hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
OMA heeft het altijd 24 graden in huis en dat wil ik ook, opgesodemieterd dus!

Bij gebrek aan beter sleutel ik tijdelijk in een zeecontainer, erg lekker plekkie, helemaal leuke man-cave van gemaakt echter, het is er natuurlijk koud en ondanks dat mijn Zibro Kamin het behoorlijk warm krijgt is het wel lekker om een backup en extra warmte bronnetje te hebben.

Ik was gisteravond bij de tuinafdeling van de BAUHAUS om weer een tankje brandstof te halen en toen zag ik op het hoekje dit dingetje hangen voor € 14,99

[afbeelding]

Nou is mijn vraag, als ik zon dingetje in mijn container hang, gaat deze het dan een beetje warm krijgen of is het louter de straling die warm is? of kan ik beter zo'n Eurom kacheltje kopen die er ook een koude lucht ventilator in hebben zitten?
Beter het laatste.
Die kleine goedkope stralers hebben echt te weinig opbrengst. Is voor in een tent of onder een overkapping. Op max 2 mtr van je smoel.
 
Mijn hobby schuur is erg goed geïsoleerd zelfs de vloer heeft isolatie.
Dus de CV ketel doet weinig moeite om de 45 vierkante meter te warmen.
Ik wist niet af van de goed geïsoleerde schuur toen wij hier kwamen wonen het was een extra bonus.
 
Is een optie ja.
Zijnde het niet dat ik in de nabije toekomst m'n CV wil vernieuwen, en dan meteen 'comfort zones' wil creëren. Dus meerdere thermostaten. Waaronder 1 in de schuur; problem solved.


Maar als de huiskamerthermostaat afschakelt bij 22 graden dan hebben die thermostaatkranen ook geen functie.
Of ga je dat anders doen ?
 
Maar als de huiskamerthermostaat afschakelt bij 22 graden dan hebben die thermostaatkranen ook geen functie.
Of ga je dat anders doen ?

Tegenwoordig zijn er zat (ook redelijk betaalbare) oplossingen om meerdere ruimtes apart de temperatuur van te regelen.

Het komt er op neer dat een module aangesloten wordt op de cv ketel en als er in 1 van de zone's warmtevraag is, de ketel op zijn beurt wordt aangestuurd.

Overigens is dat laatste bij de moderne ketels niet eens nodig, zodra de retourtemperatuur te laag is omdat er bijvoorbeeld een thermostaatkraan geopend wordt, gaat de ketel automatisch verwarmen.
 
Volgens mij is het rendement van dergelijke kachels niet slecht. Het is de grote ruimte die de warmte vraagt.
Of je nu met je gasbrander eerst water verwarmt en dat dan rond gaat pompen of je blaast de warme lucht direct je ruimte in maakt niet zoveel uit lijkt mij.
 
Wij hebben gelijk bij de bouw en voordat de spullen in de garage zijn geplaatst de garage rondom extra goed ge-isoleerd. Zelfs het plafond met het zoldertje is van schuim voorzien.
In de winter bij klussen gaat het luik dicht, zodat de warmte niet naar boven verdwijnt. Soms moet je wel eens iets pakken van de zolder. Dan merk je direct het grote temp.verschil.

Isolatie is in de zomer heel fijn want dat is het niet direct bloedheet. (zon staat hele dag op de gevel) In de winter hoeft de elek kachel maar even aan om het behaaglijk te krijgen en ook te houden. Daarna is het prima klussen!

Voorheen stond hier ook zo'n Zibro. Maar nadeel is dat de gassen dan in de ruimte komen. Daarom verkocht. Nu elektrisch, wel iets duurder voor verwarmen, maar VEEL beter voor gezondheid.

Met lassen wel eens nare gassen in de ruimte.
Ook met proefdraaien, maar is al wel beter met een slang naar buiten......

@ CV
Heel simpel had kunnen zijn om ruimte te verwarmen met de CV. Nadeel dan weer dat je gedwongen bent om temp ALTIJD vorstvrij te moeten houden. Bij een flinke vorstperiode waarin je niet sleutelt toch veel energie kwijt. Soms is de temp bij langere koude toch vlak bij NUL.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen zomer een schuur gebouwd. 10 m bij 7 m en de nok is zo'n 6 m hoog.
Ik zag een cv ook niet zo zitten (vloerverwarming had ik kunnen maken, maar niet gedaan) omdat het dan vorstvrij moet blijven. En hij staat 45 meter van het huis af dus dan zou hij een eigen ketel moeten hebben.

Ik heb ook een gasheater gehangen. Zo'n vierkant ding uit een fabriekshal. Hij is 20 kW.
het voordeel vind ik dat hij warme lucht blaast. Als het koud is en ik zet hem een half uurtje aan dan vind ik het wel weer warm genoeg, ook al is het dan maar een paar graden gestegen.
Het hok is vrij goed geisoleerd maar alle warmte gaat boven hangen.
 
Motorrijden is mijn hobby, dus mijn verwarming is:
full
 
Laatst bewerkt:
Hier heb je speciale plafondventilatoren voor die de warmte naar beneden stuwen. Zoals de Winterwarm Rendovent.
Dat is niet de warmte naar beneden stuwen, maar gewoon met een grote mixer alle lucht in de rondte kloppen. Maw dan wordt 't op iedere plek egaal warm. Dat is dus ook boven in de nok van de schuur waar 't warm wordt. Daar is zinloze warmte want op die hoogte werk je niet.
 
Dat is niet de warmte naar beneden stuwen, maar gewoon met een grote mixer alle lucht in de rondte kloppen. Maw dan wordt 't op iedere plek egaal warm. Dat is dus ook boven in de nok van de schuur waar 't warm wordt. Daar is zinloze warmte want op die hoogte werk je niet.

Jouw argument gaat niet op. De bladen van de rendovent zijn anders gemonteerd en gevormd dan de huis en tuin ventilatoren die iedereen kent voor in woon of slaapkamer. De warmte zal de nok niet bereiken. Misschien dat je je er even in moet verdiepen.
 
Jouw argument gaat niet op. De bladen van de rendovent zijn anders gemonteerd en gevormd dan de huis en tuin ventilatoren die iedereen kent voor in woon of slaapkamer. De warmte zal de nok niet bereiken. Misschien dat je je er even in moet verdiepen.

Als dat waar is, dan zou boven in de nok een vacuum moeten ontstaan *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan