Shiver, Aprilia più bella, deel 5

De Shiver is niet onderscheidend genoeg. Deze is ergens te gewoon voor een Italiaan en heeft toch het Italiaanse voordeel aan zich hangen. Dat maakt dat Aprilia lastig te verkopen is.
Helaas heeft MV Augusta dit Italiaanse vooroordeel toch weer bevestigd in de laatste Motoplus.
 
De Shiver is niet onderscheidend genoeg. Deze is ergens te gewoon voor een Italiaan en heeft toch het Italiaanse voordeel aan zich hangen. Dat maakt dat Aprilia lastig te verkopen is.
Helaas heeft MV Augusta dit Italiaanse vooroordeel toch weer bevestigd in de laatste Motoplus.

Bij MV agusta zijn inderdaad wat opmerkingen over. Toch vind ik dat ze 1 van de mooiste/bruutste uitstralingen hebben. Qua vermogen meer concurrentie dan Aprilia.
Het blijft laag 900 cc en 95pk (wat in de praktijk vaak niet eens gehaald wordt).
Ze konden het beter houden zoals voorheen 750/1200 Dor en 750 Shiver, maar dan met een nieuwe Shiver voorzien van ook een 1200. Zou meer publiek voor komen kijken denk ik
 
Heb ik ook last van. Of het is puur toeval geweest bij mij maar als je dat weer heb ga dan eens al lopend met de motor en dan starten? Heb nu 2 keer ervaren dat hij direct startte. En dan had ik al bijna de accu plat gestart daarvoor...


Vanochtend, na gisterenavond laat voor de zekerheid maar even de optimate 4 aangesloten te hebben, kreeg ik de Shiver niet aan de praat. Zover ik me herinner gaf de optimate aan dat ie wel vol was. HEb denk ik bijna 3 maanden niet gereden.

Draaide matig rond en stopte na een seconde of 5 met startten. Dat een keer of 15 herhaald maar meer als een enkel plofje kwam er niet. En toen was de accu power er wel uit.

Nu maar weer aan de lader gehangen:

Is die accu nu aan zijn eind? Of moet ie langer aan de lader? Wel balen dat ik nu geen rondje kan doen ;(
 
Heb ik ook last van. Of het is puur toeval geweest bij mij maar als je dat weer heb ga dan eens al lopend met de motor en dan starten? Heb nu 2 keer ervaren dat hij direct startte. En dan had ik al bijna de accu plat gestart daarvoor...

Vorige week draaide ie alleen rond. Keer of 10 a 15 toen was de accu op. En daarvoor al niet echt krachtig ondanks een lange nacht aan de lader.

Deze week hele week aan de lader gehad en vanmiddag maar weer eens geprobeerd:

Volgend jaar maar standaard gelijk aan de ladert.

Zo'n 12/13 volt denk ik, bij minder kan er een cel binnenin kapot zijn en is hij aan vervanging toe.
En eventueel kijken of er een hele grote drop zit in de spanning wanneer je de motor start.
Als dit het geval is kan het zijn dan hij niet meer genoeg capaciteit heeft.

Vind de prijs van de nieuwe Shiver erg meevallen vergeleken met andere merken.
Verschil is alleen te klein.

Dat bedoel ik ook, de Shiver zou een groter prijsverschil moeten hebben dan gaan de verkopen omhoog denk ik. En zou ik 'm misschien overwegen. Nu niet.
 
Vorige week draaide ie alleen rond. Keer of 10 a 15 toen was de accu op. En daarvoor al niet echt krachtig ondanks een lange nacht aan de lader.

Deze week hele week aan de lader gehad en vanmiddag maar weer eens geprobeerd:

Volgend jaar maar standaard gelijk aan de ladert.

Dat is mijn ervaring met de Shiver ook. De Shiver moest in de winter aan de lader anders wilde deze niet starten na de winter. Mijn huidige Honda heeft daar absoluut geen last van.
De 2-cilinder zou overigens wel meer ampères vragen tijdens het starten dan een 4-cilinder (zoals mijn Honda). Wellicht dat dit er ook wat mee te maken heeft.
Feit blijft wel dat een Shiver en kou geen goede combi is (what's in the name).
 
Dat is mijn ervaring met de Shiver ook. De Shiver moest in de winter aan de lader anders wilde deze niet starten na de winter. Mijn huidige Honda heeft daar absoluut geen last van.
De 2-cilinder zou overigens wel meer ampères vragen tijdens het starten dan een 4-cilinder (zoals mijn Honda). Wellicht dat dit er ook wat mee te maken heeft.
Feit blijft wel dat een Shiver en kou geen goede combi is (what's in the name).

Heb hier zelf eigenlijk totaal geen last van, Vorige winter 3 maanden stilgestaan en de start ging zonder problemen. Zonder druppellader eraan. Misschien is die van mij gemaakt om een slechte koude dag in de fabriek ;)
 
Ik heb ook totaal geen problemen gehad met starten in de kou
Heeft nu een 3 jaar oude accu en staat altijd buiten, na 2 maanden niet rijden startte ze na 4 hikjes(ipv normaal 2)
Later die dag weer gestart en liep meteen
Eerst startte ze al ns 1 hik maar sinds er een nieuwe startmotor in zit is het altijd na 2 hikjes
 
En dat de Shiver niet verkocht wordt komt niet perse door de prijs denk ik
Al ze nou eens marketing voor de Shiver doen ipv RSV4, dan zou dat Sl helpen. Ben benieuwd of de Shiver over 2 weken op de motorbeurs zal staan, andere jaren stond ie er niet terwijl de tuono en rsv4(2 varianten) er wel stonden

Vergeleken met de mv agusta brutale 800 wel €5000 goedkoper en €1000 tov Ducati 797
Japans is wel weer goedkoper maar geen V twin
 
En dat de Shiver niet verkocht wordt komt niet perse door de prijs denk ik
Al ze nou eens marketing voor de Shiver doen ipv RSV4, dan zou dat Sl helpen. Ben benieuwd of de Shiver over 2 weken op de motorbeurs zal staan, andere jaren stond ie er niet terwijl de tuono en rsv4(2 varianten) er wel stonden

Vergeleken met de mv agusta brutale 800 wel €5000 goedkoper en €1000 tov Ducati 797
Japans is wel weer goedkoper maar geen V twin

Ga zelf dit jaar niet naar de motorbeurs, maar mag aannemen dat hij er nu wel staat met de nieuwe 900cc.

Rsv4 is ook een compleet ander segment, dubbele prijs
 
Van het weekend maar weer even de Shiver warm laten draaien in de schuur.

Heb eigenlijk al lange tijd een vraag, maar vergeet het telkens omdat het niet altijd stoort.
Als ik het contact aanzet komt altijd de melding "remember to insert your user code", iemand enig idee waarvan dit is en of dit standaard is? zo niet hoe op te lossen?
 
de user code is standaard (indien niet gewijzigd door vorige eigenaar) 00000, dacht dat de Aprilia de user code vraagt indien de sleutel transponder niet gekend is of het een transponderloze sleutel is, maar weet dit niet zeker meer.
 
Laatst bewerkt:
de user code is standaard (indien niet gewijzigd door vorige eigenaar) 00000, dacht dat de Aprilia de user code vraagt indien de sleutel transponder niet gekend is of het een transponderloze sleutel is, maar weet dit niet zeker meer.

Ah oke, kan alles doen voor de rest. Alleen die code komt in beeld, dus kan 5 seconden niet zien wat mijn km stand is etc
 
Bij het bestellen van wat spullen voor een beurt voor de shiver zag ik progressieve veren van hyperpro voorbijkomen. Prijs is 110 euro dus beviel mij wel, gezocht in het forum ivm 2011 model. Blijken meerdere vorken te zijn, ik heb de Sachs voorvork. Hyperpro heeft hier geen veren voor.

Iemand een betaalbare oplossing voor de slechte vering van de shiver?
 
Bij het bestellen van wat spullen voor een beurt voor de shiver zag ik progressieve veren van hyperpro voorbijkomen. Prijs is 110 euro dus beviel mij wel, gezocht in het forum ivm 2011 model. Blijken meerdere vorken te zijn, ik heb de Sachs voorvork. Hyperpro heeft hier geen veren voor.

Iemand een betaalbare oplossing voor de slechte vering van de shiver?

Wilbers heeft ze ook. Die heb ik er inzitten. Moet zeggen dat het niet meer induiken bij het remmen erg prettig is, maar hij is daardoor ook een stuk minder comfortabel.

Volgende maand bij de beurt gaan we kijken of we daar iets aan kunnen doen. Zoals b.v. dunnere olie oid.
 
Dan wacht ik op jouw ervaringen, bedankt :)

De standaard veren zijn idd een beetje slap. Maar de progressieve zijn ook niet helemaal top. Wel voor de wegligging, maar niet voor het comfort. Plus je bent de balans een beetje kwijt als je alleen voor een sterkere veer doet. Achter is hij door de opzet al progressief, alleen die is dus veel zachter.

Ik laat je volgende maand weten wat er uit gekomen is en hoe het een verbetering of verslechtering is geweest. Ik overweeg zelfs om de standaard veren terug erin te zetten. Kun je na gaan!
(Moet erbij zeggen dat mijn rijstijl relaxed is en ik het heerlijk vind bij een gangetje van 80 over de wegen te slingeren. De tijd dat ik met 200+Km per uur over de snelweg wilde en 150 op de B wegen ligt al heel ver achter mij)

Tevens nog een andere vraag aan de chiveraars onder ons. Wat is jullie ervaring met de ventielen in je banden? Bij mij gaat nu voor de derde keer in korte tijd nieuwe ventielen in de wielen, ze blijven maar lucht lekken langs de aansluiting bij de velg. Als ik kijk naar de velg dan zie ik ook bovenop een heel klein knikje/randje bij het ontwerp van de velg.

Hebben jullie hier al is mee te maken gehad en wat voor ventielen hebben jullie er nu inzitten?
 
Laatst bewerkt:
De standaard veren zijn idd een beetje slap. Maar de progressieve zijn ook niet helemaal top. Wel voor de wegligging, maar niet voor het comfort. Plus je bent de balans een beetje kwijt als je alleen voor een sterkere veer doet. Achter is hij door de opzet al progressief, alleen die is dus veel zachter.

Ik laat je volgende maand weten wat er uit gekomen is en hoe het een verbetering of verslechtering is geweest. Ik overweeg zelfs om de standaard veren terug erin te zetten. Kun je na gaan!
(Moet erbij zeggen dat mijn rijstijl relaxed is en ik het heerlijk vind bij een gangetje van 80 over de wegen te slingeren. De tijd dat ik met 200+Km per uur over de snelweg wilde en 150 op de B wegen ligt al heel ver achter mij)

Tevens nog een andere vraag aan de chiveraars onder ons. Wat is jullie ervaring met de ventielen in je banden? Bij mij gaat nu voor de derde keer in korte tijd nieuwe ventielen in de wielen, ze blijven maar lucht lekken langs de aansluiting bij de velg. Als ik kijk naar de velg dan zie ik ook bovenop een heel klein knikje/randje bij het ontwerp van de velg.

Hebben jullie hier al is mee te maken gehad en wat voor ventielen hebben jullie er nu inzitten?

Kan je helaas niet helpen, nooit problemen gehad met snel leeglopende banden.
Ventielen zitten er ook al 2 jaar in volgens mij. Ik zou inderdaad even naar de velg kijken of dit wel egaal is om het ventiel heen
 
Geen ervaring met leeglopende banden op m'n Shivert. In het verleden op andere motoren heb ik wel stalen ventielen laten plaatsen, hier nooit problemen mee gehad.


Ik heb wel ervaring met slijtende banden :p Daarom wil ik binnenkort een voor nieuw setje banden gaan.
Nu ligt er voorop een Battlax en achterop een Dunkop Qualifier. Ik vind dit geen succes.

Ik heb wel interesse in de Conti Road Attack 3. Deze was onder meer de beste keuze in de toerbanden test van Motoplus in 2017.

Heeft iemand hier al ervaring met deze bandjes??
 
Road attack 3 op mijn oude motor gehad (SV650), was daar best tevreden over. Heb nu Diablo Rosso II en dit is toch wel echt een fijne band, op droog en nat voldoende grip. Wordt zelfs met koud en nat weer goed en snel warm.

Zelfs in de regen geen krimp, geen achterwieltje wat een stapje opzij zet met vol accelereren etc.
 
Thnx.

Ik heb op mijn RSV Mille 2 setjes Diablo Rosso 2 gehad. Prima band inderdaad! Hoewel ik het niet de beste regenband vind, maar met name bij droog weer prima. Schijnt dat de Diablo Rosso 3 haar regen capaciteiten beter zijn.
Pilot Road 4 is denk ik nooit een slechte keuze. prima allround.
 
Ik heb momenteel de michelin Pilot power 3ct, zeer tevreden over. Daarvoor de 2CT gehad, ook een fijne band, maar was binnen 4500KM op.
 
Pilot Power hoor ik ook meer, schijnt goede levensduur te hebben, bijna net zo als de pilot road.
Moeilijke keuze zo'n band :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan