nokkenas versprongen, beste oplossing?

spullekebakfiets

Die hard MF'er
21 nov 2016
303
46
Blunder gemaakt, ben de enige verantwoordelijke voor de fout, helaas.

Was klepspeling aan het controleren, waren buiten marges dus nokkenassen los halen.
Achterste cilinder naar TDC gebracht, even voorste cilinder gemeten maar wel krukas verdraaid. Daarna dus houder van nokkenassen van achterste cilinder losgehaald maar nok had klep openstaan, bij het losdraaien veerde de klep terug (duhhh) maar is de nokkenas verschoven in tandwiel. Geen probleem dacht ik nog want de andere nokkenas zit nog op zijn plaats. Na wat gepruts want ja eerste keer, ook de lock pin verbogen waardoor andere nokkenas er ook uit moest. Hierbij is de andere nokkenas een paar tandjes verschoven.

Beide nokkenassen van voorste cilinder zitten nog goed, nokkenassen heb ik teruggeplaatst bij de achterste cilinder en geprobeerd krukas te draaien. Wanneer nu de nok de uitlaatklep opent komt daarna zuiger tegen de klep aan waardoor krukas niet verder kan. De achterste cilinder staat 180 graden (nokkenassen) t.o.v. voorste cilinder op een paar tandjes na.

Mijn vraag is: hoe los ik dit op?
Ik ben geen professional, wil dit ook niet worden maar wil dit graag zelf oplossen. Mocht het mij zelf niet lukken breng ik de motor weg.
Wanneer ik met de hand krukas verdraai en krukas nergens vaststaat, kunnen de kleppen en zuiger elkaar dan alsnog raken?

Een paar gedachtegangen van mij waarvan ik graag wil weten of het klopt:
Is het mogelijk om TDC (tussen inlaatslag en uitlaatslag) voorste cilinder te gebruiken om de nokkenassen in achterste cilinder te plaatsen? Aangezien nokkenassen cilinder 1 niet verdraaid zijn.
Aangezien ik in WPHB geen markeerpunten vind voor TDC, is het mogelijk om dmv hoogte zuiger TDC te bepalen (met wetenschap van huidige slag) en hier de nokkenas op te plaatsen?
Of in de juiste richting nokkenas een aantal tandjes verplaatsen en kijken of blok nergens vast komt te zitten?

Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, maar merk dat dit mij niet goed lukt.
 
Blunder gemaakt, ben de enige verantwoordelijke voor de fout, helaas.

Aangezien ik in WPHB geen markeerpunten vind voor TDC........
Raar dat je niks vindt in WPHB.......... :?
Lijkt me toch dat er ERGENS een werkbeschrijving voor de Shiver moet zijn om de kleppen, nokkenassen, samen met de krukas in het gareel te krijgen....................

(vlgde keer ketting en nokkenas markeren voordat je gaat schroeven?)
 
Laatst bewerkt:
Raar dat je niks vindt in WPHB.......... :?
Lijkt me toch dat er ERGENS een werkbeschrijving voor de Shiver moet zijn om de kleppen, nokkenassen, samen met de krukas in het gareel te krijgen....................

(vlgde keer ketting en nokkenas markeren voordat je gaat schroeven?)

In het WPHB (naar mijn interpretatie) staat niets over markeerpunten zolang ketting niet los is geweest. Er is wel beschreven hoe het moet maar hiervoor moet het hele blok uit elkaar, ketting eraf enzovoort, dit lijkt mij nogal drastisch aangezien 2 nokkenassen een paar tandjes op moeten schuiven. Aangezien ketting niet los is geweest hoeven alleen de 2 nokkenassen op de juiste plaats in het tandwiel, vraag is hoe.

Klopt, ketting hoef ik niet aan te komen maar tandwielen aan nokkenas voortaan wel markeren. Gelukkig leer ik wel van mijn fouten :)
 

weten hoe je MF kan gebruiken :

Zoekresultaten

it needs to be stressed again that you only take ONE camshaft out at a time.

Being a 90 degree engine, the cylinder you are not working on is under valve spring tension.....pull the cams, and the crank will roll, and you loose your timing. Setting the timing from scratch on these engines is a very complicated project, and reruires several more special tools. DO NOT LOOSE THE TIMING.

One cam/cylinder at a time, and lock the other cam in that cylinder while service the one cam.

Valve Clearance Adjustment

ik meen hetzelfde motorblok.
 
Laatst bewerkt:
weten hoe je MF kan gebruiken :

Zoekresultaten

it needs to be stressed again that you only take ONE camshaft out at a time.

Being a 90 degree engine, the cylinder you are not working on is under valve spring tension.....pull the cams, and the crank will roll, and you loose your timing. Setting the timing from scratch on these engines is a very complicated project, and reruires several more special tools. DO NOT LOOSE THE TIMING.

One cam/cylinder at a time, and lock the other cam in that cylinder while service the one cam.

Valve Clearance Adjustment

ik meen hetzelfde motorblok.

Is het zelfde blok inderdaad, heb die site ook als informatiebron gebruikt maar ben zelf gewoon lomp geweest.

Wat ik me afvraag, er staat one camshaft/cylinder at a time, omdat anders de krukas door de spanning door kan draaien. De ketting is blijven zitten bij beide cylinders dus die verhouding klopt. Moet alleen nokkenas op goede plaats komen, vraag is of dat ook valt onder complicated project.
 
Zo te zien wel, maar weten hoe de nokkenas moet staan is maar de helft van het verhaal. Als zowel de nokkenas als de krukas een 100% duidelijk punt hebben om de boel op timing te zetten was er geen probleem natuurlijk. Maar ja V-twins zijn daar wel vaker wazig in. Ik gok eigenlijk dat TS de TDC markering voor cilinder 2 bij cilinder 1 heeft geprobeerd toe te passen oid, en heeft dus de nokkenassen onder spanning gedemonteerd (kan aan mij liggen, maar dat hoort toch zeker niet bij mono-koppen?) waardoor op de één of andere manier zelfs die lockpin verbogen is. Goeie shit. 't Is nou niet dat dat zo'n iel ding is :?

attachment.php




In noodgevallen: pak iets van METAAL (niet hout, dat breekt, been there, fucking sucks) zoals een lange schroevendraaier en prop die in je bougiegat. Vind op die manier TDC. Da's waar de schroevendraaier op z'n hoogst is. Op TDC moeten de nokkenassen in hun neutrale stand gemonteerd worden. Bedenk je ook even wat de firing order is, want anders bouw je een big-bang twin. Nokkenassen onder spanning monteren hoeft bij 1 cilinderige fietsen over het algemeen niet, en een V-twin is gewoon 2 ééncilinders in een hoekje. Nokkenassen zo monteren dat ze de kleppen vervolgens de zuiger raken is natuurlijk nooit de bedoeling. Ga terug en leg die dingen ff goed.
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien wel, maar weten hoe de nokkenas moet staan is maar de helft van het verhaal. Als zowel de nokkenas als de krukas een 100% duidelijk punt hebben om de boel op timing te zetten was er geen probleem natuurlijk. Maar ja V-twins zijn daar wel vaker wazig in. Ik gok eigenlijk dat TS de TDC markering voor cilinder 2 bij cilinder 1 heeft geprobeerd toe te passen oid, en heeft dus de nokkenassen onder spanning gedemonteerd (kan aan mij liggen, maar dat hoort toch zeker niet bij mono-koppen?) waardoor op de één of andere manier zelfs die lockpin verbogen is. Goeie shit. 't Is nou niet dat dat zo'n iel ding is :?

[afbeelding]



In noodgevallen: pak iets van METAAL (niet hout, dat breekt, been there, fucking sucks) zoals een lange schroevendraaier en prop die in je bougiegat. Vind op die manier TDC. Da's waar de schroevendraaier op z'n hoogst is. Op TDC moeten de nokkenassen in hun neutrale stand gemonteerd worden. Nokkenassen onder spanning monteren hoeft bij 1 cilinderige fietsen over het algemeen niet, en een V-twin is gewoon 2 ééncilinders in een hoekje. Nokkenassen zo monteren dat ze vervolgens de zuiger raken is natuurlijk nooit de bedoeling. Ga terug en leg die dingen ff goed.


Dat vind ik wel knap. :+
 
Als de paspennen zo door de nokkenassen geplaatst dienen te worden is het mijn inziens niet moeilijk om het weer op tijd te krijgen, er vanuit gaande dat de voorste cilinder nog goed staat.

1. demonteer de nokkenassen van de achterste cilinder
2. draai de motor totdat de voorste cilinder op tuimelen staat (uitlaat net dicht, inlaat net open) Je zou nu de paspennen moeten kunnen plaatsen (wel met de nokkenassen 180 graden verdraaid maar het gat is door en door).
3. monteer de achterste nokkenassen met de nokken naar boven wijzend en met de paspennen.

Of denk ik nu te simpel? Ik ga er wel vanuit dat deze motor een 360 graden vonkinterval heeft.
 
Lang verhaal kort? Wat jij ffies aanneemt had het blok gesloopt.


Wel goeie oplossing voor bepaalde compleet andere motoren die om de een of andere reden de ene cilinder stellen op de TDC van een ander.


Daarom ook de vermelding over mijn aanname... Maar wat is de vonkinterval dan wel? Als dat bekend is kunnen we TS helpen met het oplossen van zijn probleem.
 
-
Daarom ook de vermelding over mijn aanname... Maar wat is de vonkinterval dan wel? Als dat bekend is kunnen we TS helpen met het oplossen van zijn probleem.
Bij een V-Twin heb je een aantal opties. Geen van die opties lijkt op 360 graden :+


De volledige cyclus duurt 720 graden. De verhouding is 450/270 wat betekent dat hij NIET rond loopt. Is ook zo, als je even goed luistert.

----------720/0-------90-------180-------270-------360-------450-------540-------630-------720/0
Cil1:-------------------in-----------------comp-----------------BOEM------------------uit-------------
Cil2:-----BOEM-----------------uit--------------------in-------------------comp--------------------

Nog verrekte lastig uitlijnen zo zonder /code tag. Hoe dan ook, daar kun je dus helemaal niks mee als je cilinder 1 blokkeert.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan