TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het ontbreken van het kompas zit 'm nog steeds dwars...

Ook dat weegt inderdaad mee bij mijn mening en ervaring. Maar ik vind het afhandelen van een probleem dat ruimschoots bekend is en dat ruim vier maanden duurt erg lang. Zelf was ik indirect de mijne ook ongeveer die tijd echt kwijt want mijn wachttijd ging in na het opsturen van het apparaat. Daarbij is mij diverse keren onjuiste informatie gegeven. Wachttijden tussen vragen over proces en antwoorden van meer dan een week. En verder werd helemaal geen inzicht in wat er nu werkelijk aan de hand is. De toon van de contactpersonen was erg wisselend (van begrip tot totaal geen enkele empathie). Ik noem dat geen struikelen meer maar plat op de bek gaan. Als je hier terugleest kom je meer van dergelijke stroeve ervaringen tegen. Alle respect voor de bijdragen van Hans hier. Die voegen echt wel wat toe maar ik denk tot echt dat zijn directe ervaringen met TT wat ruimer gesmeerd worden juist vanwege zijn kennis, ervaring en bekendheid.

Im mijn stukje proza staat overigens ook dat ik op zich nog steeds tevreden ben. Maar het extra om te kiezen voor TT dat wordt in mijn ogen wel minder.
 
Weet je... enerzijds begrijp ik je wel. Maar tegelijk begrijp ik niet dat je hier in blijft 'hangen', terwijl je daarbij bovendien zaken onder een vergrootglas legt. En daardoor de dialoog hier weer die kant op duwt.

Dat ik daar moeite mee heb is niet zozeer ter verdediging van tomtom, maar vooral omdat het het nut van een forum als dit ondergraaft. Ik zie op andere fora en facebook talloze praktische vragen over 'hoe doe ik dit, hoe doe ik dat' (en meestal ook de antwoorden daarop). Juist dat soort kennisuitwisseling levert dat je daarmee meer plezier van je toestel hebt.

Ik denk dat dat van waarde is, en dat die waarde ondergraven wordt door het 'gestampvoet' wat juist binnen MF (en zeker niet alleen door jou) veelvuldig voorkomt; lees de afgelopen 100 pagina's er maar eens op na. En dat vind ik gewoon jammer.

Zullen we het niet gewoon hebben over route-software, routes maken, mooie plekken ontdekken, genieten van je rit. En hoe je je Rider daar het best voor kunt inzetten? Want dáár heb je dat apparaat voor gekocht. En terecht, want je kunt er hele leuke dingen mee doen (zelfs zónder kompaspijl ;) ).
 
In grote lijnen zijn we het helemaal eens :-) Maar ik vind dat een erg groot gemis aan dit apparaat. Elke keer weer een bluetooth die hapert, dat boeit mij totaal niet. Ik gebruik de TT compleet visueel. Maar daar mis ik bepaalde aspecten. Ik vind het bv echt absoluut onbegrijpelijk dat je als schepper van een apparaat als dit onderdelen aanbrengt die volledig voorbij gaan aan het gebruik ervan. Ik vind het ook echt absoluut onbegrijpelijk dat je op de motorbeurs personen neerzet die totaal geen affiniteit hebben met het product dat je daar aan de man wilt brengen. En ik vind het erg jammer dat wanneer je daar als klant opmerkingen over maakt je dan een absoluut nietszeggende reactie op krijgt. (Van TT zelf dus.) Ondertussen heb ik wel dit apparaat aangeschaft omdat ik het concept zoals ik dat toen zag erg zag zitten. En dan kun je natuurlijk vinden dat je vanaf dan je recht als consument verspeelt hebt. Maar dat vindt ik dus anders. Je recht als consument begint dan. En ik hoop dus nog steeds dat TT ooit in gaat zien dat ze een onderdeel dat niet geschikt is voor het doel gaan aanpassen zodat het functioneel wordt. Wellicht ben ik eigenlijk geschikter voor een garmin omdat daar veel meer aan te passen is. (Overigens vind ik niet dat ik er in blijf hangen. Ik noem het inderdaad af en toe wel. Maar slechts enkele keren per jaar.)

Het staat iedereen vrij om mijn posts te negeren net zoals ik doe bij posts die over bluetooth gaan of over de laatste millimeter van een route. Ieder zijn meug.
 
Weet je... enerzijds begrijp ik je wel. Maar tegelijk begrijp ik niet dat je hier in blijft 'hangen', terwijl je daarbij bovendien zaken onder een vergrootglas legt. En daardoor de dialoog hier weer die kant op duwt.

Dat ik daar moeite mee heb is niet zozeer ter verdediging van tomtom, maar vooral omdat het het nut van een forum als dit ondergraaft. Ik zie op andere fora en facebook talloze praktische vragen over 'hoe doe ik dit, hoe doe ik dat' (en meestal ook de antwoorden daarop). Juist dat soort kennisuitwisseling levert dat je daarmee meer plezier van je toestel hebt.

Ik denk dat dat van waarde is, en dat die waarde ondergraven wordt door het 'gestampvoet' wat juist binnen MF (en zeker niet alleen door jou) veelvuldig voorkomt; lees de afgelopen 100 pagina's er maar eens op na. En dat vind ik gewoon jammer.

Zullen we het niet gewoon hebben over route-software, routes maken, mooie plekken ontdekken, genieten van je rit. En hoe je je Rider daar het best voor kunt inzetten? Want dáár heb je dat apparaat voor gekocht. En terecht, want je kunt er hele leuke dingen mee doen (zelfs zónder kompaspijl ;) ).


Helemaal mee eens.
Ik heb van de week me ook afgemeld bij verschillende facebook groepen, omdat niet meer gaat over die zaken die jij noemt. Ik irriteer me dan aan de zaken die voorbij komen.
Dat heb ik hier ook, maar in mindere mate.

Ik vind een gps (niet noodzakelijk een tomtom) een geweldig apparaat, brengt je op geweldige plekken, die je anders nooit zou vinden!!
 
Ik ben absoluut blij met dit soort apparaten. Rijden vanaf een kaart ben ik minder voor geschikt. Ik rij dan zo een afslag voorbij omdat aan het genieten ben van de omgeving waar ik rij. Daarom is juist de audio van de navigatie zo belangrijk. Dat houd me scherp tijdens het rijden.

Ik heb jaren met Garmin gereden nu meerdere jaren met de Rider 400. Ze hebben beide een verschillende filosofie voor hetzelfde doel, namelijk rijden van mooie routes. Voor beide benaderingen kan ik begrip opbrengen.

Ik heb onlangs mijn Rider 400 verkocht en ga nu verder met een Smartphone op de motor. Op de smartphone staat TomTom GO en MyRoute Navigation. Ik wil verder met MyRoute Navigation (routetool gebruik ik al een paar jaar). Ben erg benieuwd wat MyRoute er van maakt en hou de TomTom Go voor de backup. Voor die 20 Euro per jaar wat de TomTom moet kosten kan dit makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien dit het topic is waar de TomTom liefhebbers / gebruikers zitten ben ik zo vrij hier mijn vraag neer te zetten:

Ik heb een eh, voertuig gekocht met in de vaste houder een TomTom met een kaart uit 2012. Daar zit kaartupdates op, maar om het toestel op de pc aan te sluiten is specifiek een TomTom kabel nodig.

Aansluiting is heel standaard micro usb rechts op dit plaatje:

Mini_Micro_2_1190454399.jpg


Met een standaard micro-usb kabel herkent de pc de navi niet, het moet schijnbaar per sé een TomTom kabeltje zijn. Heeft iemand een TT micro-usb kabel liggen die ik een dagje kan lenen? Als de afstand wat groter is kan dat makkelijk in een envelop op en neer, postzegels voor mijn rekening.

Als iemand een TomTom micro-usb kabel over heeft die ik tegen schappelijke vergoeding kan overnemen uiteraard nog mooier.

Alvast bedankt, Dutch
 
Kan me niet voorstellen dat het een TT kabel moet zijn. Zit hij er wel ver genoeg in? Probeer eens een andere kabel?
TT zelf zegt "Gebruik uitsluitend de USB-kabel die werd meegeleverd bij het navigatiesysteem. Andere USB-kabels werken mogelijk niet naar behoren." Helaas geen bluf, meerdere kabels geprobeerd. De meeste telefoons gebruiken micro-usb dus dat was geen probleem.

Maar TT hoeft maar net een paar draadjes om te draaien en je kunt het toestel prima laden met een universeel kabeltje, maar de pc wil 'm niet herkennen '(

Als iemand interesse heeft: ik heb wel een TT kabel met haakse aansluiting, past helaas niet in de Start 60 omdat die aansluiting wat verzonken ligt.
 
Hmm, vreemd ik heb al meerdere verschillende USB kabels gebruikt voor data overdracht. De laatste 3 keer een USB kabel die bij de Kobo E-reader geleverd was.
Er zijn inderdaad USB kabels in omloop die niet (goed) geschikt zijn voor data overdracht maar dat het perse de originele moet zijn geloof ik dan weer niet.
TomTom garandeert alleen dat het met hun kabel sowieso moet werken. Voor TomTom is het gewoon uitsluiten van mogelijke problemen. Niet iedereen is even handig met moderne apparaten. Dat weet TomTom maar al te goed.

De dikte van het omhulsel van de connector kan wel problemen geven.
Wat ik overigens ook 1 keer gezien heb is dat er een kabel gebruikt moet een extra lange connector. Maar dat was bij een Chinese rugged smartphone. Zoiets als deze:
 
Laatst bewerkt:
Mee eens. Er zijn usb-kabels die alleen geschikt zijn voor opladen, en die zullen het niet doen. De rest is, bij mijn weten, behoorlijk universeel.

Wel zie ik de laatste weken verhoudingsgewijs veel meldingen van toestellen die niet door de computer herkend worden, vooral Garmin overigens. De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat er, bijvoorbeeld door een windows update, iets veranderd is in het energiebeheer van de USB poort. Dat vermoeden wordt versterkt doordat de meldingen vrijwel altijd in combinatie met laptop zijn.

Wat kan helpen is een usb-hub met voeding (!) gebruiken; koop je voor 1 a 2 tientjes.
 
De opmerking van Athome dat zijn TT het ook met een andere kabel doet heeft me verder doen zoeken. Denk dat ik me toch teveel in het kabeltjes gebeuren heb vastgebeten. Deze video gevolgd en ben weer een stapje verder. Nu is ie al een paar minuten bezig om het systeem toe te voegen, maar er zijn vorderingen :)

Edit, moest pc een keer opnieuw opstarten, maar toen ging het aanmelden vlot en hij is nu bezig de zaak te updaten. Afkloppen op ongeverfd eikenhoud, maar ziet er goed uit.

Bedankt voor het weghalen van de oogkleppen ;)
 
Laatst bewerkt:
De enige verklaring die ik daarvoor kan bedenken is dat er, bijvoorbeeld door een windows update, iets veranderd is in het energiebeheer van de USB poort.

Instellingen voor de USB hub zijn via apparaat beheer in te stellen.
Er zit een optie op dat windows het apparaat mag uitschakelen om energie te besparen.
Wellicht is dat uitvinken een oplossing.
 
Er zijn inderdaad USB kabels in omloop die niet (goed) geschikt zijn voor data overdracht maar dat het perse de originele moet zijn geloof ik dan weer niet.
Dat heeft Garmin toch ook, dat je de originele USB kabel moet gebruiken ?
 
Laatst bewerkt:
In grote lijnen zijn we het helemaal eens :-) Maar ik vind dat een erg groot gemis aan dit apparaat.
Ook ik denk er in grote lijnen hetzelfde over als jou. Ik vind het een groot gemis, en voel het een beetje als een arrogante houding van TomTom, dat het gebruik van de Rider niet gefinetuned wordt. Gewoon alle klachten oplossen en wensen (de goede van vroeger, zoals POI beheer en kaart-kleuren) doorvoeren.

Maar ik ben gestopt met het hebben van verwachtingen. Je kunt beter genieten van wat je wel kan met het apparaat en genieten van een mooie route, dan je te irriteren tijdens het rijden van een route.
Ik heb laatst een TomTom Go 5200 gekocht met een ingebouwde SIM-kaart.
Het is de nieuwe generatie dus eigenlijk irriteer ik me nog aan veel zaken/tekortkomingen.
Zo rijdt ik overdag met de navigatie aan in de auto maar noodgedwongen wel op de nacht-stand van het display.
Je krijgt een soort van donkere grijzige kaart-kleuren.
De normale kaarthelderheid cq kontrast vind ik zo verschrikkelijk en irriterend aan mijn ogen, dat ik noodgedwongen op nacht-mode rijdt.
Dat dus in de auto. (hoef ook geen opvallende kerstboom aan het raam)
Voor routes rijden moet ik dag kaart-kleuren hebben, zodat je je enigszins kunt oriënteren op de kaart.
Zo heb ik wel leren omgaan met TomTom navigeren, nieuwe stijl.

Maar de reden dat ik overdag met de navigatie aan rijdt is de geweldige flitser- en verkeers informatie van TomTom. Daarvoor zet ik alle irritaties even opzij.
Die service is iets wat een mens blij maakt.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien dit het topic is waar de TomTom liefhebbers / gebruikers zitten ben ik zo vrij hier mijn vraag neer te zetten:

Ik heb een eh, voertuig gekocht met in de vaste houder een TomTom met een kaart uit 2012. Daar zit kaartupdates op, maar om het toestel op de pc aan te sluiten is specifiek een TomTom kabel nodig.

Aansluiting is heel standaard micro usb rechts op dit plaatje:

[afbeelding]

Met een standaard micro-usb kabel herkent de pc de navi niet, het moet schijnbaar per sé een TomTom kabeltje zijn. Heeft iemand een TT micro-usb kabel liggen die ik een dagje kan lenen? Als de afstand wat groter is kan dat makkelijk in een envelop op en neer, postzegels voor mijn rekening.

Als iemand een TomTom micro-usb kabel over heeft die ik tegen schappelijke vergoeding kan overnemen uiteraard nog mooier.

Alvast bedankt, Dutch

Gebruik een usb kabel met zo'n verdikking in de kabel.
Een ps4 heeft hetzelfde met de controller. Een gewone kabel doet t niet, de controller laadt absoluut niet op.

Je hoeft echt niet de meegeleverde kabel te gebruiken, maar wel n usb kabel met zo'n verdikking in de vorm van een cilinder.

Zo'n verdikking dus

 
Laatst bewerkt:
Gebruik een usb kabel met zo'n verdikking in de kabel.
Een ps4 heeft hetzelfde met de controller. Een gewone kabel doet t niet, de controller laadt absoluut niet op.

Je hoeft echt niet de meegeleverde kabel te gebruiken, maar wel n usb kabel met zo'n verdikking in de vorm van een cilinder.

Zo'n verdikking dus

[~[url="https://preview.ibb.co/bGGE37/Blueloong_kabel_1_8_m_Gevlochten_zwart_Mini_Usb_kabel_voor_PS4_Draadloze_Dualshock_Controller_Voor.jpg"]afbeelding~][/url]


Apart, als je zo'n ding openmaakt blijkt er een ferrietmantel in te zitten en die zorgt normaal gesproken voor ontstoring van hoogfrequente signalen
 
Zo'n ferietkern zou wonderen doen maar ik geloof er niet zo in. Wellicht dat het effect heeft maar dan is de rest van de kabel waarschijnlijk van mindere kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Mijn TT's maken gewoon contact met de PC d.m.v. een 1,5m platte blauwe [andere kleuren bestaan ook] USB kabel van de Action!
Het lukt zelfs met een dunne uitrekbare versie van de Action.
Als de stekker er maar diep genoeg in komt, doen alle USB kabels het bij mij.
 
Goedemiddag,

Hernummeren van een route, hoe doe ik dat?

Meestal maak ik de routes zelf, laatste tijd met Tyre, en heb dan ook geen last van wat hierboven staat.
Maar soms zie ik een leuke route op internet die zegmaar begint bij de afsluitdijk, dat is vanaf Kamperveen een heel eind.

Dus heb ik het startpunt in Lemmer gemaakt, maar dan kloppen de nummers niet meer, dan ga ik met de pijltjes in Tyre van 21 naar 2- van 22 naar 3 etc..

Vooral als het een route is met veel punten ben je daar een mooi poosje zoet mee.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel, weet iemand een andere makkelijker manier?

Bij voorbaat dank.....
 
Vandaag een reactie gehad op mijn POI verzoek/vraag van Tom Tom. De vraag was hoe ik POI kon zien de kaart tijdens het rijden als er geen Route of track actief is.
Nette reactie en nu maar hopen dat er ook daadwerkelijk wat me gegaan wordt.
Ik zou zeggen, stuur je wensen massaal naar TomTom. And fingers crossed.

U heeft een reactie gestuurd, omdat u zich afvraagt of een bepaalde functionaliteit een onderdeel is en kan worden van de Motornavigatie.

TomTom streeft er altijd naar producten en diensten uit te brengen, die volledig voldoen aan de wensen van onze gebruikers. Het komt uiteraard weleens voor dat dit niet het geval is, daarom heeft u ook uw reactie gestuurd, maar de functionaliteit die u wenst is momenteel helaas geen onderdeel van de functies van de Motornavigatie.

Uw feedback is echter wel van groot belang en wordt ook zeer gewaardeerd. Ik wil u daarom hartelijk bedanken dat u de tijd heeft genomen om uw ideeën te sturen naar de afdeling Customer Care. Uw feedback zal ik dan ook intern doorsturen naar de betreffende afdeling zodat dit eventueel via een software-update mogelijk gemaakt kan worden op uw toestel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan