ABS?

Zo lijkt het een heel geavanceerd systeem. Terwijl het enige dat ABS doet, is de snelheid van voor en achterwirl vergelijken. Staat het ene ineens stil, dan zorgt de computer ervoor dat de rem van het langzamer of stilstaande wiel gelosr wordt, ook al heb je de rem ingeknepen.

En natuurlijk zitten er jaren van ontwikkeling in om het zo verfijnd mogelijk te maken, maar grip meten doet ie echt niet.
Dat is niet waar. Moderne systemen meter ook de deceleratiewaarden en die moeten zinnig zijn.


Ik weet prima dat ik alleen met goed weer net zo hard kan remmen als een ABS fiets, maar we hebben ook nog zoiets als defensief rijden. We worden hier al net zoals die koelblikkers met hun kooi, veel te veel uitgaan van de techniek en de veiligheid die dat met zich mee brengt, dan kan het allemaal best wat harder.
 
Ik heb nog nooit op een motor ABS gehad. Ik heb wel eens een blokkerend wiel gehad en daar van geleerd denk ik (ik gebruik die kut achterrem gewoon bijna nooit meer :+ ).
Mijzelf nog nooit onderuit geremd (los van een situatie in de berm of de grindbak op het circuit).

In de auto heeft ABS bij mij nog nooit ingegrepen op sommige dagen na wanneer er sneeuw lag. Die tel ik dan ook niet mee.

Ik ben dan ook van mening dat het niet nodig is. Leuk als het er op zit.


Mijn huidige motor heeft 3 standen wat betreft het instellen van het vermogen. Dit heb ik nog nooit eerder gehad op een motor en nooit gemist. Nu ik het heb rij ik elke dag in stand C naar mijn werk (ik heb de motor pas een week of 3) gezien het weer en de staat van het wegdek. (stand C betekent de helft van het vermogen als ik het goed heb)

Ook dit is niet nodig, maar het zit er op dus gebruik ik het. Had het er niet op gezeten had het mij ook niet kunnen boeien.

Mijn huidige motor is een GSXR750 en mijn eerste motor was ook een GSXR750 (zonder snufjes).
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou juist precies waar het altijd om gaat met ALLE veiligheidssystemen. Je hebt het allemaal totaal niet nodig, tót het je uit die ene zeldzame penibele situatie redt of de gevolgen reduceert. Dit is een terugkerend mantra in dit topic.
 
Dat is nou juist precies waar het altijd om gaat met ALLE veiligheidssystemen. Je hebt het allemaal totaal niet nodig, tót het je uit die ene zeldzame penibele situatie redt of de gevolgen reduceert. Dit is een terugkerend mantra in dit topic.

Maar als je zo bekijkt heb je alle veiligheidssystemen nodig.
Zo werkt het volgens mij niet.

Lijkt mij dat de afweging gemaakt wordt tussen hoe groot de kans is dat iets gebruikt gaat worden en in hoeverre het dat een probleem wordt als dit systeem niet aanwezig is op deze momenten.

Wie zegt dat jij zonder ABS die ene keer wel onderuit was gegaan of met ABS juist niet?
Dat is allemaal giswerk. Het zal ongetwijfeld ten allen tijde positief bijdragen, maar ga je direct dood als je niet hebt om maar ff extreem te doen? :N


Ik heb een "pittig" auto'tje. Geen race auto, maar gewoon met een beetje pit.

Ik heb het ESP lampje al meermaals gezien. Met versleten banden wat vaker als zonder, maar was ik nu zonder die ESP al een keer de vangrail ingereden? Of was die de berm ingeschoven??

Ik kan met 99% zekerheid zeggen van niet. Zet ik de ESP uit? Nee, natuurlijk niet. Het zit er nu eenmaal op.

Lijkt mij dat het niet zwart \ wit is.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je zo bekijkt heb je alle veiligheidssystemen nodig.
Zo werkt het volgens mij niet.

Lijkt mij dat de afweging gemaakt wordt tussen hoe groot de kans is dat iets gebruikt gaat worden en in hoeverre het dat een probleem wordt als dit systeem niet aanwezig is op deze momenten.

Wie zegt dat jij zonder ABS die ene keer wel onderuit was gegaan of met ABS juist niet?
Dat is allemaal giswerk. Het zal ongetwijfeld ten allen tijde positief bijdragen, maar ga je direct dood als je niet hebt om maar ff extreem te doen? :N


Ik heb een "pittig" auto'tje. Geen race auto, maar gewoon met een beetje pit.

Ik heb het ESP lampje al meermaals gezien. Met versleten banden wat vaker als zonder, maar was ik nu zonder die ESP al een keer de vangrail ingereden? Of was die de berm ingeschoven??

Ik kan mijn 99% zekerheid zeggen van niet
. Zet ik dat ESP uit? Nee, natuurlijk niet. Het zit er nu eenmaal op.

Lijkt mij dat het niet zwart \ wit is.


Mijn bedrijfswagentje , VW Caddy 1.9D met wel 69pk op 1300kg, had ook ESP en ABS, toen ik hem kreeg heb ik daar wel even over gegrinnikt, maar dat werkt fantastisch in de sneeuw moet ik zeggen! Da had ik niet verwacht!
 
Het is ook zo dat veiligheidssystemen aan sommige mensen een misplaatst gevoel van onkwetsbaarheid kunnen geven. Dan schiet het zijn doel voorbij. Inderdaad is het niet zo zwart/wit. In de praktijk kijkt men naar het nettoresultaat. Is dat meer of minder doden/zwaargewonden, waarbij er wel of geen invloed was van hulpsystemen. Daar zitten altijd gevallen bij waarbij een hulpmiddel juist een nadeel bleek. Zie het bekende geval van de gordel en dan te water gaan. Netto heeft het echter een positief effect.
Beetje extreem voorbeeld, maar zie het als koorddansen met of zonder net. Netto gezien overleven meer koorddansers mét net. Maar voor alle koorddansers die de overkant halen had het net geen enkele invloed, en zij kunnen met elkaar discussieren of dat net nou wel zo nodig is.
 
Mijn bedrijfswagentje , VW Caddy 1.9D met wel 69pk op 1300kg, had ook ESP en ABS, toen ik hem kreeg heb ik daar wel even over gegrinnikt, maar dat werkt fantastisch in de sneeuw moet ik zeggen! Da had ik niet verwacht!

Bij mij hielp het helemaal niets. Enkel een geel knipperend lampje op het display, maar van de plek komen "ho maar".

Ik ben de eerste dag tot het einde van mijn straat gekomen om daar vervolgens enkel steeds naar links en rechts te bewegen met de voorkant. Uiteindelijk achteruit teruggereden en de auto zo weer achteruit het parkeervak in te rijden. -O-

Goed, als ik nu winterbanden had gehad dan had het wellicht wel bij kunnen dragen! :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een "pittig" auto'tje. Geen race auto, maar gewoon met een beetje pit.

Ik heb het ESP lampje al meermaals gezien. Met versleten banden wat vaker als zonder, maar was ik nu zonder die ESP al een keer de vangrail ingereden? Of was die de berm ingeschoven??

Ik kan met 99% zekerheid zeggen van niet. Zet ik de ESP uit? Nee, natuurlijk niet. Het zit er nu eenmaal op.

Lijkt mij dat het niet zwart \ wit is.
Mijn V50 met 400nm heeft ook TC. Kan ik op zich wel inkomen, ware het niet dat het echt volslagen zinloos werkt. Enige wat het doet is de voorwielen op maximaal factor 2 van de wegsnelheid houden of zo, dus je jengelt bij sneeuw niet de begrenzer in. Dat is het wel :+

Gewoon zelf een beetje normaal doen dus.
 
Laatst bewerkt:
Pfff,gaat het nu al over koekblikken :? ,blijft eens ON TOPIC :Z ,het ging hier over een beginner die wou weten of het zin had ABS aan te schaffen,niet of je koekblik ABS of TC heeft ,totaal irrelevant. :X
 
Heeft die beginner nog geen duidelijk antwoord gekregen dan?

Topic maar sluiten? Veel zinnigs valt er toch niet meer toe te voegen.

Of nog maar 6x in herhaling vallen? :X
 
Laatst bewerkt:
Heeft TS die beginner nog geen duidelijk antwoord gekregen dan?

Topic maar sluiten? Veel zinnigs valt er toch niet meer toe te voegen.

Of nog maar 6x in herhaling vallen? :X

Over jouw auto in ieder geval wel :t :+
 
Laatst bewerkt:
Pfff,gaat het nu al over koekblikken :? ,blijft eens ON TOPIC :Z ,het ging hier over een beginner die wou weten of het zin had ABS aan te schaffen,niet of je koekblik ABS of TC heeft ,totaal irrelevant. :X
Sterker nog, ik vind dat het strafbaar moet zijn om op een motor-forum over auto's op te scheppen.
 
Sterker nog, ik vind dat het strafbaar moet zijn om op een motor-forum over auto's op te scheppen.

Kan wel,maar ga dat lekker in het Off Topic gedeelte doen,als ik interesse in koekblikken had :? ging ik wel op een auto forum :r kijken. :Y
 
Laatst bewerkt:
Op mijn vfr zit dus abs en ook DCBS ( dual combined braking system), met dat laatste zijn er nog bijzondere wetenswaardigheden icm met ABS. Gewoon flink knijpen de rest regelt het system wel... :?

Denk dat ik over een paar weken op een leeg terrein flink ga oefenen... :]
 
Ik stel voor dat als veiligheidssystemen een misplaatst gevoel geven van veiligheid dat we verplicht stellen om op alle voertuigen een stalen pen van minimaal 25 cm op het stuur te monteren met de punt gericht op de borstkas.
 
Ik stel voor dat als veiligheidssystemen een misplaatst gevoel geven van veiligheid dat we verplicht stellen om op alle voertuigen een stalen pen van minimaal 25 cm op het stuur te monteren met de punt gericht op de borstkas.
Dat is een hele ouwe...
En van toepassing op het autovolk. Wij motorrijders lopen al genoeg risico's.
 
JA.

Je kunt 100 cursussen gevolgd hebben maar in een split seconde denk je daar echt niet aan. Dan is het gewoon die handel in knijpen.

Dan grijpt of de ABS in of je ligt op je bek. Aan jouw de keuze.

Gelukkig heb ik wel ABS anders had ik ook al een keer asfalt liggen happen.
Goed remmen en sturen leer je ook niet met een cursusje...............
Dat heb je vooral geleerd door het al vanaf heel jong te DOEN!!
(en ja, dat ging toen ook wel eens mis. Daar had je dan weer van geleerd)
 
Laatst bewerkt:
Mijzelf nog nooit onderuit geremd (los van een situatie in de berm of de grindbak op het circuit).

In de auto heeft ABS bij mij nog nooit ingegrepen op sommige dagen na wanneer er sneeuw lag.

Ik ben dan ook van mening dat het niet nodig is.

Zo geredeneerd heb ik ook geen brandverzekering nodig, heb immers nog nooit brand gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan