ABS?

Iemand een link, filmpje ofzo, hoe te remmen met ABS...

Of is het gewoon knijpen en ‘nergens’ meer aan denken.

Leuk een VRO....rem aanleggen en steeds harder knijpen. In noodsituaties, en tot heden nog niet echt nodig gehad, ga je waarschijnlijk gelijk vol inknijpen met agv blokkerende voorwiel.

Trouwens mijn ABS motor heeft Bridgestone T30 banden maar ik vind ze niet fijn...ik wou continental road attack binnenkort eronder gooien.
 
Iemand een link, filmpje ofzo, hoe te remmen met ABS...

Of is het gewoon knijpen en ‘nergens’ meer aan denken.

Leuk een VRO....rem aanleggen en steeds harder knijpen. In noodsituaties, en tot heden nog niet echt nodig gehad, ga je waarschijnlijk gelijk vol inknijpen met agv blokkerende voorwiel.

Trouwens mijn ABS motor heeft Bridgestone T30 banden maar ik vind ze niet fijn...ik wou continental road attack binnenkort eronder gooien.
Remmen met ABS is hetzelfde als zonder ABS, met dit verschil dat je niet meer op je bek gaat als je op een gladde plek remt. Als je rustig opbouwt, kun je zelfs het achterwiel omhoog remmen, tenzij er een stoppie-herkenning in zit.

Banden kun je niet zomaar goed of slecht noemen, maar passend of niet- passend bij de motor.
 
Ik vind het wel erg fijn, abs te hebben in noodsituaties, ik maak fouten, anderen maken fouten, ik heb op de 5-6 jaar dat ik een motor met abs rij deze nog maar 1 keer in actie weten te komen. Maar die ene keer heeft me wel een flinke portomonee voor een nieuwe motor bespaard en vermoedelijk een tripje ziekenhuis. Beseffen dat het verkeer veel drukker is en zenuwachtiger dan 10-15 jaar geleden lijkt mij abs gewoon een no brainer te zijn bij normaal weggebruik.
Voor de keren dat ik off road ga schakel ik het wel uit.

Voor de mensen die zweren zonder abs, super voor jullie. Mijn bankrekening kan me weinig fouten toelaten, en 1x kan teveel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Precies, daarom ook bewust gekozen voor een vfr met abs....voor her geval dat...en ik hoop dat niet mee te maken; jezelf en motor in puin want ik koop er geen meer bij. Op mijn leeftijd is het wel goedzo.... :+
 
Ik heb er een zonder ABS, maar heb leren rijden op crossmotoren en rijd nog steeds enduro. M'n remtechniek is volgens mij dus redelijk in orde. Alsnog betrap ik mezelf er bij nat wegdek soms nog te voorzichtig te zijn wat remmen betreft.
Abs op een wegmotor geeft zoals hierboven aangegeven toch net dat beetje extra vertrouwen. Daarnaast kun je een noodstop maken zonder dat je erbij stil hoeft te staan ( woordspeling ) dat je ook TE hard kan remmen en dus onderuit kan gaan.
Abs is dus geen must, wel een hele fijne optie.
 
Moeilijk te zeggen.
Ik heb ook wel eens een doorslippende achterband bij nat wegdek, en ik heb het altijd kunnen corrigeren.
Maar jij maakt weer meer kilometers.

Zelf ook genoeg slippende achterbanden gehad, meestal juist op droog wegdek. Je vangt ze allemaal op behalve die ene keer dat het mis gaat ;)
 
En wat gebeurt erg als je in een bocht plots afremt en ABS grijpt in? (Ik snap dat iedereen dan zegt dat je de bocht te hard ingaat )
Er kan opeens iemand beslissen om in een bocht over te steken.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd al ruim 35 jaar waarvan de laatste 11 jaar met ABS. Dat ABS heeft mij tenminste 1 keer voor een val behoed. Het werkt echt en ik vind het geen wonder dat het nu verplicht is op nieuwe motoren.

Helemaal mee eens, ik zit een een soort gelijke positie en verbaas me sinds ik de Versys heb over de Traction Control, die heeft mij inmiddels 1x behoed voor onderuit glijden op gladde klinkers toen ik wilde versnellen om in te voegen.

ABS is niet nodig als je er niet aan gewend bent maar het is verdomt handig als het er op zit en je hebt het plotseling nodig.
 
Dat klopt.
Autogordels was ook niet nodig want stel je voor dat je het kanaal in rijd, dan kun je er niet zo gauw meer uit!
Bullshit dus.
 
En wat gebeurt erg als je in een bocht plots afremt en ABS grijpt in? (Ik snap dat iedereen dan zegt dat je de bocht te hard ingaat )
Er kan opeens iemand beslissen om in een bocht over te steken.

"Normaal" abs kan daar niet mee overweg want die weet niet of je schuin gaat of niet. Als je serieus schuin hangt en dat abs grijpt in ga je waarschijnlijk onderuit. Als je niet zo heel hard door de bocht heen gaat en je remt met beleid, dan kun je overeind blijven.

De modernste motoren uit het topsegement hebben sinds kort bochten-ABS, dan is het ABS gekoppeld aan de IMU en dat betekent dat je (in theorie?) maximaal de rem in kunt knijpen onder hellingshoek en dat de elektronica het dan voor je oplost. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om daarop te durven vertrouwen.
 
Laatst bewerkt:
"Normaal" abs kan daar niet mee overweg want die weet niet of je schuin gaat of niet. Als je serieus schuin hangt en dat abs grijpt in ga je waarschijnlijk onderuit. Als je niet zo heel hard door de bocht heen gaat en je remt met beleid, dan kun je overeind blijven.

De modernste motoren uit het topsegement hebben sinds kort bochten-ABS, dan is het ABS gekoppeld aan de IMU en dat betekent dat je (in theorie?) maximaal de rem in kunt knijpen onder hellingshoek en dat de elektronica het dan voor je oplost. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om daarop te durven vertrouwen.
Ik weet nog dat voor de uitvinding van het bochten-ABS er een Honda CBF1000 door "Motorrad" werd getest. Bij een hellingshoek van 35 graden werkte het ABS nog goed.
 
Ik hoorde vroeger eens een Belg praten tegen een medewerker van een bekende Haagse motorzaak. Hij had een ongeluk gehad en was er voor de afwikkeling van de schade.
Hij vertelde dat hij werd aangereden door een automobilist en daarbij zijn hoofd bezeerd had. De medewerker van de motorzaak vroeg: "maar u had toch wel een helm op?" Waarop de Belg antwoordde: "jawel en die wist ik net op tijd voor de botsing van mijn hoofd te gooien!"

Origineel Waar.
 
Heb je genoeg geld en alle tijd om alle oefeningen te doen en kun je je goed verzekeren? geen ABS nodig
Anders? ABS!
 
"Normaal" abs kan daar niet mee overweg want die weet niet of je schuin gaat of niet. Als je serieus schuin hangt en dat abs grijpt in ga je waarschijnlijk onderuit. Als je niet zo heel hard door de bocht heen gaat en je remt met beleid, dan kun je overeind blijven.

De modernste motoren uit het topsegement hebben sinds kort bochten-ABS, dan is het ABS gekoppeld aan de IMU en dat betekent dat je (in theorie?) maximaal de rem in kunt knijpen onder hellingshoek en dat de elektronica het dan voor je oplost. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om daarop te durven vertrouwen.
En zonder abs had je jezelf waarschijnlijk ook onderuit geremd in dé bocht.
 
Interessant om te leren rijden zonder ABS, maar je kan dan ook hard op je bek gaan als je een ongecontroleerde remmanoeuvre uitvoert.
Tip is altijd eerst remmen met de achterrem en dan pas de voorrem, dan kan je al eventjes voelen hoe glad het is.

Mijn volgende motor zal alleszins ook met ABS zijn.
Tijdens een noodstop heb je echt geen tijd om eerst de achterrem even aan te leggen.
 
Tijdens een noodstop heb je echt geen tijd om eerst de achterrem even aan te leggen.

:^

Stel je bent zo snel als, nouja, vul iets snels in. Heb je een seconde genomen om de achterrem in te trappen, de grip met de weg te evalueren en daadwerkelijk met een noodstop te beginnen. Ik hoef niet uit uit te leggen hoeveel meters je dan al hebt weggegooid, toch?
 
Ik vind het altijd wel handig om met een noodstop diagonaal te komen staan op het wegdek.
Dan hoef ik tenminste niet óók nog te sturen om die klote auto voor mij te ontwijken.

En dat wil dus niet met ABS.
 
Laatst bewerkt:
ABS bepaalt ongeveer 120 keer per seconde, ook terwijl de grip die je hebt op de weg tijdens de remactie veranderd, hoe hard je op dat moment maximaal kunt remmen volgens de op dat moment geldende natuurwetten.

Het antwoord op je vraag is dus: in theorie niet, in de praktijk vrijwel altijd ja, met een nog groter voordeel voor de praktijk als het asfalt van wisselde kwaliteit of vochtigheid is tussen het begin van de remactie en het moment dat je stilstaat. Op een droog, recht stuk weg met een constant gripniveau remt een ervaren rijder net zo hard als een ABS systeem. In alle andere situaties leg je het af tegen ABS.


Zo lijkt het een heel geavanceerd systeem. Terwijl het enige dat ABS doet, is de snelheid van voor en achterwirl vergelijken. Staat het ene ineens stil, dan zorgt de computer ervoor dat de rem van het langzamer of stilstaande wiel gelosr wordt, ook al heb je de rem ingeknepen.

En natuurlijk zitten er jaren van ontwikkeling in om het zo verfijnd mogelijk te maken, maar grip meten doet ie echt niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan