Snorfiets en opvoeren, waar sta ik

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Ik doe heel af en toe een scooter of nu een snorfiets maken.
Nu kom een jongeman mij vragen het ding weer
"lopend te maken, hij gaat de heuvel bijna niet op, en trekt niet op"
Nu heb ik het ding na kleppen stellen, weer aan de praat en loopt 30-35km/h.

Nu wil de jongeman (na vandaag) hem weer zoals die was, sneller hebben.
Ik heb het gevoel dat het een verstopte uitlaat is omdat bij toevoeren van een beetje starterpilot in de inlaat van de carburateur het ding alleen maar trager gaat lopen.

Maar wat ik me afvraag, waar sta ik als ik een machine aflever die veels te hard loopt volgens de wet.?
 
Lijkt me geen probleem.
Hier in de buurt kan ik net zo makkelijk spullen kopen om een brommertje sneller te maken.
Je begint met de aanschaf van een 70cc. Nog wat andere spulletjes en de wettelijke snelheidsgrens wordt een lachertje...................
 
op de openbare weg ben je strafbaar en niet verzekert
het op voeren op zich is niet strafbaar
 
Het gaat hier volgens mij om een viertact. "Even 70cc" er op gaat hem dus niet worden. Het equavelent zijn dan snelle nokkenassen. Een en ander CDI.

In de Vario moet je altijd een keuze maken tussen topsnelheid en koppel geloof ik. Hoewel een heel verstoorde verhouding ook het andere zal verstoren (topsnelheid van 100, maar geen koppel om boven de 20 uit te komen).
 
Een 50cc 4-takt scooter kan ontgrensd wel zo'n 60 kpu rijden.
Harder lijkt me ongewenst op een snorfiets (zonder helm).
 
Ik heb het gevoel dat het een verstopte uitlaat is omdat bij toevoeren van een beetje starterpilot in de inlaat van de carburateur het ding alleen maar trager gaat lopen.

je maakt het mengsel extra rijk en verwacht dat hij daar beter van zou moeten rijden ? alleen als de carbu véél te arm zou staan.
het verband met een verstopte uitlaat ontgaat me even sinds het een 4takt is. waarvan zou die verstopt geraken ?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier volgens mij om een viertact. "Even 70cc" er op gaat hem dus niet worden. Het equavelent zijn dan snelle nokkenassen. Een en ander CDI.

In de Vario moet je altijd een keuze maken tussen topsnelheid en koppel geloof ik. Hoewel een heel verstoorde verhouding ook het andere zal verstoren (topsnelheid van 100, maar geen koppel om boven de 20 uit te komen).

"there's no substitute for cubic inches" .

en een vario heeft vaste verhoudingen : daar kan je dus nooit je topsnelheid mee verhogen tenzij hij mechanisch begrensd was en je de begrenzing weg neemt.
door hem slecht af te stellen kan je wel topsnelheid verliezen, maar daar win je geen koppel mee.
 
Ik doe heel af en toe een scooter of nu een snorfiets maken.
Nu kom een jongeman mij vragen het ding weer
"lopend te maken, hij gaat de heuvel bijna niet op, en trekt niet op"
Nu heb ik het ding na kleppen stellen, weer aan de praat en loopt 30-35km/h.

Nu wil de jongeman (na vandaag) hem weer zoals die was, sneller hebben.
Ik heb het gevoel dat het een verstopte uitlaat is omdat bij toevoeren van een beetje starterpilot in de inlaat van de carburateur het ding alleen maar trager gaat lopen.

Maar wat ik me afvraag, waar sta ik als ik een machine aflever die veels te hard loopt volgens de wet.?
Dat vind ik wel een interessante vraag. Jij zorgt ervoor dat die snorfiets harder loopt dan wettelijk mag. Stel dat de jongeman nu een ongeluk krijgt, kan jij dan ergens voor aansprakelijk worden gesteld als "opvoerder"?
Ik lees rustig mee, ook al gaat het over een brommer ;).
Aangezien je naar de wettelijke regeling vraagt heb ik geen mening.
~[edit] Ik heb wel een mening of je dit moreel moet willen, maar daar vraag je niet om ;). En dat is ook een zinloze discussie :).
 
Laatst bewerkt:
Het verkopen van opvoersetjes lijkt mij anders dan het feitelijk opvoeren.
Opvoersetjes monteert de eigenaar immers zelf en dat is echt anders.

Verder wordt, als het voor een rechter zou komen, de snorfietser eerder geloofd dan de opvoerende ondernemer. Als deze stelt dat hij zijn snorfiets alleen heeft weggebracht voor onderhoud en reparatie en niet om op te voeren dan moet jij aannemelijk maken dat hij een opdracht tot opvoeren heeft gegeven.

Wellicht is het eenvoudigste om een offerte voor hem te maken waarin staat wat je gaat doen om deze snorfiets op te voeren en waar ook in staat dat het niet legaal is om hiermee te rijden op de openbare weg. Je kunt hem via e-mail vragen deze offerte als opdracht te bevestigen of anders voor akkoord te tekenen. Je bent dan redelijk goed ingedekt voor het geval hij jou aansprakelijk wil houden voor het opvoeren van zijn snorfiets.

Of het een reëel risico is, dat is de vraag maar je zult maar de eerste zijn die een grote claim aan zijn broek krijgt.
 
Het verkopen van opvoersetjes lijkt mij anders dan het feitelijk opvoeren.
Opvoersetjes monteert de eigenaar immers zelf en dat is echt anders.

Verder wordt, als het voor een rechter zou komen, de snorfietser eerder geloofd dan de opvoerende ondernemer. Als deze stelt dat hij zijn snorfiets alleen heeft weggebracht voor onderhoud en reparatie en niet om op te voeren dan moet jij aannemelijk maken dat hij een opdracht tot opvoeren heeft gegeven.

Wellicht is het eenvoudigste om een offerte voor hem te maken waarin staat wat je gaat doen om deze snorfiets op te voeren en waar ook in staat dat het niet legaal is om hiermee te rijden op de openbare weg. Je kunt hem via e-mail vragen deze offerte als opdracht te bevestigen of anders voor akkoord te tekenen. Je bent dan redelijk goed ingedekt voor het geval hij jou aansprakelijk wil houden voor het opvoeren van zijn snorfiets.

Of het een reëel risico is, dat is de vraag maar je zult maar de eerste zijn die een grote claim aan zijn broek krijgt.

Denk je dat nou echt zelf,een ondernemer die jou snorfiets zonder dat je het zelf weet
opvoerd en de snorfietser dat ook tegen de rechter gaat beweren,en de rechter dat geloofd _O- ,sorry hoor maar een rechter is niet achterlijk :N
 
OK. Een filosofische vraag: stel het klopt. Rijden op een opgevoerde scooter is strafbaar, maar opvoeren niet. En stel dat de eigenaar zonder helm op een dodelijk ongeluk krijgt omdat hij te snel rijdt. Dan ben je niet strafbaar. Maar wil je daar een rol in hebben gehad?
 
Dan sta je hand-in-hand met alle auto- en motorfabrikanten die producten afleveren die 200+ kunnen.

Niet helemaal. Een brommer of snorfiets mag niet harder kunnen dan de max. toegestane snelheid.
En met een motor mag je niet harder rijden dan de toegestane max. snelheid.
(hetgeen ik ook nooit doe O-) )
 
Niet helemaal. Een brommer of snorfiets mag niet harder kunnen dan de max. toegestane snelheid.
En met een motor mag je niet harder rijden dan de toegestane max. snelheid.
(hetgeen ik ook nooit doe O-) )

Ok ,dus je rijd altijd harder dan de max toegestane snelheid,shame on you B| ;)
 
Bij een snorfiets/brommer hebben we het over de maximale constructiesnelheid..
Als je met zo'n ding op de rollerbank moet en je overschrijd die snelheid met 5 km of meer dan heb je een wok-status op het kenteken..
 
Denk je dat nou echt zelf,een ondernemer die jou snorfiets zonder dat je het zelf weet
opvoerd en de snorfietser dat ook tegen de rechter gaat beweren,en de rechter dat geloofd _O- ,sorry hoor maar een rechter is niet achterlijk :N

Ik heb nergens gesteld dat ze achterlijk zijn.

De TS stelt een terechte vraag en in NL loopt het waarschijnlijk niet zo'n vaart. De maatschappij en de rechtspraak veranderen en de zorg- en waarschuwingsplicht neemt op andere vakgebieden reeds bezopen vormen aan.
Niet omdat rechters achterlijk zijn maar omdat de politiek de wetten zo veranderd dat burgers extreme bescherming krijgen wanneer je niet kunt aantonen dat je hen gewaarschuwd hebt.
In het recht gaat het nimmer over gerechtigheid maar worden de feiten langs de wet gelegd en voert een rechter alleen maar uit wat de wet zegt.

Strafrechtelijk kan je met de huidige wetgeving waarschijnlijk nog weinig, civielrechtelijk wordt dat anders. Het in opdracht opvoeren is aanneming van werk. Als een opdrachtgever een opdracht geeft die tot een ondeugdelijk product leidt, dan heeft de opdrachtnemer een waarschuwingsplicht.

Nogmaals ik verwacht niet dat het met de huidige wetgeving en jurisprudentie een groot punt is maar op andere gebieden wel steeds meer. Als je dan als TS je jezelf hierbij niet lekker voelt, wat is er dan makkelijker dan om hiervoor een schriftelijke waarschuwing te geven aan je opdrachtgever.
 
Niet helemaal. Een brommer of snorfiets mag niet harder kunnen dan de max. toegestane snelheid.
En met een motor mag je niet harder rijden dan de toegestane max. snelheid.
(hetgeen ik ook nooit doe O-) )
Bij een snorfiets/brommer hebben we het over de maximale constructiesnelheid..
Als je met zo'n ding op de rollerbank moet en je overschrijd die snelheid met 5 km of meer dan heb je een wok-status op het kenteken..
I stand corrected
 
Als je voor de rechter staat sta je daar met een reden,kortom jij ben de verdachte niet
de persoon die hem heeft opgevoerd,je zal dan met heel goede argumenten moeten komen om aan te tonen dat je niet heb gemerkt dat die snorfiets ineens veel harder ging en jij daar niets van wist en dat het dus de schuld is van de persoon die hem voor jou ongemerkt heeft opgevoerd.
Je zal dan met bewijs moeten komen ,en dat heb je gegarandeerd niet,dus je ben gewoon het haasje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan