Iwemania 3.0: Jasper gaat Moto-E racen!

Geen weekend om over naar huis te schrijvn. Gisteren 2 wk-punten en een crash. Vandaag 2 crashes en geen punten verdiend helaas.
Misschien is 5500km sturen over de steppe ook niet de meest ideale voorbereiding.
Over 2 weken finale 3 en 4 in Togliatti, is maar 3300km rijden gelukkig ;-)
 
Geen weekend om over naar huis te schrijvn. Gisteren 2 wk-punten en een crash. Vandaag 2 crashes en geen punten verdiend helaas.
Misschien is 5500km sturen over de steppe ook niet de meest ideale voorbereiding.
Over 2 weken finale 3 en 4 in Togliatti, is maar 3300km rijden gelukkig ;-)

Geen weekend om over naar huis te schrijven?? Juist wel!! Wat een mooie roadtrip moet dat zijn. Erg gaaf, ben jaloers op Jasper.
 
Geen weekend om over naar huis te schrijven?? Juist wel!! Wat een mooie roadtrip moet dat zijn. Erg gaaf, ben jaloers op Jasper.
Ja zeker weten, maar ik doelde meer op de resultaten ;)

Hij maakt iig leerzame meters en in Heerenveen ben ik er zelf live bij!
 
Blog van hun epische roadtrip en het raceweekend. :}
De wegen zijn daar van een iets anders kwaliteit als wat wij gewend zijn :X

 
Blog van hun epische roadtrip en het raceweekend. :}
De wegen zijn daar van een iets anders kwaliteit als wat wij gewend zijn :X


tja Episch aan de ene kant wel. maar als je realistisch kijkt.. Allicht slecht voorbereid?

Besluiten bijna 6000km zelf te rijden.. noodgedwongen om kosten te besparen en daarnaast De juiste papieren niet op orde hebben.. en dat terwijl je op WK niveau wil meestrijden? ik bedoel het niet vervelend maar ik vind het juist een beetje slordig overkomen als je op deze manier aan WK wedstrijden mee wilt strijden.

Noem me kritisch of en azijnzeiker maar hou er een enorm dubbel gevoel aan over aan de verhalen van dit avontuur.
 
Noem me kritisch of en azijnzeiker maar hou er een enorm dubbel gevoel aan over aan de verhalen van dit avontuur.

Het is maar een kleine sport, allicht is het dan ook wat amateuristisch. Daar horen dit soort verhalen bij denk ik. Zo van, mijn eerste circuitweekenden gingen ook wel eens zo... :X
 
Het is maar een kleine sport, allicht is het dan ook wat amateuristisch. Daar horen dit soort verhalen bij denk ik. Zo van, mijn eerste circuitweekenden gingen ook wel eens zo... :X
Idd, speedway en flat track zijn nog wel redelijk 'groot' in de Scandinavische landen en de USA, maar zelfs ijsspeedway is in Scandinave en de voormalige Oostbloklanden niet echt groot te noemen. Dat zag je ook aan de mager gevulde tribunes in Astana.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met ondersteuning oid vanuit de KNMV, maar qua sponsoring is het vooral de 'gunfactor' en het is een prachtig project voor het TT-Instituut van het Drenthe College natuurlijk.

Jasper reed vanaf de Russische grens overigens samen op met Hans Weber, de Duitse deelnemer aan het WK. Die reed dus ook zelf heen in een busje en kwam ook 2 uur voor de start van de trainingen aan in Astana.
 
Idd, speedway en flat track zijn nog wel redelijk 'groot' in de Scandinavische landen en de USA, maar zelfs ijsspeedway is in Scandinave en de voormalige Oostbloklanden niet echt groot te noemen. Dat zag je ook aan de mager gevulde tribunes in Astana.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met ondersteuning oid vanuit de KNMV, maar qua sponsoring is het vooral de 'gunfactor' en het is een prachtig project voor het TT-Instituut van het Drenthe College natuurlijk.

Jasper reed vanaf de Russische grens overigens samen op met Hans Weber, de Duitse deelnemer aan het WK. Die reed dus ook zelf heen in een busje en kwam ook 2 uur voor de start van de trainingen aan in Astana.

Mag inderdaad de naam "WK" hebben. Maar is een kleine sport wat dat betreft. Veel coureurs hebben krappe budgetten en stoppen alles in hun winterseizoen. Er zijn coureurs die zomers dik 60/70 uur per week werken om begroting rond te krijgen voor de winter.

Jasper vertrok zondag uit Nederland, maar heeft ongeveer 40 uur oponthoud gehad aan de Russische grens, Hans Weber heeft hier zelfs twee volle dagen stil gestaan. Zelfs ervaren coureurs als Franz Zorn en Jan Klatovsky hebben een halve dag er over gedaan om Rusland binnen te komen. Dus ik noem het niet amateuristisch, maar Fuzzy. Ik noem jou ook geen azijnzeiker ;)

Weber werd onderweg meerdere malen stop gezet voor controles. (Zou het iets met Duitse afkomst te maken hebben???) Jasper is uiteindelijk zelf door gereden en heeft trainingen net gehaald, Weber dat niet eens.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat FIM of motorbonden samen niet ervoor kiezen gezamenlijk de coureurs Rusland in te laten gaan, aangezien alle Europese rijders via Letland/Litouwen Rusland in komen, zelfs vanuit Tsjechie en Oostenrijk. Zou een boel gedoe kunnen voorkomen en het proces een stuk makkelijker maken.
 
Mag inderdaad de naam "WK" hebben. Maar is een kleine sport wat dat betreft. Veel coureurs hebben krappe budgetten en stoppen alles in hun winterseizoen. Er zijn coureurs die zomers dik 60/70 uur per week werken om begroting rond te krijgen voor de winter.

Jasper vertrok zondag uit Nederland, maar heeft ongeveer 40 uur oponthoud gehad aan de Russische grens, Hans Weber heeft hier zelfs twee volle dagen stil gestaan. Zelfs ervaren coureurs als Franz Zorn en Jan Klatovsky hebben een halve dag er over gedaan om Rusland binnen te komen. Dus ik noem het niet amateuristisch, maar Fuzzy. Ik noem jou ook geen azijnzeiker ;)

Weber werd onderweg meerdere malen stop gezet voor controles. (Zou het iets met Duitse afkomst te maken hebben???) Jasper is uiteindelijk zelf door gereden en heeft trainingen net gehaald, Weber dat niet eens.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat FIM of motorbonden samen niet ervoor kiezen gezamenlijk de coureurs Rusland in te laten gaan, aangezien alle Europese rijders via Letland/Litouwen Rusland in komen, zelfs vanuit Tsjechie en Oostenrijk. Zou een boel gedoe kunnen voorkomen en het proces een stuk makkelijker maken.


Bedankt voor je inkijk in het wereldje. dat wist ik niet dat werpt wel een ander licht op de zaak uiteraard.

Dan neem ik mijn woorden terug...
 
i84wv125rjbn.jpeg
 
Iwema trekt goede lijn door en grijpt vier WK-punten

Iwema trekt goede lijn door en grijpt vier WK-punten

Jasper Iwema heeft prima zaken gedaan in de zesde ronde van het WK IJsspeedway. De Hooghaler verzekerde zich van vier punten en stijgt in het algemeen klassement naar de zeventiende positie.

Op de tweede dag in Berlijn behaalde ​Iwema twee punten in de eerste twee heats. Eerst werd de toernooidebutant derde achter de Russen Dmitri Khomitsevich en Sergey Karachintsev. Daarna eindigde hij ook in zijn tweede heat als derde, deze keer achter de Russische klassementsleider Dmitry Koltakov en de Zweed Stefan Svensson. In zijn afsluitende heat werd Iwema knap tweede, goed voor twee punten. Hij hoefde alleen de Rus Dinar Valeev voorrang te verlenen.

Aanpassingen betalen zich uit
Iwema, die een week geleden in Rusland nog ongelukkig zijn enkel brak, sprokkelde een dag eerder in Berlijn al drie punten bij elkaar. De Drent staat nu op een totaal van twaalf punten. "Ik heb veel gewerkt aan mijn stijl en lijn en dat pakt steeds beter uit. In de laatste heat hebben we bovendien nog wat aanpassingen aan het materiaal gedaan. De basisafstelling is nu beter en dat levert ook meer punten op", stelt Iwema tevreden vast.

Deze WK IJsspeedway telt in totaal tien wedstrijden, verdeeld over vijf weekenden. "Ik hoop nog de de semi-finales te bereiken", zegt Iwema. "Dat is een hoog doel, maar daar heb ik nog twee weekenden voor."
 
Opnieuw WK-punten voor Iwema
Opnieuw WK-punten voor Iwema

Jasper Iwema (28) uit Hooghalen heeft bij de achtste ronde van het WK IJsspeedway in het Duitse Inzell vier punten gepakt.

In de eerste heat, tegen onder meer wereldkampioen Koltakov, greep de Drent naast de punten en werd hij laatste, maar in de tweede en derde heat eindigde de 28-jarige Hooghaler op de tweede plaats. Nadat hij in de vierde heat weer laatste werd, maakte Iwema in de laatste heat een klein schuivertje op z'n geleende motor van Niclas Svensson. Gisteren sprokkelde hij twee punten bij elkaar.

WK Heerenveen
Na acht rondes staat Iwema op de zestiende plaats in het tussenklassement. De laatste twee wedstrijden van het WK worden op 7 en 8 april in Heerenveen verreden. Op vrijdag daarvoor komt Iwema dan ook in actie tijdens de Roelof Thijs Bokaal.
Iwema-in-Inzell-voor-Stefan-Pletsacher-foto-Gert-Bos.jpg
 
Mooi weekend gehad in Heerenveen, wel bizar ijsspeedway bij 20 graden plus buiten :X
Iwema kon geen potten breken helaas, ik heb echt het idee dat zijn lichaamsgewicht te laag is voor deze sport. De overige coureurs zijn allemaal een stuk forser, ik heb het idee dat dat ten goede komt van de wegligging. Met een groter gewicht drukken de pins verder in het ijs en lijken de fietsen rustiger over het ijs te gaan. Jammer, had op meer gehoopt van Jasper, maar er zat helaas niet meer in. Ook is de riemoverbrenging een paar keer geknapt en dat is gewoon zonde. Is ook niet nodig, je kunt ook een kettingoverbrenging tussen blok en bak toepassen, dat blijft wel heel.

De russen zijn echt van een ander niveau en ook het materiaal lijkt harder te lopen dan dat van de concurrentie. Het is ook wel een speciaal wereldje dat ijsspeedway, publiek dat van heinde en ver komt om in Heerenveen of all places de finale van het WK te zien. Oude krakkemikkige zweden en russen met wandelstok en gegroefde gezichten die zelf in het verleden volgens mij ook nog mee hebben gereden.
Maar nu is het tijd voor het baansport- en wegraceseizoen, het winterseizoen is nu wel over :P
 
Moet Jasper dan geen extra gewicht meenemen conform de reglementen. ( Vroeger :+ )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan