Risico op (uit)breken bij verwijderen tapeinden uitlaat?

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Hoi,

Waarschijnlijk is dit onderwerp al honderden keren behandeld, dus ik begin er nog maar eens over maar dan n een iets andere vorm *D :

Ik overweeg de aanschaf van een 30 jaar oude motor waarvan zeker is dat de uitlaatpartij eraf moet.
Het betreft een Honda CB1 (kleine 4-cilinder).

De fiets heeft jaren op straat gestaan en het blok is behoorlijk gecorrodeerd.
Ik ga ervan uit dat de er sowieso een of meer tapeinden en/of moeren problemen gaan geven.

Nou vraag k me af of ik het risico loop dat bij het demonteren het blok zelf zal kunnen scheuren en/of breken rondom de plaats waar de tapeinden in het blk zitten.

Wie heeft ervaring met deze materie?
Als er methodes zijn om met grote zekerheid succesvol de boel te Demonteren, is de drempel om de motor te kopen al weer wat lager.

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis en ervaring.

:t
 
Nee de uitlaat is niet okee.
Er is nog wel aan te komen wat ik zo zie.

En hitte? Met een gasvlam eerst heetstoken en dan pas de moeren losdraaien?

En zijn er gevallen bekend dat het blok kan uitbreken rond de plaats van de tapeinden. Heel veel vlees zit er niet als ik het me goed herinner
 
Laatst bewerkt:
kruipolie.
brandertje

rins repeat.

soms is vast ook echt vast. probeer niet teveel kracht te zetten met los halen. liever 4x verhitten en kruipolie ze werk laten doen dan uitboren ect.
kruipolie ook even de tijd gunnen. nachtje laten staan met alles ingesmeerd ect.
 
Nee de uitlaat is niet okee.
Er is nog wel aan te komen wat ik zo zie.

En hitte? Met een gasvlam eerst heetstoken en dan pas de moeren losdraaien?
Zie daarvoor de topics over uitlaat los krijgen, of tapeinden verwijderen.
Kruipolie, hitte, koude, schrikken, goed gereedschap.
Nee, blok zal niet barsten. Wel wil je graag eea op die plek normaal los kunnen draaien, ipv bout resten uit een kop moeten boren...

In de UK kun je volledig systeem kopen voor CB1.

Maar maak je meer zorgen over de kleppendekselpakking. Die is namelijk niet meer te krijgen.

Veer andere onderdelen zijn uitwisselbaar met CB400.
 
Okee. Dus eerst nachtje kruipolie laten inwerken

Koude, schrikken?
Bedoel je eerst heetstoken, dan plens koud water erover om weer af te koelen tot min of meer normale temperatuur en direct daarna losdraaien?
 
Okee. Dus eerst nachtje kruipolie laten inwerken

Koude, schrikken?
Bedoel je eerst heetstoken, dan plens koud water erover om weer af te koelen tot min of meer normale temperatuur en direct daarna losdraaien?
Schrikken kun je op twee manieren doen:

Impact klappen, zoals een slagmoersleutel
Temperatuur verschillen.

Mi is het laatste het meest effectief en veilig.

Je kunt dingen verhitten, of sterk afkoelen.

Het eerste zou ik doen met een lasapparaat, het tweede met speciale kruipolie in spuitbus, die tot -40 afkoelt (volgens de spuitbus :') )

Dan kan los van elkaar (niet spuiten met spuitbus op net gelast spul!!! ), maar kijk wat haalbaar en praktisch is.

Nachtje inweken is normaal, voor kruipolie. Meer nachtjes ook.

En hoe meer en beter je er in krijgt, hoe makkelijker het losgaat (hangen de tapeinden naar beneden, bijvoorbeeld? )
 
Paar dagen van tevoren met een staalborstel de ergste roest eraf en in de kruipolie zetten. Na een paar dagen autogeenbrander erbij, roodgloeiend stoken, en losdraaien. Als de moet danwel compleete tapeind een paar slagen losgaat en zich dan weer vastvreet: stoppen, kruipolie erop en aan een ander tapeind verder werken. Zodra je weer bij het tapeind terugbent, opnieuw roodgloeien stoken en bovenstaande herhalen.

Goed gereedschap en gevoel in je klauwen zijn hier nogal belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Paar dagen van tevoren met een staalborstel de ergste roest eraf en in de kruipolie zetten. Na een paar dagen autogeenbrander erbij, roodgloeiend stoken, en losdraaien. Als de moet danwel compleete tapeind een paar slagen losgaat en zich dan weer vastvreet: stoppen, kruipolie erop en aan een ander tapeind verder werken. Zodra je weer bij het tapeind terugbent, opnieuw roodgloeien stoken en bovenstaande herhalen.

Goed gereedschap en gevoel in je klauwen zijn hier nogal belangrijk.

ik doe bijna hetzelfde, alleen die kruipolie gebruik ik niet. Die zooi gaat alleen maar in de fik als je gaat stoken.
 
Niet voor de eerste de beste hobbyist, maar evengoed de über oplossing:

b518d64a50ece8c3b8bc559bdbb18d71bdaa0380.jpg


Inductie *D
 
En waarom de tapeinden niet laten zitten? Moeren doorslijpen met dremel, tapeinden schoonmaken en nieuwe uitlaat monteren op oude tapeinden. Je hebt ook grote kans dat je tapeinden breken namelijk, dan moet je gaan uitboren.
 
VFR 400 is ook heel leuk, maar volgens mij is die veel sportiever dan een CB1 toch?
Momenteel heb ik al twee 'supersports', en ben eigenljk wel geïnteresseerd in een klen, licht jankertje met 'normaal' zadel, ook voor de passagier.
 
En waarom de tapeinden niet laten zitten? Moeren doorslijpen met dremel, tapeinden schoonmaken en nieuwe uitlaat monteren op oude tapeinden. Je hebt ook grote kans dat je tapeinden breken namelijk, dan moet je gaan uitboren.

Vraagje: hoe voorkom ik dat de daad van het tapeind beschadigt bij het doorslijpen van de moer?
Het ljkt me nog best lastig in te schatten tot hoe diep je precies kunt slijpen...
 
Vraagje: hoe voorkom ik dat de daad van het tapeind beschadigt bij het doorslijpen van de moer?
Het ljkt me nog best lastig in te schatten tot hoe diep je precies kunt slijpen...
Je kunt een heel eind gaan, en het restje breken.

Dan heb je minste risico op schade aan tapeind.
Die opzuiveren (tap), en hergebruiken.

Soms kom je echter heeeeel erg slecht bij de uitlaatbevestiging.
 
Vraagje: hoe voorkom ik dat de daad van het tapeind beschadigt bij het doorslijpen van de moer?
Het ljkt me nog best lastig in te schatten tot hoe diep je precies kunt slijpen...

Je moet dat natuurlijk ook niet met zoiets proberen :+

doorslijper_300_mm_benzine_big_1.jpg


Met een Dremel zou dat toch best aardig moeten lukken lijkt mij. Laatste beetje niet doorslijpen, maar breken of wrikken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan