Poetsen Poetsen Poetsen!

Ik heb van Pro Nano de contactloze wasmiddel en een wax gehaald.

Gebruik dit voor mijn bedrijfsbus en werkt prima.

Maar zouden jullie dit ook voor je motor gebruiken?
 
Goeiedag! Ik heb sinds kort een Honda NC700 en heb zo goed als dit hele topic doorgelezen. Om (relatief gemakkelijk) m'n motor netjes te houden, heb ik het volgende schemaatje gemaakt. Is dit in jullie ogen ongeveer goed? :)

-----------------

- Bij erg veel vuil: eerst afspoelen met tuinslang.

- Veel vliegen op scherm (en kuip)? Dan natte warme doek overheen leggen. Na paar minuten weken veeg je er alles zo af.

- Met autoshampoo van Action emmer vol lauw sopwater met wash mitt. Daarna afspoelen met tuinslang en drogen met droogdoek.

SOMS:

- WD40 of lampenolie voor motorblok, velgen en achterbrug. Inspuiten en na 1 min. uitpoetsen.

- ketting met lampenolie of WD40, daarna afspoelen, daarna nieuwe kettingspray erop.

- Pledge met bijenwas voor de glimmende kuip en overig kunststof delen, ook scherm en helmvizier.

- Starglanz voor chrome en stalen delen zoals uitlaat.
 
@B2 ik ken de spullen van Meguiars niet. Maar vergelijk voor de grap eens de prijzen dan zal je zien dat je bij Meguiars voornamelijk voor het merk betaald ;)

@Marcel. Ja dat is geen probleem. Let alleen wel op warmteontwikkeling bij polijsten van een kunststof ondergrond. Aangezien kunststof geen warmte geleid kan dit plaatselijk veel warmer worden. (net zoals met bumpers van auto's dus)
Ik heb ondertussen ook eens verder gekeken naar Carpro en Nanolex maar bij sommige van de producten die jullie vermelden komt er toch een glansaspect bij kijken. Of heb ik het mis?

Van de dealer heb ik een bus Motul Matte Surface Cleaner meegekregen. Dat zou volgens de beschrijving moeten volstaan? Lijkt me dus ideaal te zijn na wassen met een goede shampoo.

Ook de Swissvax Opaque range producten werden me aangeraden, maar die zijn wel erg duur. Maar als ze het geld waard zijn heb ik het er wel voor over.
 
-----------------

- Bij erg veel vuil: eerst afspoelen met tuinslang.

- Veel vliegen op scherm (en kuip)? Dan natte warme doek overheen leggen. Na paar minuten weken veeg je er alles zo af.

- Met autoshampoo van Action emmer vol lauw sopwater met wash mitt. Daarna afspoelen met tuinslang en drogen met droogdoek.

SOMS:



- Pledge met bijenwas voor de glimmende kuip en overig kunststof delen, ook scherm en helmvizier.
Een goede autowax is beter, beschermd tegen UV en heeft een veel langere Standtijd.
Pledge is een meubelwax.
Ik betwijfel of de oplosmiddelen in pledge op de lange termijn gezond is voor kunststof.
 
IK zag onlangs hier op MF een foto van een motor in een wasstraat (nog nat onder de brug van zo een ding wat over je auto heen beweegt, niet degene waar je auto doorgetrokken wordt).

Is dat ook een optie om je motor schoon te maken? Ik had er zelf niet aan gedacht, lijkt mij een beetje extreem voor een motor... Maar aan de andere kant heb ik geen tuinslang, dus dat zit er ook niet in...

Hoe doen degene onder jullie die de motor niet in de buurt van een tuinslang kunnen krijgen?
 
IK zag onlangs hier op MF een foto van een motor in een wasstraat (nog nat onder de brug van zo een ding wat over je auto heen beweegt, niet degene waar je auto doorgetrokken wordt).

Is dat ook een optie om je motor schoon te maken? Ik had er zelf niet aan gedacht, lijkt mij een beetje extreem voor een motor... Maar aan de andere kant heb ik geen tuinslang, dus dat zit er ook niet in...

Hoe doen degene onder jullie die de motor niet in de buurt van een tuinslang kunnen krijgen?
- Emmer schoon sopje
- Emmer vuil water (uitknijpen spons)
- Gieter :t

Zo heb ik het een tijdje prima vol kunnen houden.

Is je motor wat heftiger vies kan je natuurlijk ook gewoon zo'n autowasbox opzoeken...
(niet de hardste straal gebruiken)
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag mijn nieuwe R1 maar eens onder handen genomen. De vorige eigenaar was duidelijk geen wasser, laat staan poetser.
- Motor afgespoten met tuinslang
- Velgen met velgenreiniger en Non-Ferro schoongemaakt
- Blokdelen en delen rond de ketting met remreiniger en Non-Ferro schoongemaakt (tandenborstel)
- Motor volledig gewassen met Dodo Born To Be Mild
- Tankdeel en kappen gekleid met Monello Dolce Verde
- Tankdeel en kappen gepolijst met Monello Raffini Finale
- Tankdeel en kappen gevoed met Poorboy's Black Hole
- Tankdeel en kappen in de wax gezet met Natty's Paste Wax Blue

De velgen heb ik alleen gewassen, deze zijn nog steeds erg smerig. Die haal ik er volgende week nog wel een keer af om ze dan grondig aan te pakken. Heb een hekel aan velgen poetsen als ze nog onder de motor zitten. Ik ben best tevreden met het resultaat, helaas heb ik alleen foto's van het resultaat en niet van daarvoor. Hij is echt weer donkerzwart :o

btw: Alles met de hand, niets machinaal. Vind een motor poetsen met bijvoorbeeld een DAP omslachtig omdat het oppervlakte te klein is en er gewoon teveel hoeken zijn.


Foto's:
47 C3 E5 CC 67 A3 424 C 94 F1 E2 A050 A5 A744
716 B5105 37 DB 4 F85 B1 D0 CC802 A38 E837
741 E2603 1 FE8 4 DD9 887 E 645 BB91 AC602
748 F8810 4972 4 BA7 A49 B 9498 CBF10966
 
Laatst bewerkt:
Fucking hell wat mooi. Alsof hij zo uit de fabriek komt rollen.
Ik heb nog veel te leren zie ik alweer :)
 
Dan ik ook maar even .
Hij is er weer klaar voor.

1k0.jpg
 
Ik denk dat ik ook maar eens moet gaan investeren in goed materiaal.. en kennis ;).
Wil mijn Speed Triple ook eens goed onderhanden nemen. Mensen tips wat betreft "starterkits" e.d. / poetsen voor beginners? ;)
 
Nieuwe seizoen is weer begonnen. Ik zie dat ik niet de enige ben die wat heeft in te halen als hem om poetsen gaat. De afgelopen jaren eigenlijk nooit aandacht besteed aan het poetsen, behalve een keertje na het uit de stalling halen..

Nu heb ik hem aan het einde van het vorige seizoen behoorlijk smerig weggezet en ben ik van plan eens een goed setje schoonmaakspullen aan te schaffen. Nou kom ik hier wel redelijk uit; een goede wasmitt, droogdoek, shampoo, wax, klei en velgenreiniger. Echter lijkt het mij wel makkelijk om, niet alleen voor mijn gemak maar ook dat van anderen, een "beginnerslijst" hier op MF neer te zetten. Gewoon wat opties waar beginners mee aan de slag kunnen. Zelf heb ik er al redelijk wat tijd ingestopt en ik vind het ook nog altijd lastig om de verschillende merken te "beoordelen" of alle pagina's van dit topic te doorzoeken.

Zal mijn ervaring delen zodra ik het e.e.a. heb besteld en uitgeprobeerd :)
 
Wie heeft er tips...

Toen ik mijn motor in 2015 bij de dealer ophaalde was mijn velg mooi gepoetst en leek deze onbeschadigd. Na wat kilometers te hebben gereden en af en toe te hebben gewassen is deze velg toch best wel beschadigd. Nu kan ik mij niet voorstellen dat ik dit in die paar kilometers heb veroorzaakt, dus ik verwacht dat er een wondermiddeltje bestaat wat de krassen maskeert, maar wat is dat dan ?
 
Wie heeft er tips...

Toen ik mijn motor in 2015 bij de dealer ophaalde was mijn velg mooi gepoetst en leek deze onbeschadigd. Na wat kilometers te hebben gereden en af en toe te hebben gewassen is deze velg toch best wel beschadigd. Nu kan ik mij niet voorstellen dat ik dit in die paar kilometers heb veroorzaakt, dus ik verwacht dat er een wondermiddeltje bestaat wat de krassen maskeert, maar wat is dat dan ?

Foto?
 
Maak je vinger maar eens nat met bv wat spuug en haal die dan maar eens over die krasjes heen, dikke kans dat ze dan even verdwijnen. Dat zijn dan hele fijne krasjes die er ansich wel uit te poetsen zijn, of te maskeren met een siliconenwax.
 
Ik zal deze week eens een foto proberen te maken. Zal hem eerst even poetsen, zit wat stof op ;)

Maar als ik het zo lees, kan het wel eens gewoon wax geweest zijn.
 
Afgelopen zondag mijn nieuwe R1 maar eens onder handen genomen. De vorige eigenaar was duidelijk geen wasser, laat staan poetser.
- Motor afgespoten met tuinslang
- Velgen met velgenreiniger en Non-Ferro schoongemaakt
- Blokdelen en delen rond de ketting met remreiniger en Non-Ferro schoongemaakt (tandenborstel)
- Motor volledig gewassen met Dodo Born To Be Mild
- Tankdeel en kappen gekleid met Monello Dolce Verde
- Tankdeel en kappen gepolijst met Monello Raffini Finale
- Tankdeel en kappen gevoed met Poorboy's Black Hole
- Tankdeel en kappen in de wax gezet met Natty's Paste Wax Blue

De velgen heb ik alleen gewassen, deze zijn nog steeds erg smerig. Die haal ik er volgende week nog wel een keer af om ze dan grondig aan te pakken. Heb een hekel aan velgen poetsen als ze nog onder de motor zitten. Ik ben best tevreden met het resultaat, helaas heb ik alleen foto's van het resultaat en niet van daarvoor. Hij is echt weer donkerzwart :o

btw: Alles met de hand, niets machinaal. Vind een motor poetsen met bijvoorbeeld een DAP omslachtig omdat het oppervlakte te klein is en er gewoon teveel hoeken zijn.


Foto's:
47 C3 E5 CC 67 A3 424 C 94 F1 E2 A050 A5 A744
716 B5105 37 DB 4 F85 B1 D0 CC802 A38 E837
741 E2603 1 FE8 4 DD9 887 E 645 BB91 AC602
748 F8810 4972 4 BA7 A49 B 9498 CBF10966

Cool , ik wist dus niet dat er een poets topic was buiten die van eurofighter om.. poetsen is een van mn hobby's :)

@ Dutcher 90: goed resultaat man ! Maar waarom alleen "gepolijst"met finale ? Finale heeft eigenlijk geen cutting factor waardoor je geen correctie aanbrengt.. maar alleen glans.

Dap is idd haast geen doen op de motor, gebruik hem zelf alleen op de tank of andere grotere vlakke delen.. op een dag komt er zo n Rupes Hybrid tandenborstel ding :P
 
Kleien heeft altijd zin.
Iedere motor die ik onder handen neem ondergaat hetzelfde proces als een auto ;)
 
Klei gaat idd prima, zou wel bij de randen van stickers weg blijven 9 mits deze boven op liggen ) en eventuele dikke emblemen, het ruitje e.d.
 
Terug
Bovenaan Onderaan