Kwaaltjes per merk/type

Rambabbel

MF veteraan
17 mrt 2004
22.241
57
Luttenberg
Ik dacht als we eens een lijst gaan bijhouden van welke motoren snel last van welke "kwaaltjes" hebben, is dat wel makkelijk voor de mensen die een motor gaan kopen, dan kunnen ze zien waar die bepaalde motor snel last van heeft en kunnen ze daar extra op letten. Als iemand wat weet, roep maar, dan voeg ik het toe :)

Honda

Alle types: Spanningsregelaar
CBR 600: Nokkenaskettingspanner
VTR-F: Nokkenaskettingspanner
Honda VF750: Veel kapotte cilinderkoppen, totdat de olietoevoer gemodificeerd werd
XL/XR 500/600's: zijn de cilinderkoppen ook al niet te degelijk van, met name de nokkenaslagering. Spoeltjes op de dynamo zijn ook zwak, een klein breukje en hij start en loopt erg slecht.
Fireblade SC33 (tot 2000) heeft soms deze kwaaltjes:
- vaak moeite met starten bij regen (lekstroom);
- loeihete lichtregelaar wegens te weinig koeling;
- standaard te lichte koppelingsveren;
- krom trekkende remschijven als je niet de standaard remblokjes gebruikt
VF1100: Nokkenassen slijtage door slechte smering, ook de kettingspanners zijn een heikel puntje.
CB 600 S/F: achterlicht houder. Lampjes maken geen kontakt door vocht.
VFR-VTEC (1e generatie): achterspatborden die spontaan afbreken.

Kawasaki

zx9r tot '96: Zakkende cilinderbussen
ZXR 400: Koppakking kaduuk bij +/- 50k
Zl1000 Eliminator: slechte nokkenaskettingspanner
zxr750: vaak kleppen stellen!
Zx7r orginele uitlaatbochten roesten al in de folder( :P )
ZXR serie: zwakke benzine pomp
ZX12R: Zwakke TPS
GPZ500 oudere modellen: Magneten in de dynamo willen rond de 60K km wel eens kapot gaan. Na bouwjaar 93 is er een modificatie geweest.

Yamaha

Oudere type's: olieverbruik
FZR600: Spanningsregelaar
XJ600S: Gevoelige oliesensor, trillingen rond de 3- 4000 toeren
FJ1200: Gevoelige oliesensor
Fazer 1000 van 2001-2005: trekken standaard naar rechts als je het stuur los laat, duidelijk merkbaar bij snelheden tot 50 km/u. Afhankelijk van olietype en manier van inrijden (en misschien ook afhankelijk of het een 2001 of een 2005 model is): olieverbruik ongeveer tussen de 600 cc per 10.000 km en 2,5 liter per 10.000 km.
FZR 600: koppeling, balhoofdslagers, voorvorkkeerringen.. allen zwak!
Oudere modellen R1 & R6: slechte veer in versnellingsbak.
FJR tot 2003: brakke klepgeleiders die onder garantie vervangen worden. Productie fout. Framenummerreeks van RP041-0000101 tot RP041-0013009 volgens Yamaha.
Diversion 600: roestende uitlaten/collector.
660cc 1 cilinders: krukas en 2e versnelling
FZR400rr/sp: smering 3e big-end lager
XTZ 750 Super Tenere: Spanningsregelaar en veren in de koppelingskorf
virago 1981-1984 waardeloos startsysteem
FZ750 eerste types 85/86: het lager van de uitgaande as , zwak punt.
XJ serie: Lekke benzine tank
Bulldog 2002-2006:
- Scheuren in bekleding zitting
- Toffée blokken op de achterrem.
- Deffecte koppeling in startmotor aandijving en verdraaiing huis door terugslag.
Diversion 600:
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.

Suzuki

GSX-R: Nokkenaskettingspanner (1 bouwjaar volgens mij maar, 98?)
Tl: Slechte smering krukas (uitgelopen big-end lagers) (bepaald bouwjaar?)
GSX 1100 F: Die originele uitlaatbochten, roesten waar je bij staat
DR, alle typen: Nokkenassen en tuimelaars die inslijten door slechte smering
Bandit's tot 2003: bevroren carbs onder de 7 graden. Mega irritant.
Bandit: uitlaat tussen collector en einddemper roest
Bandit 1200 tot 2001: slippende koppeling op te lossen door een derde koppelingsveer bij te plaatsen
GSX-600F <98: carburatie is gevoelig; modificatie aan inlaatrubbers voor de eerste jaargangen; carburateur modificatie, enkele achterlicht brandt snel door, waarschijnlijk door trillingen.
GSX-R1100w: Versnellingsbak wil bij veel km (boven 50.000) nogal eens kapot gaan. Zie deze post!
TLR: voorste nokken as
Bandit 400:
-vollopen van bougiegaten, geen afwatering
-Zeer slecht starten als tie lang heeft gestaan
GSX1100F rond 89: Hoofdstandaard begeeft het na een jaar of 10
SV650 /S 1999 - 2002:
- Bevroren carburateurs onder de 7 graden
- Voorste bougie/kap maakt kortsluiting als het hard regend (gevolg: loopt op 1 cilinder)
RF600R: kapotte slipkoppeling vd dynamo
GS500E: Slappe voorvering, roestgevoelig (frame + uitlaatbochten)

Aprilia

RSV Mille: Slechte achterrem
RSV Mille factory 2006 : Scheur in achterbrug
RSV MILLE 1999-2000: Trillende voorremmen
RSV1000R vanaf dec. 2003:
*Connectors in de kabel vanaf dynamo naar spanningsregelaar fikken door, fasen raken elkaar, stator fikt uit. Oplossing is connectors verwijderen en draden solderen.
* Te lang accu verwijderd, dan spingt de km stand op 0.
* Koppeling moet zeer regelmatig ontlucht worden

Ducati


KTM

exc/sx/smr: pakking van rechtercarterdeksel wordt naar binnen gezogen
LC4:
-kleppendeksel pakking
-pakking van de koppelingspomp aan het blok (alleen hydr. types)
-2003 model had slechte krukaslagers
-2004 heeft 1 slechte koelvloeistofleiding (van de waterpomp naar de cilinder aan de linkerkant.)die schiet er soms af
620sc bj 1998:
-koppelingslager
-Nokkenaslager aan de ketting kant, word door sommige preventief vervangen bij 40.000 km
-Onsteking van oudere type's gevoelig (water)
-Spanningsregelaar, lampen

BMW

R850RT: problemen met versnellingsbak
Eerste injectie-boxers (vanaf '93): KFR, Versnellingsbakproblemen
BMW R75/6 - R100/S: Na +- 60.000 km lekkende keerring van uitgaande as van blok naar versnellingsbak

Harley Davidson

Sportster: gooide iets olie uit de carterontluchting, opgelost met andere luchtfilterbehuizing.

Buell

XB12X: Kapot trillende nummerplaatverlichting. (garantie)
Bevestiginsbouten jiffy. (recall)

Moto Guzzi

Alle type's midden jaren 80:
-Slechte kwaliteit schakelaar aan het stuur waardoor relatief veel electrische problemen optreden.
-slechte kwaliteit chroom van vooral uitlaatdelen (voorbochten en aansluitflenzen kop)

Le Mans 1000: bij uitvoering met 16 inch voorwiel erg nerveus

Triumph

T595: Blokken lopen stuk (allemaal);
T595, Speedtriple T509, 955i Daytona's: hardnekkige lekkage bij de haakse benzine-aansluiting;
T509 en Tiger uit die periode: lekkende oliekeerring - hardnekkig, falende temperatuursensor en warmlopers.


Heb eerst ff de "bekenste" merken er neer gezet, kunnen natuurlijk nog merken bijgevoegd worden :)

Sommige dingen staan ook nog vraagtekens achter, die wist ik niet zeker, als iemand daar iets van weet zeg het a.u.b. :)
 
Laatst bewerkt:
Alleen nog Ducati (volgens de OP) :)

Ik ben jaren iemand met BMW (bloed) geweest als ik het zo mag uitdrukken.
Ducatie's klonken altijd zo mooi, maar ja de ketting hé. Bovendien is de reputatie van betrouwbaarheid niet al te hoog geweest . Misschien is dat niet meer zo, ik kan dat zo niet beoordelen.
Bij de nieuwere BMW's die ik heb gekocht zie ik de "öude" betrouwbaarheid, het vlekkeloze, niet meer terug helaas. Ik heb er al genoeg over geschreven jaren terug.
Voor ik weer bij BMW ga shoppen gaat er nog een ijstijd overheen schat ik zo in.
 
deze mag er ook in:

KTM Superduke 990

Algemene aandachtspunten:
De koppelingscilinder op het blok kan het begeven (in dat geval vervangen door oberon of sigutech)
Keerring op de as van de waterpomp kan lekken (koelvloeistof in de olie) Zijn rebuild kits voor beschikbaar
De originele slangenklemmen van het koelsystemen kunnen loskomen. Indien nodig vervangen voor gewone slangenklemmen.
Aandachtspunten van de 05/06:
De torque limiter kan tijdens het starten wat herrie maken, maar dit heeft verder geen negatieve gevolgen
Aandachtspunten voor de 07-later:
Vocht in de tellers

uit het Superduke topic
 
Aprilia RSV Mille 1e. serie.

Heb er 2 gehad, beide goede voorrem die niet trilde,
Het voorkomen van kromme schijven is simpel, de veertjes op de tonnetjes iets pletten waardoor er iets meer speling ontstaat en je als het ware een bijna "full floater" hebt. Brembo blokken vervangen door iets zachter blokken. voor een sportfiets goed werkende achterrem, let wel het is maar een klein schijfje en je moet er nu ook weer geen enorme remwerking van verwachten.
zwakke spanningsregelaar en startrelais.

Capo Nord, (praktisch alle rotax V twins) zwakke spanningsregelaar (is hetzelfde merk als gebruikt op de Honda's en is "made in japan".
Snelsluiters van de tank aansluiting willen door warmte en benzine wel een s bros worden. Zelfde sluiters als op de BMW.
Teller unit houdt niet van afspuiten met hoge druk spuit of zware hoosbuien. Vocht en condens. Wiellagers gaan gemiddeld 15.000-20.000 km mee. Dit zijn wel goede lagers alleen dubbelzijdig voorzien van stofkappen en erg weinig vet erin (bijna droog) Trucje, kapeje aan een zijde even erafpoppen met dun shroeven draaiertje, goed vet erin , kapje erop, lager plaatsen, rij er nu al 40k. mee zonder problemen. Beetje slappe veer van de vork. (Is geen zwak punt maar meer voorkeur) op te lossen met Hyperpro veer.
Verder oerbetrouwbare fietsen.
 
Yamaha FJR1300;

RP04 (2001-2002):

Te snel slijtende klepgeleiders: vanaf bouwjaar 2002 is dit gecorrigeerd. Problemen zijn de eerste jaren door Yamaha verholpen. De problemen zijn beperkt tot een reeks serienummers (RP041-0000101 tot RP041-0013009: neem bij twijfel contact op met de Yamaha dealer)

Problemen met de gasklepsensor: de motor kan afslaan bij het rijden tijdens lage toerentallen en stationair draaien. Bij de 2002, 2003, 2004 en 2005 modellen m.b.t. de gasklepsensor ook wel TPS genoemd is er een terugroepactie geweest en werden de TPS sensoren gratis vervangen.

RP08 en RP11 (2003-2005):

Problemen met de gasklepsensor: (zie boven)

Modificatie voor standaard topkoffer: inscheuren van grondplaat van de standaard topkoffer kon leiden tot verlies van de koffer onder het rijden. Hiervoor is door Yamaha een gratis modificatie aangeboden, bestaande uit een nieuwe grondplaat en een metalen plaat welke onder de koffer wordt gemonteerd.
Er zijn 2 soorten kits: voor modellen uit 2003-2005 (5JW-PLATE-KT-00) en voor modellen uit 2006/2007 (5VS-PLATE-KT-00)

RP13 (2006-2007):

Klachten over afstelling Throttle Position Sensor (TPS): hik- en stotterproblemen, met name bij hoogteverschillen, door het ontbreken van een tweede luchtsensor die de eerdere modellen wel hadden. Problemen worden niet door iedereen ervaren.

Abrupte gasrespons: klachten rond het 'aan-uit' effect van de gashendel. Oplossingen zijn: installatie van een throttle tamer of het vervangen van de ECU (de centrale computer).

Modificatie voor standaard topkoffer: zie boven. Hiervoor is door Yamaha een gratis modificatie aangeboden, bestaande uit een nieuwe grondplaat en een metalen plaat welke onder de koffer wordt gemonteerd. Voor modellen uit 2006/2007 is deze kit bekend onder part nummer 5VS-PLATE-KT-00.

Tot slot:

Terugroepactie massa-aansluiting: de massa-aansluiting van de kabelboom kan te heet worden en daardoor deels smelten, waardoor er mogelijk geen massa meer gemaakt wordt. Hierdoor kunnen de elektronische systemen niet goed werken of helemaal uitvallen. Bij alle motoren zal een extra massa-aansluiting gemaakt worden, bij machines waarbij de massa al beschadigd is zal een geheel nieuwe hoofd-kabelboom geplaatst worden. Het gaat om motorfietsen die geproduceerd zijn tussen februari 2006 en maart 2009, zowel FJR 1300 A/AS Type RP13 en RP13A met serienummers:

JYARP131000000301 tot JYARP131000008585;
JYARP13A000000011 tot JYARP13A000005174;
JYARP13A000005957 tot JYARP13A000006291;
JYARP135000000301 tot JYARP135000001887;
JYARP13E000000301 tot JYARP13E000001027;

Bij twijfel over het wel of niet noodzakelijk of uitgevoerd zijn van de modificatie kan het beste contact opgenomen worden met een Yamaha dealer.
 
Ducati 749 / 999 model jaar 2003/2004 (grijze achterbrug)

Meest voorkomende problemen

- Teller unit problemen (kan kapot gaan), dure ingreep.
- uitvallen motor bij het afremmen naar een stoplicht toe.
- spontaan afslaan voor het stoplicht, bij koude en warme motor.
- slecht starten, moeilijk aanslaan. (koude motor)
- elektrische problemen, zoals slechte contacten etc.
- Deze Ducati's kunnen slecht tegen regen / vocht

Motorisch

- Kans op een kapotte horiznontale bobine door regen, hier is een mod voor.
- Verf bladderd na een paar jaar of regen rijden van je blok af.
- Oude radiateur kan lekken op de lasnaad, hier is ook een mod voor.
- Pitting op de tandwielen van de 2e en 6e versnelling door te dunne olie

Onze problemen

999 ( van nieuw naar 23.000 km )

- Afslaan tijdens het wachten voor het stoplicht.
Oplossing : vaker rijden en vaker volgas geven.
Een jaar hierna, is de ECU afgesteld op de testbank en slaat de motor niet meer af.
- slecht starten met koud weer, de oplossing is een startkabel modificatie met een frisse accu

749 ( van 10.000 km naar 53.000 km )

- Spontane scheur in tellerdisplay, teller werkt nog wel naar behoren.
- Kapotte bobine door vocht, na monteren gemodificeerde bobine geen last meer hiervan.
- Na de 20.000 beurt last van afslaan als je de koppeling inkneep, een paar weken
later de ECU laten afstellen op de testbank. Resultaat is een beter verbruik en niet meer afslaan.

Honda VFR 800 uit 1998

- Spanningsregelaars gaan vaak kapot
- Originele uitlaatbochten roesten door, vooral bij hoge km stand of lang buitenstaan.
- Orignele balhoofdlagers slijten snel doordat deze kogels bevatten i.p.v rollen.

Yamaha XT 600 3TB

- Gieren in de 5e versnelling, blok is rijp voor revisie
- nokas is zwak punt, deze is slijtage gevoelig, hetzelfde als de alu lagering in de kop
- moer van voortandwiel ketting kan eraf lopen ( schroefdraad is dan weg uit de moer )
 
Aprilia Shiver: Start relay die kapot gaat en mogelijk de startmotor blijft aansturen, met kapotte startmotor als mogelijk gevolg.

Er is een terugroep actie voor geweest, de shiver van mijn broer had die al gehad toch ding de start relay en startmotor kapot bij 12500 KM
 
Laatst bewerkt:
Honda Xrv-750 africa twin
- uitgaande as versnellingsbak, daar gaan de splines en het lager veel van stuk.
- brandstofpomp contactjes slaan vast.
- en zoals bij elke honda de spannings regelaar.
 
Kawa:

ZZR600
-Zwakke versnellingsbak, schiet in z'n vrij van 1 naar 2 schakelen

Yamaha:

YZF750
-tot '93, kromtrekkende voorremschijven
-Cilinders lichtelijk ovaal, hoog olieverbruik
 
Laatst bewerkt:
Ja oma tijd voor een update

Honda VFR VTEC heeft m.i. geen problemen met de spanningsregelaar

- Wel wil de dynamo stuk gaan
- Spatwater kan doordringen tot de bougies en penbobines van de voorste cilinders. Opgelost met vloeibare pakking.
 
Ik ben het trouwens ook niet eens dat de blokken van de t595 allemaal in de soep lopen want MP staat vol met 50k / 80k exemplaren. De lekkage van de bezinekraan klopt wel idd! Moeilijke starter trouwens, je moet een goede accu hebben!

-yamaha fzr 400rr: Ik had problemen met de spanningsregelaar net als met de fzr 600 types. Zelfs een keertje tot een accu die helemaal bol stond onder mijn reet... volgens mij zijn de schokdempers ook niet jut-van-het.

-Suzuki gs550es: slechte bobines, makkelijk te vervangen door imitaties.

Derbi gpr125 2 takt: heerlijke motor, alleen de electronica was typisch Derbi. Kilometerteller die regelmatig niks deed waardoor je de 'brommer' opnieuw moest starten om te verhelpen. Ook lampen wilden nogal eens stoppen met branden of doorbranden.
 
Belangrijke productiefout BMW R1200GS | MaxxMoto

BMW's GS LC Fork Stanchion Issues Linger

BMW Fatal Flaw


:X
full
 
Ik zag hem er niet tussen staan:

DL1000 V-Strom: Stationair en deellast (middenbereik) af fabriek te arm afgesteld, te zwakke koppelingskorf, gaat rammelen en slaat door de veren heen. Zijn aftermarket modificaties voor. K modellen soms slecht uitgelijnde ketting (achterwiel staat te ver naar links, modificatie door een shim te plaatsen en spacer af te laten draaien). Verder tikken sommige motoren erg, ik vermoed zelf de decompresseur of ketting(spanners).

Dl650 en dl100 gevoelig voor roest, vooral onder de tank. Soms slecht geïsoleerde stekkers en dan vage klachten. Vooral richting de voorkant.

Luchtfilter loopt door de plek van de happer/inlaat snel vol met vliegenzooi. Geen bekende modificatie voor, zelf de happer voorzien van gaas.

De afwateringsgaatjes bij de bougies raken redelijk snel verstopt wat resulteert in een slecht lopende motor (misfires).

En er zullen vast nog wat andere kleine dingetjes zijn waar ik zelf niet van op fe hoogte ben.
 
Laatst bewerkt:
Honda CB750K6 : defecte spanningsregelaar, zwakke voorrem.
Suzuki GS750E: nooit vreemde defecten aan gehad. ik heb er 2 gereden, zeer betrouwbare fietsen
vroege BMW K100 8-kleps: oliepomp en koelwater pomp gebruiken beiden dezelfde pomp-as > de seal die beiden pompkamers van elkaar scheidt kan kapot gaan. gevolg: olie in koelwater en koelwater in olie. Eerste aanwijzing is heet draaien van het blok. Er is een gemodificeerde pomp-as+seal verkrijgbaar. Na deze fix is de K100 bullitproof gebleken. Zeer betrouwbaar en zuinig voor een 1000cc.
Kawa Zephyr 1100: lekkende vlotterdrijvertjes in de Keihin CVK carbs. , roestgevoelig uitlaatsysteem vooral de collector en H-pipe.
Yamaha XJ900F van een maat van mij: 2x kort achter elkaar een lekkende oliekeerring in de cardanklok. zekering blokje gevoelig voor defecten.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha FZS600: de moer die het voorste kettingwiel op z'n plaats moet houden kan eraf lopen.

Staat ook op Wikipedia, maar ik weet niet vanaf wanneer die fix is geweest.

"[...]many owners have reported problems caused by a weak front sprocket nut.[4] Yamaha has since issued a redesigned thicker nut (12 mm vs 9 mm) to counteract the issue."
 
Laatst bewerkt:
Dit topic zocht ik! Dus even een schop om het weer onder de aandacht te brengen.

Meteen maar even een paar aanvullingen;

Triumph
Daytona T595 / Speed Triple 509 / 955i:
- Deze hebben een kunststof benzinetank, welke kan gaan lekken bij de schroefgaatjes (vooraan bij afdekkapje). Als de schroefjes te strak worden aangedraaid, dan maakt dat een barst in het kunststof.
- Deze tanks kunnen uitzetten als er (te) lang Euro95 in heeft gestaan. De schroefgaatjes van het afdekkapje passen dan niet meer en je kan kleine scheurtjes zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan