ABS?

Heb zelf al meerdere keren een noodstop moeten maken en zelf nog geen één motor gehad met ABS. Bij nattigheid dus ook al een paar een blokkerend voorwiel gehad, je kan nog zo goed zijn in remmen maar als je schrikt van een gevaarlijke situatie dan gaan al die skills overboord. ABS heeft dus zeker toegevoegde waarde maar het is wel een laatste redmiddel.

Een gevaarlijke situatie vermijden door goed te anticiperen en je koppie er goed bijhouden werkt beter dan blind rond rijden en hopen dat een hulpsysteem je wel red. Om deze reden hoef ik persoonlijk ook niet persé een motor met ABS, en een noodstop met een motor is niet alleen volop remmen zoals bij een auto. :9
 
Yep ABS, was voor mij duidelijk eis toen ik mijn andere motor kocht...geeft me een veiliger gevoel en ter compensatie van mijn leeftijd... :+
 
Ik rij op motoren met zowel met als zonder ABS,vind beide prima.
wat het voor mij ook doet is : wat voor voorbandje ligt er op de motor.
ik heb alle vertrouwen (ook in nat) met de MPP 2ct :t ,heeft me nog niet verrast.

Het argument dat je ook zonder zou moeten ervaren / leren spreekt mij ook wel aan. :)
Heeft mij veel geleerd,vandaar dat ik vrij nauwkeurig aanvoel wanneer de ABS op mijn motor inkomt,ik kan er zelf een beetje mee spelen :]
 
Laatst bewerkt:
Ik vind ABS trouwens wel kut voor een bocht heuvelaf, en nog kutter bij ook nog eens een slecht wegdek erbij.
Ben je druk bezig jouw eigen te harde rijstijl te corrigeren en dan komt de ABS er opeens in. En schrik je je het apezuur.
 
Niet nodig dus, tot je het nodig hebt.. dat is een mooie..

Vervolgvraag: tractiecontrole?
 

Ik zag 'm, dus ik ben juist benieuwd naar meningen over situaties waarin tractiecontrole misschien wel handig zou zijn!
 
TC heeft minder voordeel dan ABS omdat een spinnend achterwiel minder ellende veroorzaakt dan een geblokkeerd voorwiel.

TC maakt gebruik van dezelfde sensoren dus als er abs op zit is tc nog maar een kleine stap. Vandaar dat diverse motoren het allebei hebben. TC is dan vaak uitschakelbaar, op onverharde ondergrond is een spinnend achterwiel soms onmisbaar.
 
Mijn commentaar beruste ook wat op reparatie frustratie van elektronische hulpjes
die niet werken zoals ze moeten, en daardoor lastig en duur te repareren..
( kijkt naar buiten naar auto uitgerust, mét snufjes, en zo af en toe vervelende storingen )

En om de koelkast erbij te pakken, sterker nog, heb een "nieuwe" koelkast met
een "nieuw" typen pomp.
Werkt beter, stiller , zuiniger, en zou in theorie niet stuk gaan.
( de fabrikant is daar zelfs zo zeker van dat ie me een verschrikkelijke lange garantie
er op geeft.. gewoon.. om .. of mij over de streep te trekken, of dat ie heel zeker is
dat die minder-onderdelen-pomp echt veel beter is als de reguliere varianten )

Ook nog meer frustratie..
Rij met vrachtwagens die echt met de allerlaatste snufjes zijn uitgerust.
( noodrem system, adaptive-cruise-nogwat en iets met lijn-behoud )

En als veel-gebruiker, die systemen falen regelmatig , wat daadwerkelijk tot gevaarlijke situaties leid .. (47 ton, in een scherpe bocht, wat spontaan een noodstop maakt, is niet grappig )
- het systeem zag een reflecterend paaltje in de berm aan voor een auto ... -

Word trouwens gewoon onderkend door de fabriek ( DAF ), dat deze storingen voorkomen..
Doen ze geen fuck aan..
Een of ander lulverhaal krijg je dat volgende versie's verbeterd zullen zijn.

We zijn nog héél ver weg van autonoom rijden :)
( gunstig voor mijn baantje , dat ook natuurlijk )

Maar, ben inderdaad zeer kritisch naar systemen die rechtstreeks / prioriteit krijgen
boven de bedienaar van de bediening van een voertuig .
Simpelweg uit ervaring, ik vertrouw ze niet, en dat dit terecht is, hebben ze me al meerdere malen bewezen .

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft eerste generatie systemen. Maar om even in de geest van dit topic te blijven:

Eerste generatie ABS pomp:

- 5-8KG
- Formaatje halve schoenendoos
- Soms een unit per remcircuit, dus twee stuks op een motorfiets.
- Soms is de stuurcomputer ook nog los
- Gevoelig voor vervuilde vloeistof > kapot > duur
- regelfrequentie 2-5hz

Huidige generatie ABS pomp:

- 450gr
- Formaat van een pakje sigaretten
- Regelapparaat en twee remcircuits in een unit
- Regelfrequentie >120hz > individuele regelpulsen niet voelbaar
- Ik heb ze nog niet kapot gezien, en kan er ook weinig over vinden op het www. Betrouwbaarheid lijkt me dus wel goed te zitten (op de markt sinds 2009, Bosch ABS9)
 
Koop gewoon een motor die je hart wil, ABS of niet, er zitten hier altijd mensen die erover zeuren :')
Als je leert remmen zonder elke keer in de ABS te zitten, dan doe je het goed.
Tevens kan je ABS geloof ik op sommige motoren uitzetten, voor die extra slide action :Y

Traction control: Niet nodig, want wie wil er nu niet een paar rolling burnouts doen bij het vertrekken? :+
Leuk, maar niet nodig als je niet in de racerij zit of geen street rossi bent.

Die "Wel ABS, niet ABS" discussie gaat al veel te lang door op MF _O-
 
Een ongeluk zit in een klein hoekje en iedereen vindt zichzelf de beste verkeersdeelnemer. Ik heb zelf op de motor en in de auto in totaal nog maar een keer of drie een bijna-noodstop moeten maken, telkens om de fout van een ander op te vangen. Daar had geen defensieve rijstijl invloed op gehad.


Dat ontken ik ook niet, maar hoe het geschreven was leek het er op dat de ABS een aantal keren nodig is geweest.
 
Heb zelf al meerdere keren een noodstop moeten maken en zelf nog geen één motor gehad met ABS. Bij nattigheid dus ook al een paar een blokkerend voorwiel gehad, je kan nog zo goed zijn in remmen maar als je schrikt van een gevaarlijke situatie dan gaan al die skills overboord. ABS heeft dus zeker toegevoegde waarde maar het is wel een laatste redmiddel.

Een gevaarlijke situatie vermijden door goed te anticiperen en je koppie er goed bijhouden werkt beter dan blind rond rijden en hopen dat een hulpsysteem je wel red. Om deze reden hoef ik persoonlijk ook niet persé een motor met ABS, en een noodstop met een motor is niet alleen volop remmen zoals bij een auto. :9


Dit dus.
 
De kern van zijn argument is: ik ben tegen abs want het is net zoals allerlei andere elektronische hulpjes lastig en duur om te repareren.

Een koelkast is ook een elektronisch hulpje om je eten langer te kunnen bewaren, toch? Dus dan is hij ook tegen koelkasten. Ik doe een aanname dat hij in zijn dagelijks leven dankbaar gebruik maakt van koelkasten en ontkracht daarmee zijn kul-argument. Tenzij hij echt geen koelkast of andere elektronische hulpjes gebruikt, dan heeft ie recht van spreken.

Die dingen die jij opnoemt zijn dingen waar je toch wel erg vaak gebruik van maakt in het dagelijks leven, ABS gebruik je niet als alles goed gaat.



Ik ben niet anti ABS, maar om te zeggen dat het onmisbaar is gaat mijns inziens erg ver.

Maar zoals met veel de laatste tijd, waar men heel lang prima zonder heeft kunnen doen is tegenwoordig schijnbaar onmisbaar.
 
Laatst bewerkt:
Die dingen die jij opnoemt zijn dingen waar je toch wel erg vaak gebruik van maakt in het dagelijks leven, ABS gebruik je niet als alles goed gaat.

Behalve in situaties waarin het je net kan redden. Hetzelfde met een defilibrator.
 
Ik zag 'm, dus ik ben juist benieuwd naar meningen over situaties waarin tractiecontrole misschien wel handig zou zijn!

Als je een motor met turbo hebt die 260 kilo weegt (en dus niet het voorwiel omhoog trekt) en je geeft teveel gas in de derde versnelling en met snelheden boven de honderd km/h en de motor begint te fish tailen, dan zou TC best fijn zijn... :+
 
Wie nu nog een ABS discussie doordrijft loopt toch wel een jaar of 10 achter. Motoren zonder ABS zijn niet eens meer te koop. Bijna alle oude motoren zonder ABS zijn al 3 keer total loss gereden, die kun je alleen nog als "black special" kopen bij enkele welbekende motorhandelaren. :+
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch wel schromelijk overdreven hoor, het is ook pas een paar jaar verplicht en er zijn nog zat motoren zonder te vinden. Niet nieuw, dat klopt, maar de meeste motoren worden niet nieuw gekocht.

Ik heb het nooit op mijn fietsen gehad en nooit gemist. Heb er altijd zaak van gemaakt zelf goed te kunnen remmen en dat houdt dus in een aantal keer per jaar noodstops oefenen, in droog en nat. Heb mezelf dan ook nog nooit onderuit geremd en ‘t is niet alsof ik op m’n elfendertigst ergens een keer aan kom kakken. Oefen je (liever) niet, dan zeker ABS nemen. Of eigenlijk, verkoop dat ding dan gewoon :+

Natuurlijk zal er vast een keer een situatie komen waar het me had kunnen helpen of zelfs redden, maar het is een beetje een principeding, ik mot al die elektronische bemoeienis niet zo. ABS is daarvan overigens wel degene waarover ik het minst moeilijk zou doen, zeker moderne systemen zijn best goed.
 
Hardleers qua rijstijl?

Jep :P

Hardleers weet ik niet. Je bent lekker aan het rijden en word een beetje overmoedig misschien.
En dan komt opeens de waarschuwing, pas op voor dat opgevroren asfalt in Duitsland, overstekende zwijnen en herten en natuurlijk de gieters.
En dan doe je het wat rustiger aan.
 
Staat ook in de gebruikers handleiding van mijn Z 2008.
Op een slecht wegdek werkt het ABS slechter of helemaal niet.
Zogauw je de grens overgaat mag je harder en word het asfalt slechter.
En het ABS kun je niet uitzetten met een knop , zekering trekken kan volgens mij wel.
 
Ik zag 'm, dus ik ben juist benieuwd naar meningen over situaties waarin tractiecontrole misschien wel handig zou zijn!

Vorig jaar heb ik een onschuldige schuiver gemaakt bij het verlaten van een rotonde. Er was net gestrooid dus er lagen korrels strooizout op het wegdek en daar kon mijn achterband blijkbaar niet mee overweg. Met traction control was dit 100% zeker weten niet gebeurd.
 
Vorig jaar heb ik een onschuldige schuiver gemaakt bij het verlaten van een rotonde. Er was net gestrooid dus er lagen korrels strooizout op het wegdek en daar kon mijn achterband blijkbaar niet mee overweg. Met traction control was dit 100% zeker weten niet gebeurd.

Moeilijk te zeggen.
Ik heb ook wel eens een doorslippende achterband bij nat wegdek, en ik heb het altijd kunnen corrigeren.
Maar jij maakt weer meer kilometers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan