Vietnam Deel 2

Leuk. De tweede bekende MF'er in Hanoi. Klinkt ook als "van je hobby je beroep gemaakt".

Het is hier in het zuiden overigens ook tamelijk fris. Het is buiten op dit moment (9:00) maar 22 graden. De Vietnamezen lopen allemaal met dikkere kleding aan.

Misschien hier een keer wat informatie over trips plaatsen. Altijd leuk om te lezen en te weten.

En mocht je tijdens één van de trips een beetje uit de koers zijn geraakt en in de buurt van Nha Trang terecht zijn gekomen...
 
Kapper (1)

Hier in het buitengebied zie je heel veel thuiskappers. Soms staat er alleen een kappersstoel onder een afdak met een grote spiegel, soms is het zoals hier een vrij luxe ruimte met meerdere stoelen…

full

full

full

full
 
Kapper (3)
========
Vaak kan men ook een eenvoudige hoofdmassage krijgen.

full

full



Wat globale prijzen die Hiền, de eigenaresse van deze kapsalon, rekent:
Permanent VND 300.000
Haar verven VND 150.000
Nagels VND 20.000
Haar knippen VND 20.000 – 50.000
Haar wassen VND 20.000

Normaal hoef je geen afspraak te maken: je gaat er heen en je ziet wel, of ze tijd heeft. Soms zijn er andere klanten en moet je even wachten. En dan heb je mooi de tijd voor een kletspraatje en het uitwisselen van de laatste roddels.

full
 
De weg vragen

full



Hey Fred, herken je dit ook?

Ik was op verkenning in de bergen naar nieuwe offroad paden en toen ik op een pad kwam dat eindigde in een 'dorpje' vroeg ik ze daar om de weg naar Than Uyen..

Het maakt niet uit of ze daadwerkelijk de weg weten, ze sturen je altijd een kant op en als je geluk hebt is het de goede kant.
 
:+
Ik moet bekennen dat ik deze link nog niet had gelegd. Inderdaad, naïef en onschuldig... O-)

Ik lees en hoor er ook heel weinig over hier. Minh heeft lang geleden opgemerkt dat de straffen voor drugs heel streng zijn hier. Ik zal het vanavond navragen.

In het Noorden wordt de hennep op sommige plekken gekweekt voor kleding. Daar tussen staat ook wel eens eenzelfde soort plant die niet voor de kleding gebruikt wordt...
 
De weg vragen

[afbeelding]


Hey Fred, herken je dit ook?

Ik was op verkenning in de bergen naar nieuwe offroad paden en toen ik op een pad kwam dat eindigde in een 'dorpje' vroeg ik ze daar om de weg naar Than Uyen..

Het maakt niet uit of ze daadwerkelijk de weg weten, ze sturen je altijd een kant op en als je geluk hebt is het de goede kant.
Dat geldt niet alleen voor “het eerstvolgende dorp”. Ik heb meerdere malen in Nha Trang meegemaakt, dat ze zelfs geen straten weten, die bij ze om de hoek liggen. En ik heb ook nog nooit meegemaakt, dat ze op een kaart hun eigen straat terug konden vinden. Al ben ik bang dat ook in Nederland met geautomatiseerde zaken als Google maps etc. kaartlezen een vaardigheid is, die alleen de oudere mensen nog beheersen.
 
Hoi Fred,

Goed om te lezen dat alles nog lekker loopt!
Na even afwezigheid, komen wij ook weer naar Vietnam met het hele gezin plus 1 in de oven. 26 februari zijn wij weer voor een kleine 4 weken in het uiterste zuiden!

Dit jaar staat Con Dao eilanden op het programma. En waarschijnlijk een snel uitstapje Cambodja met de brommert. Verder alleen maar in een havenstad onderin de Mekong Delta.
Mocht je in deze tijd ook weer eens verblijven in Saigon hoor ik dat graag, dan probeer ik er voor te zorgen dat ik er ook ben.

Je bent natuurlijk ook nog altijd welkom bij ons in Rach Gia! En natuurlijk heel mf dat hier in de buurt is👍

Bouke heb ik al een pm gestuurd

Groetjes aan Minh, ook van heel mijn gezin
 
Vietnamese woman takes rural students to royal city in order to learn English

full

Nguyen Thi Hai Oanh (middle) accompanies students from her tour during the conversation with a tourist on the royal palace premises in Hue City, located in southern Vietnam. Photo: Tuoi Tre


A young woman in a province in Vietnam helps to improve the English command of students in her hometown by organizing non-profit tours to a former imperial city of nationwide popularity.

Nguyen Thi Hai Oanh, living in Quang Tri Province, single-handedly manages the so-called Amazing English Tour, which offers hands-on activities of talking with English-speaking visitors. Elementary, middle and high school students participate in the tour in Hai Lang, which is the district Nguyen Thi Hai Oanh lives in.

The trip is free, which means the children pay nothing but bus fares and expenses on meals and drinks, but Oanh sometimes has to chip in her own money to cover unexpected costs.
The tour’s destination is the royal palace inside a citadel in Hue City, which is located south of her home region. Hue was Vietnam's imperial capital.

Meeting at her house, the tour group consisting of children and led by Oanh departs in the early morning and travels back home before dusk falls. The financially disadvantaged state of most families in the rural area requires simple means of transport. The group rides on electric bicycles to a bus station about seven miles away, before catching a bus to the palace, where chances of meeting foreign tourists abound.

After their arrival, Oanh teaches several tips on striking up conversations to the students, before they disperse into smaller groups and seek dialogs with English-speaking visitors of their own accord. She has maintained this practice since her idea was first translated into reality in May last year.

Initially she only took three children on the pilot tour, but the number rapidly increased thanks to the wide dissemination of the trip's information via Facebook. She has to date arranged 26 trips, joined by 300 students all across the district in total. This form of language learning finds its own merits.

Her approach admittedly compensates for the unavailability of native English speakers in rural classrooms, standing the students in good stead, according to Le Thi Huong, the director of the Quang Tri Department of Education and Training.

“The students not only learn language skills but also gain confidence,” she said. “We've studied English for many years but haven't talked directly with the native,” said Duy Thinh, a regular tour member. “My confidence in speaking English has increased a lot after all the trips.”

Oanh used to work as a tour guide in Ho Chi Minh City, but now acts as a tutor at home. By combining tourism and teaching, she conceives the Amazing English Tour as a break from usual grammar-bombarded lessons at school.

Oanh also brings authentic English sources within physical reach to the school kids.
Sometimes, she invites several foreign tourists who the children have met at the palace to visit her hometown.

Here, students of Amazing English Tour happily become their local tour guides.



Bron: TEMPLATE | HOME



MINH!!!!
 
Hoi Fred,

Goed om te lezen dat alles nog lekker loopt!
Na even afwezigheid, komen wij ook weer naar Vietnam met het hele gezin plus 1 in de oven. 26 februari zijn wij weer voor een kleine 4 weken in het uiterste zuiden!

Dit jaar staat Con Dao eilanden op het programma. En waarschijnlijk een snel uitstapje Cambodja met de brommert. Verder alleen maar in een havenstad onderin de Mekong Delta.
Mocht je in deze tijd ook weer eens verblijven in Saigon hoor ik dat graag, dan probeer ik er voor te zorgen dat ik er ook ben.

Je bent natuurlijk ook nog altijd welkom bij ons in Rach Gia! En natuurlijk heel mf dat hier in de buurt is👍


Bouke heb ik al een pm gestuurd

Groetjes aan Minh, ook van heel mijn gezin
Leuk. Zal ook de familie vast weer heel fijn vinden.
We moeten ergens eind maart weer naar HCM voor oogarts en verlenging van de paspoorten. We hebben nog verder niets aan data geprikt maar we houden bovenstaand even in de gaten.

Alvast een goede reis toegewenst.
 
Voor mij komt het nu ook wel heel erg in de buurt, jullie verhalen zijn alvast een mooie inspiratie!
Mochten jullie nog leuke tips en tours hebben dan ben ik daar altijd voor in.
 
Zeer interessant om dit te lezen. (al zit ik nog maar enkele pag's ver). ik trek deze zomer voor een maandje naar Vietnam.
Ik land in Hanoi en vertrek in ho chi minh.
ik zou het land dus ongeveer van N nr Z kunnen doorkruisen.
Leuk om hier alvast wat te kunnen lezen!

grt
Fr
 
Kip ik heb je…

Voor TET hebben we inmiddels al 5 kippen, koekjes, een klein flesje Dalatwijn en nog wat klein spul ontvangen van Minh’s leerlingen.

Over kippen gesproken. Bugi had er gisterenmiddag weer één te pakken. Minh geeft die dan altijd stiekem aan de overbuurvrouw, omdat die ze zelf kan slachten. “Hé” was ditmaal het antwoord, “dat is mijn kip”.

Oeps. :+
 
Laatst bewerkt:
Doet me denken aan de draagvleugelboot, die vroeger(?) van HCM naar Vung Tau voer. Geen idee of die weer in de vaart is.


Die rode boot is mij totaal onbekend! Ook ben ik nog nooit in Vung Tau geweest 😇

De witte ben ik ook heel vaak op geweest, en meestal met motor vastgebonden op de punt! Altijd makkelijk je eigen motor bij je te hebben op Phu Quoc. Echter moet je voor het meenemen van je eigen brommert wel lang van tevoren reserveren.
 
Vung Tau is voor mij ook al weer ontzettend lang geleden, pak weg een jaar of 18. Was een tripje op zondag naar de badplaats van HCM. Leuke tocht met een draagvleugelboot. Zie Jan Koko in "Vietnam" en de volgende twee posts.

In die tijd was er behalve het strand verder vrij weinig te beleven.
 
Grrrr…

In principe leen ik geen gereedschap uit. Ik weet hoe de gemiddelde Vietnamees daarmee omgaat, met name die hier voor ehhh… professional doorgaan. Maar soms ontkom je er niet helemaal aan als mensen hier bezig zijn en de voortgang er vanaf hangt. Vervolgens moet je een groot aantal keren vragen of je het terug kunt krijgen. Soms is het gewoon zoek en dan krijg je na lang aandringen de goedkoopste versie terug, die ze kunnen vinden.

Afgelopen donderdag had ik de kruiwagen nodig. Die was als laatste gebruikt door één van de dames, die onze overbuurman inhuurt en nu Minh had geholpen met het verwijderen van stenen uit de tuin. Die is trouwens nog steeds een puinhoop: Ik zal mijn vernietigende commentaar over muur en tuin maar voor mij houden. Maar ik weet wel weer precies waarom ik geen buren voor werkzaamheden wil inhuren.

Terug naar de kruiwagen. Bij het wegrijden merkte ik dat de band leeg was. OK, eerst maar oppompen. Lukte niet echt. Shit, lekke band!

Kruiwagen omgedraaid en inderdaad. Hier zal de lucht niet echt in blijven zitten.

full



Alle winkels waren al gesloten i.v.m. TET, dus als het meezit kan ik op z’n vroegst eind volgende week gaan kijken of ze ergens een nieuwe binnen- en buitenband hebben.

Ik blijf me afvragen hoe die suf… kans heeft gezien om een scheur van bijna 30 cm. in zowel binnen- als buitenband te krijgen. En als dat rund het dan nog zegt, kan ik meteen een nieuwe halen. Maar nee, gewoon neerzetten.

En dan blijft de gemiddelde Vietnamees mijn tirades ook nog vreemd vinden. “Alle stenen zijn toch weg uit de tuin? En er staat toch een muur? Die band is dan toch niet belangrijk?“

Gefrustreerd? Welnee. Alleen pisnijdig. En het doorlopende karaoke-gekrijs van een stel bezopen idioten (dit zowel letterlijk als figuurlijk), die dwars door elkaar heen de anderen proberen te overtreffen in vals gejank en volume (op dit zelfde moment een stuk of drie door elkaar heen, gaat dus nog wel O-) ) helpt ook niet bepaald mee…

Mijn “goede wensen” voor het nieuwe jaar voor een aantal hier uit de buurt zijn daarom zelfs niet geschikt voor terras en Dalat-wijn.

Zucht…
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan