Android Smartphone Navigatie

Daar is het op wachten voor mij. Een rugged smartphone met QI functie voor een leuke prijs.
Dat zou i.c.m. een X-grip equivalent een redelijk alternatief zijn voor een IP68 Chinese smartphone met originele motor mount.

Ik denk dat het upgrades van de MT5001 voorlopig niet wil vlotten en toestel is qua specs al lang ingehaald.
 
Mr. M
Die S10 is ook fraai, maar zo'n x-grip vind ik weet niks. Iedere idioot kan die telefoon grijpen als ik betaal na t tanken.
Tuurlijk kan dat met n mount ook, maar dat is toch niet echt te zien.

Wel interessante phone, onverwoestbaar. Ik zie ze er op youtube mee gooien, duiken, auto overheen, van muur laten vallen....wauw
 
X-grip: ik kan hem er dus zelf ook in een seconde afpakken (meestal heb de rubbers niet eens vast). Dus als ik het niet vertrouw, neem ik hem mee.

Op al mijn reizen met anderen en alleen nog nooit meegemaakt dat er iets van een motor werd gestolen tijdens tanken. En ook niet tijdens kamperen, terwijl we altijd de RAM zooi en houders gewoon laten zitten. Maar ik bind inderdaad niet de kat op het spek ;)

PS: Deze telefoon was de eerste rugged met Qi. Maar de specs zijn niet best (en 4.5" scherm, 2 GB, lage resolutie en kleine accu) ivm de Nomu S10.
 
Laatst bewerkt:
Een smartphone met een speciale motormount waar de voeding in geïntegreerd zit, heb ik nog nooit gezien. De MT5001 is dan op dit moment de beste optie
Jouw wensen zijn in feite ook mijn wensen maar ik kan ze niet waar maken. Daarom heb ik toch maar wat concessies gedaan.

[afbeelding]

Een smartphone met een magnetische USB kabel. Hierboven zie je hoe het uiteindelijk er uit moet komen te zien. Op dit moment hangt de kabel er nog los bij. Als de smartphone dus verwijderd wordt, bungelt de kabel er nog ergens bij. Daar moet ik dus nog een steuntje voor maken. Dat gaat in de komende paar maanden helemaal goed komen. De houder is niet mooiste maar ik vind deze veel stabieler dan de veel gebruikte X-grip van Rammount.

Die zit heel mooi zo tussen de kuipruit en cockpit! Kun je iets duidelijker laten zien hoe hij precies gemonteerd zit? Want dat begrijp ik nog niet. Ik zie aan weerszijden ook een soort stelbeugels zitten, of horen die bij de kuipruit?
 
Een paar foto's. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

full

full

full

full

full
 
Flink karwei; mooi resultaat. Is de toestelsteun zelf van RAM?

Overweeg wellicht om wat trillingsdempertjes te gebruiken, dan sluit je ook ultrasoon uit.
 
Toestelsteun is van Ram. Is wat lomper dan de X-Grip maar de smartphone zit super solide op zijn plaats. Dat laatste vond ik belangrijk.
 
Mee eens. Ging me vooral om de gebruikte plastics; Die van RAM zijn prima, plastics van bijv Ali willen nog wel een breken agv UV. En dan zit ie ineens niet meer zo stevig.

Doordat het toestel nu 'strak' is de steun zit is demping van ultrasoon wel relevant. Mogelijk dat de kuip al voldoende demping biedt, maar aangezien je lijkt te streven naar de 'gouden plek' van de GSM montage zou een viertal dempertjes het helemaal af maken. Die magnetische USB is, in al haar eenvoud, eveneens een uitstekende vondst!
 
De zwarte steun van Navihalter waar de boel aan vast zit, is zelf al behoorlijk bewegelijk. Deze vangt zichtbaar veel trillingen op.

Ik heb nog een aantal "Rubber nuts M5" liggen. Daar kan ik ook nog wel wat mee. Kuipruiten zitten daar ook mee vast op de steunen. Ik heb gemerkt dat zonder die Rubber nuts de ruit rondom de gaten makkelijk scheurtjes gaat vertonen.

Jij bedoelt deze denk ik.
 
Jij bedoelt deze denk ik.

Nee, ik bedoel meer die rubber nuts, althans vergelijkbaar. Zie aan onderzijde-midden op de foto op Rubber Trillingsdemper Silent Block/schokdemper Demper Pad/spiraal Trillingsdemper Rubber Schroef - Buy Rubber Trillingsdemper Silent Block,Schokdemper Demper Pad,Schokdemper Demper Pad/spiraal Trillingsdemper Rubber Schroef Product on Alibaba.com

En die monteer je dan tussen de RAM houder en de bevestigingsplaat.

Overigens gaat het om de ultrasoon trillingen; die voel je niet, maar ze zijn er wel en kunnen barstjes in het soldeerwerk van elektronica veroorzaken. Je kunt er ook tandsteen mee verwijderen ;).

Als je blok in rubbers hangt is het filteren overbodig overigens.

Bij RAM zorgen de rubber bollen voor die demping. Ook in de steunen van tourtech zitten ze 'ingebouwd'.
 
@Athome dank voor de duidelijke foto's. Ik kende die site niet, navihalter.de, mooi spul is dat!
 
Ik heb recentelijk de Homtom Zoji S8 aangeschaft. Weet iemand waar je een USB laadkabeltje kunt kopen met extra lange connector? En ja, nu hoor ik iedereen al denken overal, maar dan een kabeltje met een lengte tussen de 20 cm en maximaal 50 cm.
 
@Hans,
Ik heb je filmpje over die QI lader nog even laten bezinken en heb besloten om deze ook te bestellen en toe te gaan passen op mijn steun. Ik heb ondertussen namelijk ook een QI lader voor mijn dagelijkse telefoon en de S6 met hoes laad ook gewoon op die lader.
We gaan het dus proberen. Goede tip.

Voor de mensen die het eventueel ook interessant vinden.
De Qi lader
Dubbelzijdig tape om de Qi Lader op de houder te kunnen plakken. Het tape moet namelijk wel waterproof zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recentelijk de Homtom Zoji S8 aangeschaft. Weet iemand waar je een USB laadkabeltje kunt kopen met extra lange connector? En ja, nu hoor ik iedereen al denken overal, maar dan een kabeltje met een lengte tussen de 20 cm en maximaal 50 cm.

Ik weet niet of dit wat is (kan niet beoordelen of dit een extra lange connector is) ?
# EDIT # Oh je moet een micro-usb COnnector ws hebben... (ik neem dat je de Z8 bedoeld)
 
Laatst bewerkt:
In de recente Motoplus staat een artikel van David Lemereis.
Dit gaat over draadloos opladen op de motor tijdens navigeren. Heeft een aantal opties geprobeerd en zijn conclusie was dat het niet werkt.

2 Redenen:

1.
Draadloos opladen gaat langzamer dan bedraad en het navigeren kost gewoon veel stroom. Gevolg hiervan is dat de accu sneller leegloopt dan dat deze geladen kan worden.

2.
Het draadloos opladen genereert veel warmte. Dit zorgt in zomer naast het bovengenoemde probleem er ook voor dat de smartphone door de warmte vastloopt

Ondanks ga ik het toch eens proberen omdat de onderdelen al onderweg zijn vanuit China
 
Ai... ik was er al een beetje bang voor. Vermoed dat draadloos maar 0,5 of 1 A levert en da's te weinig voor een toestel in 'vol bedrijf'.

Heb wel m'n vraagtekens of draadloos extra warmte oplevert. Is niet ondenkbaar, maar ook bij bekabeld laden zal de warmte een rol spelen. Heb zelf ervaren dat het toestel in de zomerzon weliswaar niet vastliep, maar wel, ter bescherming, automatisch functies afsloot. Lees: schermverlichting en GPS...

Daarbij nog even een andere waarschuwing:
Deze week had ik in de websitechat iemand waarvan de camera van de iphone na ca 1000 km op de motor het begeven had. Ik heb dat ook al eerder ergens gelezen. Lijkt erop dat er bij sommige smartphones sprake is van bewegende delen in de camera (diafragma) en dat die wat extra kwetsbaar zijn.

Heb zelf net de samsung S9 besteld en die camera lijkt dat risico ook te hebben (dus tegen mijn gewoonte in toch maar toestelverzekering a 9,50 per maand erbij genomen ;)). Wel per maand opzegbaar...

Overigens schrijft David ook voor Bright: Heeft de motor-TomTom nog bestaansrecht? en is hij kennelijk met hetzelfde 'onderzoek' bezig...
 
Ik blijf het herhalen: waarom zo'n duur toestel voorop zetten? De nieuwe Geotel 5" kost nog geen 100 euro heeft waarschijnlijk een beter scherm als het gaat om navigeren/laart kunnen lezen.

En ik had geen last met warmte of niet opladen met mijn Nokia en Qi (De Nokia wordt ook op het buro heel warm, maar daar kan ie blijkbaar tegen, want hij doet het nog na een jaar ;) ). Wel dat de omvormer op de moto niet krachtig genoeg was (1A) en die is wel doorgebrand.

Het toch langzaam leeglopen heeft IMHO een heel andere reden: nl de telefoon software icm met een niet originele lader. Zie: Phone Not Charging on the Bike

Zeker gaan testen Athome, er zijn veel variabelen, dus lastig. En laat het weten ;)
Ik ga het ook zeker weer doen als er een rugged toestel komt met Qi. Maar de Nomu S10 geeft geen krimp en zoals zo vaak gezegd, in 99 van de 100 ritten is de accu krachtig genoeg en een lader onderweegs niet nodig. Nu nog steeds.
 
Ik blijf het herhalen: waarom zo'n duur toestel voorop zetten? De nieuwe Geotel 5" kost nog geen 100 euro heeft waarschijnlijk een beter scherm als het gaat om navigeren/laart kunnen lezen.

Bovenstaand worden slechts ervaringen weergegeven. Jij geeft een veronderstelling weer: dat het scherm van de geotel van 100 euro beter zal zijn dan van een Garmin of Zumo. Ik waag dat te betwijfelen.

Ik stel niets 'voorop' maar ga uit van het apparaat dat ik zelf heb. Voor gebruik op de motor wil je immers uitgaan van het apparaat dat je al hebt en niet een toestel 'erbij' kopen.

In mijn geval is dat een 'high end' toestel, maar daar ben ik niet uniek in.

De meestverkochte smartphones in 2017:
1. iphone 7
2. iphone 7 plus
3. Samsung Galaxy Grand Prime Plus (geen high end)
4. iphone 6
5. samsung S8
6. samsung S8 plus
(bron: IHS markit)

Dergelijke lijstjes zijn vrij arbitrair en variëren onderling, maar ze laten allemaal zien dat de 'dure toestellen' met kop en schouders het meest aanwezig zijn in de markt. En dat maakt ervaringen daarmee imho wel degelijk relevant.
 
Het gaat mij er niet om hoeveel ze verkocht worden, maar of functioneren tegen een zo laag mogelijk aanschaf, want het ding zit open en bloot, bij een val, wat gebeurt er dan.
Er zijn er ook genoeg die van mening zijn hun dure smartphone gewoon op het stuur van de motor kan. Want die is toch voor weinig bij het abonnement gekocht en houdt het vast wel 2 jaar vol. En dan hoeft er ook geen apart toestel gekocht te worden. Met daarin dan weer een aparte simkaart. Dat is gewoon een gedoe voor een paar ritjes per jaar.

Ik ga mijn dure Note 8 ook niet op de motor zetten. Daarentegen ga ik wel mijn "afdankertje" Galaxy S6 gebruiken.
Deze doet het bewezen goed in direct zonlicht, heeft genoeg opslag, is lekker snel (wat ik zelf plezierig vind) en de hoge schermresolutie vind ik ook erg prettig.

De nieuwe Geotel 5" kost nog geen 100 euro heeft waarschijnlijk een beter scherm als het gaat om navigeren/laart kunnen lezen.
Ik heb nog een Geotel A1 liggen. Andere mensen zijn daar tevreden over. Ook buiten op de motor.
Vergeleken met de Galaxy S6 is de afleesbaarheid van het scherm in de volle zon gewoon slecht. Tegenvallende helderheid en hinderlijke spiegelen door de extra dikke behuizing.
 
Ik heb voor de grap de nieuwe Geotel G1 besteld. Deze hoeft eigenlijk niet eens opgeladen worden tijdens het rijden. (7500mAh accu) We gaan het beleven!

Het leuke van de smartphone is de flexibiliteit. Met TomTom Go heb ik de functies en de layout van een nieuwe Rider. Met Osmand+ een off-road navigatie. Calimoto laat mij erg makkelijk een verrassende rondrit rijden. En de app van Kurviger weet de mooie weggetjes ook te vinden.

Ik heb inmiddels 4 van die Geotels geïnstalleerd en in gebruik gegeven. Ze doen het eigenlijk allemaal goed. Scherm is wat mij betreft prima afleesbaar. Niet veel slechter dan dat van mijn Sony Xperia.
Ik wil mijn toestel met al mijn contacten etc niet op het stuur hebben. Hij is er niet alleen te duur voor, maar als ik hem verlies ben ik mijn internet toegang etc ook tijdelijk kwijt. Lekker veilig in de broekzak zit ie prima.

Ik betaal bijna nooit voor software, maar dacht kom laat ik die navigatie app van MyRoute App eens kopen. Nou dat is wat mij betreft een beetje een teleurstelling. Hij stuurt je gewoon over de snelweg een kronkelroute of een rondrit functie zit er niet in! Gewoon een a naar b navigatie die de route rijdt die je met Tyre of MyRoute App maakt. Op zich werkt dat, maar zijn wel weer een aantal stappen die je extra moet doen.
 
Als je beperkt data nodig hebt is dit toch geen probleem? Voor een puur navigatie apparaat waarbij je de dataverbinding gebruikt om verkeersinformatie binnen te halen of op de achtergrond Whap-berichten wil binnenhalen volstaat 3g. Zelf online hotels boeken zou makkelijk kunnen.

Ik begrijp uit het verhaal van Paul dat hij de Geotel als tweede telefoon gebruikt. Dan zou je zelfs nog via tethering een dataverbinding kunnen opbouwen. Heb je helemaal geen probleem.

De prijs is ieder geval netjes en inderdaad die forse accu!
:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan