hoe verwarm jij je hobbyruimte?

Leyhon

Die hard MF'er
29 jan 2014
303
1
Mijn garage is nu onverwarmd, het is wel prettig wanneer ik in deze maanden wat wil frotten het er ook een beetje aangenaam is qua temperatuur.

Maar waarmee verwarmen jullie je hobbyruimte?

Zelf heb ik een steens garage met electra, maar zit te denken om iets met gasfles
en een buitendoorvoer van rookgas.

Wil wel graag een buitenafvoer anders heb je met co co2 en waterdamp te maken
En vanwege gereedschap is het extra vocht inbreng niet handig.
 
Laatst bewerkt:
Nee die zeggen niet dat ze niet werken. Die zeggen alleen dat je niet alleen warme lucht naar beneden blaast, maar gewoon alles door elkaar husselt om zo gelijkmatig warm te krijgen.

Dus kamp 1 heeft gelijk, ventilatoren werken om warme lucht terug naar beneden te blazen (warme lucht stijgt immers op).

En kamp 2 heeft gelijk dat er niet alleen warme lucht naar beneden geblazen wordt maar uiteindelijk ook de koudere lucht. Er wordt immers rondgepompt.

Zo. Iedereen weer blij!

Edit. Oh we zijn alweer op de volgende pagina. Was een reactie op "de meesten" van ZRXje
 
Laatst bewerkt:
Nee die zeggen niet dat ze niet werken. Die zeggen alleen dat je niet alleen warme lucht naar beneden blaast, maar gewoon alles door elkaar husselt om zo gelijkmatig warm te krijgen.

Dus kamp 1 heeft gelijk, ventilatoren werken om warme lucht terug naar beneden te blazen (warme lucht stijgt immers op).

En kamp 2 heeft gelijk dat er niet alleen warme lucht naar beneden geblazen wordt maar uiteindelijk ook de koudere lucht. Er wordt immers rondgepompt.

Zo. Iedereen weer blij!

Edit. Oh we zijn alweer op de volgende pagina. Was een reactie op "de meesten" van ZRXje


ohhhh....wacht...nu begrijp ik het...we zijn hier eigenlijk gewoon bij het kampioenschap muggeziften...
Ok, Robse had het misschien niet helemaal top geformuleerd maar de intentie was, mij in ieder geval, duidelijk.
 
ohhhh....wacht...nu begrijp ik het...we zijn hier eigenlijk gewoon bij het kampioenschap muggeziften...
Ok, Robse had het misschien niet helemaal top geformuleerd maar de intentie was, mij in ieder geval, duidelijk.
Tja, wanneer iemand die het grootste deel begrijpt en opschrijft, gecorrigeerd wordt door iemand die alleen de initiële luchtverplaatsing kan/wil bevatten krijg je dat.
 
Voorheen een zibro kamin kachel maar daar stonk toch het hele huis van ondanks de originele zibro kmanin branstof, om nog maar niet te spreken van de hoofdpijn die het altijs opleverde, ja heb goede ventilatie in de garage.

Nu een 3,5 kw electrokachel, gebruikt aardig wat stroom (blij met mn zonnecellen hehe) maar verwarmt vrij aardig, hoeft niet warm te zijn maar de kou te breken.

Trouwens bij de praxis gekocht voor een tientje of 7.

is al mn 2e trouwens (de 1e gratis gekregen en had al een zwaar leven op de bouw achter de rug, alleen het heater element defect en die kost los bijna net zoveel als een complete nieuwe, reden voor geen gas of zibro kachel is dat ik geen open vuur in mn garage meer wil, iet met brandgevaar en zo.
 
Maar wat is nu de goedkoopste manier om een grote schuur de komende 10 jaar te verwarmen?

Isoleren is gebeurd. De garagedeur blijft een lastige, dus daar maar een dik gordijn oid voor. Het plafond is niet zo hoog, maar goede circulatie snap ik wel.

Wat van belang is, is gebruik kosten tegen aanschaf kosten. Met andere woorden, Ik geef met plezier nu 1500 euro uit en wanneer ik dan 3000 euro bespaar in gebruik over de jaren.

De schuur van 150m3 moet dan op 17 graden zijn voor ongeveer 30 uur in de week.

edit

gebruiks gemak is ook wel een dingetje O-)
 
Laatst bewerkt:
Mooie discussie.

De meest toegepaste manier om een fabriekshal te verwarmen is een heater kanon aan het plafond. Daar zit een ventilator in die de verwarmde lucht mengt met aangezogen lucht en die melange naar beneden blaast. Waarom, hoeft niet meer toegelicht te worden.

Zelf heb ik CV met 6 grote radiatoren in een ruimte van 900 kuub. Dat kost klauwen met geld want het is op de entresolvloer behagelijk als het beneden 13 graden is. Ik overweeg het plaatsen van ventilatoren.
 
Mooie discussie.

De meest toegepaste manier om een fabriekshal te verwarmen is een heater kanon aan het plafond. Daar zit een ventilator in die de verwarmde lucht mengt met aangezogen lucht en die melange naar beneden blaast. Waarom, hoeft niet meer toegelicht te worden.

Zelf heb ik CV met 6 grote radiatoren in een ruimte van 900 kuub. Dat kost klauwen met geld want het is op de entresolvloer behagelijk als het beneden 13 graden is. Ik overweeg het plaatsen van ventilatoren.

1 goede grote ventilator per 30 tot 50 m2 vloer oppervlak werkt goed tot 5 a 6 meter hoogte. Qua kosten baten zeg ik, beter gister dan vandaag, zelfs in een huur pand.
 
http://www.tangerecoles.com/giant-ceiling-fans-with-lights/large-industrial-ceiling-fans-malaysia/
ja, ik was nog niet aan toerentallen enz gekomen, maar grove info. Je wil ook geen stijve nek krijgen van de constante luchtstroom. Als ie meer wil weten kan ie langs komen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is het rendement van dergelijke kachels niet slecht. Het is de grote ruimte die de warmte vraagt.
Of je nu met je gasbrander eerst water verwarmt en dat dan rond gaat pompen of je blaast de warme lucht direct je ruimte in maakt niet zoveel uit lijkt mij.
direct is er een rendement van max 100%, waarschijnlijk in de werkelijkheid iets minder.
een HR ketel heeft de potentie om op 114% rendement te komen, in de werkelijkheid echter is 107% realistischer. het daadwerkelijke rendement is afhankelijk van de retourtemperatuur. hoe kouder het water wat de ketel in gaat hoe meer het water warmte uit de rookgassen onttrekt. hoe je kunt bereiken dat dit zo koud mogelijk is word een beetje een lang en off topic verhaal maar ik denk dus dat je hiermee mis zit, verwarmen met CV is wel zuiniger onder de juiste omstandigheden.
 
Maar wat is nu de goedkoopste manier om een grote schuur de komende 10 jaar te verwarmen?

Isoleren is gebeurd. De garagedeur blijft een lastige, dus daar maar een dik gordijn oid voor. Het plafond is niet zo hoog, maar goede circulatie snap ik wel.

Wat van belang is, is gebruik kosten tegen aanschaf kosten. Met andere woorden, Ik geef met plezier nu 1500 euro uit en wanneer ik dan 3000 euro bespaar in gebruik over de jaren.

De schuur van 150m3 moet dan op 17 graden zijn voor ongeveer 30 uur in de week.

Heb je de vloer ook geïsoleerd?? klinkt misschien heel raar maar vloerverwarming lijkt me een ideale oplossing voor een redelijk hoge loods waarbij je beneden rond loopt/ aan het werk bent. Voor het maximale rendement moet je dan een systeem nemen wat het in de echte koude tijd niet / amper bij kan houden en voor de piek tijden een heater gebruiken. Grootste deel van het jaar zit je dan zonder geluid met een prima comfort. Bijkomend voordeel is dat in de zomer de temperatuur ook een stuk egaler / lager blijft op hete dagen.
 
Maar wat is nu de goedkoopste manier om een grote schuur de komende 10 jaar te verwarmen?

Isoleren is gebeurd. De garagedeur blijft een lastige, dus daar maar een dik gordijn oid voor. Het plafond is niet zo hoog, maar goede circulatie snap ik wel.

Wat van belang is, is gebruik kosten tegen aanschaf kosten. Met andere woorden, Ik geef met plezier nu 1500 euro uit en wanneer ik dan 3000 euro bespaar in gebruik over de jaren.

De schuur van 150m3 moet dan op 17 graden zijn voor ongeveer 30 uur in de week.

edit

gebruiks gemak is ook wel een dingetje O-)

je hebt een aantal opties met de daarbij behorende initiele aanschaf en/of de moeite die je wdagelijks/wekelijks moet doen.

CV ketel en Hele grote radiatoren ophangen.
mogelijk kan de temperatuur naar beneden doordat je het warm krijgt van stralingswarmte. bij mij thuis werkt dit erg goed, 's ochtends de kachel aan en al na 15 minuten voelt het heerlijk warm, de termostaat geeft dan echter nog maar 14 a 15 graden aan. kosten?
CV Solo ketel of combiketel (warm water)voor 750 euro.
dan alleen nog een hoeveelheid radiatoren (hoeven niet nieuw) en leidingwerk en je bent klaar. op gasfles of gasaansluiting is vaaak beide mogelijk.

Warmtepomp installeren.
Beter bekend bij sommige mensen als een inverter airco kan een lucht/lucht warmte pomp (tenzij het vriest) met 1 kWh stroom tussen 4 en 5 kWh warmte opwekken (model specifiek)maar om te rekenen ga ik uit van 4. kost 40cent per 8 kWh warmte. in gas zit ongeveer 8 kWh aan energie per kuub. 8 kWh kost dan ineens 60 cent. het grote voordeel voor schuurmontage is dat deze een week zonder stroom overleeft (vakantie) terwijl een watergevuld CV dingetje kapot vriest.

2e versie zit er tussen in, een lucht/water warmtepomp. hiermee vul je wederom radiatoren met warm water tegen een zelfde energie verbruik als de L/L warmtepomp.

voordeel van beide WP installaties, ze koelen ook :9~
voor kosten van de L/L versie is hier een makkelijk overzicht incl de efficiencie.
een L/W warmtepomp is stukken duurder (>3000 euro) en moet je nogsteeds de radiatoren kopen. de kosten tegen de simpele CV ketel haal je er niet snel uit.

de andere opties zijn al belicht, hout kachel, gaskachel, zibro achtigen enz. behalve een palletkachel zijn geen goed te regelen waardoro het af en toe best te warm kan worden.
 
klinkt misschien heel raar maar vloerverwarming lijkt me een ideale oplossing voor een redelijk hoge loods waarbij je beneden rond loopt/ aan het werk bent. Voor het maximale rendement moet je dan een systeem nemen wat het in de echte koude tijd niet / amper bij kan houden en voor de piek tijden een heater gebruiken. Grootste deel van het jaar zit je dan zonder geluid met een prima comfort. Bijkomend voordeel is dat in de zomer de temperatuur ook een stuk egaler / lager blijft op hete dagen.
te laat voor vloerverwarming tenzij dat er in opbouw is

je hebt een aantal opties met de daarbij behorende initiele aanschaf en/of de moeite die je wdagelijks/wekelijks moet doen.

CV ketel en Hele grote radiatoren ophangen.
mogelijk kan de temperatuur naar beneden doordat je het warm krijgt van stralingswarmte. bij mij thuis werkt dit erg goed, 's ochtends de kachel aan en al na 15 minuten voelt het heerlijk warm, de termostaat geeft dan echter nog maar 14 a 15 graden aan. kosten?
CV Solo ketel of combiketel (warm water)voor 750 euro.
dan alleen nog een hoeveelheid radiatoren (hoeven niet nieuw) en leidingwerk en je bent klaar. op gasfles of gasaansluiting is vaaak beide mogelijk.

Warmtepomp installeren.
Beter bekend bij sommige mensen als een inverter airco kan een lucht/lucht warmte pomp (tenzij het vriest) met 1 kWh stroom tussen 4 en 5 kWh warmte opwekken (model specifiek)maar om te rekenen ga ik uit van 4. kost 40cent per 8 kWh warmte. in gas zit ongeveer 8 kWh aan energie per kuub. 8 kWh kost dan ineens 60 cent. het grote voordeel voor schuurmontage is dat deze een week zonder stroom overleeft (vakantie) terwijl een watergevuld CV dingetje kapot vriest.

2e versie zit er tussen in, een lucht/water warmtepomp. hiermee vul je wederom radiatoren met warm water tegen een zelfde energie verbruik als de L/L warmtepomp.

voordeel van beide WP installaties, ze koelen ook :9~
voor kosten van de L/L versie is hier een makkelijk overzicht incl de efficiencie.
een L/W warmtepomp is stukken duurder (>3000 euro) en moet je nogsteeds de radiatoren kopen. de kosten tegen de simpele CV ketel haal je er niet snel uit.

de andere opties zijn al belicht, hout kachel, gaskachel, zibro achtigen enz. behalve een palletkachel zijn geen goed te regelen waardoro het af en toe best te warm kan worden.
plafond zit op 260. dan ongeisoleerde vloer, daarboven vliering middenin 2.10m hoog, dan 10cm piepschuim dakplaten met daarop panlatten en dakpannen. Verder spouwmuren en vloer gestort op 10cm piepschuim.
 
Spouwmuren geïsoleerd?
Is het belangrijk dat het boven ook warm wordt?
Anders doorgangen naar boven afsluiten en plafond van de begane grond isoleren met 15cm dikke steenwol/glaswol platen oid. Afhankelijk van wat er tussen de balken past
 
Spouwmuren geïsoleerd?
Is het belangrijk dat het boven ook warm wordt?
Anders doorgangen naar boven afsluiten en plafond van de begane grond isoleren met 15cm dikke steenwol/glaswol platen oid. Afhankelijk van wat er tussen de balken past
doorgang is afgesloten. spouw niet geisoleerd. Garagedeur is de grote klootzak.

Maar waarmee kan ik het voordeligst stoken is eigenlijk vraag 1
 
Isoleren is gebeurd. De garagedeur blijft een lastige, dus daar maar een dik gordijn oid voor.
Wat bedoel je met "is een lastige" ?
Is de deur al geisoleerd en je accepteert dat deze isolatie niet te vergelijken is met bijvoorbeeld de isolatie in de gevel ?, 40mm wat de dikte van de meeste geisoleerde deuren is, dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat er tegenwoordig in een gevel zit aan isolatie.....

Of is hij helemaal niet geisoleerd ?

Een garagedeur heeft al snel een oppervlakte van 6m2 of meer.
Daar verlies je behoorlijk wat warmte mee.
 
Wat bedoel je met "is een lastige" ?
Is de deur al geisoleerd en je accepteert dat deze isolatie niet te vergelijken is met bijvoorbeeld de isolatie in de gevel ?, 40mm wat de dikte van de meeste geisoleerde deuren is, dat is natuurlijk niet te vergelijken met wat er tegenwoordig in een gevel zit aan isolatie.....

Of is hij helemaal niet geisoleerd ?

Een garagedeur heeft al snel een oppervlakte van 6m2 of meer.
Daar verlies je behoorlijk wat warmte mee.

jaja, maar er moet eerst warmte in.

voor andere vragen ga ik wel naar het topic hoe isoleer ik mijn schuur?
 
Laatst bewerkt:
Op termijn is voldoende zonnepanelen op het dak om een warmtepomp installatie van stroom te voorzien en voldoende terug te leveren om de nacht te overbruggen de beste optie denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan