Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Vnl in droog geloof ik. Voorbandje dat heel af en toe wegglijdt als ik wat vlotter wil rijden :P

Ach ja dat is vervelend ja... maar ach de dame waar ik de GPZ voor klaar maakt heeft goed een jaar de rijbewijs, maar kon niet met de GSX-F uit de voeten ( te zwaar/log) Dus qua vlotter rijden moet dat voorlopig wel goed gaan.
 
Noud de GPZ is uit de garage weg en terug bij de eigenaresse.
Afgelopen weken:
> Verlaagd, (voor, achter, en standaard ingekort)
> Beurtje gedaan incl. bougies afstellen koppeling & stationair toerental
> Remklauwen voor gereviseerd + remvloeistof vervangen
> Remblokken achter vervangen
> achterband vervangen
> knipperlichten voor gerepareerd (rubbers waren vergaan waardoor ze eraf vielen)

Zo staat hij er nu bij:

full
 
Noud de GPZ is uit de garage weg en terug bij de eigenaresse.
Afgelopen weken:
> Verlaagd, (voor, achter, en standaard ingekort)
> Beurtje gedaan incl. bougies afstellen koppeling & stationair toerental
> Remklauwen voor gereviseerd + remvloeistof vervangen
> Remblokken achter vervangen
> achterband vervangen
> knipperlichten voor gerepareerd (rubbers waren vergaan waardoor ze eraf vielen)

Zo staat hij er nu bij:

full
 
Ik kocht op de rommelmarkt een WP boek van de Kawasaki gpz 500. Iemand nog interesse ? Prijs 7,50 Staat op Marktplaats
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Tijdje geleden een gpz gekocht die al deels was omgebouwd na café racer.
Voor de tijd liep de motor volgens meneer goed, na het ombouwen wil die niet meer starten. Motor vonkt wel maar krijgt volgens mij niet genoeg benzine, zit een tank op van cb500. Geen vacuüm aansluiting zoals originele tank dus. Wel nieuwe bougies accu etc. Draait rond maar start niet, jullie enig idee??
 
Ah oma is er weer...

Dit weekend de gpz weer eens uitgelaten, kinderloos weekend sinds tijden dhs het werd een spontaan weekend tripje met de vrouw achterop en bepakking. Normaal pak ik de husky maar deze keer de gpz.... Zadel van de kawa is toch wat beter. Ging prima eigenlijk maar mis dan wel een beetje de power van een dikkere motor.

Blijft een leuke fiets!
 
Gewoon omdat het kan:

9339d1635159383.jpg


De bevestiging op de naaf is hetzelfde. Het blijkt dat de Kawasaki ZX 250 uit 2008-2011 dezelfde opname op de naaf hebben. Voor zo'n 145 euro heb je een set oversized 310mm schijven uit China.

De klauwen worden vervangen door Brembo P5 remklauwen die veel op kleine Guzzi's en andere Italiaanse motoren zijn gebruikt:

Moto-Guzzi-V35-V50-V65.jpg


De rempomp wordt een radiale rempomp met een plunjer van 12,7mm, ook van onze vrienden uit het verre Oosten
voor een bedrag waar je normaal nog geen revisiesetje van koopt 8-)

s-l1600.jpg


Een paar staalomvlochten remslangen heb ik nog ergens rond slingeren van een ander project.

Update volgt later. Eerst moet ik met hulp van een motorvriend een set adapters maken voor de ophanging van de klauwen.
 
Ik geloof 1990. Inderdaad met dubbele schijf (dus de Europese GPZ en niet de Amerikaanse EX)

De schijfopname heeft een binnengat van 130mm. De diameter van de steekcircel van de bevestigingsbouten is 150mm. De 6 boutgaten zijn 10,2mm.

Dit is in elk geval toe te passen op de GPZ 500 motoren met 16" wielen en dubbele schijven. Hoe het met de >1994 modellen met 17" wielen zit weet ik niet.
 
Ik geloof 1990. Inderdaad met dubbele schijf (dus de Europese GPZ en niet de Amerikaanse EX)

De schijfopname heeft een binnengat van 130mm. De diameter van de steekcircel van de bevestigingsbouten is 150mm. De 6 boutgaten zijn 10,2mm.

Dit is in elk geval toe te passen op de GPZ 500 motoren met 16" wielen en dubbele schijven. Hoe het met de >1994 modellen met 17" wielen zit weet ik niet.

Leuk projectje, ben benieuwd hoe het remt straks.
 
Oh dit topic leeft nog! Ik moet maar eens mijn GPZ gaan bekijken of de banden inmiddels niet helemaal zijn doorgerot. Ding staat al veel te lang stil. Eerst maar de accu opladen en een litertje peut er in.
 
Samen met een motorvriend zijn we druk aan het passen en meten. De plannen veranderen al naar gelang onze bevindingen.

Het origineel. Nou ja, de originele schijfdiameter van 270mm. De schijf zelf is al een Chinese betaalbare vervanger:

4d9201636488063.jpg


En nou ter vergelijk op de andere kant de schijf met diameter 310mm:

65efe2636488153.jpg


Nou lopen we alleen tegen 1 probleem. Sorry, ik bedoel in hip managementtaal natuurlijk een uitdaging :P

Stel je in bovenstaand plaatje de onderstaande remklauw voor, zoals het oorspronkelijke plan was:

Moto-Guzzi-V35-V50-V65.jpg


Om deze klauw goed op de schijf te laten pakken, moet je je een lijn voorstellen vanuit het hart van de remzuiger, door het onderste ophangoog. Deze lijn moet richting de wielas wijzen.

Om dit redelijk te bereiken, moet de klauw heel strak tegen de veerpoot komen, en dus een heel stuk omhoog. Dit geeft een hele lange smalle adapter vanaf de originele ophangogen. Lang is smal = niet stabiel en er komen grote tordatiekrachten op.

Een andere optie is hem heel ver naar achter laten vallen en een hele grote adapter in de vorm van een driehoek (= stevig) te maken. Groot = zwaar en het wordt er wederom niet erg veel stabieler op.

Ik wil juist een meer stabiel voelende rem en daarom kies ik voor andere klauwen dan die zwabber dingen van Tokico waar de GPZ origineel mee is uitgerust. Dat zou ik weer teniet doen met een erg lange adapter.

Nou kwam m'n motormaatje met een briljante ingeving. We plaatsen dezelfde type remklauw van Brembo, maar dan de variant voor een achterrem. Deze is bijna hetzelfde alleen net anders qua ophanging:

e89b3a636488323.jpg


Stel je deze even voor op het plaatje met de nieuwe grote schijf, en zorg er wederom voor dat het hart van de remzuiger in lijn staat met de wielas. Dan komt het bovenste ophangoog ongeveer uit bij het bovenste ophangoog op de veerpoot. Het onderste oog van de klauw staat wat verder weg van poot. Dit is niet erg. Een adapter krijgt met deze constructie een kleine driehoekvorm (= stabiel en licht).

En toevallig heb ik nog zo'n klauw liggen *D De 2e moet er wel even bijgekocht worden. De banjobout en het ontluchtingsnippel kunnen omgewisseld worden. Voor de andere kant kan de klauw dus gespiegeld worden.

Wordt vervolgt!
 
voor wie er interesse in heeft: ik heb hier in de schuur staan een GPZ500s uit 1992. staat mij in de weg ivm aankomende verhuizing.

in ieder geval geschikt voor reserve-onderdelen, maar wie weet krijg je 'm nog aan de praat.

hoeft niet veel te kosten. nadere info via PB.
 
De radiale rempompen zijn een paar keer niet aangekomen. Na een paar maanden wachten kwamen ze dan eindelijk binnen en konden we testen.

Ik vroeg me af of de radiale rempomp met een plunjer van 12,7mm wel groot genoeg zou zijn voor de Brembo remklauwen met twee zuigers van 32mm (dus 4 zuigers in totaal).

De testopstelling:
e08de4726005193.jpg


Wat blijkt, na goed ontluchten krijgen we het handel van de rempomp net niet tegen het stuur aangeknepen. Theoretisch is dit dus perfect. We zijn alleen bang dat in praktijk dit wel heel heftig remt.
Daarbij komt dat de rempomp meer voor een soort Chinese pit-bike is gemaakt. Het heft een erg kort handel waar eigenlijk maar met 3 vingers kan aangrijpen.

Omdat ik toch nog een 14mm koppelingspomp nodig heb voor een ander project, heb ik nu dus maar een set 14mm radiale pompen (links en rechts) besteld bij onze oosterburen.

Volgende stap is het maken van de adapters voor de Brembo remklauwen. Het is wel mijn bedoeling dit sneller te doen dan 3 maanden ;)
 
En weer op de brug om verder te bouwen. De schijven zitten nu definitief op hun plek. Ik krijg het er toch wel een beetje warm van *D

0a2e0e744220403.jpg


De 14mm radiale rempomp is ook binnen. Deze was toch de dubbele prijs van de vorige 12,7mm pomp: 38 hele euro's :P Voor dat geld is de afwerking wel een stuk strakker!

62871d744220443.jpg


De 12,7mm pompen had ik ook wel durven te gebruikt. Nou moest ik toch een 14mm koppelingspomp hebben voor mijn Guzzi, dus ik heb meteen een set gekocht. Omdat met de eerder beschreven test het handel net niet tegen het stuur kwam, was ik bang dat hij in de praktijk erg agressief zou remmen. Zeg maar zo'n ding dat met 2 vingers op zijn voorwiel staat. Ik hoop dat ik dat met de 14mm pomp een beetje temper.

Voor wie voor zijn project nog een set 12,7mm radiale koppelingspomp en rempomp nodig heeft, ze mogen weg voor mijn kostprijs: 38 euro (niet per stuk, maar voor het set!). Zie de advertentie in Te Koop.


Nu de schijven en de pomp op hun plek zitten, kon ik de Chinese remleidingen uitproberen. Jaja, als ik dan toch Chinees ga, dan ook echt alles! :}
Helaas bleken ze niet uit te komen. De banjo-ogen liggen in elkaars verlengde, en in deze situatie moeten ze eigenlijk net iets verdraaid zitten. Geen geld over de balk gelukkig, ze kostte 4 euro per stuk :X

Nou heb ik weer een diepte-investering moeten doen en remleidingen gekocht die ook twee keer zo duur zijn, maar wel verdraaibare banjo-ogen heeft. En ze komen in hele kekke kleurtjes!! 8-)
Voor de gelegenheid heb ik ze in het rood besteld, gewoon omdat het kan.

Maandag gaan mijn motormaat en ik verder knutselen en een paar adapters voor de klauwen maken.

Wederom: wordt vervolgd.
 
Het KwalijkZaakie staat bij een motormaat van mij op de brug. Daar werken we samen aan de aanpassing. Nou kreeg hij de kriebels en heeft hij alvast wat gepast en gemeten voor de adapters van de remklauwen.

De eerste fase:

d96b98744438563.jpg


Dat is daarna nog iets aangepast zodat de remblokken niet boven de schijf uit komen. Vervolgens heeft hij het in MDF nagemaakt.
We hadden deze week al geëxperimenteerd met dat materiaal. Voor hout is het zo hard, dat je er gewoon een M8 gat in kan tappen. Je kan hem zo erg handig uittesten. Ik bedoel natuurlijk wat betreft de positie, ik zou er niet mee willen remmen |(

e36b74744438533.jpg


In de definitieve versie verdiepen we het middelste gedeelte. Zo wordt de illusie van slankheid gecreëerd. Dit doet hij met een ronde oliegroeffrees. De contour krijgt dan een mooi afgerond uiterlijk.
Het zwarte vlak wordt een paar millimeter verdiept:

7f89b4744438553.jpg


Maandag ga ik weer bij hem langs om verder te klussen. Eigenlijk kan ik nu al niet wachten want dit ziet er wel erg veelbelovend en gaaf uit 8-) :t
 
Anders ik wel :] Ik ben een beetje bang dat het een stoppie-machine gaat worden. De GPZ heb ik ook al een achterschokbreker van een >2004 Suzuki SV650 ingebouwd. Dit veert een stuk beter en stuurt ook leuk doordat hij 2,5cm langer is. De hele motor staat dus al een stuk meer op zijn neus.

Gister heb ik een foutje gemaakt. Afgaande op de foto dacht ik dat mijn motormaatje al met MDF aan het werk was. Dat bleek nog maar de kartonnen mal te zijn. Vandaag heeft hij deze nagemaakt in MDF. Het resultaat:

a39a7f745232153.jpg


Dit is bijna de definitieve vorm. Zo hier en daar zal wat ruimte gemaakt worden voor de ophangboutjes van de schijf. Ook steken de remblokken wat uit onder de remklauw, dus de contour moet iets aangepast worden.
Als laatste wordt het onderste bevestigingsgat voor de remklauw gemaakt. Zo is de positie ten opzichte van de schijf goed uit te meten.
 
Bijna klaar! De adapters zijn af, het is nu eigenlijk alleen wachten op de remleidingen uit China. Onhandig, want met zulke mooie adapters en schijven wordt ik nu wel heel nieuwsgierig naar de werkelijke remwerking! :]

Het pas allemaal super strak:
f64b41752163293.jpg


Zie de subtiele afronding van de binnenzijde van de "oortjes". Die waren net nodig om de klauw vlak op de plaat aan te laten sluiten:
c68bb5752163303.jpg


Ook in het wiel past alles maar net:
986907752163343.jpg


Op het eerste oog ziet het er zo simpel uit...
d84dbc752163353.jpg


...maar in praktijk zijn er allerlei kamertjes en hoekjes uitgefreesd om het te laten werken:
b2d897752163363.jpg


99c4cb752163413.jpg
 
4bbd09752163323.jpg


Nee dit is geen grote hoop vogelpoep! Onder de bruin/groene brei zit een magneet zoals rechts daarvan als voorbeeld ligt. Het is een neodymium magneet die hopelijk de lussen voor de verkeerslichten beter van de leg brengt. Op de een of andere manier activeert de GPZ die vaak niet en moet ik wachten tot er een auto achter me staat :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan