Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat

dennisMe

MF'er
16 okt 2017
73
12
Vlissingen
De nieuwste versie van mijn Arduino Nano balanceer apparaat is inmiddels ge-upload op github en op hackaday.

Ik heb hem nu zo sterk vereenvoudigd dat het een heel stuk makkelijker na te maken is.
Het scherm wordt nu rechtstreeks aangesloten en het schema is makkelijk te lezen omdat ik de componenten speciaal getekend heb voor beginners. Nu zie je in één oogopslag waar de draadjes precies aangesloten zitten. Het blijven veel draadjes, maar één voor één gaat het best!

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd en ik kom hier op uit als de beste manier om het voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, want dat was mijn bedoeling met het project.
Ik heb het nieuwe prototype zelf ook gebouwd, en mijn oude gesloopt. Ik wil hem volgende maand weer eens gaan demonstreren op een meeting van Honda Pan European rijders. Dan kan het apparaatje eens stevig aan de tand gevoeld worden door de oud en jong-gedienden!

Projectbeschrijving en bouw handleiding:
CarbOnBal

Software voor de Arduino:
dennisMe2/CarbOnBal
 
Ok, sorry. ik was duidelijk niet duidelijk!

Het gaat om een electronish carburateur en gasklephuis synchroniseer apparaatje dat je zelf kunt maken.

Met behulp van een Arduino kloon (van een euro of drie), een schermpje, wat schakelaars en klein spul, en in mijn geval vier goedkope MAP luchtdruk sensoren kun je zelf een balanceer apparaat maken voor de carbureteurs of gasklephuizen.

Ik heb inmiddels een tweede prototype gemaakt. Het is allemaal (hard en software) Open Source, en gratis. Voor mij is het gewoon een hobby en ik had zelf zo iets nodig. Klooien met aquariumslangen vind ik niks, Carbtune is leuk, maar dit is volgens mij leuker en de helft goedkoper.

Het is instelbaar van twee tot vier carbureteurs / gasklephuizen.

Ik heb het zo ontworpen dat het goed werkt en relatief makkelijk na te maken is. Ook als je niet met een soldeerbout in je hand geboren bent.

Hier is een plaatje zodat je een idee hebt hoe het er uit ziet:
5154351517752147893.jpg
 
Nu ben ik elektronish helaas wat minder onderbouwd dan ik zou willen, maar als ik contact a4 en a5 ook aan een map sensor zou hangen, zou ik dan gewoon een synchroon apparaat hebben voor een 6 cyl. ipv voor een 4 cyl ??
 
Met mijn beperkte kennis denk ik van niet. 1. Het scherm heeft maar 4 regels. 2. De software zal er niet voor geschreven zijn. Waarschijnlijk kan het wel mogelijk zijn, maar niet zo simpel als dit denk ik. Maar goed, het echte antwoord laat ik aan TS over. *D

Nu ben ik elektronish helaas wat minder onderbouwd dan ik zou willen, maar als ik contact a4 en a5 ook aan een map sensor zou hangen, zou ik dan gewoon een synchroon apparaat hebben voor een 6 cyl. ipv voor een 4 cyl ??
 
Laatst bewerkt:
Nuttige toepassing, slim idee. Staat op mijn “ToDo” lijst. Al zweer ik bij mijn kwikbuizen om te synchroniseren, ik ben ook een Arduino liefhebber, dus dit gaat er wel komen. Ik volg je project !

Grtz
John
 
Zes zylinders zal wel kunnen, maar ik weet nog niet hoe ik dat opeen vier regelig display kan laten zien.
Het kan op zich best wel, en de software is er ook al op aangelegd. Misschien zou ik dan naar een grafische display moeten. Maar dan maak ik liever later een advanced versie met een dikkere processor en een OLED scherm.

Synchroniseer in de titel zou wellicht duidelijker zijn...
 
Zes zylinders zal wel kunnen, maar ik weet nog niet hoe ik dat opeen vier regelig display kan laten zien.
Het kan op zich best wel, en de software is er ook al op aangelegd. Misschien zou ik dan naar een grafische display moeten. Maar dan maak ik liever later een advanced versie met een dikkere processor en een OLED scherm.

Synchroniseer in de titel zou wellicht duidelijker zijn...

Nou, dan wacht ik even rustig af..., heb altijd iets voor 6 cilinders willen hebben, komt sporadisch voor maar is soms toch net even wat handiger..
En met een oled scherm.., tja de manieren van display kunnen dan denk ik ook wel verruimd worden lijkt me zo.., goed plan !!!
 
Laatst bewerkt:
'Nieuwe versie Electronisch Balanceer apparaat' > 'Nieuwe versie; electronisch synchroniseer apparaat'
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frans,
de demping wordt puur softwarematig geregeld. De sensoren geven namelijk van zichzelf al een heel mooi strak signaal af. De demping heb ik ontworpen om enigszins het 'gevoel' van een CarbTune Pro te benaderen. Hij is stabiel als je de toeren stabiel laat, en volgt snel als de toeren snel veranderen. Zo is ie goed af te lezen en krijg je ook niet gevoel naar een dood stuk techniek te kijken, zonder verband met de werkelijkheid. Dit is allemaal af te stellen in het menu, zeker nog in de ontwikkel fase.Misschien dat ik uiteindelijk een deel van het menu weg haal of verberg acter een "Advanced..." menu. Hangt er van af hoe veel geheugen ik straks over heb. Kwa code zit ik bijna klem.
 
Leuk idee.
Alleen als ik naar de foto kijk dan is de buitenlucht niet gesynchroniseerd!
Ik denk dat je de sensors onderling bij het aanzetten software matig moet gelijk trekken!
Het mooiste zou zijn als je de vier slangetjes met elkaar verbind en er vacuum opzet dat je een dubbele calibratie kan uitvoeren.

Sorry zit net je hackaday te lezen waar je het wel over calibreren hebt............
 
Laatst bewerkt:
Nou, dan wacht ik even rustig af..., heb altijd iets voor 6 cilinders willen hebben, komt sporadisch voor maar is soms toch net even wat handiger.
Je kan toch een motor met 6 carburatuers synchroniseren maar niet tegelijkertijd.

Doe eerst cilinder 1,2 5 en 6. Als die 4 gelijk zijn 2 op 3 en 5 op 4 zetten en dan de 2 laatste gelijk zetten met 1 en 6. Deze zijn de referentie voor de 2e ronde.
 
pim, de sensoren gaan er van uit dat ze bij het aanzetten "in de buitenlucht" zijn, ofwel geen vacuum meten. Net als dat bij een auto of motor gaat. Eerst contact, dan pas starten.
Mijn calibratie routine moet nog wel verbeterd worden. Ik ben nog niet tevreden over de nauwkeurigheid ervan. Ik heb de data verhuisd naar EEPROM, maar het kan echt nog veel beter.ik mik op +/- 1mBar.

Jaap, dat dacht ik ook, maar 6 tegelijk is wel stoerder :-)
 
Je kan toch een motor met 6 carburatuers synchroniseren maar niet tegelijkertijd.

Doe eerst cilinder 1,2 5 en 6. Als die 4 gelijk zijn 2 op 3 en 5 op 4 zetten en dan de 2 laatste gelijk zetten met 1 en 6. Deze zijn de referentie voor de 2e ronde.

Dat klopt helemaal, maar mooier en makkelijker is het als het ineens kan.., daarbij ben ik een beetje een toolfreak, ik wil overal een goed gereedschapje voor hebben, het moet immers wel altijd netjes en precies... :+
 
Snap trouwens al dit hobby-werk niet helemaal............ :?
Hooguit dat je 't mss leuk vindt om een elektronisch apparaatje in elkaar te knutselen.

Synchroniseren gaat over gelijkmaken van de onderdruk. Ga je een apparaat maken die eerst de druk gaat omzetten, naar een elektrisch signaal, die je dan gaat uitlezen. O, ja dan moet je ook nog iets bedenken voor demping/ calibratie.

Is het niet net zo slim om een gewone kwik-aflezing te gebruiken?
Kwik dempt al veel van zich zelf. (massa-traagheid)

Niet alleen opmerkingen, maar ook een :t om zo'n apparaatje zelf te ontwikkelen.
Voorlopig blijf ik toch bij mijn kwik-uitvoering. Is niks mis mee!
 
Machine,
inderdaad, je moet er zeker niet aan beginnen als je het niet leuk vindt om te knutselen met elektronica!
Ik was zelf op zoek naar een leuk elektronica projectje en nadat ik het zat was met aquariumbuizen met olie te klooien besloot ik te kijken of het niet elektronisch kon. Mijn geluk kon niet op toen ik de goedkope MAP sensoren op Aliexpress tegen kwam. Daar heb ik mijn projectje "omheengebouwd". Maar ik geniet inderdaad van de soldeerdampen en ik werk in het dagelijks leven als programmeur (van software, niet theater en TV). Dus die kant van de techniek is voor mij ook zeer goed te doen.
Ik ben het helemaal met je eens dat de puurheid van kwikbuizen niet te overtreffen is. Einstein zei ook al "Een [technische] oplossing moet altijd zo eenvoudig mogelijk zijn, maar niet eenvoudiger." Wat dat betreft zit ik echt hartstikke fout ;-)
Maar ik heb zelf liever een knipperlichtjeskastje op de plank staan dan een kwetsbaar met kwik gevulde manometer, hoe elegant dat ook is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan