Z1000j 1984 kogellagers versnellingsbak verankeren in carter

Robberobbe

MF veteraan
29 apr 2004
2.579
32
Den Haag
Ik ben een Z1000j blok uit 1984 aan het opbouwen.
Nu zie ik in de passing van de versnellingsbaklagers sleepsporen wat er op duidt dat er speling is tussen het stilstaande buitenste deel van het lager en de passing in het carter.
Ik weet dat de methode "met een centerpons gaatjes in de passing tikken" wel wordt of werd toegepast, dat was namelijk in mijn oude blok zo, maar daar wil ik liever niet aan.
Is er een lijm of pasta waarmee ik de lagers kan verankeren?

Grt. Rob.
 
Ik zou de buitenschalen van de lagers niet zomaar vastlijmen in het carter. Zowel de assen als het blok warmen op en zetten op verschillende manier uit.

Ga je de buitenschalen vastlijmen dan kunnen er ongewenste krachten op de kogels komen te staan waardoor ze kapot kunnen gaan.

Meestal zitten die lagers geborgd met een pennetje/gaatje waardoor er wat bewegingsruimte is.

En dat je wat bewegingssporen hebt gezien wil dat nog niet zeggen dat het vervolgens altijd fout gaat. Met nieuwe lagers kan het zomaar weer tientallen jaren probleemloos functioneren. Ben dat soort sporen al zo vaak tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Die lagers kun je zeer waarschijnlijk nog wel bij de dealer bestellen.

Ik heb een aantal jaren geleden nieuwe lagers voor de versnellingsbak besteld voor mn GS1000.

Ik zou daar ook niet mee klooien, lagers waren niet eens echt duur als ik het me goed herinner.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan