*** Het ZX9R topic - deel 21 "Op zoek naar nieuwe leden"***

Is dat niet met een metal polish te doen zoals Belgom of Great lion polish ?
Belgom juist niet, daarmee ging het bij mij mis.
Ik heb uiteindelijk jaaaaren geleden een mooie tweede hands gekocht.
Maar ja, die is verkocht samen met de eerste 9.

Ja hoe krijg je die het beste schoon/ mooi die demper? Die van mij glom ook wel eens beter😒
Voor zover ik weet is het niet mogelijk om de oude glans terug te krijgen. :?
Dus ik doe zo'n titanium uitlaat met WD40 schoonmaken (je moet toch wat).
 
Oke , als Belgom te grof is dan zul je eventueel met een polijstblok kunnen proberen ? heb je verschillende hardheden van ;)

Misschien kan ik wel eens een schade dempertje regelen en wat spulletjes uit testen daarop , word hem alleen eerst niet i.v.m. verhuizing en dergelijke praktijken :P
 
Zit er in een standaarddemper eigenlijk ook een DB-killer die te verwijderen (en terug te plaatsen) is?
 
Laatst bewerkt:
Geen db killer. Uit mijn zx6 van 98 heb ik wel eens de katalysator uitgeboord die zat voorin de demper.
 
Zit er in een standaarddemper eigenlijk ook een DB-killer die te verwijderen (en terug te plaatsen) is?
De inlaat-carbs-uitlaat systeem is op elkaar afgesteld. Zodra je één van deze wijzigt (zoals met een open uitlaat) dan raakt het uit balans en wijzigt ook de brandstof/lucht verhouding.
De motor maakt meer herrie maar geeft ook minder vermogen en in veel gevallen ook meer nadelen.
Je krijgt de zaak weer in balans met andere naalden in de carbs en de boel afstellen.
Een fabrikant zal/kan dus nooit een uitlaat met DB-killer leveren.
Met moderne motoren zou het in theorie wel kunnen, zonder carbs maar injectie met ECU.

Poets update: weinig kunnen doen.

Wel een foto van mijn achterspatbord

full


En je ziet aan de subtiele wijze waarop deze is ingekort dat de voorgaande eigenaren mijn motor met veel TLC behandelt hebben. :')
 
De inlaat-carbs-uitlaat systeem is op elkaar afgesteld. Zodra je één van deze wijzigt (zoals met een open uitlaat) dan raakt het uit balans en wijzigt ook de brandstof/lucht verhouding.
De motor maakt meer herrie maar geeft ook minder vermogen en in veel gevallen ook meer nadelen.
Je krijgt de zaak weer in balans met andere naalden in de carbs en de boel afstellen.
Een fabrikant zal/kan dus nooit een uitlaat met DB-killer leveren.
Met moderne motoren zou het in theorie wel kunnen, zonder carbs maar injectie met ECU.

Poets update: weinig kunnen doen.

Wel een foto van mijn achterspatbord

[afbeelding]

En je ziet aan de subtiele wijze waarop deze is ingekort dat de voorgaande eigenaren mijn motor met veel TLC behandelt hebben. :')

Dank voor de reactie, weer wat geleerd. Dus als ik een andere demper monteer moet ik de motor eigenlijk (laten) afstellen?

Morgen komt mijn pak binnen, kan niet wachten op het mooie weer. Dit wordt mijn eerste motorseizoen. Heerlijk vooruitzicht!
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik een andere demper monteer moet ik de motor eigenlijk (laten) afstellen?
Voor zover ik weet gaat een ZX-9R niet kapot daarvan, dus je 'moet' niets. Het is wel aan te raden.
In 2004 had ik voor mijn eerste 9 een Akra race uitlaat gekocht met speciaal inlaat filter en een dyno jet kit (andere naalden en nog wat). En dat laten afstellen.
Uiteindelijk werd ik doodmoe van de herrie en heb de originele uitlaat er weer opgezet. :')

Vandaag de zaag gepakt en het achterspatbord netjes afgezaagd:

full
 
Voor zover ik weet gaat een ZX-9R niet kapot daarvan, dus je 'moet' niets. Het is wel aan te raden.
In 2004 had ik voor mijn eerste 9 een Akra race uitlaat gekocht met speciaal inlaat filter en een dyno jet kit (andere naalden en nog wat). En dat laten afstellen.
Uiteindelijk werd ik doodmoe van de herrie en heb de originele uitlaat er weer opgezet. :')

Vandaag de zaag gepakt en het achterspatbord netjes afgezaagd:

[afbeelding]


Ziet er weer allemaal erg netjes uit kerel :}

Wat betreft een andere demper ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik heb door Mile Pajic een andere demper laten monteren en ik vroeg hem of het nodig was om de carburateurs opnieuw af te stellen. Hij vertelde dat dit helemaal niet nodig was en dat de vermogenswinst minimaal zou zijn. Dit was eigenlijk alleen maar interessant voor de racerij. Als je een compleet nieuw systeem monteert inclusief nieuwe bochten etc. dan was het soms wel noodzakelijk, aldus Mile. Ik heb na montage van mijn nieuwe demper regelmatig mijn bougies gecontroleerd en die zien er erg mooi uit, dus met de verbranding zit het wel goed.
 
Het was vandaag koud op de motor. Bevroren vingers op de heenweg en bevroren vingers op de terugweg.
Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Wat betreft een andere demper ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik heb door Mile Pajic een andere demper laten monteren en ik vroeg hem of het nodig was om de carburateurs opnieuw af te stellen. Hij vertelde dat dit helemaal niet nodig was en dat de vermogenswinst minimaal zou zijn. Dit was eigenlijk alleen maar interessant voor de racerij. Als je een compleet nieuw systeem monteert inclusief nieuwe bochten etc. dan was het soms wel noodzakelijk, aldus Mile. Ik heb na montage van mijn nieuwe demper regelmatig mijn bougies gecontroleerd en die zien er erg mooi uit, dus met de verbranding zit het wel goed.
Dan zijn we het eens dat wij het niet eens zijn ;)

Vroeger toen ging ik nog wel eens naar testbank sessies; waar een hele groep motoren dezelfde dag op de dezelfde testbank werden gezet. Schitterend was dat.
En ook zeer pijnlijk voor diverse eigenaren die hun motor door de mand zagen vallen. Toen heb ik wel geleerd dat het monteren van een open uitlaat averechts werkt als je die niet afstelt.

full


full


Oude foto's van mijn eerste met full akra, wel helemaal netjes afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Of na het monteren van een andere demper de motor afgesteld moet worden ligt maar net
aan de fabriekafstelling,staat de motor af fabriek vrij rijk afgesteld dan zal het niet nodig zijn.
Maar moderne motoren staan wel heel arm afgesteld,dat komt door de steeds strengere milieu
eisen,de Euro normen.Dan is het wel verstandig om de motor af te laten stellen,dan rijden
ze beter bij met name lage toerentallen,en met een beetje geluk heb je er tot 5 pk bij.
Maar buiten dat kan het geen kwaad om eens naar een dynobank te gaan,je weet dan ook
gelijk of er nog wat te winnen valt met afstellen,maar ook of je motor zijn beste tijd gehad heeft :Y ;)
Zo was er een collega van mij met een GSX-R 1100 die wel 300 liep volgens hem,
want hij had er snelle nokkenassen in,tja en toen kwam de dag dat die motor op de testbank ging,er kwam een vette 98pk uit :? :$ ,daarna heeft hij nooit meer opgeschept over zijn "snelle" motor }) _O-
 
Laatst bewerkt:
Tussen vermogen en bruikbaar vermogen zit ook aardig verschil ;)

Reed afgelopen seizoen op het tt circuit in een sessie met een zx10r uit 04/05 en was vooral bij het uitkomen van langzamere bochten veel sneller..
Na tijd even met hem gesproken en hij snapte er niks van omdat hij veel meer vermogen had etc.. heb hem maar even uitgelegd dat ik vol op het gas kan doordat ik iets minder vermogen heb maar wel beter bruikbaar vermogen.
Ik heb de fiets ook laten afstellen met andere demper en filter etc. Loopt echt wel beter vooral in het middengebied.

Dat pajic zegt dat het niet veel verschil maakt klopt , maar het maakt wel degelijk verschil
 
Natuurlijk merk je verschil als je de motor goed laat afstellen, ik ben de laatste die beweert dat dit niet het geval zou zijn. Ik heb destijds op mijn ZZR 600 een compleet nieuw uitlaatsysteem laten monteren en het was noodzakelijk om de motor opnieuw af te stellen. De motor liep daarna perfect.

Op mijn ZX6R en mijn ZX9R heb ik alleen een andere demper gemonteerd en om de boel nu compleet opnieuw te laten afstellen is dan niet echt nodig. De vermogenswinsten zijn ook veel kleiner. De motor zal waarschijnlijk wel iets beter oppakken.

De vraag is of deze investering noodzakelijk is en of deze investering zijn geld waard is. Noodzakelijk is het in de meeste gevallen niet en of het het geld waard is dat moet iedereen voor zichzelf invullen. De mengverhouding een beetje bijstellen is in de meeste gevallen al genoeg.
3 tot 5 PK extra voor €500,00 op een ZX9R vind ik niet de moeite waard.....
Een niner is al echt snel en pakt gewoon goed op *O* lang leve de ouderwetse carburateurs
 
Zo was er een collega van mij met een GSX-R 1100 die wel 300 liep volgens hem,
want hij had er snelle nokkenassen in,tja en toen kwam de dag dat die motor op de testbank ging,er kwam een vette 98pk uit ,daarna heeft hij nooit meer opgeschept over zijn "snelle" motor
Zo herkenbaar dit :Y

Is er misschien in dit topic interesse om een keer een testbank sessie te houden?
Dus ergens centraal op dezelfde dag op dezelfde vermogens testbank.
Kom maar op, wie durft!? *O*

lang leve de ouderwetse carburateurs
Oei, doe je weer een uitspraak waar ik op moet reageren.
Ik weet het niet zo.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Zo herkenbaar dit :Y

Is er misschien in dit topic interesse om een keer een testbank sessie te houden?
Dus ergens centraal op dezelfde dag op dezelfde vermogens testbank.
Kom maar op, wie durft!? *O*Oei, doe je weer een uitspraak waar ik op moet reageren.
Ik weet het niet zo.

Heerlijk }) discussies }) waarom weet je het niet zo :?
Bevriezingsverschijnselen is een nadeel, :9 maar wie rijdt er in de winter brrrr |(

Met carburateurs pakt de motor vloeiender op en hij is zuiniger en geen aan - uit reactie .....

Nee zonder gekheid voor beide systemen is iets te zeggen en beide systemen hebben voordelen en nadelen. Vooral de eerste injectiesystemen waren niet zo best maar deze zijn uiteraard steeds beter geworden. Ik ben bang dat mijn volgende fiets ook een injectiesysteem zal hebben....
 
Laatst bewerkt:
Met carburateurs pakt de motor vloeiender op en hij is zuiniger en geen aan - uit reactie .....
Onder welke steen heb jij de afgelopen 10 jaar gelegen?? :+

Mijn pekel fiets heeft dubbele gaskleppen en dubbele injectoren. Er valt absoluut niets negatiefs te zeggen over vloeiend lopen en oppakken. Absoluut geen aan/uit reacties. Rijdt super!!

Nee, dan mijn carburateur motor ...
Ik bewaar zeer goede herinneringen aan mijn ZZ-R 600, vooral rond de 5000 toeren kan dat ding heerlijk mooi lopen. Maar als ik nu op mijn 7 stap dan lijkt het (vooral onderin de toeren) wel een traktor.
 
Onder welke steen heb jij de afgelopen 10 jaar gelegen?? :+

Wat is dit nu weer voor een kut opmerking........ }) })

Jouw ervaringen met carburateurs zijn slecht en ik heb slechte ervaringen met injectie.
Het betreft hier een Aprilia en een Triumph. Dit zijn motoren uit 2004 en 2005. Oeps idd fietsen meer dan 10 jaar oud...... _O- Ik vind mijn ZX9R veel fijner rijden dan deze twee fietsen.
Met name in de kortere haarspeldbochten pakt de injectie erg bruusk op en daar heb ik met mijn niner geen last van.
Ik zal niet ontkennen dat de injectie in de loop der jaren erg goed is geworden, maar de eerste versies waren minder goed, dit kun je nalezen in alle motorbladen. Ik heb helaas nog geen ervaring met een modernere fiets zoals bijvoorbeeld een Z1000SX 2017 / 2018....
 
Dat injectie voor bepaalde bouwjaren ruk is dat klopt,allemaal te danken aan die fijne Euro emissie regeltjes,sommige motor fabrikanten kunnen daar beter aan voldoen dan andere,gevolg is dat sommige modellen schokkerig rijden bij met name lagere toerentallen,maar er zijn ook fabrikanten die wel hun motoren goed kunnen afstellen en dan heb je een goed rijdende motor die niet onder doet of beter en vooral zuiniger rijd dan een vergelijkbare carburateur motor.
Persoonlijk vind ik een goed afgestelde injectie motor beter dan 1 met carburateurs,carburateurs hebben wel het voordeel dat je minder dure elektronica heb die kapot kan gaan.
Nadeel van carbs is dat ze kunnen bevriezen,vervuild kunnen raken en meer slijtage gevoelige delen hebben ,vaker problemen hebben na langere stilstand en moeilijker zijn af te stellen.
Ik heb in mijn motorfiets monteur carrière heel veel carbs schoon zitten maken,met injectie motoren slechts 1x gehad dat er na lange stilstand 1 injector vast zat,die het na een klein tikje gewoon weer deed.
Ik heb sinds kort een motor die ook ruk reed bij lage toeren,na een andere map in de ECU
loopt hij nu zoals het hoort, geen aan en uit gedrag meer bij lage toeren en pakt super op tot aan het rode gebied.Dat is het nadeel van al die Emissie eisen,rijd de motor daardoor niet goed meer gaan mensen dat laten aanpassen,je heb dan weer een prima rijdende motor,alleen is het eigenlijk sjoemel software en voldoet de motor niet meer aan de Euro emissie normen.Dus hopelijk gaan ze in de toekomst geen milieu APK invoeren want dan zijn er heel veel zuur die hun motor hebben laten aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Jouw ervaringen met carburateurs zijn slecht
Heb ik dat geschreven :?
Nee, voor mij is carbs versus injectie een non-issue.

Bmw gaan rijden dan heb je daar geen last meer van
Die dingen zijn groot

Dat injectie ...
Ja, helemaal mee eens :Y
Jij bespaart mij een hoop type werk.

Velgen zijn weer terug, ziet er een stuk strakker uit.
Prachtig! Dat wil ik ook *D

Je had echter wel een spannender kleurtje kunnen kiezen :P

Vandaag even de accu erop gezet. En bij het zien van de km stand denk ik toch dat deze een reset heeft gehad.

full
 
Heb ik dat geschreven :?
Nee, voor mij is carbs versus injectie een non-issue.Die dingen zijn grootJa, helemaal mee eens :Y
Jij bespaart mij een hoop type werk.Prachtig! Dat wil ik ook *D

Je had echter wel een spannender kleurtje kunnen kiezen :P

Vandaag even de accu erop gezet. En bij het zien van de km stand denk ik toch dat deze een reset heeft gehad.

[afbeelding]

Ik weet wel zeker dat heel veel motor fietsen een reset heben gehad 😒 is dat makkelijk bij deze motor/tellerunit?? Om te doen( niet dat ik plannen heb hoor😉)
 
Heeft iemand hier toevallig nog een setje knipperlichten over voor de voorkant?
Bij mij zijn de rubbers in de steel niet meer te redden. Als niemand een setje heeft haal ik wel iets van aliexpress maar dat duurt nogal lang.

Achter knippers waren wel OK.

full


Oh ja, ook nog even de motor gestart maar de motor liep wel rond maar wilde niet aanslaan.
Dat laatste komt waarschijnlijk :P omdat er geen benzine tank op zit. Sterker nog, het laatste restje benzine uit de carbs is al maanden geleden verdampt.

Binnenkort de tank er wel weer op. Moest nog wat bijgewerkt worden met verf.
 
Heeft iemand hier toevallig nog een setje knipperlichten over voor de voorkant?
Bij mij zijn de rubbers in de steel niet meer te redden. Als niemand een setje heeft haal ik wel iets van aliexpress maar dat duurt nogal lang.

Achter knippers waren wel OK.

[afbeelding]

Oh ja, ook nog even de motor gestart maar de motor liep wel rond maar wilde niet aanslaan.
Dat laatste komt waarschijnlijk :P omdat er geen benzine tank op zit. Sterker nog, het laatste restje benzine uit de carbs is al maanden geleden verdampt.

Binnenkort de tank er wel weer op. Moest nog wat bijgewerkt worden met verf.

Je kunt boonstra parts bellen en op marktplaats zag ik ze ook in twee uitvoeringen.
 
Heeft iemand hier toevallig nog een setje knipperlichten over voor de voorkant?
Bij mij zijn de rubbers in de steel niet meer te redden. Als niemand een setje heeft haal ik wel iets van aliexpress maar dat duurt nogal lang.

Achter knippers waren wel OK.

[afbeelding]

Oh ja, ook nog even de motor gestart maar de motor liep wel rond maar wilde niet aanslaan.
Dat laatste komt waarschijnlijk :P omdat er geen benzine tank op zit. Sterker nog, het laatste restje benzine uit de carbs is al maanden geleden verdampt.

Binnenkort de tank er wel weer op. Moest nog wat bijgewerkt worden met verf.
Ik durf het bijna niet te zeggen na mijn vorige zoekactie, maar heb nog vier originele liggen van mijn oude 9. Zal ik een fotootje naar je sturen??
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan