Motorzaak marge op banden

De Suzukidealer hier balanceerd ook met zo'n ding, werkt goed genoeg.
Je vergeet wat..... :+
Werkt meestal goed genoeg.
Of werkt tot dusverre bij mij goed genoeg.

Je moest eens weten hoe vaak ik een op die manier gebalanceerd wiel binnenkrijg dat nog steeds trilt, en wat na dynamisch balanceren wel goed is.
 
Je vergeet wat..... :+
Werkt meestal goed genoeg.
Of werkt tot dusverre bij mij goed genoeg.

Je moest eens weten hoe vaak ik een op die manier gebalanceerd wiel binnenkrijg dat nog steeds trilt, en wat na dynamisch balanceren wel goed is.

Vaak is het zo van, wat niet weet wat niet deert.
De meesten hebben het niet eens in de gaten. De wielen zijn uitgebalanceerd, dus psychisch zit het goed.
 
Maar stel nou ik heb op een band gereden die onregelmatig is afgesleten (bijvoorbeeld door speling in de as of structurele scheve belading of voor mijn part door zestien uur per dag klaverblad rijden). Heeft balanceren dan überhaupt nog zin, en kan het nog?
 
Maar stel nou ik heb op een band gereden die onregelmatig is afgesleten (bijvoorbeeld door speling in de as of structurele scheve belading of voor mijn part door zestien uur per dag klaverblad rijden). Heeft balanceren dan überhaupt nog zin, en kan het nog?
Nee en ja.

Balanceren is een momentopname. Mechanische vervormingen neem je er niet mee weg, wel de onbalans die daardoor ontstaat.

En ook een perfect gebalanceerd wiel, dat klote rijden, als bijvoorbeeld een as krom is, of scheef zit. Net als een erg onregelmatig gesleten band.

Dus in dat perspectief, vind ik balanceren niet nuttig. Maar het kan wel.
 
Nog bedankt , en Martell ook, voor de info :t
Het kan gebeuren, dat bij statisch balanceren een gewicht van 30 gram op 12 uur geplakt moet worden, in het hart van de velg.

En bij hetzelfde wiel, in dezelfde positie, met dynamisch balanceren, 40 gram, 12 uur, linkerzijde en 10 gram 6 uur rechterzijde.

Of nog sterker (wel eens tegen gekomen):
Geen gewicht nodig statisch, en twee maal 15 gram geplakt bij dynamisch balanceren, tegenover elkaar, weerszijde van de velgrand.
Klant blij, want trillinkje weg.

Er zat ene ouderwetse automonteur/handelaar bij mijn bandenzaak om de hoek. 'bandje monteren doe ik wel, balanceren is onzin tegenwoordig'.
Dat leverde mij veel klanten op, voor enkel ff balanceren van wielen :t

Overigens had ik bij het balanceren van motorwielen ongeveer eens per 15 tot 20 wielen een wiel waar dynamisch gezien niks gecorrigeerd hoefde te worden.
Het merendeel bleef beperkt to max 25 gram. Bij 30 gr of meer ing ik al fronsen, en hangt het van het wiel en welke banden af, of ik de band ga roteren. Een oud Harley wiel, superzware Dunlopband en binnenband mag gerust 40 gram correctie hebben.

En moderne motor met kwaliteitband niet. Dan is er iets anders aan de hand.

Ik lette ook altijd op welke gewichten ik weghaalde, en waar. Ook een indicatie.
 
Stel ik doe een km of 10k à 12k met mijn Dunlop Roadsmart III bandjes (onder mijn FJR). Hoe vaak zou ik die moeten laten (her)balanceren voor een mooie balans van kosten/moeite, prestaties, comfort en levensduur? Of is het waarschijnlijk goed genoeg om dat bij montage heel secuur te laten doen en daarna eigenlijk pas als ik ergens last van krijg?
 
Laatst bewerkt:
Stel ik doe een km of 10k à 12k met mijn Dunlop Roadsmart III bandjes (onder mijn FJR). Hoe vaak zou ik die moeten laten (her)balanceren voor een mooie balans van kosten/moeite, prestaties, comfort en levensduur? Of is het waarschijnlijk goed genoeg om dat bij montage heel secuur te laten doen en daarna eigenlijk pas als ik ergens last van krijg?
Dat laatste.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat er (teveel) onbalans ontstond door normaal gebruik of normale slijtage.

Een verloren gewichtje ja. Een slag in de velg ja. Bult in karkas vd band ja. Dat soort dingen. Oh ja, overmatige cupping geeft ook eenzelfde soort gevoel als sommige onbalans.

Maar normaliter niks aan de hand. Zowel motor als auto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je gaat pas te balanceren als je op een bepaalde snelheid trillingen waarneemt.
Wat nog niet wil zeggen dat er een onbalans is, maar men kan daarna eventueel wel verder zoeken.
 
Je gaat pas te balanceren als je op een bepaalde snelheid trillingen waarneemt.
Wat nog niet wil zeggen dat er een onbalans is, maar men kan daarna eventueel wel verder zoeken.
Klopt. het percentage onbalans als oorzaak ligt wel boven de 90%, als trillingen opkomen bij het benaderen van een x snelheid en verdwijnen bij verhogen van de snelheid.

En let wel: het kan zomaar zijn dat iemand helemaal nergens last van heeft terwijl een wiel niet gebalanceerd is. Dat kan ook. Valt niet te ontkennen.

Ik snap zelf niet dat bij het de-monteren van een wiel, bandenwissel en monteren wiel, dan niet ook even gebalanceerd wordt. Qua tijd en kosten erg marginaal, en sluit een risico uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt. het percentage onbalans als oorzaak ligt wel boven de 90%, als trillingen opkomen bij het benaderen van een x snelheid en verdwijnen bij verhogen van de snelheid.

En let wel: het kan zomaar zijn dat iemand helemaal nergens last van heeft terwijl een wiel niet gebalanceerd is. Dat kan ook. Valt niet te ontkennen.

Ik snap zelf niet dat bij het de-monteren van een wiel, bandenwissel en monteren wiel, dan niet ook even gebalanceerd wordt. Qua tijd en kosten erg marginaal, en sluit een risico uit.


Is mij bekent, het irritante is dat vaak de onbalans merkbaar is bij 80 of 100km/u, de snelheid voor de wegen waar je meest op rijd. :(

En motorrijders zijn nou eenmaal knierten ;) , beter een euro in de knip dan bij een ander in de kassa. :+
 
Is mij bekent, het irritante is dat vaak de onbalans merkbaar is bij 80 of 100km/u, de snelheid voor de wegen waar je meest op rijd. :(

En motorrijders zijn nou eenmaal knierten ;) , beter een euro in de knip dan bij een ander in de kassa. :+
Ha ha.

Maar idd, doorgaans merkbaar bij een snelheid, gelegen tussen 70 en 110 km uur, grof gezegd.
 
Bij dat snelheidsinterval komt de frequentie van het draaiende wiel vaak overeen met de eigenfrequentie van het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan