SV 650/1000N topic, deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Volgens mij gaat dit lastig. In elk geval niet als het origineel werkt (knipperen of branden). Eén draad van de sensor in de tank krijgt bij ingeschakeld contact of altijd spanning. Bij een volle tank komt er geen spanning op de uitgaande draden. Zodra je nog 3 liter hebt komt op 1 van de twee uitgaande draden 12V, en als je aan de laatste 1,5 liter bent begonnen komt op beide uitgaande draden spanning. Dit gaat via de kabelboom naar het dashbord en het printplaatje daarin 'rekent het om' naar een knipperend of permanent brandend benzinelampje.
Het enige wat je zou kunnen doen is een 12 V lampje tussen één van de twee afgaande draden zetten (3 liter of 1,5 liter, net wat je wilt) en de ander kant van het lampje op massa aansluiten.
Knipperen gaat ie niet doen, maar je krijgt in elk geval een waarschuwing bij de laatste 3 of 1,5 liter. Net welk draadje je als voeding aan het lampje aansluit. Ik weet dat velen het benzinelampje zoals dat op het KOSO dashboardje zit om bovengenoemde reden ook niet aan te praat krijgen .. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat dit lastig. In elk geval niet als het origineel werkt (knipperen of branden). Eén draad van de sensor in de tank krijgt bij ingeschakeld contact of altijd spanning. Bij een volle tank komt er geen spanning op de uitgaande draden. Zodra je nog 3 liter hebt komt op 1 van de twee uitgaande draden 12V, en als je aan de laatste 1,5 liter bent begonnen komt op beide uitgaande draden spanning. Dit gaat via de kabelboom naar het dashbord en het printplaatje daarin 'rekent het om' naar een knipperend of permanent brandend benzinelampje.
Het enige wat je zou kunnen doen is een 12 V lampje tussen één van de twee afgaande draden zetten (3 liter of 1,5 liter, net wat je wilt) en de ander kant van het lampje op massa aansluiten.
Knipperen gaat ie niet doen, maar je krijgt in elk geval een waarschuwing bij de laatste 3 of 1,5 liter. Net welk draadje je als voeding aan het lampje aansluit. Ik weet dat velen het benzinelampje zoals dat op het KOSO dashboardje zit om bovengenoemde reden ook niet aan te praat krijgen .. Succes!

je kunt ook gewoon een led lamp nemen met twee 3 draden net al een remlicht, 3 liter zwak led, 1.5l fel led (kan zelf met verschillende kleuren).

Zat in het draadschema te kijken maar zo moeijlijk hoeft het wellicht niet te zijn, je kunt het altijd proberen werkt het niet dan of verder zoeken of zo laten.
 
Zelf ben ik ook bezig met een trailtech vapor dashboardje te installeren.
Nu was mijn vraag tussen welke leiding de kvs temperatuurs sensor moet als ik het warmste wil meten.
 
De temperatuur wordt uiteraard het hoogst tussen het blok en de radiateur. Dat is de slang aan de rechterkant.
Zelf heb ik 'm aan de linkerkant (tussen de slang en het extra machet gepropt. Indirect meten, en in de retourleiding. Bij mij komt ie niet hoger dan 60 graden. In werkelijkheid zal het in de slang naar de radiateur toe zo'n 90 graden bedrijfstemperatuur worden igv 'normale' buitentemperaturen en droog weer.

De truck met een led-lampje met twee kleuren is ook een mooie optie, Mick. Moeilijk is het inderdaad niet met een oplossing buiten het dashbordje. In het schema inderdaad even de goede kleur opzoeken en proberen wat ie doet. Massa kan rechtstreeks naar het frame.
 
Laatst bewerkt:
De temperatuur wordt uiteraard het hoogst tussen het blok en de radiateur. Dat is de slang aan de rechterkant.
Zelf heb ik 'm aan de linkerkant (tussen de slang en het extra machet gepropt. Indirect meten, en in de retourleiding. Bij mij komt ie niet hoger dan 60 graden. In werkelijkheid zal het in de slang naar de radiateur toe zo'n 90 graden bedrijfstemperatuur worden igv 'normale' buitentemperaturen en droog weer.

De truck met een led-lampje met twee kleuren is ook een mooie optie, Mick. Moeilijk is het inderdaad niet met een oplossing buiten het dashbordje. In het schema inderdaad even de goede kleur opzoeken en proberen wat ie doet. Massa kan rechtstreeks naar het frame.


Moet die niet net voor de originele thermostaat geplaatst worden?
Ik weet niet zeker hoe het met de SV zit, maar ik weet dat bij sommige motoren de themostaat dicht blijft tot een bepaalde temperatuur van de koelvloeistof wordt bereikt, dan gaat deze verder openstaan zodat deze echt door kan lopen en gekoeld wordt.
Dit zorgt ervoor dat het blok sneller opwarmt.
 
Die zit er zeker in. De sensor die de koelventilator aanstuurt zit daar ook. Ik denk niet dat de sensor van die universele dashbordjes daarop kan worden aangesloten. Zover ik weet werken die sensoren altijd dmv bevestiging aan/om een radiatorslang. Aan de 'hete slang' is op zich het meest logisch, maar zit wel het meest storend in zicht. Het maakt eigenlijk niet uit waar je 'm aansluit, zolang je maar een beetje logisch nadenkt wat je er op welke plaats mee kunt meten en wat niet. Ik heb 'm tegen de retourleiding aangeplakt. Het ENIGE wat ik wil weten is dat het zaakje een beetje op bedrijfstemperatuur komt en niet te heet wordt bij half afdekken van de radiateur (in de winter). Gewoon een analoog 'klokje' met een bimetaal thermokoppel-sensor, die origineel via een uitgeholde olieaftapplug in de motorolie hoort. De aftapplug voor de motorolie van de SV is hiervoor echter te dun, dus dan maar zo.
8-)
 
Laatst bewerkt:
de sensor voor de koelventilator zit in de radiator zelf, dat koperkleurige blokje met een stekkertje eraan. op mijn SV had ik die vervangen voor eentje die aangaat bij +/- 85c in plaats van 105c. houdt de motor een stuk constanter op temperatuur, met name in stadsritten in de hitte.

de SV (1000??) heeft ook een termostaat zitten die, zoals hierboven gezegd, het koelwater wél of niet via de radiateur laat stromen, om het blok zo sneller en beter op temperatuur te krijgen.

als je de KVS het warmste wilt meten dan zal je dus tussen blok en radiator moeten meten, of beter nog in het blok zelf. wat Roger zei dus :)
 
Er zitten twee temperatuursensoren op de 1st gen SV650.
De 'cooling fan thermo-switch' zit op de radiateur (zie pagina 3-5 van de service manual), en als je de naam letterlijk vertaalt lijkt mij dat deze schakelaar het aanslaan van de koelventilator regelt. Dit is wat jij hebt vervangen met als resultaat dat de koelventilator bij een lagere temperatuur al aan gaat om de boel eerder actief te gaan koelen, klopt dat?
In dat geval weten velen die hier in het topic lopen te 'zeuren' dat het wel erg lang duurt voor de fan aanslaat wat ze moeten vervangen. :Y

Daarnaast zit er ook nog een 'engine cooling thermoswitch' tussen de cilinders op het thermostaathuis (zie plaatje op p. 3-9). Ik neem aan dat deze sensor niet meer functie heeft dan het aansturen van het oververhittingslampje op het dashboard.

De thermostaatklep zelf zit in het thermostaathuis en is een mechanische klep die mechanisch open en dicht gaat. Bij koude motor is de klep zo goed als gesloten en loopt maar een heel klein beetje koelvloeistof door de radiateur. Naarmate de koelvloeistof heter wordt opent de klep verder waardoor meer koelvloeistof door de radiateur loopt om bij bloedhete motor volledig geopend te zijn. Het kleine en grote koelcircuit zoals het al jáááááren in vloeistofgekoelde blokken wordt toegepast.
full
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen mensen,

Ik loop al een tijdje met het idee om een extra pijpje op mijn 1 gen te fabriceren.
Nu zag ik dit ergens op het web is volgens mij de Renegade Twin, en de bocht lijkt wel veel op origineel, met een stuk eraan gelast in de bocht.

jrp75e.jpg



Het lijkt mij namelijk wel mooi om nog zo'n chinese demper aan de andere kant te hebben :)
Mijn idee was dan om een extra demper aan te schaffen en het originele stuk zoals op de bovenste afbeelding te bewerken, in de vorm van een extra linkpipe.

Zou dit technisch kunnen of problemen opleveren?

2zpi0hx.jpg
 
Er zitten twee temperatuursensoren op de 1st gen SV650.
De 'cooling fan thermo-switch' zit op de radiateur (zie pagina 3-5 van de service manual), en als je de naam letterlijk vertaalt lijkt mij dat deze schakelaar het aanslaan van de koelventilator regelt. Dit is wat jij hebt vervangen met als resultaat dat de koelventilator bij een lagere temperatuur al aan gaat om de boel eerder actief te gaan koelen, klopt dat?
bijna, ik had een SV1000, dus "2e generatie"
In dat geval weten velen die hier in het topic lopen te 'zeuren' dat het wel erg lang duurt voor de fan aanslaat wat ze moeten vervangen. :Y

Daarnaast zit er ook nog een 'engine cooling thermoswitch' tussen de cilinders op het thermostaathuis (zie plaatje op p. 3-9). Ik neem aan dat deze sensor niet meer functie heeft dan het aansturen van het oververhittingslampje op het dashboard.

De thermostaatklep zelf zit in het thermostaathuis en is een mechanische klep die mechanisch open en dicht gaat. Bij koude motor is de klep zo goed als gesloten en loopt maar een heel klein beetje koelvloeistof door de radiateur. Naarmate de koelvloeistof heter wordt opent de klep verder waardoor meer koelvloeistof door de radiateur loopt om bij bloedhete motor volledig geopend te zijn. Het kleine en grote koelcircuit zoals het al jáááááren in vloeistofgekoelde blokken wordt toegepast.
[afbeelding]
:t
 
bijna, ik had een SV1000, dus "2e generatie"
Dat is 350 cc meer en 1 generatie jonger. Daar gaat mijn verhaal waarschijnlijk niet voor op. Ik neem aan dat de cooling fan thermo switch zoals jij die voor de SV1000 "2nd gen" (er is geen 1st gen ;) ) hebt vervangen ook in meerdere temperaturen verkrijgbaar zal zijn voor de 'curvy' 1st gen 650...
Ondanks een half afgedekte radiator heb ik de koelventilator vandaag en gisteren niet aan het draaien gekregen. :N
Brrrrr...... waar blijft de lente? .. :/
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen mensen,

Ik loop al een tijdje met het idee om een extra pijpje op mijn 1 gen te fabriceren.
Nu zag ik dit ergens op het web is volgens mij de Renegade Twin, en de bocht lijkt wel veel op origineel, met een stuk eraan gelast in de bocht.
[...]
Het lijkt mij namelijk wel mooi om nog zo'n chinese demper aan de andere kant te hebben :)
Mijn idee was dan om een extra demper aan te schaffen en het originele stuk zoals op de bovenste afbeelding te bewerken, in de vorm van een extra linkpipe.
Zou dit technisch kunnen of problemen opleveren?
Dat is wel gaaf! Je brengt me op een idee!

Op mijn SV heb ik ook zo'n Alimura pijp. Leuk voor in NL, maar in Dld niet geschikt, dus vóór de vakantie wil ik er iets legaals met E-keur op, dus ik moet ook nog iets bedenken. De originele schoorsteen zit er in tien minuten weer aan, maar is niet echt fraai.

Ik heb nog een gloednieuw setje originele einddempers van een Street Triple liggen. Leuke korte dempers met E-keur. Zie foto van de originele SV-kachelpijp en één zo'n Triumph dempertje. Met het verloopje dat erbij ligt en wat FireGum krijg ik het er gewoon op. Als ik dat doe heb ik in feite maar een halve doorlaat, want de Street Triple heeft twee dempers voor 675 cc. Mogelijk knijp ik de uitlaat hierdoor teveel.
Ik kan het gewoon proberen, want kwaad kan het niet omdat ik hoogstens een te rijk mengsel kan krijgen, maar aan twee kanten zo'n demper op de SV ziet er ook fraai uit, en dan heb ik dat probleem naar verwachting niet.

Voor jou geldt het omgekeerde. Als je twee China-dempers gaat monteren heb je meer doorlaat in het uitlaatsysteem. Aanpassing van de uitlaat heeft minder effect dan aanpassing van het luchtfilter, dus zolang je dat niet doet zou het nog best mee kunnen vallen, maar de kans bestaat dat door de aanpassing van de uitlaat het mengsel wat armer wordt en dat kan schade aan je motor (mn. kleppen) opleveren.

Stukje proberen kan geen kwaad en als ie echt te arm staat voel je dat wel, maar als je het gaat doen en je wilt het laten zitten is het verstandig de hoofdsproeiers vervangen door grotere.
Als je dat netjes wilt doen op een rollenbank met het luchtfilter dat je er uiteindelijk in wilt hebben.

@Ivo, heb jij de K&N er al in?
full
 
Laatst bewerkt:
Twee dempers, allemaal extra kilo's man :9

Zoals op de foto van JVENS zou ik het in ieder geval niet doen; op die plaats geeft die extra splitsing voornamelijk de achterste cilinder minder weerstand. Die gassen moeten zelfs ook nog aardig haaks de bocht om als ik het zo zie, dus evenredig gevuld worden de dempers zeker niet.

Als je splitst na de originele samenvoeging van de bochten heb je een net 2-1-2 systeem. Dat gaat alleen niet zo makkelijk.

De bochten van een Cagiva Raptor 650 zijn 2-2 met een balanspijpje onder het blok zo te zien. Zelfde blok, ander frame..

https://www.boonstraparts.com/en/part/cagiva-raptor-650-exhaust-header-downpipes-2007

000000193711-5.jpg
 
Twee dempers, allemaal extra kilo's man :9
't Oog wilt ook wat. ;)
Los daarvan vallen de extra kilo's voor vakantiedoeleinden met bagage en passagier in het niet. 8-)

Zoals op de foto van JVENS zou ik het in ieder geval niet doen; op die plaats geeft die extra splitsing voornamelijk de achterste cilinder minder weerstand.
...
Daar heb je inderdaad gelijk in. Zo had ik er nog niet over nagedacht.
2-1-2 gaat inderdaad lastig worden. Zoveel ruimte is er niet.
Balanspijpje op het Raptor-setje ziet er inderdaad beter uit.
 
Laatst bewerkt:
Oh ik wist niet dat de Cavia hetzelfde blok heeft, weer wat geleerd :p

Klinkt als een goed idee, pijpjes zijn zo gekocht. Alleen ik kan nergens een succesverhaal vinden van iemand die dit trucje al eens geprobeerd heeft.. Misschien dat het door frame/achterbrug oid toch niet 1 op 1 over te zetten is..?

En als je de filmpjes op youtube bekijkt van 'sv650 renegade', lijken er de mensen er toch wel content mee. Maar ben het idd mee eens dat de airflow niet optimaal zal zijn. Er is ook wel een reden denk ik dat je die renegades niet meer online kan kopen..

Keuzes keuzes haha.. Mooi afgeslepen trouwens die originele demper Roger, kun je hem zo terugplaatsen als het moet :p
 
't Oog wilt ook wat. ;)

Smaken verschillen, ik zie liever een enkele demper 8-). Op mijn TRX850 wil ik op termijn ook een enkele demper (en dikke bochten daarnaartoe).

Oh ik wist niet dat de Cavia hetzelfde blok heeft, weer wat geleerd :p

Tweecilinder cavia, klinkt als een interessant huisdier :+.
De bochten van een Raptor zullen qua bevestiging gegarandeerd niet één op één passen, maar het lijkt me een goede basis om mee te beginnen. Het is maar hoe graag je het wilt
 
Ook hier maar even vragen, ik heb een Sv 1000 s, maar die heeft hetzelfde spatbord als jullie sv😉

Heeft iemand hier ervaring met Fender extenders? Kom ze tegen van Puig en Body style voor ongeveer €30. Maar nergens een foto hoe deze op de SV staat. Iemand een foto, of waarom een bepaald type wel of niet aan te bevelen?
 
Ook hier maar even vragen, ik heb een Sv 1000 s, maar die heeft hetzelfde spatbord als jullie sv😉

Heeft iemand hier ervaring met Fender extenders? Kom ze tegen van Puig en Body style voor ongeveer €30. Maar nergens een foto hoe deze op de SV staat. Iemand een foto, of waarom een bepaald type wel of niet aan te bevelen?


als je altijd rijdt en dus ook met slecht weer is dit wel aan te raden. heeft te maken met de voorste cilinder en het 'geultje' wat verstopt raakt. het staat uiteraard minder mooi, maar is niet storend.
 
als je altijd rijdt en dus ook met slecht weer is dit wel aan te raden. heeft te maken met de voorste cilinder en het 'geultje' wat verstopt raakt. het staat uiteraard minder mooi, maar is niet storend.

Welk geultje bedoel je Piet? Ik wil vooral mijn blok beschermen tegen vocht en de radiator/oliekoeler tegen steenslag.
 
Heeft er iemand hier nog een paar (links/rechts) van die bevestigingsplaatjes voor de koplamp.
Dit voor het type: SV650 1e generatie.

André
 
Ja, die heb ik wel, maar niet over. ;)
Is niet heel gemakkelijk aan te komen, maar als je geen haast hebt vind je ze wel een keer.
Als het je alléén om de driehoekige plaatjes gaat is het ook niet zo moeilijk ze zelf te maken aan de hand van een voorbeeld. De steunen voor om de vorkpoten zijn moeilijker.

Vandaag heb ik bij de Suzuki dealer de 2018 SV650A en de SV650XA (cafe racer) even bekeken. Zowel de blauwe in Suzuki race kleuren, die met het metallic bordeauxrode frame als de SX zien er erg gaaf uit. 't Blok blijft een beetje rommelig door een overmaat aan slangen, leidingen en kabels, maar toch lijkt ie me niet verkeerd hoor. Wel een fatsoenlijk uitlaatje erop dan. Dat blik dat er af-fabriek op zit is 3xnix.
De SX stond op een demo-platteau met ingedraaid stuur waardoor proefzitten niet kont, maar ik krijg de indruk dat de stuurhelften (dus zitpositie) eindelijk een heel eind als op de 'oude S' zal zijn ..
Er zit nog iets aan rise in de gebruikte clipons en lage clipons kunnen er waarschijnlijk ook nog op als je ze wat rechter zet.

Als Suzuki nou eens met een ludieke actie zou komen...
'Wie nog een 1999 SV650 heeft met 100.000 op de klok mag 'm ruilen tegen een 2018 SV naar keuze .... ' :Y
Dan zou ik er nog steeds over moeten nadenken, maar het waarschijnlijk wel doen. _O-

EDIT: ja, na even overlegd te hebben met mijn zoon. De zwarte met het rode frame en wielen moet het worden, dus Suzuki, kom maar door met die ludieke actie, over 4300 km staat de ton op mijn 99-er .. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ja, die heb ik wel, maar niet over. ;)
Is niet heel gemakkelijk aan te komen, maar als je geen haast hebt vind je ze wel een keer.
Als het je alléén om de driehoekige plaatjes gaat is het ook niet zo moeilijk ze zelf te maken aan de hand van een voorbeeld. De steunen voor om de vorkpoten zijn moeilijker.

De steunen om de voorpoten zitten er nog op, ik zal eens deze week op de motorbeurs eens kijken of er aftermarket steunplaatjes zijn die passen.
Ik wil er namelijk 2 kleine ronde lampen op zetten.
a.s. Zaterdag mag ik hem op gaan halen maar er zit een naar mijn idee een foei lelijk scherm op met twee kleine lampjes in verwerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan