TomTom Rider 40, 400, 410 ( deel 4 )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als meer mensen dit doen kan er misschien wat bereikt worden.

Kwestie van je vraag kopieren en plakken en naar TT email.
 
Man, er zijn reeds 100-den je voorgegaan op hun eigen forum. En met name de Engelsen nemen daar geen blad voor de mond. :)
TT weet wel wat de klant wil. Of ze dat ook gaan inwilligen is een tweede.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft Joeri het over de standaard in de kaart aanwezige POI's.

De online discussie gaat echter vooral over custom-POI's. Ofschoon nog niet optimaal: die kun je sinds een firmwarewijziging van ca een half jaar terug inmiddels op de kaart zichtbaar maken. Er is naar die signalen dus wel geluisterd; maar het zou nog een stapje verder mogen; bijvoorbeeld custom POI's ook in de routebalk zichtbaar kunnen maken.
 
Nee, op de kaart zichtbaar. Hun eigen en mijn eigen. Apart te configuren. En dat is wat men in de on-line discussie ook wil. En zo was het ook ooit ....
Niks stapje. Waardeloos stapje. Dus TT: Zet een STAP.
 
Laatst bewerkt:
Niks stapje. Waardeloos stapje. Dus TT: Zet een STAP.

Weer zo'n voorbeeldje van cynisch, kinderachtig gestampvoet waar niemand iets aan heeft. Hou daar toch eens mee op..

Voorheen konden er geen custom POI's geladen worden, nu wel. Voor veel mensen is dat geen 'waardeloos stapje', maar juist een belangrijke stap. Een dat was absoluut het thema van die discussie; niet eens zozeer van de motorrijder maar vooral van de camperaar (camperplekken).

Laten we ook even naar de praktijk kijken. Stel je hebt de mogelijkheid om alle restaurants in de kaart aan te zetten: het resultaat is dat je vervolgens continu last hebt van al die restaurants op de kaart, terwijl je misschien maar enkele malen per jaar op zoek bent naar een restaurant.

Ergo: waar het meestal om gaat is dat je ze alleen op de kaart in beeld wilt hebben op het moment dat je een bepaalde POI zoekt. En dat kán gewoon.

Probeer maar uit:
- zoek 'nuttige plaats'
- kies dichtbij, op de route, al naar gelang
- typ 'rest' en tik restaurant aan
- druk op het toetsenbordje rechtsonder
- druk op de knop met de 'ballonnetjes'
- vervolgens zie je de POI's op de kaart en kun je ze één voor één aantikken en er meteen een route naar laten berekenen.

Voor een veelgebruikte POI als tankstation ligt dat anders: die wil je tijdens het rijden in beeld hebben. En ook daarin is voorzien, beter dan 'op de kaart' weergeven: tijdens het rijden in de routebalk rechts. Ik denk dat dat een hele logische keuze is.

Wat ik bedoel met 'een stapje verder' is dat je zelf kunt bepalen welke POI's je die routebalk zichtbaar laat zijn. Dat moet sowieso een beperkt aantal zijn, anders is het ook daar een zootje. Vandaar dat ik denk aan de custom-POI's - en dat dan weer vooral omdat je daarmee ook de lunchlocatie cq bijv uitzichtspunten kunt gebruiken in je route, ondanks dat je een track gebruikt.
 
Kinderachtig? Mij maakt het niet uit hoor. Heb je verkeerd begrepen.
Wat ik zeg is dat er heel veel mensen zijn die het POI beheer in de oude Riders en Go's heel, heel prettig vonden. Gewoon zelf kunnen bepalen wat ik wil zien. En wat veel is of een zooitje is bepaal ik zelf wel.

Hou toch eens op met dat eeuwige verdedigen van Garmin en TomTom. ;)
In mijn opinie volstrekt overbodig, zeker ook omdat TT hier aanwezig was en toen ineens foetsie was zonder bericht. Zometeen moeten we bang zijn kritiek te hier te posten? En worden we uitgemaakt voor van allles en nog wat door Mr. GPS?

En dit:

"Ergo: waar het meestal om gaat is dat je ze alleen op de kaart in beeld wilt hebben op het moment dat je een bepaalde POI zoekt. En dat kán gewoon." En daarna heel veel stappen, waarvoor je moet stoppen..."

is jouw mening en niet de mijne. Zeker niet als ik met de motor rondknor.
 
Laatst bewerkt:
Hou toch eens op met dat eeuwige verdedigen van Garmin en TomTom. ;)

Ik verdedig niets, ik word alleen moe van dat ge(k)leuter.

Een forum als dit kan belangrijk bijdragen aan het plezier dat iemand heeft van z'n GPS. Door antwoorden op problemen, door tips en how-to's uit te wisselen.

Het blijkt alleen dat het leveren van een inhoudelijke bijdrage veel lastiger is dan "je mening spuien". Met als gevolg dat de je eerst lappen tekst ("het is allemaal kut en ze luisteren toch niet naar ons") moet moet doorlezen voor je nuttige info gevonden hebt. Ik vind dat jammer. Vooral omdat het allemaal allerminst 'kut' is, veeleer hier en daar voor verbetering vatbaar.

Af en toe even op je handen zitten en je afvragen met welk doel je een bericht schrijft alvorens je op 'verstuur reactie' klikt kan helemaal geen kwaad.

On topic: TT richt zich belangrijk op eenvoud. Bij bijv een garmin gpsmap276Cx kun je per POI categorie instellen tot op welk zoomniveau je welke POI's wilt zien. Ook in basecamp heb je die mogelijkheid. Bijna niemand die dat überhaupt weet. Omdat er geen behoefte aan is? Omdat het te complex is? Zeg het maar. Maar het laat zien dat het vooral gaat om het vinden van de juiste balans. En daarbij zul je als fabrikant keuzes moeten maken.

Bij die keuzes ligt het voor de hand uit te gaan van wat praktisch bruikbaar is en wat de behoefte is. Wellicht dat één op de honderd gebruikers tijdens het rijden (!) wil kunnen zoeken naar restaurants in de buurt. Nog los van het feit dat louter een icoontje op de kaart erg weinig zegt over type restaurant, openingstijden etc denk ik dat velen (waaronder ik) zullen vinden dat je daarvoor even twee benen op de grond moet zetten.

De 'vele handelingen' zijn een kwestie van een paar seconden; wel heeft TT het te veel 'verstopt', waardoor vermoedelijk velen deze mogelijkheid niet vinden (en waarom ik het stapsgewijs toelicht).
 
Hans,
TomTom kan dan wel stapjes maken..
Ze stellen het geduld van de oude navigatie generatie gebruikers wel heel erg op de proef.
Juist die gebruikers hebben "oude" functies/mogelijkheden terug gevraagd.
En nu kunnen we zowaar wat sterretjes laten zien op de kaart.

De weergave van benzinepompen en rustplaatsen in de routebar is ok, alhoewel ik heel dikwijls voorbij benzine pompen kom die TT dus niet in zijn database heeft en dus niet aangeeft. Kwalijke zaak !
Maar ook missen velen nog de andere NP categorieën.

De mogelijkheid die jij uitlegt zit inderdaad te ver verstopt en is te omslachtig.

TT stelt prioriteiten en doet zijn eigen ding.
Als ze bij TT maar lang genoeg treuzelen, verstommen de (oude) wensen vanzelf.

En dat is een verkeerde instelling !
 
Laatst bewerkt:
Wat een gezemel.......

Ik geef Hans groot gelijk. Hou eens op met TomTom en Garmin af te zeiken over wat ze allemaal fout doen. Als je vind dat het niet deugt begin dan voor jezelf met een navigatieapparatuur bedrijf en doe het dan op de manier die je denkt dat goed is!

TomTom en Garmin doen het op hun manier en zullen heus niet wakker liggen van die paar lui die sterretjes, vierkantjes of blokjes willen zien. Waarom zouden ze hier vertrokken zijn. Ik weet het niet, het was voor mijn tijd hier in dit gedeelte van het forum. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Wat ze ook doen, het is toch altijd fout.

Het doel van TomTom zal vast niet zijn het iedereen helemaal naar de zin te maken. Tomtom is gewoon een bedrijf waar geld verdient moet worden. Kosten-baten en dat soort dingen.

Ik hang in dit gedeelte van het forum rond om tips en truuks van de TomTom4xx serie op te vangen. En zo tussen de zure verhalen door heb ik al best veel opgestoken alhier. Jammer van die paar mensen die .......... ach ja, laat maar!
 
Ik verdedig niets, ik word alleen moe van dat ge(k)leuter.

Een forum als dit kan belangrijk bijdragen aan het plezier dat iemand heeft van z'n GPS. Door antwoorden op problemen, door tips en how-to's uit te wisselen.

....
Ik zie dat anders. Zeg heel vaak hoe blij ik ben met mijn TT App. Maar heb ook kritiek.
Dan mag niet jou? Alleen tips uitwisselen? Ben ik erg benieuwd hoe je dat op welk forum dan ook voorelkaar krijgt. Zeker ook niet op gps.nl

En deze draadjes hebben heel veel bijgedragen aan tips en tricks.

En ik blijf mijn mening en kritiek geven over TT. Bijv dat de Bandit Camera eruit gaat en na een belletje naar ze, te horen dat opmerkingen in hun webshop zoals "Tijdelijk niet beschikbaar" betekent dat het onderdeel niet meer komt. "U vindt nog wat op Ebay? Gauw kopen"
En ja Hans, dat vind ik kut.
En verder tuf ik weer vrolijk verder met mijn TT app en Osmand voor tracks.
 
Maar heb ook kritiek.
Dan mag niet jou? Alleen tips uitwisselen? Ben ik erg benieuwd hoe je dat op welk forum dan ook voorelkaar krijgt.

Het is geen kwestie van 'mogen'. Uiteindelijk bepaalt een forum als community de 'mores'. Onderdeel van die mores is dat ik mijn mening geef, zoals ook jij dat doet. Mijn doel is om hier een zinvolle dialoog te hebben. Op vele fora gaat dat als vanzelf en to the point. Hier verzanden we veelvuldig in klaagzangen, veelal op hetzelfde thema door dezelfde personen gevoed. Dat slaat de dialoog dood.

Overigens zit het probleem ook in de forumstructuur, waardoor er over gps eigenlijk maar twee draadjes zijn: één over de rider en één over de Zumo. Dat vliegt al snel alle kanten op en is iets wat we misschien eens aan het forumbeheer voor zouden moet leggen. Met wellicht een aparte klachtenrubriek.
 
Beste Hans, Ik heb grote waardering voor jou eindloos geduld.
Voor sommige mensen kun je nooit goed doen, dat is een feit.
Ik heb jaren een Garmin Zumo 660 gehad, en eigenlijk omdat iedereen (in de motorwereld)
er toen zo hoog op afgaf. Nou ik persoonlijk vond dat ding 1 grote ellende.

Ontelbare keren, op onze motorvakanties, hebben we langs de kant van de weg gestaan
om het kreng weer eens to resetten, of een route weer eens opnieuw te laden.
En geloof me, ik heb die Zumo ettelijke jaren gehad,
dus inmiddels wist ik wel hoe alle instellingen werkte ( tot op zekere hoogte, uiteraard).

Sinds Mei vorig jaar heb ik een TomTom Rider 450, en wat een verademing !!!
Afgelopen zomervakantie, Via Duitsland, Oostenrijk naar het Italiaanse Garda meer gereden.
Talloze (zelf gemaakte) routes gereden. NIET 1 keer heeft onze TomTom ons in de steek
gelaten..!! Iedere keer deed hij perfect wat hij moest doen, ons de route wijzen.

Ik zou haast tegen alle 'mekkeraars' willen zeggen. " Leen eens een Garmin Zumo,
voor een weekend/weekje, en ga daar eens mee op je motor rijden..!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een TT450, en ik puzzel gewoon een beetje door. Het is inderdaad een heel gemakkelijk ding voor als je niet teveel noten op je zang hebt. En, als je een restaurant zoekt, neem je mobieltje en kijk op Tripadvisor, of voor een hotel Booking.com.
Ik bedoel : als je Pepsi-Cola in een Coca-Cola fles wilt kopen, wordt het lang zoeken. Dus je mobieltje ernaast, roaming is nu in de meeste landen net zo kostbaar/goedkoop als in NL, dus je kunt gewoon alles opzoeken.




Beste Hans, Ik heb grote waardering voor jou eindloos geduld.
Voor sommige mensen kun je nooit goed doen, dat is een feit.
Ik heb jaren een Garmin Zumo 660 gehad, en eigenlijk omdat iedereen (in de motorwereld)
er toen zo hoog op afgaf. Nou ik persoonlijk vond dat ding 1 grote ellende.

Ontelbare keren, op onze motorvakanties, hebben we langs de kant van de weg gestaan
om het kreng weer eens to resetten, of een route weer eens opnieuw te laden.
En geloof me, ik heb die Zumo ettelijke jaren gehad,
dus inmiddels wist ik wel hoe alle instellingen werkte ( tot op zekere hoogte, uiteraard).

Sinds Mei vorig jaar heb ik een TomTom Rider 450, en wat een verademing !!!
Afgelopen zomervakantie, Via Duitsland, Oostenrijk naar het Italiaanse Garda meer gereden.
Talloze (zelf gemaakte) routes gereden. NIET 1 keer heeft onze TomTom ons in de steek
gelaten..!! Iedere keer deed hij perfect wat hij moest doen, ons de route wijzen.

Ik zou haast tegen alle 'mekkeraars' willen zeggen. " Leen eens een Garmin Zumo,
voor een weekend/weekje, en ga daar eens mee op je motor rijden..!
 
En, als je een restaurant zoekt, neem je mobieltje en kijk op Tripadvisor, of voor een hotel Booking.com.

Kleine tip in dat verband:
Sinds kort zie je in TomTom MyDrive onderin symbooltjes voor restaurants, hotels en attracties. De locaties verschijnen met een icoon op de kaart. Als je daarop klikt zie je meteen in de linkerkolom de TripAdvisor reviews en kun je de locatie met een druk op de knop naar je toestel sturen en laten opnemen in 'mijn plaatsen' (zichtbaar op de kaart ;)).
Het kan handig zijn op die manier tevoren bijv enkele restaurants uit te zoeken op basis van de reviews, en daar vervolgens onderweg een keuze uit te maken.

Met de MyDrive app is dat vooralsnog niet mogelijk, maar ik vermoed dat dat nog wel gaat komen.
 
Helemaal met zumotomtomrider eens, ik heb de 410 nu 2 jaar en ik vind het een geweldig ding. Er zijn best zaken die voor verbetering vatbaar zullen zijn maar voor het doel waar ik hem voor nodig heb (mooie routes rijden in het buitenland) voldoet hij prima.

Het oeverloze gezeur moet nu eens over zijn wat mij betreft back on track :-)
 
Dit is het onderdeel tomtom rider 4xx op motor-forum. Iedereen mag hier dus zijn mening geven over dit wonder der techniek dat door mensen is gemaakt en dus niet perfect is. Hans V mag zijn mening geven vanuit de meer professionele kant (en een enkel keertje reclame maken voor zijn stukje internet ;-), anderen mogen aangeven dat er iets in hun ogen minder perfect is. En het is nu eenmaal niet zo dat we door TT op de hoogte worden gehouden van de veranderingen die er mogelijk wel of niet komen. Zolang dat laatste niet het geval is zullen sommigen (ik in ieder geval wel) de behoefte voelen om uit ongeduld (en ook een beetje ongeloof) nog maar weer eens iets te melden in de hoop en bittere verwachting dat het nu eindelijk eens goed komt. En dan lijkt me dit inderdaad toch één van de plekken om dat te doen. Zo'n beleefd en afgewogen antwoord van TT zoals dat een aantal bijdragen terug te lezen valt heb ik nooit gehad. (Of heeft de klantenservice van TT de Turingtest doorstaan?)

Wie wil al het zout even van de weg likken dan kan ik die (.....) TT400 weer eens aan de tand voelen na de laatste update. BVD
 
Zal best maar ik kom hier om er wijzer van te worden maar dat wordt ik niet als ik 10- tallen keren hetzelfde Gez.... moet lezen.

Ik heb in ieder geval enkel positieve ervaringen met de klantenservice van TT
 
Je zult er makkelijker overheen lezen als je het niet als Gez.... ziet en daardoor eerder de door jou gewenste wijsheid benaderen.
 
Dus de meerderheid, die zich niet zoveel laat horen hier maar vooral meeleest, moet over het gezever van de minderheid heenlezen. En dan af en toe een nuttige tips opsnorren.

Volgens mij wordt het hoog tijd voor een nieuw topic:

TomTom 4xx: verbeter-de-wereld-en-begin-bij-tomtom-topic

Daar ga ik dan compleet overheen lezen. En dan hoop ik in dit topic alle tips en trucs te kunnen vinden. Iedereen blij. *D
 
@Kwastert
TomTom hier op het forum voor je tijd maakt duidelijk dat je de forumgeschiedenis hier (en met de Rider) niet hebt meegemaakt.

TomTom stapte vrij snel in hier in dit Topic, welke al in maart 2015 gestart is.
Er zijn vele problemen opgesomd door de forumleden en verschillende hebben speciaal proeven gedaan om TomTom van aanvullende informatie te voorzien.
Een aantal "problemen" zijn mede door dit forum opgelost, ook mede te danken aan HansVaessen om de juiste vertaalslag naar TomTom te geven met mogelijke oplossingen.
Op het officiele TomTom forum zit o.a. een TomTom personage Miko die klachten verzameld en doormeld, maar ook regelmatig met aankondigingen komt of met uitleg.
In het begin kregen wij hier ook nog wel wat terugkoppeling van TT, maar nooit zijn er toezeggingen gedaan dat bep zaken aangepakt of opgelost zouden worden.

Naast de Rider problemen die gemeld zijn hier (en trouwens ook TT forum) zijn er vele klachten en wensen geuit over o.a. Bluetooth problemen, ontbreken POI categorieën, kaart-kleurgebruik, felle helderheid/slecht kontrast, track problemen, (water in het toestel) enz.
Al die zaken worden niet serieus genomen door TomTom. Is duidelijk geen prioriteit.
Bluetooth problemen spelen al bijna drie jaar.

TomTom is later, toen het forum niet zoveel problemen meer aan te dragen had, in alle stilte vertrokken van het forum. Niet echt netjes.

@Rubboo:
Eeuwige gezeur..
Soms komen de frustraties even bovendrijven.
Een aantal mensen zijn ontevreden, en deels terecht imho.
Er is nu eenmaal maar 1 topic over de Rider, dan komt ook die onvrede voorbij.
Er is verder ook niet zoveel te melden momenteel.
 
Laatst bewerkt:
@Hervelt:

Dat zal allemaal wel, en is heel vervelend voor de mensen die zich ondergewaardeerd voel door TomTom.
Maar ik zit er niet op te wachten (en die 'probleempunten' interesseren mij eigenlijk ook niet). Vandaar mijn voorstel om een tweede topic te openen, voor de probleempunten, of de diepgaande technische (softwarematige) punten. En dan dit topic lekker simpel houden voor degenen die geen hobby hebben aan navigatieapparatuur op zich, maar gewoon lekker simpel die dingen willen gebruiken voor een ander doel: lekker motorrijden!
 
Tja, van mij mag je, maar als je denkt dat je een community kan sturen, kun je dat hier vergeten.
Dat moet je je eigen forum opzetten en streng modereren.
Onze klachten/meningen zijn wel degelijk van belang. Sterker nog: TomTom vraagt er expliciet om op hun forum. Alle feedback is welkom.
Filters aanleggen op publieke forums werkt niet en kan ook niet werken. Wordt wakker in de wereld van de social media. FB, Twitter, Instagram zeker niet te vergeten.

En jij hoeft hier niet te komen, net als wij vroeger zeiden: er zit een knop op de TV, zet hem uit.
Een andere optie in het gps.nl forum. Dat is van de winkel en wordt wat strenger gemodereerd.

Ik ben het dus totaal oneens met je en zal altijd kritisch blijven op mijn manier. Ik zal blijven 'zeuren' over het feit dat de Boxtel bug duidelijk aangeeft dat het niet tonen van de originele track betreurenswaardig en afdoet aan de kwaliteit van de TT software. Totdat (!) TomTom een keer antwoord geeft. En dat mij van mij beide zijn: Ja we doen het of Nee we doen het niet.
Als men vraagt om feedback, mag men ook best een keer een antwoord geven.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens, ik heb vorig jaar contact gehad met de directie en eigenlijk toestemming gekregen voor een apart GSP forum. Maar op een gegeven moment kwam het niet er niet van. Men antwoordde niet meer. Ik had reeds veel draadjes door gegeven om in de GSP bak te zetten. Om het sub-forum op te zetten.
En dan had ik kunnen voldoen aan de wens voor alleen tips en tricks. Want dat had ik een tips en tricks pagina aan kunnen maken met beperkte toegang en strakke moderatie op de inhoud.

Maar het blijft heel heel lastig. Want de vrijheid van meningsuiting is ook hier een groot goed.
 
Idd heel leuk allemaal , maar het word zo wel tijden scrollen voor nuttige informatie voor mensen zoals ik , die gewoon willen navigeren en het uiterste willen halen binnen wat mogelijk is voor een prachtig apparaat als de TomTom.
Mijn beleving , zijn er maar een paar mensen die dit forum vervuilen , en dat is jammer.
Verder hoop ik dan ook dat het merendeel van de vaste mensen hier met werkelijk meerwaarde zich dan ook niets aantrekken van dit "muggenziften" en doorgaan met de voor ons van meerwaarde zijnde informatie en hulp bij oplosbare problemen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan