeg doorkomt.

Bij TS is het blijkbaar toch wat anders, belangrijk is dat hij te weten komt waarvoor het dient. Maar hij is al van plan het terug te zetten schreef hij, dus komt wel goed.

Edit: Bosso haalt al een goed voorbeeld naar boven van wat het kan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... doet hier niets ter zake, en daar heeft TS dus ook niets aan -O- :')
Nee? Je moet gewoon berichten volledig leren lezen, want ...
Dient die vacuüm pomp om de benzine uit de tank naar de carburator te trekken?Als die vacuüm pomp idd dient om benzine aan te trekken (onrechtstreeks wel, wordt vaak gebruikt om een membraan aan uw benzinekraantje open te trekken zodoende de benzine kan doorstromen), kan je rijden zonder, maar de benzine zal zo moeizaam doorstromen dat je het vermogen van een prehistorisch grasmachien over houdt.

Maar ook als het voor iets anders dient, zal je het op een of andere manier toch moeten zien terug te plaatsen en op een of andere manier aan het luchtfilter te koppelen. Het zit er immers niet voor niets ;)
Het eerste was een vraag, geen bewering.

En de rest is duidelijk, dat onderdeel heeft een reden, een toepassing. Het zit er niet voor niets. Aan die uitleg heeft TS wel degelijk iets.
 
Waar komt die slang op uit bij de kop?
Volgens mij zorgt dit ding ervoor dat de carterontluchting opend als er vaccuum is op het inlaatspruitstuk.
full
 
Het heeft dus iets met de uitlaat en het luchtfilter te maken

Slangetje/darmpje nr. 22 gaat niet naar de carb; maar naar het inlaat spruitstuk(je). En zal dmv. een onderdruk (vacuüm) het ding aansturen
 
Laatst bewerkt:
Dankje DKP, op de pagina vond ik de motor tussen de 2005 modellen. Het gaat om een Air Induction System Assy, nummer 18 bij EXHAUST SCHEMATIC
Graag gedaan! :t

Als je vragen hebt, gewoon stellen, genoeg mensen die je willen en kunnen helpen.

Neem de positieve commentaren in je op en laat de negatieve links liggen. En verder, vooral geen aandacht schenken aan kibbelende onnozele Belgen, dat is niet besmettelijk :+ :P :+

BTW: Welkom op MF *O*
had nog niet eerder opgemerkt dat je nieuw bent hier ;)
 
Ziet eruit als secundaire luchtinjectie. Een kleine hoeveelheid verse lucht die in de uitlaatpoort wordt toegelaten en ervoor zorgt dat de uitstoot bij lage toerentallen een stuk minder onverbrande koolwaterstoffen bevat.

Het is geen EGR want dat lukt niet met rubberen slangen. Carterontluchting lijkt me gezien de plaats van onderdeel 12, 13 en 14 ook niet logisch.

edit 1: het goede nieuws voor de doe het zelvert is dat je motor er niet meteen beroerd van gaat lopen als je dit weg laat en afdopt.

edit 2: thomascupido schrijft hierboven al dat het in de categorie uitlaat omschreven staat als een "air induction system". dus een luchttoevoer voor de uitlaat. dat komt dus overeen met wat ik vermoedde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan