BMW R1200RT ervaringen e.d. Deel 15

serieuze ESA perikelen :/

Dusz..., woensdagavond. Stapels thermospul klaar gelegd. Broek, jas, laarzen, handschoenen (hele dikke, en veel te dunne...), helm, muts, trui, 2 paar sokken, en nog wat andere randverschijnselen.

Donderdagochtend : 06.00 het warme mandje uit. Stilletjes aankleden, een krentebol als ontbijt, en in de automobiel richting klant.
Mooi op tijd!


Het is koud (vind ik).
Buiten de auto, en dan vooral onderweg, zie ik tussen de min 2.5 en min 4...

Mijn vingers in de zomerhandschoenen zijn compleet gevoelloos, en met een 100% dicht vizier rijden lukt ook niet ; want dicht is ook gelijk beslaan...
Vooral deze mededeling is een beetje slecht. Geen pinlock, voor de winterrijders onder ons onmisbaar! En op de snelweg krijg ik voldoende frisse lucht om door te tochten.



Een appende vrachtwagenchauffeur kruipt ongeveer in de topkoffer van de GSA, en ik voel mij echt zeldzaam slecht op mijn gemak..., hey wezenloze truck-lullo, hou op met appen, kijken verdorie voor je, en laat mij ff met rust..., ik rijd niet voor niets amper 50 door deze bocht... B|
Welkom in mijn dagelijkse wereld.




John verhaalt over ESA.
Over de gemiddelde levensduur.
Over de diverse stadia van revisie, en of in het geheel vervangen voor een beter (Tractive Suspension - ook vanwege de kogelgewricht lagers in bovenste en onderste bevestigingspunt, ipv van de standaard rubber busjes...)

Hij verhaalt over lineaire, en progressieve veren, en demonstreert in een opstelling wat het 1 doet, en wat het ander doet.

En over een product dat hij op dit moment maakt op zijn draaibank en freesbank voor een internationaal bekende firma.
Ik ben benieuwd, wat is de leukste oplossing :)
Zegt die zowaar dat zijn complete streetbox kit van hyperpro onzin is?

Onderweg zakt de temperatuur naar een tragische 2 graden boven nul, en eerlijk gezegd zit ik in dit soort drukke spits rondom Arnhem en Apeldoorn liever op een RT, dan op een GSA... :$

En dat heeft dan helemaal nix met de fiets an sich te maken, maar alles met de spiegels. Want de spiegels van de GS zitten erg hoog, en zijn eigenlijk maar vrij klein.

En daardoor zie je verrekte weinig van wat er aan beide kanten schuin achter je gebeurt.

Onze RT's hebben de spiegels mooi laag zitten, en je kunt heel mooi over de bovenkanten van de zijkoffers kijken, en exact zien dat er iemand schuin achter je zit te appen (of gewoon niet op te letten...) achter het autostuur.
Herkenbaar, kan precies de gezichten optekenen en mooi de lichten zien zonder dat ik verblind wordt.

Enne...; John en Martijn van JJ Supsension : :t :t



Plus dat wij hier als topic-jongens bij elkaar van harte zijn uitgenodigd om de winkel met een bezoek te vereren.
Al dan niet in groepsverband.

En dat laatste dan op afspraak uiteraard.

Tevens is JJ op de komende Motorbeurs aanwezig, voor als je (nog) meer wilt weten.
Ik ben benieuwd wat ze kunnen bieden voor de RT. Zoals hierboven wil ik dat punt mogelijk gaan aanpakken.

Verdict : een koude, maar ook een zeer leerzame dag gisteren ! En de echte winterdoorrijders zijn of compleet ramgek, of echt echte bikkels... :+
Zoiets noemen ze spits en tijdswinst!


Toevallig zelf van de week cursus gehad in Veenendaal, kleine 100km naar huis. Maar dan wel in het avondgloren. Best frisjes, maar wel lekker rustig op de weg. Aan het einde van de rit begonnen de tenen een beetje koud te worden, de hvv stond op 'sudderen' in plaats van 'braden', dat is toch een stuk beter uit te houden.
 
Verdict : een koude, maar ook een zeer leerzame dag gisteren ! En de echte winterdoorrijders zijn of compleet ramgek, of echt echte bikkels... :+

Ik durf wel te zeggen dat ik compleet ramgek ben. :+ _O-

Dagelijks 200 kilometer door weer en wind om vanuit Boxtel naar Rotterdam te rijden voor mijn werk (+/- 40.000km per jaar).
Daarbij is mijn koude record -17 en mijn hitte record + 37, en die hoge temperatuur vindt ik veel vervelender dan de kou.
Intussen bezig om de kilometerstand van mijn 3e RT op te jagen naar de 150.000 om de motor daarna weer om te ruilen voor een vers exemplaar.

Alle 3 de exemplaren zijn of waren uitgerust met ESA en nog nooit problemen gehad met dat systeem.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de instellingen niet of nauwelijks wijzig omdat ik altijd in dezelfde configuratie rijd. Dit omdat ik de motor alleen voor woon-/werkverkeer gebruik en dus altijd alleen op RT zit met minimale bagage.

Afgelopen vrijdag heeft de huidige RT de 70.000 km beurt gehad en de motor moet nog 2 jaar oud worden. Hierbij is geconstateerd dat de gasklep in de uitlaat defect is en dat de uitlaat (onder garantie) vervangen moet worden.
Ik geloof dat ik een soortgelijk euvel ook met mijn vorige RT heb gehad omdat ik daar ook op enig moment een nieuwe uitlaat op heb gehad.
Op mijn eerste RT is de cardanas een keer vervangen omdat de speling buiten de tolerantie viel.
Ik heb dan wel het geluk dat ik een zakelijke leasemotor rijd en dus niet persoonlijk te maken heb met onverwachte kosten.

Buiten deze 3 "grote" reparaties nooit echt problemen gehad met één van de 3 RT's. Wel een keer niet willen starten, zonder benzine komen te staan vanwege storing in de boordcomputer en een keer een lekke band onderweg.

Inmiddels ruim 350.000 km gereden in de afgelopen jaren en voorlopig heb ik er nog niet genoeg van. :)

Groeten,
Robert
 
Nope, mijn BMW-Sportintegral kent inderdaad geen pinlock.

Rijd ook eigenlijk nooit helemaal met het vizier dicht, maar op die GSA stond de ruit (voor mij) dusdanig dat er een nare windstroom op de helm stond.

En dat had ook weer effect op de mogelijke helmventilatie. En daarom beslaan bij vizier gesloten, en een hoop lawaai wanneer het vizier op een kiertje stond.

Op de RT dan een makkelijk drukkertje op een knop, en die ruit beweegt wel, maar op deze bewuste GSA is het verstellen van een ruit terwijl je rijdt een soort van hachelijke onderneming.

Uit eerste hand kan ik mededelen dat het hele pinlock gebeuren ook niet bepaald ideaal is. Op mijn huidige BMW 6 systeemhelm is de pinlock al een keer aangepakt door Martijn van Van Harten, dan werkt het spul even heel aardig, maar als het dus echt goed koud is en een tikje vochtig en ik rij niet, dan beslaat het spul evengoed. Groot pluspunt van de BMW helm ten opzichte van de Schubert die ik hier voor had (geen pro) is dat de BMW helm wat makkelijker een ventilatie kiertje pakt zonder meteen bij het minste of geringste dicht te klappen. Dus ik rij meestal met een heel klein kiertje hetgeen op de RT zonder enige vorm van discomfort gaat. Op de RS lukt dat ook, maar daar speel ik "vals" omdat ik daar een Puig ruitje op heb gezet die qua grootte niet gek veel onder doet voor de ruit op Sidney. Het verstellen van de ruit van RooS gebeurt zelden tot nooit, is soortgelijk hachelijk als op een GeeEsss, die van Sidney wordt standaard bij het naderen van een file in de regen naar beneden bijgesteld om dan weer omhoog te gaan als de file voorbij is. Ik vindt het net wat lekkerder tussen blik door navigeren met de ruit plat en vindt dat knoppie die dat verstellen traploos mogelijk maakt een geweldig feature van de RT.
 
Mooi verhaal Ron en goede service :}

Kunnen standaard BMW niet ESA veerdempers ook "geserviced" worden eigenlijk?


Pinlock ervaringen:

Mijn pinlock op de HJC IS-17 werkt al twee jaar echt perfect.
Fijne helm voor een zacht prijsje. (als die je goed past natuurlijk)

Bij regen geen spatje achter het vizier en zowel bij kou als regen niet beslaan.

Ik maak bij thuiskomst vaak eerst de helm aan de buitenkant eerst helemaal droog en schoon, voordat ik het vizier pas weer open doe.

Zo houd je de binnenkant van het vizier altijd droog.
Met licht vochtig microvezel doekje de binnenkant afnemen is ook geen bezwaar.

Handjes echt warm houden lukt redelijk op standje 2 van de HVV.
Zelf gemonteerde handkapjes werken hierbij natuurlijk ook een handje mee.
 
Nou, ik heb Sidney vandaag in de Speedwax gezet en ben met Commandant 4 en Starglanz in de weer geweest. Zout was er twee weken geleden al grondig afgespoeld. Mooi spoortje groene aanslag op de oprit van groene meuk vrij geraakt inderdaad, zo ongeveer waar tijdelijk een mini Dode Zee was gecreëerd.. Ergens in mei een heftafel zien te scoren en dan met de dremel de rest van de pekel schade weg zien te werken. Maar ik hou de pekel verder maar voor gezien. Ja ja, Sidney zou mijn pekel fiets zijn, maar nu er dan toch een vierwieler op de oprit staat doet het me toch te veel pijn om Sidney door de pekel te sleuren. Zo veel weken heb je daar in een heel jaar nou ook weer geen last van. Mag ook niet klagen, de keren dat ik per auto ging niet gek veel in de file gestaan en redelijk mazzel gehad met de busverbinding van de parkeer garage naar Schiphol Centrum. Zondag nog met de vierwielert en dan verwacht ik dat het pekel gebeuren voorlopig weer een paar maanden passé is en kan Sidney weer vol aan de bak. Tot de temperaturen weer nog verder zijn gestegen en dan komt RooS weer van stal.
 
Laatst bewerkt:
Zondag nog met de vierwielert en dan verwacht ik dat het pekel gebeuren voorlopig weer een paar maanden passé is en kan Sidney weer vol aan de bak.
Lekker bezig geweest Jeroen,

Maarre...heb je het weerbericht gezien? Komende week venijnig koud, dus kans op pekel ook wel aanwezig....
Maar goed, van die kou heb je in je mooie Puma'tje naturlijk geen last....
 
Nou, ik heb Sidney vandaag in de Speedwax gezet en ben met Commandant 4 en Starglanz in de weer geweest. Zout was er twee weken geleden al grondig afgespoeld. Mooi spoortje groene aanslag op de oprit van groene meuk vrij geraakt inderdaad, zo ongeveer waar tijdelijk een mini Dode Zee was gecreëerd.. Ergens in mei een heftafel zien te scoren en dan met de dremel de rest van de pekel schade weg zien te werken. Maar ik hou de pekel verder maar voor gezien. Ja ja, Sidney zou mijn pekel fiets zijn, maar nu er dan toch een vierwieler op de oprit staat doet het me toch te veel pijn om Sidney door de pekel te sleuren. Zo veel weken heb je daar in een heel jaar nou ook weer geen last van. Mag ook niet klagen, de keren dat ik per auto ging niet gek veel in de file gestaan en redelijk mazzel gehad met de busverbinding van de parkeer garage naar Schiphol Centrum. Zondag nog met de vierwielert en dan verwacht ik dat het pekel gebeuren voorlopig weer een paar maanden passé is en kan Sidney weer vol aan de bak. Tot de temperaturen weer nog verder zijn gestegen en dan komt RooS weer van stal.

Valt reuze mee met de kou, die paar dagen in het jaar :)
Ik ga in maart wel weer eens poetsen, eerst maar genieten van de mooie dagen nu!
 
Mooi verhaal Ron en goede service :}

Kunnen standaard BMW niet ESA veerdempers ook "geserviced" worden eigenlijk?

Ja. Wel even overleggen met de zaak. Soms dient er een ventieltje op de demper gelast te worden om de boel af te vullen met stikstof.
 
Gisteren de ochtend en begin van de middag op de beurs geweest.
Aanwinst, niet groter als een blikje frisdrank:
TENTM029.JPG

Handig voor onderweg en een mooie aanvulling op het boordgereedschap.
Ook een paar nieuwe doppen laten aanmeten en een busje cilinder spray bij ABUS vandaan.

Verder met John van ESArepair (Ja Ron, de John) een praatje gemaakt over reviseren/vervangen en onderhoud. Kostenplaatje is best hoog, eerst maar eens kijken wat de korte toekomst mij gaat brengen. Ook nog even bij de stand van hyperpro stand gekeken naar het veren stelsel.

Verder veel moois om te zien, ook nog even naar de nieuwe BMW serie gekeken. Vond de nieuwe GS'en wel mooi, het mooie zadel van Jeroen nog even aanschouwt, en mij ingeschreven in de hoop dat ik een jaar lang gratis een BMW rij.
 
Heb je ook nog op dat mooie zadel gezeten? Mijn eerste indruk was best goed. Maar voorlopig rij ik nog ff met Sidney door. Het gerenoveerde Corbin met warmhoud plaatje zit nl ook prima.
Ik heb ook gebabbeld met John, ben wel overtuigd geraakt. Ga dus tzt wel richting Mill met Sidney.
 
Gelukkig zette de sneeuwbui in midden NL vanmiddag niet door, dan had ik ook een dergelijke oplossing moeten zoeken.
Met die bevroren ondergrond ontstaat er al heel snel een spekglad laagje. Veilig thuisgekomen....
 
Ik hou iedere dag de weersvoorspellingen nauwlettend in de gaten.
En tot nu toe ook nog geen problemen ondervonden van de winterse omstandigheden.
De kou is voor mij geen probleem met handvat-, zadel- en jas verwarming. :+

Het valt me wel op dat ik zeker niet de enige ben die de kou trotseert op de motor.
Ik zie dagelijks wel een paar motorrijders rijden en ook niet allemaal op een dikke toermotor.

Maar toch zie ik wel uit naar wat meer zomerse temperaturen. 8-)

Groeten,
Robert
 
Terug
Bovenaan Onderaan