Monteren inrijklem motorfiets op caravanvloer, tips?

Treebouncer

Die hard MF'er
1 nov 2006
715
27
Hoi,

Ik wil op een aanhangervloer twee inrijklemmen monteren voor twee motorfietsen. De inrijklemmen moeten makkelijk te monteren en te demonteren zijn.
Na demontage moet de vloer weer 'vrij' zijn zeg maar, zonder dat er bouten of scherpe delen uit de vloer steken. Het moet ook zodanig stevig gemaakt zijn dat de gaten niet uitlubberen door het regelmatig verwijderen/aanbrengen van de steunen.

Wie heeft hier ervaring mee of heeft een goed idee qua montage?

grtz Rob
 
Hoi,

Ik wil op een aanhangervloer twee inrijklemmen monteren voor twee motorfietsen. De inrijklemmen moeten makkelijk te monteren en te demonteren zijn.
Na demontage moet de vloer weer 'vrij' zijn zeg maar, zonder dat er bouten of scherpe delen uit de vloer steken. Het moet ook zodanig stevig gemaakt zijn dat de gaten niet uitlubberen door het regelmatig verwijderen/aanbrengen van de steunen.

Wie heeft hier ervaring mee of heeft een goed idee qua montage?

grtz Rob
Maakt niet uit hoe je het doet, je vrouw merkt het toch. Beter open kaart spelen.
 
In mijn bus heb ik 12mm betonplex als vloer. Daarin heb ik M8 inschroefmoeren gedraaid/gelijmd. Dit werkt perfect. Je moet ze alleen wel met beleid aandraaien.

Deze dingen (zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop):

00007040_0.jpg
 
Je hebt ook inrijklemmen die je niet moet vastschroeven, als je dan ook nog je motor goed vastzet kan die klem geen kant meer op door de rubberen voeten. Ik heb dat zo een tijd gedaan op mijn aanhanger.
 
Je hebt ook inrijklemmen die je niet moet vastschroeven, als je dan ook nog je motor goed vastzet kan die klem geen kant meer op door de rubberen voeten. Ik heb dat zo een tijd gedaan op mijn aanhanger.
Dat lijkt me een aardige.

De vraag is wel: waar doe je de spanbandjes aan vast?

Want ongeacht welke inrij klem, die spanbandje wil je gebruiken.

Voorbeeld van klem die je echt niet hoeft vast te bouten:
full
 
Die kun je toch aan verzonken vloerringen vastmaken?
Geen scherpe- of uitstekende delen.

Zo'n klem heb ik ook.........werkt perfect.


sjoroog-vloerring-dubbel.jpg


75556.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat zo'n verzonken oog door en door aan de vloer bevestigd moet worden. En dan moet je ook nog zorgen voor een metalen plaat aan de onderzijde (waardoor de kans op doortrekken van de bevestigingsmaterialen gereduceerd wordt tot nul).
Bedenk dat de caravanvloer niet erg zwaar is uitgevoerd (meest caravan zijn gebouwd van "bordkarton" om te zorgen dat ze niet al te zwaar worden). Dus je zal echt goed moeten nadenken hoe je je spanbanden gaat bevestigen.

Een motor is toch gauw zo'n 200 kg. Bij een noodstop gaat er dan toch echt wel flink aan getrokken worden (en je wilt niet dat de motor dan door de caravan gaat "zeilen" :X :N )
 
Zou idd niet verkeerd zijn, door en door.

Zie erg veel racers met hun racer in de caravan aankomen/vervoeren, dus dat moet geen probleem zijn.

Nu moet ik wel zeggen, dat dat niet altijd de meest mooie caravans meer zijn...........hoofdtaak is vervoer racer en 1 of 2 nachten paddock.

Hoe de bevestiging esthetisch gemaakt is, weet ik niet...........vast staat het iig wel. :+
 
Laatst bewerkt:
Nu moet ik wel zeggen, dat dat niet altijd de meest mooie caravans meer zijn...........hoofdtaak is vervoer racer en 1 of 2 nachten paddock.

Die vallen in de categorie : Motor kan van A naar B...Check! Ik kan droogzitten/slapen...Check! Ik kan nog wat rommel meenemen...Check! :+

(heb er zelf de caravan : Knaus Deseo voor aangeschaft, heb je een vrij grote achterdeur)
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me een aardige.

De vraag is wel: waar doe je de spanbandjes aan vast?

Want ongeacht welke inrij klem, die spanbandje wil je gebruiken.

Voorbeeld van klem die je echt niet hoeft vast te bouten:
[afbeelding]
Spanbandjes vast aan de railing van de aanhanger (ik lees nergens dat TS het over een caravan heeft). De klem vastzetten tegen het "hoofdschot" van de aanhanger, en vervolgens de motor licht naar voor in de klem trekken. Eventueel nog 2 extra bandjes aan het voorwiel en hij kan niet weg.
 
Spanbandjes vast aan de railing van de aanhanger (ik lees nergens dat TS het over een caravan heeft). De klem vastzetten tegen het "hoofdschot" van de aanhanger, en vervolgens de motor licht naar voor in de klem trekken. Eventueel nog 2 extra bandjes aan het voorwiel en hij kan niet weg.
De titel van het topic misschien? ;)

En dan zit ik thuis met onder meer een hersenschudding. _O- :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat je ook verzint, ik zou sowieso een volgplaat van watervast multiplex, dik 18 mm, tegen de onderzijde van de caravanvloer lijmen. Ter plaatse van te monteren voorzieningen.
En dan door de vloer tot in de volgplaat monteren.

zo'n vloertje is waarschijnlijk van peperkoek...
 
Laatst bewerkt:
Helaas in de tijd dat er nog geen camera's op telefoons zaten:

Was een kennis zijn hele weekend bezig geweest om van de achterkant van zijn caravan een uitklapbaar deel te maken, mooi afgewerkt met alu profielen en zo. Dure oprijplaat er tegenaan en de eerste test was een feit. Rijdt zijn CB750 naar binnen en exact toen hij stil stond zakt hij dwars door de vloer en stond hij weer met zijn motortje op de grond _O-

Moraal: Beter eerst de vloer verzwaren, dan nadenken over een goede plek voor je spanbanden, inrijklem is bijzaak (en kan je inderdaad gewoon los zetten als de motor zelf maar ergens aan vast zit).
 
Helaas in de tijd dat er nog geen camera's op telefoons zaten:

Was een kennis zijn hele weekend bezig geweest om van de achterkant van zijn caravan een uitklapbaar deel te maken, mooi afgewerkt met alu profielen en zo. Dure oprijplaat er tegenaan en de eerste test was een feit. Rijdt zijn CB750 naar binnen en exact toen hij stil stond zakt hij dwars door de vloer en stond hij weer met zijn motortje op de grond _O-

Moraal: Beter eerst de vloer verzwaren, dan nadenken over een goede plek voor je spanbanden, inrijklem is bijzaak (en kan je inderdaad gewoon los zetten als de motor zelf maar ergens aan vast zit).
Tsja, verbaast me niks! ;( ;(
Een caravan-vloer is niet meer dan: Laagje triplex-2cm piepschuim- Laagje triplex. :9

Net als dat ik ook bij een aanhangwagen zou doen, is om aan onderzijde stalen hoeklijnen te lassen met daarop lasmoeren. Motor vastmaken aan ogen, die dwars door de vloer, vastzitten aan deze balkjes, en daarom dus ook aan het chassis. :t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan