Aluminium Superbikestuur, 22 of 28mm?

Bikefreak

MF veteraan
20 aug 2002
13.094
4.517
Ik overweeg mijn GSXR-1000K7 te voorzien van een superbike stuur.

Nu zijn er 22 en 28mm sturen verkrijgbaar.
Zijn die 28mm sturen aanzienlijk stugger / geven ze meer gevoel met de weg / feedback dan de 22mm sturen ?
 
Laatst bewerkt:
Zo'n conisch stuur zit tegenwoordig standaard op veel motoren gemonteerd. Die buigen wat minder tijdens hard remmen, maar zijn vooral gewild om de looks.
Een stalen stuur doet het goed in 22mm, maar sinds de introductie van aluminium sturen begon ook het probleem met sterkte en stijfheid.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n conisch stuur zit tegenwoordig standaard op veel motoren gemonteerd. Die buigen wat minder tijdens hard remmen.

Met 110kg en een “grove bovenbouw” komt er aardig wat kracht op het stuur als ik hard rem. Dat is al reden genoeg om voor een 28mm. Ga de set online bestellen bij spiegler of abm. Het is veel geld voor een stuurtje. Complete kit met alle toeters en bellen kost ca. 850 euro.
 
Nou ik weet niet wat voor rijstijl jullie er op nahouden ,maar een stuur dat doorbuigt tijdens het
remmen heb ik nog nooit meegemaakt en ik weeg heel wat meer dan 100kg, en heb
al 40jaar motor ervaring met enduro,cross,wegrace en supersport motoren.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik weet niet wat voor rijstijl jullie er op nahouden ,maar een stuur dat doorbuigt tijdens het
remmen heb ik nog nooit meegemaakt en ik weeg heel wat meer dan 100kg, en heb
al 40jaar motor ervaring met enduro,cross,wegrace en supersport motoren.
Een vriend van mij was eens in Frankrijk met lage snelheid gevallen. Het Renthal stuur was zo krom dat verder rijden vrijwel onmogelijk was. Ik heb het toen gewoon met de hand, zonder enig hulpmiddel weer recht gebogen. Omdat hij daarna bang was voor een breuk keek hij tijdens het remmen steeds naar het stuur en zag dat doorbuigen, ook aan de onbeschadigde kant.
Ik bedoelde dus doorveren tijdens het remmen, elastische deformatie.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje flex moet er wel inzitten,de Eiffeltoren buigt ook op de wind.
Ik heb zelf ook een Renthal stuur op mijn motor,22mm,maar die ga ik echt niet kunnen verbuigen met de hand.
Weet je zeker dat het geen Lenthal stuur is?
 
Een beetje flex moet er wel inzitten,de Eiffeltoren buigt ook op de wind.
Ik heb zelf ook een Renthal stuur op mijn motor,22mm,maar die ga ik echt niet kunnen verbuigen met de hand.
Weet je zeker dat het geen Lenthal stuur is?
Het is een oud verhaal uit de jaren '90, toen was er nog geen Lenthal. :+
Wel opvallend was de grote wanddikte ten opzichte van een stalen stuur.
Destijds kon ik wel meer dingen verbuigen zonder hulpmiddelen.
 
Het is een oud verhaal uit de jaren '90, toen was er nog geen Lenthal. :+
Wel opvallend was de grote wanddikte ten opzichte van een stalen stuur.
Destijds kon ik wel meer dingen verbuigen zonder hulpmiddelen.
De alu schetsplaat van de uitlaatophanging boog ik ook met de hand recht.
En het achterframe van mijn Aprilia Falco.
 
Een vriend van mij was eens in Frankrijk met lage snelheid gevallen. Het Renthal stuur was zo krom dat verder rijden vrijwel onmogelijk was. Ik heb het toen gewoon met de hand, zonder enig hulpmiddel weer recht gebogen. Omdat hij daarna bang was voor een breuk keek hij tijdens het remmen steeds naar het stuur en zag dat doorbuigen, ook aan de onbeschadigde kant.
Ik bedoelde dus doorveren tijdens het remmen, elastische deformatie.

Ja ja,ik heb ook eens een stuur verbogen,dat was toen ik met een vaartje van 40km vol tegen een auto aan klapte die ineens vanuit een parkeerplaats de weg op reed,dat was een origineel Yamaha XT stuur van staal,met andere woorden onder bepaalde situaties krijg
je elk stuur krom,onder normale omstandigheden gaat je dat echt niet lukken ook niet
met een 22mm stuur van goede kwaliteit,fabrikanten zijn niet gek,die zijn veel te bang voor
schade claims.
 
Aluminium 22 mm stuur kan wat slapper zijn zeker een onbekend merk, wist het eerst niet maar ben (toen vanwege looks) overgestapt naar een Renthal Fatbar 28.6 mm en ik merkte gewoon verschil tijdens flink doorrijden terwijl ik vantevoren nooit had vermoed dat je het zou merken.
 
Ik trok gisteren met motor iets te snel op,tering!

full
 
Zo'n conisch stuur zit tegenwoordig standaard op veel motoren gemonteerd. Die buigen wat minder tijdens hard remmen, maar zijn vooral gewild om de looks.
Een stalen stuur doet het goed in 22mm, maar sinds de introductie van aluminium sturen begon ook het probleem met sterkte en stijfheid.
Mja ik heb ooit nog eens één van die eerdere alu sturen gehad. Ze hadden verzonnen dat lichter gewoon beter was en exact hetzelfde ontwerp dat vroeger naar de staalboer ging, gewoon aan de aluboer gegeven. Dunne wanden dus... Nou, dat trekt alu voor geen meter kan ik je vertellen _O- 1 keer stilstaand omvallen en 't ding was afgeschreven.

Tegenwoordig zijn de 22mm alu sturen enorm dikwandig (althans, die van een fatsoenlijk merk wel) en die zijn sterk zat, zie ik nul flexibiliteit in tijdens gassen of remmen. Fatbars zijn natuurlijk sterker, maar zeker bij "vaste" risers op de kroonplaat gewoon niet echt een optie.
 
full


Hier van LSL, 28/22 .
Voorheen had ik er een Alu 22mm stuur opzitten maar dit voelt wel op een of andere manier solider aan.
ik zou idd zeggen, als je dan toch bezig bent...
 
Terug
Bovenaan Onderaan